MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Problemer med EL11.2078 fra nytt startsett
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Problemer med EL11.2078 fra nytt startsett

 Post Reply Post Reply
Author
Superspeed500 View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 01 januar 2016
Status: Offline
Points: 23
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Superspeed500 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Problemer med EL11.2078 fra nytt startsett
    Posted: 02 januar 2016 at 18:10
Hei. Jeg har nylig kjøpt meg mitt første startsett. I dette startsettet fulgte det med et EL11 lokomotiv (Lokpilot V4 MTC21 dekoder). Når jeg kjører på 50% hastighet eller mer fungerer toget som det skal, bortsett fra at frontlyset flimrer når det kjører over en penser. Penseren er en insulfrog geoline som fulgte med i en utvidelsepakke, som jeg kjøpte samtidig med startsettet. Startsettet er 3 dager gammelt i skrivende stund.

Når jeg kjører på den laveste hastigheten som er mulig, stopper toget etter at det har kjørt litt. Det startet med å stoppe over penseren, men nå stopper det også på rette skinner og i svinger. Det har til og med stoppet på skinnen med strømtilkoblingen. Når toget stopper slukkes alle lysene på toget og det må dyttes litt i siden eller bak for å begynne å kjøre igjen.

Jeg har sett over skinnene og toghjulene visuelt og ser ikke noe som skulle tilsi at de er skitten. Jeg har også lagt merke til at toget lager en slags skrapelyd ved lavere hastigheter og det er til tider litt rykkete.

Spørsmål 1:

Er dette normalt på en splitter ny modell eller er det noe galt med den? Har prøvd å kjørte loket uten last 30 minutter i hver rettning (innkjøring, slik manualen sier) uten at dette har noe effekt.

Spørsmal 2:
I manualen står det at man kan åpne  loket ved å ta av bufferene. Det har jeg fått til, men jeg har ikke klart å dra av kåpa. Hvordan gjør man dette?

Ellers et flott startsett med modeller av høy kvalitet. Tror jeg kommer til å ha mye morro med dette startsettet Smile
Back to Top
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 januar 2016 at 00:08
Hei!
Spørsmål 1: Ja, etter mine erfaringer med NMJ Topline (og iofs Heljan) så er dette ikke uvanlig. Har hatt problemet på eskenye Heljan Di3, NMJ EL13/EL11/BM69/Di8. Årsaken er feiljusterte kontaktblekk fra fabrikk, med de konsekvensene du beskriver. I praksis har strømopptaket gjerne bare vært på 1 til 2 aksler. Problemene merkes gjerne først i svinger. Du trenger ikke ta av kåpa for å fikse dette på EL11. Egentlig burde du fått forhandler til å fikse det gratis, men om du har langt til forhandler så fikser du det enkelt selv. Du tar en bred flat gjenstand (jeg bruker en sånn som urmakere åpner klokker med) og setter mellom boggisiden og boggien og bender forsiktig ut. Da får du tatt av boggisiden fra sine 2 styretapper. Når du ser fra siden, ser du rett på kontaktblekket. Ta så en tynn pinsett og bend forsiktig fjæra slik at den ligger inntil hjulene også når akselen forskyves sideveis. Ikke bend for mye. Da deformerer du bare fjæra og gjør vondt verre. Har du gjort dette en gang er det en 5 min jobb. 

Spørsmål 2. Kan være kilent. Det skal være sånn du beskriver. Ta av bufferne. Bend forsiktig ut kåpa i nedkant og løft den av. Den kan sitte litt, så det hender du må "skrangle" LITT for å få den til å løsne. 

Lykke til med startsettet!

StenR
Back to Top
Arne Lie View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 09 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 262
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Arne Lie Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 januar 2016 at 10:26
Forstår jo at det er fristende å fikse dette om man kan. Før du gjør noe med loket: ring forhandler og be om å få bytte det.
Mvh
Arne L
Arne L

HO,DCC-NCE,Norsk og Svensk,tog, og sporveier,ep.3-5.Mj-hobby i 60år. Redaksjonsmedlem mj-bladet.
Back to Top
Superspeed500 View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 01 januar 2016
Status: Offline
Points: 23
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Superspeed500 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 januar 2016 at 10:37
Takk for svar Startsettet er kjøpt hos NMJ. Skal høre med dem.
Back to Top
lklende View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 09 desember 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 79
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote lklende Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 januar 2016 at 11:25
Lokomotivets oppførsel minner sterkt om den måten det vil oppføre seg på når det er en gryende kortslutning på gang i lokomotivet. Det kan for eksempel være en ledning som ligger i klem over et loddepunkt, og som det er gnaget et lite hull på. I første omgang kortslutter det bare når det for eksempel passerer noe som gir litt risting i lokomotivet (for eksempel en pens, som du sier var første plassen du merket dette). Hver gang det korslutter vil litt av isolasjonen på ledningen smelte og det blir lettere og lettere kontakt som gir kortslutning. ESU dekoderne har beskyttelse mot kortslutning, dvs at de kutter strømmen når det oppstår en kortslutning. Når du dytter i lokomotivet, så skjer kanskje det motsatte, at ristingen av dyttingen får kortslutningen til å opphøre en stund. Men min erfaring er at det er ikke alle utgangene som er like godt beskyttet, og dekoderen kan bli ødelagt dersom du lar det gå for lenge.

Mitt råd er at du ikke kjører lokomotivet mer før du har fått åpnet det og sjekket alle ledninger og kontakter er i orden og ikke kan kortslutte noe sted. Eventuelt kan du returnere det til selger og få det byttet. En ting er i alle fall sikkert, hvis lokomotivet var i orden, skulle det ikke oppføre seg slik som du beskriver når skinner og hjul er rene og i orden.

Edited by lklende - 03 januar 2016 at 11:29
Back to Top
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 januar 2016 at 11:47
Ta det med Nmj om du kan, ja. Årsaken til at det stopper i sving/pens er at den lille sideveis bevegelsen på akslingen gjør at kontaktblikkene mister kontakten pga dårlig spenn. Har hatt 6 lok fra Nmj og Heljan med disse problemene fra fabrikk. Slurvete montasje.Hadde det vært kortslutning burde vernet på Multimausen din slått ut. Skrapelyden du beskriver er litt mer atypisk og bør vel sjekkes nærmere.

Nestemann som får disse problemene burde egentlig lage en bildeguide for fiksing. Det hjelper ikke akkurat på rekrutteringen til hobbyen. Har kjøpt i alle fall 2 brukte startsett hvor tidligere eiere har gått lei, og i ene tilfellet var driftsproblemer nevnt som direkte årsak. Det var en el13 med disse problemene. Skal prøve huske det neste gang jeg går et sånt lok.
Back to Top
Superspeed500 View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 01 januar 2016
Status: Offline
Points: 23
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Superspeed500 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 januar 2016 at 14:37
Har sendt E-post til NMJ, så får vi se hva som skjer. Settet er bestillt på nett, så litt usikker på hvordan det kan bli å få sendt inn for reperasjon. Multimausen slår ikke ut på kortsluttning når toget stopper, så det virker ikke som om dette er problemet. Skal få sett over koblingene på innsiden dersom jeg får av kåpa Shocked

Edit: Fikk åpnet kappa på loket. Fant en svart ledning som var i klem mellom chassiet og kåpen. Denne ser ut til å gå til strømopptaket bak. Fortsatt samme problem som før... La ut et bilde fra det åpnete loket på Twitter dersom noen er intressert i å ta en titt.


Edited by Superspeed500 - 03 januar 2016 at 15:53
Back to Top
lklende View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 09 desember 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 79
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote lklende Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 januar 2016 at 21:32
Multimausen vil ikke slå ut på kortslutning dersom kortslutningen ikke er på skinnestrømsida av dekoderen. Det må du være obs på.  

Jeg var inne på twitter og tok en kikk på bildet. Det er nok for liten oppløsning på det jeg får ut der til at det er mulig å se skikkelig. Men det ser jo ut som ting er ganske ryddig. De stedene det ofte er den type kortslutning jeg snakker om, er der ledningen til lys er koblet til led dioden. Der er det trangt og det gjøres ikke så sjelden en dårlig jobb fra fabrikanten. Sjekk også høyttalerledningene, som er en annen mulig syndebukk.


Edited by lklende - 03 januar 2016 at 21:48
Back to Top
Superspeed500 View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 01 januar 2016
Status: Offline
Points: 23
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Superspeed500 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2016 at 19:31
Har fått svar fra NMJ. De sier at dette loket som regel fungere meget godt og at de gjerne vil ta en titt på det.
Back to Top
Superspeed500 View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 01 januar 2016
Status: Offline
Points: 23
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Superspeed500 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 januar 2016 at 19:48
Nå har NMJ sett på loket. Det viste seg at en dekoder-reset (menu + 8 > ok) var alt som skulle til for å fikse problemmet Embarrassed Litt uvist hvorfor dette var problemet, da den eneste CVen jeg har endret er adressen.  Takk for all hjelp i denne tråden Smile

Edit: Fortsatt problemer med toget etter at jeg fikk det tilbake Confused Skal se om jeg får til å måle litt på loket med et multimeter.

Edit2: Loket har vært inne enda en gang for service og det ser ut til å fungere bedre nå Smile


Edited by Superspeed500 - 11 april 2016 at 15:52
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,031 seconds.