MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Sneplog?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Sneplog?

 Post Reply Post Reply
Author
Morten M View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 274
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten M Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Sneplog?
    Posted: 21 desember 2015 at 07:49
Så har jeg "ramlet utpå" - villg latt meg lure av Hans Excellence Generaldirecteuren af Ormåsen...

Tankene og idéene løper seff allerede løpsk; kilde til sneplog for en liten toaksler i 16mm? Tips og råd ifm anskaffelse, innfesting og bruk? Helst direkte på lok eller på nedvektet vogn foran?
Morten K. Agerup Myhr
2016 Frogner

Gøy med Z/H0e/H0/SM32 16mm/1:1 og alt annet som ruller/hveser/flyr/smeller og/eller brummer på vann, bakke, under bakke, i luften - sålenge det fòrer traktorgenet.
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 desember 2015 at 10:14
Jeg henger meg på denne tråden her, da jeg også er på utkikk etter en passende plog. Jeg har allerede en Roundhouse tender som ble kjøpt inn nettopp med tanke på nedvekting og konvertering til snøplog, men selve plogskjæret har jeg ennå ikke fått tak i. Plogskjær festet direkte på loket er også aktuelt, så lenge det ikke medfører alt for store permanente endringer.

Snakket forresten med Kristian på fredag, og han nevnte muligheten for å bruke plogen fra større plastlekebiler/lastebiler o.l., så jeg har øynene litt oppe der i tilfelle jeg kommer over noe interessant i passende størrelse.

Ellers har jeg jo sett video av snøplog i aksjon på forumet her, det var vel på banen til Trond den ble brukt. Vet ikke om det er han eller Leif som har bygget den, men det kan de kanskje svare på selv?
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Frans View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 157
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Frans Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 desember 2015 at 11:47
Jeg henger meg også på denne plogtråden, men hva med en SNØMASKIN ?? Vi må ha snø før det er noen vits med plogen?
Jeg har oså en tender i bestilling, det høres besnærende ut om å sette plog på den.
Hilsen, Frans
Back to Top
rebelego View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 juli 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 228
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rebelego Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 desember 2015 at 15:47
Surrer rundt på Rystelsesbanen.
Back to Top
Morten M View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 274
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten M Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 desember 2015 at 16:06
Takk! D...kult opptak.

Her var det god spredning i tekniske løsninger og nivåer.
Morten K. Agerup Myhr
2016 Frogner

Gøy med Z/H0e/H0/SM32 16mm/1:1 og alt annet som ruller/hveser/flyr/smeller og/eller brummer på vann, bakke, under bakke, i luften - sålenge det fòrer traktorgenet.
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 desember 2015 at 19:35
Jeg har vært en tur på Bjørkelangen i dag, trosset folkemengden og trengselen i førjulsstria, og trålet det jeg har kommet på av butikker som kunne tenkes å føre litt større plastleketøy:

- Eik-senteret
- Mekonomen
- Europris
- Maxbo
- Westreng maskinforretning
- Felleskjøpet
- Mekk
- Coop Extra
- Nille
- Libris

Så langt ingen treff, men Libris var uventet nok det stedet som hadde størst utvalg i større landbruksmaskiner, lastebiler, traktorgravere osv., men dessverre ingen ploger. Jeg har også tenkt meg innover til Lørenskog på onsdag, er det noen som har tips til butikker der som kan være verdt å ta turen innom?
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 desember 2015 at 21:35
Hva med å ribbe et kjøretøy fra Bruder? Det er skikkelig kult her hjemme. Føres av Toys r us og flere.

https://www.google.no/search?q=bruder+biler&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiY3K6q5u3JAhWFGCwKHUBIDsAQ_AUIBygB&biw=1418&bih=875#tbm=isch&q=bruder+


Marius
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 desember 2015 at 22:26
Det var nettopp Bruder de hadde mange av på Libris men dessverre ingen med snøplog, det var ribbing av utstyr jeg hadde i tankene:-)
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 desember 2015 at 22:38
Jeg tror kanskje det var mer vanlig med skikkelige V-ploger på (leke)bilene før i tida(?)
Kanskje folk rundt forbi kan ha no' i gamle lekekasser ...? Wink
Bjørn Egil
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 desember 2015 at 22:51
Ja, jeg har også litt inntrykk av det, det er jo nettopp en slik plog jeg er på utkikk etter. De hadde en plog på Felleskjøpet også, men det var et sånt kjedelig rett plogskjær du bare kunne stille vinkel og retning på.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 desember 2015 at 23:13
Må være enklere å lage noe selv? Kan en ta utgangspunkt i en brusflaske i hardplast,  splitte denne på langs og så sette samme to deler til en V-plog? Eller ølboks. Boksen er for tynn, men kan legge den trippel. Kanskje araldite holder det sammen.
Marius
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 desember 2015 at 09:54
Plasto har en stor lekebil med solid spissplog. Den har vært på markedet i minst 30 år og finnes ennå. Plogen var tidligere å kjøpe separat. (Jeg kjøpte en slik til sønnen min da han var liten.)
Denne plogen er for bred til G-skala men jeg mener at det går an å "klippe av vingene" slik at den skulle passe?
Fordelen med denne plogen, er at den tåler belastning. Plasto har en type plast som er vanskelig å lime.

Ellers så finnes det spissploger til amerikanske lok fra Rocky Mountains. LGB laget en slik plog til sin "mogul" før de ble kjøpt av Märklin - og Accucraft har også hatt slike som reservedeler. De er imidlertid utsolgt for de mest kurante til en "norsk" ugave.
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 desember 2015 at 11:18
Jeg har lekt med tanken på å bygge en plog selv ja, men savner byggetegninger med ulike snitt og oppriss slik at at jeg får noenlunde korrekt profil og vinkel på skjæret. I mangel av dette har jeg derfor vært på leting etter ferdige plastploger som kan tilpasses og monteres på eksisterende vogn, ev. festes foran på loket, men dersom noen kan bidra med linker til nevnte tegninger setter jeg stor pris på det.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 desember 2015 at 11:27
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 desember 2015 at 13:15
Originally posted by Heine Pedersen Heine Pedersen wrote:

Google er din venn. :)

https://www.google.no/search?q=train+plough+drawing&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwiFyIyToO_JAhUjc3IKHXdVCY8QsAQIGw&biw=1695&bih=923#imgrc=_

Nja, Google er nå hvertfall ikke min venn alltid... Wink Har søkt mye på nett og funnet mange bilder og tegninger (akkurat som i linken din), men ingen snitt eller andre skisser som er brukbare å bygge etter uten at man først lager egne tegninger basert på disse, og da blir det uansett mye gjetting og synsing underveis.

Mener hvertfall at jeg tidligere har funnet ett sett med målsatte snitt-tegninger gjennom en slik plog av amerikansk smalsportype, men jeg tenkte selvfølgelig ikke på å bokmerke linken den gangen..!Ouch
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
rebelego View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 juli 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 228
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rebelego Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 januar 2016 at 07:54

Kom over en video som viser et par ploger, hhv LGB og Aristocraft.
https://www.youtube.com/watch?v=FyN9BeSdz-Q


Surrer rundt på Rystelsesbanen.
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 januar 2016 at 08:04
Jeg tror nok snøploger eller snøfresere til hagejernbanen bare virker når det er lett pulver nysnø ...
Når det kommer slik tung og bløtt nysnø som på videoen, er det bare å bli værende inne og heller bygge noe på arbeidsbordet.
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
rebelego View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 juli 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 228
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rebelego Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 januar 2016 at 08:14
Jeg har sett videoer av snøfresere som takler våt snø, men da ser rotoren mest ut som en spiss borekrone.
Surrer rundt på Rystelsesbanen.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.