MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Diverse 2016-nyheter
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Diverse 2016-nyheter

 Post Reply Post Reply Page  <123
Author
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 januar 2016 at 22:02
Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

Står i innledningen i katalogen at de holder åpent på å komme med noe som ikke er annonsert. De kommer jo med BF10, Da er man kanskje et skritt nærmere BF13 type 1, som er bygget om fra BF10. 

Det tviler jeg sterkt for. At en vogn er ombygget fra en type til en annen i virkeligheten betyr ikke at det er så lett i modellverden. Forskjellen mellom BF10 og BF13 type 1 er, modellmessig, enorm. Da trur jeg mye heller på de typene som jeg ramset opp over.
Modellhilsen

Claes
Back to Top
Arne Lie View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 09 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 262
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Arne Lie Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 januar 2016 at 22:10
Fant en tysk forhåndsreportasje til Nürnbergmessa som omtaler Fleischmanns situasjon og forberedelser til messa. Bla omtales utviklingskostnadene de har med BR69 e-lok. Ta en titt!
https://www.youtube.com/watch?v=PQiYUL-Gp0I

mvh
Arne L

HO,DCC-NCE,Norsk og Svensk,tog, og sporveier,ep.3-5.Mj-hobby i 60år. Redaksjonsmedlem mj-bladet.
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2016 at 02:21
Originally posted by Claes Lislerud Claes Lislerud wrote:

[...] Forskjellen mellom BF10 og BF13 type 1 er, modellmessig, enorm. [...]
Det var vel omtrent bare ramma som var igjen av BF10 etter ombygging til BF13 type 1. Av det som gjengis i modell, er det kanskje bare boggisenteravstanden som vil være felles. Ikke en gang lengden var lik - BF13 type 1 var 40 cm lenger, antagelig for å få plass til samme type dører som på B5.
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2016 at 16:31
Originally posted by Claes Lislerud Claes Lislerud wrote:

Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

Står i innledningen i katalogen at de holder åpent på å komme med noe som ikke er annonsert. De kommer jo med BF10, Da er man kanskje et skritt nærmere BF13 type 1, som er bygget om fra BF10. 

Det tviler jeg sterkt for. At en vogn er ombygget fra en type til en annen i virkeligheten betyr ikke at det er så lett i modellverden. Forskjellen mellom BF10 og BF13 type 1 er, modellmessig, enorm. Da trur jeg mye heller på de typene som jeg ramset opp over.

Det eneste som er likt, modellmessig, er boggien.

Men jeg gleder meg stort over at det endelig kommer vogner fra B2 serien i plast! 
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2016 at 17:00
Originally posted by Laurenz Laurenz wrote:

Men jeg gleder meg stort over at det endelig kommer vogner fra B2 serien i plast! 
Men prisen, kr. 649,- pr. stk., er det mindre grunn til å glede seg over. Det er langt over prisen på B3-vognene.

Etter bildene å dømme ser det ut til at modellene skal forestille vognene etter ombygging fra belg til overgangsvulst. I så fall vil de ikke passe bak et grønt lok.
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2016 at 18:40
Jeg kjører ikke med grønne lok så det passer meg slik sett utmerket. Enig når det gjelder prisen. Det blir nok ikke mer en 2-3 vogner her, bare for å en litt mer variert B3-stamme. 
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2016 at 23:27
Hei!

Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

Men prisen, kr. 649,- pr. stk., er det mindre grunn til å glede seg over. Det er langt over prisen på B3-vognene

Originally posted by Laurenz Laurenz wrote:

Enig når det gjelder prisen. Det blir nok ikke mer en 2-3 vogner her, bare for å en litt mer variert B3-stamme.


Jeg registrerte denne noe stive prisen for passasjervogner i plast jeg også, og det kommer utvilsomt til å ha betydning for hvor mange som skal anskaffes. Jeg håper ikke dette er ny norm for forventet standardpris på norske passasjervogner i plast.
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Pluggen View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 09 april 2010
Status: Offline
Points: 193
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pluggen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2016 at 23:30
Før så var NMJ en ordentlig godtebutikk, men nå blir det hele mer og mer uinteressant. I år blir det innkjøp av DF37 fra Scandinavian Miniatures for å komplettere B3 slerka. Mulig jeg må søke etter noen som kan bygge den for meg, da jeg selv ikke føler meg helt kompetent...
 
 
DF37 - vognen NMJ annonserte, men aldri leverte...


Edited by Pluggen - 28 januar 2016 at 23:31
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2016 at 10:34
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

Men prisen, kr. 649,- pr. stk., er det mindre grunn til å glede seg over. Det er langt over prisen på B3-vognene.



Prisstigningen er ikke unormal for de som produserer i Kina. Husk at CNY har steget ca. 150% i forhold til NOK siste 18 mnd. Dessuten har vel lønningene i Kina steget rundt 50% på samme tiden.

Det har ført til "at de som kan" har trukket produksjonen ut fra Kina og hjem eller til Østeuropa. Dette gjelder de fleste av de "gamle tyske" produsentene. NMJ har vel ikke denne mulighet?

Det vi nå er vitne til tipper jeg, er "siste krampetrekninger" for produksjon i Kina - før det blir for dyrt? - Dette avgjør markedet!
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2016 at 19:14
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

Men prisen, kr. 649,- pr. stk., er det mindre grunn til å glede seg over. Det er langt over prisen på B3-vognene.



Prisstigningen er ikke unormal for de som produserer i Kina. Husk at CNY har steget ca. 150% i forhold til NOK siste 18 mnd. Dessuten har vel lønningene i Kina steget rundt 50% på samme tiden.

Det har ført til "at de som kan" har trukket produksjonen ut fra Kina og hjem eller til Østeuropa. Dette gjelder de fleste av de "gamle tyske" produsentene. NMJ har vel ikke denne mulighet?

Det vi nå er vitne til tipper jeg, er "siste krampetrekninger" for produksjon i Kina - før det blir for dyrt? - Dette avgjør markedet!

Leser du innlegget i Modell og eletronikk fra fjor høst, så er du problemene også NMJ har kommet opp i. Så det er ikke så rart at vi må vente på modellene. Og at ting tar tid. Roco og Maerklin flyttet produksjonen til Europa, noe av grunnen er at man har full kontroll over kvaliteten. Noe NMJ ikke har. Hvis man klager får man beskjed å bytte fabrikk. Men formene får du ikke med deg sånn uten videre. Er du så heldig, kan du regne med at fabrikken har kopiert de først. Pico har egen fabrikk i Kina og full kontroll over det som produseres.


Edited by Wickerman - 29 januar 2016 at 19:15
A matter of life and death
Back to Top
SveinF View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 15 november 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 126
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinF Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 januar 2016 at 18:33
Etter mottak av kataloger må en konstatere at det blir mer venting på en eventuell nyutgivelse av EL14.

Back to Top
thmark View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 20 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 55
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote thmark Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 februar 2016 at 12:06
Positivt at NMJ kommer med B3 type 3, B4 mfl. Men prisen er i høyeste laget. Håper kvaliteten står i forhold til dette. Synes også utvalg og variasjon i Superline er blitt større, så kan man lure på om det er her NMJ legger innsatsen fremover istedet for Topline. Skd 224 som ferdigmodell med forbedret drivverk og kondensator til 1995kr er prismessig ok. Godt å se at NMJ følger opp denne modellen, men gjenstår å se når den er tilgjengelig for handel. Nok en gang kommer Flåmsbane vognene (v3?), nå med siste endringer som er utført på vognene. Man kan jo lure på om det er nødvendig å lansere ny ugave, når det finnes så mye annet å realisere.
mvh.

Thomas Markovic
Back to Top
cfsalicath View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 13 mai 2015
Location: Norge
Status: Offline
Points: 175
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote cfsalicath Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 februar 2016 at 16:10
Originally posted by thmark thmark wrote:

Man kan jo lure på om det er nødvendig å lansere ny ugave, når det finnes så mye annet å realisere.


Ren spekulasjon, men det kan hende at "suovernirsalget" av de vognene er så godt at det i seg selv gjør at det lønner seg.


Med vennlig hilsen

CF Salicath
Back to Top
jarleek View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 20 juli 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 57
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jarleek Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 februar 2016 at 17:02
Originally posted by cfsalicath cfsalicath wrote:

Ren spekulasjon, men det kan hende at "suovernirsalget" av de vognene er så godt at det i seg selv gjør at det lønner seg.

Jeg synes jo selv at modelljernbane er ypperlige souvenirer, så det høres jo ikke urimelig ut!
Jarle VE
Fersking i TMJK
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 februar 2016 at 17:03
Originally posted by thmark thmark wrote:

[...] Skd 224 som ferdigmodell med forbedret drivverk og kondensator til 1995kr er prismessig ok. [...]
Knappe to laken for en to-akslet skiftetraktor uten markeringslys synes jeg er alt for drøyt, selv med dekoder. De kunne heller spart inn på førerromsbelysningen.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 februar 2016 at 17:43
Da får vi se hva "forbedringene" på drivverket til Skd224 består av?
- Er det retting av feil i utvekslingen mellom 2 aksler, er dette en feilretting av leveransefeil og ikke en "forbedring". Det kan vi først snakke om når opplagte feil er rettet!

En kondensator vil ikke forbedre annet enn å gjøre strømopptaket mindre kritisk.
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2016 at 10:17
Hei!

Her er 2016-nyhetene til:

Oxford Diecast
Modellbau Luft
Artitec
Artitec (militært)



Edited by Roger - 06 februar 2016 at 10:31
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2016 at 16:40
Originally posted by Roger Roger wrote:

Hei!

Her er 2016-nyhetene til:

Oxford Diecast
Modellbau Luft
Artitec
Artitec (militært)


Ser ut som de militære transportene vil øke på den lokale banen etter å ha lest de militære nyhetene.
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2016 at 19:43
Ja se der! Artitec leverer 3 norske modeller av artilleriet M109. 2 av dem i kampklar versjon i to ulike camo. farger og en i transportstilling for tog.
Den ser jaggu ut til å bli en bra modell også! Dog ganske dyr, €36,20 (ca 350,-) men det er jo en håndbygget resinmodell.


Edited by Claes Lislerud - 06 februar 2016 at 20:37
Modellhilsen

Claes
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2016 at 23:16
Originally posted by Claes Lislerud Claes Lislerud wrote:

Ja se der! Dog ganske dyr, €36,20 (ca 350,-) men det er jo en håndbygget resinmodell.

Men, billigere enn en B4 Wink LOL
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 februar 2016 at 00:26
Banseservice MZ IV.

http://hobbytrade.dk/wp-content/uploads/2015/06/Hobbytrade-2016.pdf


Edited by Wickerman - 17 februar 2016 at 00:27
A matter of life and death
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 mars 2016 at 12:39
SkalaDesign har nå levert F10.
Det er ganske merkelig at denne modellen ikke har vært kommentert på forum?!
Mine modeller er noe av det beste jeg har sett når det gjelder "Korean Brass"! Høy standard på alle detaljer også understell, støpte håndtak og utmerket finish preger modellen.
- Om farger og alle detaljer er korrekt, er jeg ikke den rette til å svare på.
Vognene ser ut til å være produsert av Samhongsa i Korea som kanskje er markedsledende der nede? Prisen må sies å være rimelig ut fra den relativt kompliserte modellen og langt rimeligere enn forventet for en slik modell som kanskje ville ha kostet nesten det dobbelte hos andre leverandører. - Sikkert derfor den er allerede utsolgt?

Eneste jeg har å utsette på vognen er NEM-koblingslommene. Disse må være sidebevegelig ut fra senter for å kombineres med kortkobbel. Den kan kun beveges i en retning. Den andre retningen kolliderer NEM-lommen med tilkoblingen for gjennomgående dampoppvarming? Lommen er imidlertid tykk og av metall, slik at det er mulig å file bort kontaktpunktet på lommen slik at man får nok bevegelighet til å kjøre på store radier.
- Allikevel er NEM-løsningen adskillig bedre enn for NMJs små godsvogner!
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 april 2016 at 11:56
Tilbake fra messen i Dortmund som alltid er noe spesielt!

Jeg hadde en prat med Tams Elektronik. De har nå gitt opp EasyControl digitalsentral. Det ser ut som at trenden er å bruke smarttelefoner, nettbrett og PC, slik at fremtidens digitalsentraler blir kun en "protokolloversetter" og effektforsterker (som Roco Z21).
- Kun Märklin henger igjen ved "det gamle" og skal på død-og-liv levere alt selv med deres logo på. - Lurer på hvor kort levetid den nye CS vil få? Det var mange slike spørsmål der nede!

Ellers hadde Tams en ny rimelig versjon av lyddekoder der kun fløytelyder var med. Den kostet kun 5€ mer enn de rimeligste. Sikkert er godt alternativ til ellok der man ofte bare hører lyd ved bevegelse?!

ESU kunne ikke si om det kom en ny versjon av CD66 CargoNet - ennå.
De har for øvrig problemer med RP25-hjul-leveranse fra Kina til nevnte lok. Nye lok vil ikke få denne opsjon kunne de si.

Jeg glemte å nevne at Fleischmann har innstilt produksjonen av den "lille" 15 m. skiven som er populær i Norge. Derfor - "løp og kjøp" eller handle på bruktmarkedet. På EBAY er det faktisk dobbelt pris på denne i forhold til den store!?

- Ellers lite nytt med norsk og skandinavisk forbilde.

Edited by Kjell H. - 27 april 2016 at 10:45
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 august 2016 at 15:52
Startsettet fra Roco er på veg. Loket er Di3.641, samme som første utgaven også var rød. Men jeg vill tru modellen får ploger, gitter og speil som de 2 grønne utgavene som kom seinere.

Edited by Wickerman - 06 august 2016 at 15:55
A matter of life and death
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 oktober 2016 at 12:06
- Egentlig en "gammel nyhet".
Brimalm har endelig levert SJ Litt.D!!!
Jeg bestilte og betalte et lok for 4-5 år siden - og nå er det i hus!
Loket er oppgradert fra da jeg bestilte det. Det er nå utstyrt med lyd og digitalstyring - uten at det var noe ekstra for de (få?) som hadde forhåndsbestilt. Det skal også være små kulelager i koblingsstengene (som originalt på Litt.Da og Dm3).
Loket har zinkstøpt kåpe og er ellers "fully sprung". Det er mulighet for å justere trykket på løpeaksel  for max. drivhjulstrykk (adhesjonsvekt) da loket ellers ikke har "gummihjul".
Lysene flimrer også som om de er forsynt av 16 2/3 Hz (som vanlig på svenske lok)!
Mest imponerende er funksjonen med "snilleblixtar" (blå lysglimt fra trinnkobler på sekundærsjaltet lok). Her er det mulig å justere hvor ofte det skjer både ved oppkobling og nedkobling, alt etter hvor slitt trinnkobleren er!
 
- Kunne ønske et El8-lok i tilsvarende utførelse!
 
Loket var utrolig rimelig (for de som forhåndsbestilte) og det er fremdeles rimelig ut fra modellutførelse for de som kjøper nå - så "løp og kjøp" for alle som liker "brunlok"!
 
(Rettet skrivefeil)
 
 


Edited by Kjell H. - 03 oktober 2016 at 16:35
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 oktober 2016 at 15:59
Antar at du mener dette loket?
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 oktober 2016 at 17:12
Originally posted by Pelle Pelle wrote:

Antar at du mener dette loket?
 
JA!
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.