MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Gammel Fleischmann trenger dekoder
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Gammel Fleischmann trenger dekoder

 Post Reply Post Reply
Author
bkv1 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 247
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bkv1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Gammel Fleischmann trenger dekoder
    Posted: 02 januar 2016 at 20:08
Hei
Jeg har en gammel BR218 N-skala fra Fleischmann som jeg gjerne vil sette en ESU LokPilot V4 micro inn i. Denne dekoderen har de vanlige 6 ledningene pluss en blå ledning som jeg ikke forstår bruken av. Loket har tidligere hatt en dekoder (men ikke loddet inn av meg).
Den oransje og den grønne ledningen på bildet er der bare for strømopptaket ettersom kontaktblekkene på boogiene er ødelagt. Den blå og den grå derimot forstår jeg ikke. Disse er loddet fast til siden på hver sin lyspære. Som dere ser er pærene også isolert fra rammen.

Jeg vet hvilke dekoderledninger som skal til motor og hvilke som skal til hjulene, så jeg skal nok få loket til å kjøre, men jeg vil gjerne har lys også. Men jeg vil ikke grille dekoderen under forsøket på å få det til.

Er det noen her som kan si meg hva jeg skal gjøre for å få lysene til å virke?




Edited by bkv1 - 02 januar 2016 at 20:09
Hilsen Bjørn

N-skala, Peco 55, Digikeijs DR5000, JMRI. Tysk diesel nyere tid
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 januar 2016 at 21:45
Hei

Svart ledning til venstre skinne
Rød ledning til høyre skinne
Grå ledning til motor der venstre skinneopptak var
Orange ledning til motor der høyre skinneopptak var

Blå ledning er til felles (pluss) til funksjonsutganger
Vanligvis skal det være en hvit ledning til frontlys og en gul til baklys

De tre siste ledningen er ofte ikke loddet på på n-skal dekodere så her må du sikkert lodde på disse på rett sted men her må du nesten sjekke manual

Lykke til 😀
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 januar 2016 at 22:39
Men er ikke spesielt Fleischmann konstruert slik at de kortslutter dekoderen hvis en ikke isolerer printkortet mot motoren?
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 januar 2016 at 23:00
Hei,

Har enda ikke prøvd dette - men har funnet denne informasjonen om BR218

Hvit og gul til lys, holder er allerede koblet til chassis ?


http://www.sumidacrossing.org/ModelTrains/ModelTrainDCC/DCCDecoders/InstallingDecoders/

Color Codes


The standard color codes for decoder wires are:
- Red = Track, right hand (as viewed by an imaginary engineer in the cab)
- Black = Track, left hand
- Orange = Motor, previously connected to right hand track
- Gray = Motor, previously connected to left hand track
- Blue = function output common (+)
- White = Headlight or function output 1 (F0 normally) output (-)
- Yellow = Taillight or function output 2 (F1 normally) output (-)
- Green = function output 3 (-)
- Violet or Brown = function output 4 (-)
- Black with white stripe = “always on” function output (-)

The red wire can also be connected to third rail or pantograph collectors, although neither of these is typical of Japanese model trains.

The six-pin (NEM651) socket has one issue: it only has pins for track (Red, Black), motor (Gray, Orange), Headlight (White) and Taillight (Yellow); there’s no “common” (Blue). The usual solution is to wire the lights to use one of the rails as the common. It doesn’t matter which, but both lights need to use the same one; the red wire is probably a good choice to ensure consistency and remind you that it’s acting as a + wire (DCC function outputs are negative). You get a bit less light this way, since the track is sometimes at the same polarity as the function output (and hence voltage is zero) due to the AC nature of DCC. That’s an argument against adding a NEM 651 socket in my cab cars.

http://www.esu.eu/uploads/tx_esudownloads/51981_LokPilot_V40_Familie_ESUKG_DE_Betriebsanleitung_Auflage_3_eBook.pdf

eksempel 6.1 bilde 5 - uten blå ledning.

Et annet eksempel :

http://www.1zu160.net/digital/einbaubsp/gfn-218.php



Edited by programmeringssporet - 02 januar 2016 at 23:02
Back to Top
bkv1 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 247
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bkv1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 januar 2016 at 23:24
Originally posted by programmeringssporet programmeringssporet wrote:

Hei,

http://www.1zu160.net/digital/einbaubsp/gfn-218.php



Heisan.
Denne har jeg sett, og jeg har også en Br212 som er gjort likedan. Kanskje jeg bare skal prøve det.

Han som forrige gang loddet inn dekoder i min br218 gjorde det allikevel anderledes, ved å isolere pærene fra chassiset, og jeg tror også han brukte den blå ledningen. Jeg skulle gjerne forstått dette.

Jeg leser nå på Sumida Crossing at dcc function outputs er negative, og at den blå ledningen er felles (common) function outputs. Kanskje jeg skal koble den blå til siden på pærene som er isolert fra chassiset?

Edited by bkv1 - 02 januar 2016 at 23:32
Hilsen Bjørn

N-skala, Peco 55, Digikeijs DR5000, JMRI. Tysk diesel nyere tid
Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 januar 2016 at 23:54
Hei,

Sånn som jeg forstår det (basert på erfaring med Fleischmann H0 (som benytter N-scala 6 pins plugg)).
Er:

1.  hvis du ikke benytter blå ledning (som det ikke er plass til på 6 pins pluggen) vil lyset lyse svakere, men fungere - ved at plusspolen kommer fra chassis.

2. Hvis lampene allerede er isolert fra chassis, kan du bruke den blå ledningen.

(Har sett en del imponerede digitaliseringer i N-Skala på youtube, med både, lysfunksjoner, røyk og Lyd -  Jeg er litt fristet til å lage et n-skala anlegg med Lyd dekodere i diesel og damp, men skal teste ut å kombinere dette med DC i kjøreledningen for el-lok.)
Back to Top
bkv1 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 247
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bkv1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 januar 2016 at 20:35
Takk, da er det litt klarer. Dekoderen min har blå ledning i tillegg til de 6 andre. Da skal jeg forhåpentligvis få det til å virke med metode 1 eller 2.
Jeg prøver forøvrig å lære meg litt om strøm for der er jeg nokså blank. Hvordan chassiset kan være plusspol f.eks. er ikke klart for meg.
Hilsen Bjørn

N-skala, Peco 55, Digikeijs DR5000, JMRI. Tysk diesel nyere tid
Back to Top
steinbp View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 146
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinbp Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2016 at 00:04
Sjekk om chassiet er koblet til rød kabel(høyre spor) eller sort kabel(venstre spor). Begge leverer halvdelen av det digitale signalet, så felles jord fungerer.
Stein Johannessen

NJK Kråkstad
Back to Top
bkv1 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 247
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bkv1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2016 at 21:40
Jeg loddet på en dekoder, og loket kjører veldig bra. Jeg fjernet tapen som isolerte pærene fra chassiset. Det lyser i kjøreretningen, men merkelig nok bare mens loket er i bevegelse. Lyset oppfører seg som om det var et analogt lok. Hva kan forklaringen være?

Steinp: jeg fant ikke ut av det der. Kan ihvertfall ikke se forbindelsen.

Pelle: Dette loket hadde for noen år siden en dekoder. Jeg regner med at den nødvendige isoleringen ble gjort da. Så langt har det ihvertfall ikke kortsluttet.

Hilsen Bjørn

N-skala, Peco 55, Digikeijs DR5000, JMRI. Tysk diesel nyere tid
Back to Top
bkv1 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 247
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bkv1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2016 at 22:52
Jeg gikk tilbake til hobbyrommet, isolerte pærene fra chassiset igjen og loddet den blå ledningen fra dekoderen på pærene. Jeg fikk sterkt og klart lys slik det skal være.

Dessverre går ikke kåpa helt på plass. Det kan skyldes at jeg brukte en 15 år gammel lenzdekoder som tar mer plass enn dagens. Dette loket har ikke vært i bevegelse på mange år, men det ser ut til å kjøre svært bra, så kanskje jeg koster på det en ny dekoder.
Hilsen Bjørn

N-skala, Peco 55, Digikeijs DR5000, JMRI. Tysk diesel nyere tid
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.