MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Råd om scratchbygging
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Råd om scratchbygging

 Post Reply Post Reply
Author
esg View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 19 mai 2014
Status: Offline
Points: 65
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote esg Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Råd om scratchbygging
    Posted: 17 desember 2015 at 10:37
Nå som det nærmer seg romjul tenkte jeg å komme i gang med scratchbygging av hus/bygninger, det er tross alt nå man har tiden til slikt. Jeg har funnet mange spennende bygninger i NSBs bygningsregistrering og skal begynne med noen småhus først, før jeg prøver meg på litt større stasjonsbygninger og lignende.

Det finnes mange forskjellige byggetips når det gjelder scratchbygging (jeg har ingen erfaring med dette, kun fra byggesett i messing, tre og plast) som jeg har kikket rundt på, men jeg ønsker å høre med dere her inne. Jeg vet det er mange dyktige byggere her også som jeg håper å kunne lære noe av!

- Hva slags materiale anbefaler dere til hvilket bruk? Fordeler og ulemper med tre kontra styrén?
- Hvor kjøper dere materialer?
- Hvor henter dere inspirasjon og tips/triks fra?

Man må jo begynne et sted! Tongue
Mvh. Espen
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 desember 2015 at 11:01
Originally posted by esg esg wrote:


Man må jo begynne et sted! Tongue


Siste nummer av MJ-bladet kan kanskje være et sted å begynne? Artikkelen om Østlandske Stenexport inneholder forhåpentligvis en del tips om scratchbygging i trematerialer.

Personlig synes jeg tre egner seg veldig godt til bygnigner som skal være litt slitne. Min foretrukne leverandør av skalavirke i tre er Kappler i USA. Kan ta noen uker å få materialer derifra, men har aldri hatt problemer med bestillingene:
http://kapplerusa.com/cgi-bin/store/commerce.cgi

Til mere strøkne bygninger kan styren være et godt alternativ, og da har man leverandører som Evergreen, også et amerikansk firma.

Det kan være at noen norske butikker har skalavirke og andre materialer som styrenplater og tynn kryssfiner. Prøv feks. togbutikken.no.

Når det gjelder scratchbygging tror jeg man må prøve seg litt fren, og finne ut hva som passer for en selv.

Angående inspirasjon er det etter min mening ingenting som slår å studere virkligheten. Ta en tur langs en jernbanestrekning så finner du helt sikkert mange bygninger som kunne gjort seg i modell. Her et eksempel fra Meråkerbanen:



Eller hva med denne gamle kafeen ikke langt fra Nordlandsbanen ved Storjord:




For historiske bilder er Digitalt museum en fantastisk ressurs, for ikke lenge siden dukket denne godbiten opp.

Enda et bilde av huset

Dette er et supert selvbyggingsprosjekt, spør dere meg! Med utgangspunkt i herresykkelen ved gavelveggen skulle det være mulig å estimere målene.


Edited by Håvard H - 17 desember 2015 at 11:04
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 desember 2015 at 14:22
Du spør, du spør.... Smile

Som Håvard er inne på så er det nok mye smak og behag når det gjelder valg av materialer. Jeg bruker styren til scratchbygging og synes det er et veldig greit materiale å jobbe med. Lett å skjære, forme lime osv. De som bygger i tre sier sikkert det samme om tre. Jeg er enig at tre vil egne seg helt utmerket til slite trebygninger da det er lettere å få fram slit trestruktur med ekte tre.
Plast er i grunn egnet til det meste og litt av fordelen man ha med plast er at det finnes plater å få kjøpt med ferdig mønster av planker, plater, betong, mm.

Jeg vil tro at de fleste hobbybutikker som driver med tog eller annen modellbygging har styren i sitt sortiment. Jeg har kjøpt litt både her og der, NMJ, RC butikken på Hamar og flere.  

Jeg har hentet en del tips fra Model Railroader som jeg får hver måned. Og jeg kjøpte en bok som de har publisert med en del nyttige tips. 

Du har allerede funnet fram til NSB bygningsarkiv så da har du kommet langt. Ellers så kan huskataloger være et kjekt utgangspunkt. Jeg har målt opp mitt eget hus (mitt første prosjekt) og har funnet masse hustegninger ved å bare søke på nettet.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,055 seconds.