MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Jeg skjønner ikke hvorfor. Temaet er kortkoblinger
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Jeg skjønner ikke hvorfor. Temaet er kortkoblinger

 Post Reply Post Reply
Author
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Jeg skjønner ikke hvorfor. Temaet er kortkoblinger
    Posted: 14 desember 2015 at 09:16
Det er en ting jeg ikke skjønner. Jo større skala man har jo mer urealistiske i størrelsen på konblunger får man. Selv om jeg kjøre skala O så har jeg noen egenkomponerte NEM system kortkoblinger i størrelse ca skala N som jeg printer ut selv. Det blir jo mye mer realistisk. Hvis vi tar G skala feks så har man noen enorme bøyler med bare en krok og vognene kan lett falle av. I alle fall da jeg hadde G skala for ca 4år siden. Det blir jo mye mer realistisk med koblinger i HO. og atpåtil blir det bøyle begge veier, altså dobbel sikkerhet for ikke å miste vogner. Hvorfor brukes ikke noe sånt noe i stedet? Det blir jo mye penere.
HJM.models
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 desember 2015 at 17:00
En av grunnene er vel at de skal klare veldig små radier... Men pent er det ikke.
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 desember 2015 at 22:23
...

Edited by KjellAn - 04 februar 2016 at 17:06
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 desember 2015 at 01:06
Mine koblinger er selvproduksjon som jeg har designet selv med forbilde i N så selv om de har ca samme størrelse som N så har de ikke den svakheten at den faller av eller er vanskelig å håndtere. Men de ville ikke passet på et N-skala lok. Kanskje 15 prosent større enn N.
HJM.models
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 desember 2015 at 10:11
Det er neppe marked for enda flere koblingstyper?!

Alle hake/bøylekoblinger er beheftet med den store ulempen at man ikke kan løfte en vogn direkte opp fra en togstamme. Dette er praktisk for å unngå for mye "fikkel".
LGB har også noen utmerkede klokoblinger av amerikansk type/forbilde. De er noe store og kostbare - men funksjonssikre. De lar seg utmerket kombinere med Kadee. Jeg bruker en blanding av klokobbel av forskjellig fabrikat i denne skalaen - uten problemer.

Dersom man synes Kadee i G-skala er for store, kan man utmerket godt bruke Kadee I-skalakoblinger i kombinasjon. Da krever de større presisjon vertikalt da selve koblingshode er mindre.
Således skulle det ikke være behov for å introdusere ennå en koblingstype i denne skalaen.

Edited by Kjell H. - 15 desember 2015 at 10:12
Back to Top
krsven View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2010
Location: N
Status: Offline
Points: 286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krsven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 desember 2015 at 11:10
Brandbright RSA55 og RSA71 er solgt fra undertegnede som "standardkobling" i 32 og 45mm i 15 år. Noen har også byttet ut LGB - koblinger med RSA 42 spesielt tilpasset LGB - materiell. Til sammen er det noen hundretalls vogner i Norge som er utrustet med disse koblingene - mange av disse ruller noen kilometer hver sommer uten nevneverdige problemer. RSA 42 /55 er nok ingen "skalakobling", mens RSA 71 er et "ekte" smalsporkobbel - dvs. med utseende lignende norske smalsporkobbel. Som alle andre 16mm-entusiaster bryr vi ikke oss så mye om at ting skal være 100% likt forbildet - men at det fungerer i praksis setter vi pris på. Sikkert noen som kan legge ut litt bilder av vogner utrustet med disse koblingene.

Edited by krsven - 15 desember 2015 at 11:11
krsven
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 desember 2015 at 12:14
Originally posted by krsven krsven wrote:

Som alle andre 16mm-entusiaster bryr vi ikke oss så mye om at ting skal være 100% likt forbildet


Interssant. Kan du utdype dette? Og er dette noe som er gjengs, siden du sier "som alle andre 16mm-entusiaster"? Er man enige i dette?

Jeg spør fordi jeg innbiller meg at jo større skala (mindre nedskalering) man bruker, jo lettere er det få til forbildenærhet.
Svein S
Back to Top
krsven View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2010
Location: N
Status: Offline
Points: 286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krsven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 desember 2015 at 13:08
Kan forsøke: Setningen ender med "100% likt forbildet". Noen (få) forsøker nok å nærme seg 100% - men dette er ikke vanlig. Innenfor 16mm er det et forholdsvis stort slingringsmonn, og innslaget av "freelance" modeller er forholdsvis stort, hvis ikke dominerende. Dvs. modeller som har begrenset eller ikke likhet med ett konkret forbilde i det hele tatt. Jeg kan jo bli tatt i arrest for å generalisere når jeg bruker ord som "alle" i denne sammenhengen, men jeg tror jeg har mine ord nogenlunde i behold. Men du har helt rett, Svein, at det i denne skalaen er lettere å få til forbildenærhet- og det finnes flotte skalamodeller. Men disse kombineres gjerne med "might have been", altså modeller som er slik de kanskje kunne ha vært - men som ikke har eksistert. Mange bruker år på å bygge "might have been" - modeller. Hadde de brukt samme tid og ressurser så hadde det nok vært fullt mulig å bygge en helt riktig skalamodell. F.eks. ruller det en livesteam 15c - maskin (lignende) på 32 mm spor på et hagejernbaneanlegg i Norge. Bare fordi denne entusiasten kunne tenke seg et slikt lok uten konkret forbilde, men som kan være gjenkjennelig som et norskt lokomotiv. Her er kanskje hovedpoenget med 16mm: Alle bygger slik de ønsker det, enten fra scratch eller som byggesett, med eller uten likhet med noe forbilde. Og modeller som vises frem tas i mot med samme anerkjennelse, det er underordnet om det eksisterer noe konkret forbilde - det er i det hele tatt sjelden noen spør om det. Men for all del, det ruller flotte modeller fra mange av smalsporbanene i Wales i Norge, noen liker Lynton&Barnstaple og etterligner den, andre er mer på Tallylyn eller Vale of Rheidol. For å forstå dette da jeg begynte med 16mm for 15 år siden (etter å ha kjørt norsk HO i 20 år)så måtte det studeres litteratur og snakkes med britiske tungvektere innenfor 16mm.
Historien bak 16mm startet vel i sin moderne form midt på 70- tallet, og hvor klubben tok frem enkle byggesett av freelance design. Dette ble gjerne kombinert med freelance selvbygde damplok. Etter hvert dukket det opp en liten industri rundt dette, særlig fra tidlig 80-tall. Mange av grunnleggerne av disse kom fra engineering-miljøene ( de som bygger små dampmaskiner eller store damplok til å sitte på osv.)Tilbøyeligheten til å bygge ting uten forbilde stammer fra denne tiden - og lever i beste velgående i dag. Motstykket i storskala blir skala 1, hvor man hele tiden har forsøkt å bygge modeller med større og større likhet med konkrete forbilder. Dette har man gradvis lykkes bedre og bedre med ettersom ferdigheter og teknologi har utviklet seg. Dette må ikke forstås som en uttømmende historikk - mer som ett grunnlag for å forstå hvorfor ting har blitt som det har blitt.
krsven
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 desember 2015 at 20:44
...

Edited by KjellAn - 04 februar 2016 at 17:04
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 desember 2015 at 21:40
Jeg er fast leser av det engelske Narrow Gauge & Industrial Modelling Review, og der er det ganske mange artikler om modellbyggere i 16mm skala med minst like stort fokus på forbilderiktighet som de som bygger i de mindre skalaene.

Men dette er hovedsakelig folk som bygger elektriske modeller for innendørsbruk. Her på forumet virker det som 16mm først og fremst handler om hagejernbaner.

Edited by Håvard H - 15 desember 2015 at 21:41
Back to Top
krsven View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2010
Location: N
Status: Offline
Points: 286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krsven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 desember 2015 at 22:49
Hei igjen. Jeg leser det bladet jeg også - det blir nesten for mange blader.....men nok om det. Spennvidden er stor, og som du er inne på Håvard, så er det "alle varianter" å se. Det mest imponerende jeg har sett i 16mm var ett britisk trikkeanlegg med nærmest tro kopi av ei gate med vendesløyfer og mange trikker.....og hvor det som hang over vognene var minst like imponerende som det under.....Ikke mye overlatt til fantasien der nei.......
krsven
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.