elmotor til skitrekk, heis mm |
Post Reply |
Author | |
terjej
Veteran Joined: 01 oktober 2013 Location: norge Status: Offline Points: 101 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 13 desember 2015 at 11:27 |
Hei !
Er på utkikk etter om det finnes minimotorer til drift av skitrekk, skiheis, kjerrat og lignende. Må være langsomtgående helt små elektromotorer. Noen som kjenner til slike/ forhandler av slike ? Ferdige eller som byggesett. Takk for evt. tips. terjej |
|
b e pedersen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
Post Options
Thanks(0)
|
Kulle tro små el.motorer trenger litt turtall slik at de trengs å gires ned.
Men (egentlig ikke ment som en fleip) i forbindelse med skitrekk etc. finnes vel god plass i fjellet ..? |
|
Bjørn Egil
|
|
Per Hilton
Veteran Joined: 29 november 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 135 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hvor små, og hvor langsomme? På ebay fins massevis av små motorer. Her er f.eks. en type med gir. Tynn, men forholdsvis lang: http://www.ebay.com/itm/DC-6V-30RPM-Micro-Speed-Reduction-Gear-Motor-with-Metal-Gearbox-Wheel-Shaft/111742307756 Her er en med snekkedrev. Noe større, men kort:http://www.ebay.com/itm/2pcs-DC-5v-6v-9v-12v-Worm-Gear-Motor-long-shaft-gear-motor-low-speed-5-12-RPM/231353433341 For ordens skyld: Jeg kan ikke gå god for noen av disse produktene eller selgerne. |
|
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
Du oppgir ikke konkret hva du skal bruke motorene til?
Brawa har flere typer komplette kabelbaner, skiheis m.v. Før kunne man kjøpe motorenhetene og mastene separat til disse. Det lar seg sannsynligvis gjøre fortsatt. Brawa seilbahnen |
|
Per Hilton
Veteran Joined: 29 november 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 135 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det er ikke alle som er like fornøyd med Brawas motor. Her er en ombyggingsveiledning der selve motoren byttes med en modifisert servomotor: http://www.lokschuppen-dominik.de/Spur%20H0/Bastelanleitungen/Gondel/Seite.htm En slik ombygget servo kan uansett være et godt alternativ til motorene jeg foreslo ovenfor. |
|
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg kan være enig i at Brawas drivverk ikke kan kalles luksusutgaver, og de lager en del støy. Jeg har dog hatt noen sånne stående som utstillingsmodeller, og når man bare passet på å smøre dem jevnlig fungerte de greit i lang tid.
Fordelen er at de er ferdige med monteringsbraketter, utveksling, drivhjul og alt man trenger. For baner som ikke skal gå kontinuerlig (som skitrekk) men hvor vognene skal vende kjøreretning (som eksempelvis Krossobanen og Fløibanen) har de også ferdig vendemekanikk. Spørsmålet er hvor høye krav man stiller, hvor fingerferdig man er og hvor mye arbeid man vil legge i det. |
|
terjej
Veteran Joined: 01 oktober 2013 Location: norge Status: Offline Points: 101 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei og hjertelig takk for svar !
Min plan er å lage et kort skitrekk/ "kabelbane" opp en liten åsrygg på anlegget (høyde ca-ca. 20-30 cm), pluss en kjerrat for å trekke tømmer opp ifra et vann til et lite sagbruk. Siden mitt anlegg er et analogt Fleischmann N-skala, regner jeg med å kunne tilpasse motor mv. til dette. For mitt bruk er det nok med batteri som "kraftkilde". Nytt eller pent brukt utstyr er like aktuelt. Takk for tips/ hjelp ! terjej |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |