MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Tilbakemeldinger fra seriøse og useriøse aktører
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Tilbakemeldinger fra seriøse og useriøse aktører

 Post Reply Post Reply
Author
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Tilbakemeldinger fra seriøse og useriøse aktører
    Posted: 29 desember 2015 at 18:44
Jeg hadde egentlig ment å skrive dette som et svar i en annen tråd, men den tråden er tydeligvis stengt for videre innlegg, og det er kanskje like greit...

Uansett, jeg syns det er veldig fint at seriøse kommersielle aktører følger med på dette forumet, og slår ned på aktivitet som helt klart er imot deres forretningside eller på annen måte drar deres firmanavn ned i søla. Når kjente firmanavn fremheves i innlegg fra ellers ukjente aktører vil det naturlig nok gi høyere forhåpninger hos leserne, og i noen tilfeller kan dette gi veldig uheldige resultater.

Jeg håper med dette innlegget å gjøre leserne bevisst på at alt ikke nødvendigvis er hva det utgir seg for å være, og at de helst sjekker litt ekstra før de tar alt som serveres for god fisk...
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2015 at 19:13
Originally posted by Svein_A Svein_A wrote:

Jeg håper med dette innlegget å gjøre leserne bevisst på at alt ikke nødvendigvis er hva det utgir seg for å være, og at de helst sjekker litt ekstra før de tar alt som serveres for god fisk...
Problemet er vel at noen blander ønsket om å lage noe til eget bruk og å drive salg.

Jeg synes forumet bør modereres strengere når det gjelder tilfeller hvor private brukere opptrer som kommersiell aktør. Og at man håndhever reglene som begrenser mulighetene til å opprette flere alias dersom en bruker utestenges pga brudd på forumets kjøreregler.
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2015 at 19:25
Det er vel egentlig flere problemer du nevner der, og alle er like reelle:

- Skille mellom privat og kommersiell aktør
- Oppretting av flere alias
- Gjentatte brudd på forumregler

Det er kun forumadmin (og moderatorer) som kan gjøre noe med dette. I mellomtiden får vi vanlige brukere kun ønske og håpe i den ene hånden, og drite i den andre. Så spørs det hvilken hånd som fylles først...
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
cfsalicath View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 13 mai 2015
Location: Norge
Status: Offline
Points: 175
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote cfsalicath Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2015 at 19:58
Nå er vel alle disse punktene som nevnes her dekket av forumets regler, som man må hake av for å ha lest ved innlogging og nyregistrering, så den hvis navn gjerne kan nevnes har nok gjort denne handlingen ofte.
Hovedproblemet er vel mangel av moderering, som medfører at enkeltbrukere må ta opp reglebrudd selv, som igjen medfører en dårlig stemning på forumet.

Men akk, dette har vi snakket om før, nylig, uten at det ser ut som ting bedrer seg. Hvem er administratorer og moderatorer, og hva synes de kan gjøres for å bedre situasjonen?


Med vennlig hilsen

CF Salicath
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2015 at 20:18
Originally posted by cfsalicath cfsalicath wrote:

Hovedproblemet er vel mangel av moderering, som medfører at enkeltbrukere må ta opp reglebrudd selv, som igjen medfører en dårlig stemning på forumet.
Vel - hvis man tydelig sier i fra til en enkeltbruker at vedkommende må følge spillreglene, og ikke blande rollene som privat bruker og kommersiell aktør, så kan ikke jeg skjønne at dette skulle skape dårlig stemning på forumet. Da har vedkommende et problem selv - og bør avslutte aktiviteten sin her på forumet.
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
bkv1 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 247
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bkv1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2015 at 21:50
Originally posted by KjellAn KjellAn wrote:

Originally posted by cfsalicath cfsalicath wrote:

Hovedproblemet er vel mangel av moderering, som medfører at enkeltbrukere må ta opp reglebrudd selv, som igjen medfører en dårlig stemning på forumet.
Vel - hvis man tydelig sier i fra til en enkeltbruker at vedkommende må følge spillreglene, og ikke blande rollene som privat bruker og kommersiell aktør, så kan ikke jeg skjønne at dette skulle skape dårlig stemning på forumet. Da har vedkommende et problem selv - og bør avslutte aktiviteten sin her på forumet.


Bør kanskje, men en ser ikke noen tegn til at det skal skje. Dessuten fylles listen over aktive tråder opp med alt dette uinteressante.

Synd at det andre forumet synes å dø hen.
Hilsen Bjørn

N-skala, Peco 55, Digikeijs DR5000, JMRI. Tysk diesel nyere tid
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2015 at 23:22
Dere vet vel at moderingen av dette formuet ligger på et lavt nivå, rett og slett fordi man ikke har noen dedikert moderator. Forumet "nødmodereres" av en i styret. Jeg vil tro at Styret er interessert i om noen kapable melder seg til slik tjeneste.
Svein S
Back to Top
cfsalicath View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 13 mai 2015
Location: Norge
Status: Offline
Points: 175
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote cfsalicath Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2015 at 23:44
Originally posted by KjellAn KjellAn wrote:

Vel - hvis man tydelig sier i fra til en enkeltbruker at vedkommende må følge spillreglene, og ikke blande rollene som privat bruker og kommersiell aktør, så kan ikke jeg skjønne at dette skulle skape dårlig stemning på forumet.



I en perfekt verden nei, men en formaning fra en moderator tar fort en annen natur enn fra en tilfeldig forumbruker, som brukeren det rettes mot ikke kjenner og som han ikke har noen forutsetning for å legge vekt bak. Å ta loven i egne hender har aldri vært kjent som god rettspraksis i den siviliserte verden. Vi har sett nok av eksempler på formaninger fra flere brukere som uten tvil kunne vært vinklet mer diplomatisk.
Med vennlig hilsen

CF Salicath
Back to Top
midnight View Drop Down
Administratorgruppen
Administratorgruppen
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1145
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote midnight Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 desember 2015 at 00:21
Originally posted by ses ses wrote:

Dere vet vel at moderingen av dette formuet ligger på et lavt nivå, rett og slett fordi man ikke har noen dedikert moderator. Forumet "nødmodereres" av en i styret. Jeg vil tro at Styret er interessert i om noen kapable melder seg til slik tjeneste.
Absolutt! Vi er åpne for alle forslag til nye moderatorer og forumadmin.

For øyeblikket er det kun meg som passer butikken både her og  der og overalt ellers i MJF kan det av og til virke som... Cry

Nå er det jul, vi sliter med sykdom og været tar av og til bokstavelig talt pusten og strømmen fra oss her ute på det ytterste nes på Byneset så det blir litt lite tid til å følge med så veldig voldsomt på forumet egentlig. Er åpen for gode forslag til hvordan ting skal håndteres selvsagt!

Jeg sliter dog fortsatt med å forstå hva det er som trigger så voldsomt med at denne fyren tegner og lager modeller som gjør at det "ødelegger forumet". Jeg skjønner at det går over streken når det blandes inn andre aktører som tydeligvis ikke vil blandes inn, men ellers er det da bare å overse det man ikke liker...
Morten W

H0 USA - Conrail, CSX & NS i Appalachia 1990+
O USA - Lehigh Valley ca 1975
Inspirasjon: Chubb, McClelland, T Koester, www.ldsig.org & www.opsig.org
Besøk www.onorway.com
Back to Top
Svein View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 249
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 desember 2015 at 09:59
Det som er problemet er vel at han ikke får landet med noen av sine prosjekter og det kommer nye prosjekt hele tiden og han bruker forumet til og markedsføre ting for salg i feil forums gruppe. Og folk på forumet gir vel opp og legge ut noe på grunn av at det hagler innlegg fra ham og alle andre innlegg blir borte fra forsiden fort.Vis du leser alle hans innlegg skjønner du hva man mener. Det beste for vedkommende er oc hatt en bygge blogg.
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 desember 2015 at 10:13
Originally posted by midnight midnight wrote:

Jeg sliter dog fortsatt med å forstå hva det er som trigger så voldsomt med at denne fyren tegner og lager modeller som gjør at det "ødelegger forumet".


Helt enig med Morten her. Hvorfor er dette så stort problem? Er det ikke lov å være annerledes? Noen her fremstår som gretne gamle gubber som vil ha forumet for seg selv nå som alle andre har forsvunnet til facebook. Og han fremstår på ingen måte som en seriøs produsent, det ser alle, så da kan vel vi andre som er så smarte og oppegående se litt igjennom fingrene med at han har glede av å dele iveren sin med oss.
Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 desember 2015 at 10:46
Også enig med Morten... La fyren være en glad tognerd og gi ham oppmuntring istedet. Hvis han faktisk klarer å produsere noe med norsk forebilde er vel det bare bra?
Fortsatt god romjul
Michael
Back to Top
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 desember 2015 at 10:49
Stemmer faktisk i med forrige taler. Den dette dreier seg om har moderert seg kraftig og har nå noe som minner om byggeblogger. Riktignok for hvert av sine ambisiøse prosjekter, men uendelig mye bedre enn det var... En periode var det kort og godt for mange nye innlegg om det samme, noe som gjorde det vanskelig å finne fram i nye innlegg. Det synes jeg var ødeleggende for forumet. At disse trådene nå hele tiden løftes skyldes ikke bare trådstarter, men også de som engasjererer seg mer eller mindre konstruktivt i diskusjonen. Jeg synes selv trådene er helt på trynet og engasjerer meg ikke i dem. Dersom dette er bevisst trolling (noe jeg iofs ikke tror det er), ville trollet vært veldig fornøyd med trådaktiviteten...

At andre kommersielle aktører dras inn i surret, er en annen sak og burde kanskje trigget moderasjon.

StenR
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 desember 2015 at 11:28
Jeg har ikke imot vedkommende eller alle hans byggetråder. Jeg har gitt konstruktiv tilbakemelding (jfr tråden som ble låst), og så får han ta dette som gode råd på veien videre. Og går han videre uten å følge rådene, så får han gjøre det da.

Og så får vi heller bære over med at han mener noe om alt som legges ut på forumet.
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 desember 2015 at 11:44
Svein er inne på det essensielle i problemet; Markedsføring av produkter for salg.

Forumet har basert på erfaring et ganske klart sett med regler for å skille mellom salg og hobby.

Salg og markedsføring skal kun forekomme i de forumrom som er beregnet på dette. Produkter skal ikke "presses" på lesere i andre forumrom.


I tillegg skal det skilles klart i identitet i brukernavn mellom kommersielle selgere og rene entusiaster. Om forumledelsen fortsetter å godta denne ene personens stadige brudd på de etablerte reglene (som er etablert på grunnlag av dårlig erfaring fra det tidligere forumet) så skaper det en presendens som innebærer at for eksempel Svein-Ove kan starte et lass med byggetråder om dekalering av lok og vogner hvor det etter et par innlegg plutselig dukker opp oppfordringer om å se hans nettside for bestilling av dekaler. Hvordan skal forumledelsen da kunne slå ned på dette når de selv har sagt "er dette så farlig da?" til den bruker som nå gang på gang bryter reglene?
Det finnes flere "hobbyprofesjonelle" enn Svein her på forumet (meg selv inkludert) som om ikke vi hadde den anstendighet og respekt for reglene på forumet helt uten problem kunne postet innlegg og tråder med mer eller mindre skjult markedsføring. Hobbyentusiasten i meg ville nok heller ikke hatt det spesiellt hyggelig her på forumet om annenhver tråd her etter hvert viste seg å inneholde skjult markedsføring for et eller annet produkt.


At vedkommende overøser forumet med mindre interessante "se hva jeg gjør"-tråder er så sin sak. De vil trolig dø ut av seg selv om ikke vedkommende får noe oppmerksomhet. I tillegg er det jo opp til alle andre forumbrukere å poste mer interessante tråder om de ønsker et annet innhold her på forumet.
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.