MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Loddespisser
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Loddespisser

 Post Reply Post Reply
Author
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Loddespisser
    Posted: 18 oktober 2005 at 15:27

Hei !

Jeg tillater meg å poste det under H0 ! Siden jeg ikke fant noe annet passende.

Det gjelder loddespisser. Jeg kjøpte en Weller loddestasjon med temperaturregulering (som jeg ikke hadde fra før), med tilhørende bolt, og spiss på messen i Drammen (Solbergelva) Etter 2 kvelder med lodding, er spissen helt ubrukelig. Den har gått i oppløsning, og ser ut som en liten gaffel  

Spørsmålet mitt er : Hvor kan jeg kjøpe spisser av god kvalitet, som duger til mitt pågående byggeprosjekt ?( som er en type 18c maskin. ) Jeg ser Clas Ohlson har flere varianter; noen som har erfaring med disse ?? Og nei, jeg vil ikke handle på nett på den andre siden av kloden, og gå i ukesvis å vente på en pakke som har blitt borte. Jeg vil handle i butikk i Norge  Jeg trenger den /de NÅ.

MJ-hilsen Tom Lynga

 

Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
thomas snare View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 02 november 2004
Status: Offline
Points: 46
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote thomas snare Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 oktober 2005 at 15:30

Elfa.se er vel de med mest utvalg av spisser til loddebolt.De har en butikk i sandakerveien i oslo. Ta bare med deg spissene eller hele bolten så er det stor sjanse for at du får kjøpt noen ordentlige jernplaterte spisser som passer til din loddestasjon.

 

Thomsa

Back to Top
roccomann View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 17 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 33
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote roccomann Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 oktober 2005 at 17:45
Som Thomas sier - jernplaterte spisser er saken, men er du henvist til å bruke kopperspisser, er det lurt å ha en fuktet svamp til hyppig avtørking av spissen. Det er flussmiddelet i loddetinnet som tærer opp spissen slik at den blir "gaffel". En kopperspiss kan alltids files i fasong igjen, men en jernplatert spiss skal absolutt ikke files.

Mvh
Einar
roccomann
Back to Top
TerjeB View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 01 desember 2004
Location: Guinea
Status: Offline
Points: 73
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TerjeB Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 oktober 2005 at 20:46

Det er sikrest å bruke bolt og spiss av samme fabrikat (og modell) på temp.styrte bolter, og ELFA har Weller.

TerjeB
Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 oktober 2005 at 08:43

Hei !

Tusen takk for svar   Det må bli en tur til Elfa.

MJ-hilsen Tom Lynga

 

Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
fleichmann View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 12 desember 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 40
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote fleichmann Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 oktober 2005 at 15:03

Spørsmålet mitt er : Hvor kan jeg kjøpe spisser av god kvalitet, som duger til mitt pågående byggeprosjekt ?( som er en type 18c maskin. ) Jeg ser Clas Ohlson har flere varianter; noen som har erfaring med disse ?? Og nei, jeg vil ikke handle på nett på den andre siden av kloden, og gå i ukesvis å vente på en pakke som har blitt borte. Jeg vil handle i butikk i Norge  Jeg trenger den /de NÅ

 

selvsagt kan du kjøpe på claes ohlson de er av bra kvalitet

Med Hilsen HILMAR2!
Back to Top
Steink View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Steink Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 oktober 2005 at 16:34
Har og god erfaring med Clas Ohlson sine.
Mvh

Stein Kittelsen
Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 oktober 2005 at 21:56
Hei !

Jatakk, begge deler ! Det ble en tur til Clas Ohlson og Elfa
Jeg har nemlig en Welller 50w magnastrat loddestasjon også, som trengte nye spisser. Slike fant jeg ikke hos Clas Ohlson.

Her er forresten et bilde fra byggebordet. (Jada, jeg vet det er mange fremmedelementer her, men orket ikke rydde bare for å ta et bilde...)

MJ-hilsen Tom Lynga


Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
fleichmann View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 12 desember 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 40
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote fleichmann Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 november 2005 at 19:26

det var bra at det ble vellykket og du hadde en bra lodde stasjon

 

 

 

Med Hilsen HILMAR2!
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,156 seconds.