MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Marklin Di2 kåpe ferdig -også den nye modellen
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Marklin Di2 kåpe ferdig -også den nye modellen

 Post Reply Post Reply Page  <12
Author
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 januar 2016 at 15:43
Men dn ser mye bedre ut nå. Husk en ting. Den andre er sikkert lakkert med airbrush mens jeg bare gikk og kjøpte en sprayboks universal inne G utebruk, holdt kåpa i lufta og sprayet etter beste evne. Så det er lakkeringen fori jeg har sett den i virkeligheten ulakkert og da er alt beint plan som den andre.
HJM.models
Back to Top
Steinar Norrøne View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 01 november 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 68
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Steinar Norrøne Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 januar 2016 at 20:04
Helge, dette er sikkert et dumt spørsmål. Men har du etterbehandlet kåpen fra Shapeways slik det skal gjøres ? Jeg vet selv ikke hvordan det skal gjøres men har hørt at aceton kan benyttes. Antar at riktig behandling av produktet gjør at resultatet blir best mulig. Har selv mottatt noen n-scala deler fra Shapeways så jeg er også interessert i å finne ut hvordan dette skal gjøres best mulig.

mvh

Steinar Norrøne
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 januar 2016 at 20:11
Jeg vet heller ikke hvordan man gjør det og det er derfor den er fotografert ubehandlet.
HJM.models
Back to Top
Steinar Norrøne View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 01 november 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 68
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Steinar Norrøne Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 januar 2016 at 21:06
Finner du ut av det vil du sannsynligvis få et bedre resultat. Og et bedre produkt å selge. Sikkert noen her på forumet som vet dette.


mvh


Steinar Norrøne
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 januar 2016 at 12:55
Originally posted by Steinar Norrøne Steinar Norrøne wrote:

Finner du ut av det vil du sannsynligvis få et bedre resultat. Og et bedre produkt å selge. Sikkert noen her på forumet som vet dette.


mvh


Steinar Norrøne

Du kan jo lage en tråd om det. Jeg har prøvd med aseton på ting og, ja, det hjelper. 30 sekunder i aseton og la det tørke en stund og så tørke av.


HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2016 at 05:59
Jeg skjønner ikke hvorfor det ikke er større interesse for å kjøpe Marklin/Trix Di2 når det har vært et så stort tema på forum da jeg tegnet den. Se bildene fra den ubehandlede modellen min fra Finn.no, men husk at denne er bare lakkert med sprayboks uten noen slags pussing, forhåndsbehandling før lakkering eller noe så gjør du det så blir den finere. Hva er galt med denne modelllen siden jeg bare har solgt et eksemplar til en meget fornøyd kunde? 








HJM.models
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2016 at 19:55
Hei, jeg kan selvfølgelig bare snakke for meg selv, men kan fortelle hvorfor det ikke er interessant for meg.
I utgangspunktet er nok jeg en av de som kunne finne på å kjøpe et byggesett av en Di. 2. Jeg har bygget diverse ting før. Men der ligger for min del også litt av problemet. Skal jeg bygge noe selv så forventer jeg litt større detaljering. Tegningen din er ok altså men resultatet er forholdsvis enkel og delvis ganske grov. Det siste gjelder spesielt vinduene(miner om gammal Lima) og luftespaltene på kortenden. Ved sistnevnte er det heller ikke mulig å se noen dører, alt er slett. Gangbrettet/bunnplaten ser dessuten ut til å være omtrent dobbelt så tjuk som det skal være og er slett på overflaten. 
Det er sikkert noen som ville vært veldig fornøyd med en ferdigmodell med kåpa di men for en selvbygger er det nok for mye som mangler. Så kanskje om du for utviklet den litt mer?
For å sammenligne litt så er de bildene under fra NMJs messingbyggesett fra midten av 80-tallet og hvitmetallmodellen fra ca 10 år siden.






Edited by Laurenz - 26 januar 2016 at 19:56
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2016 at 23:21
WOW!!! DU ER UTROLIG!!!! Ja, jeg ser poenget. Den kommer som byggesett i framtiden men ikke fra meg og da tror jeg det blir resin men er ikke sikker. De bildene jeg så etter på Jernbane.net hadde andre luftespalter enn din få fotoet og ikke dører bak selv om det var en Mak. JA, jeg vet at bunnplaten er for tykk men jeg hadde ikke noe valg hvis den skulle passe på en Marklin/Trix. Modellen som blir utgitt offisiellt kommer blir mye mer lik din i kvalitet. 
Men at det går an å bygge så proft som deg - jeg tror nesten ikke mine egne øyne. De er bedre enn smykker i gull.



Edited by HJM.models - 26 januar 2016 at 23:25
HJM.models
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2016 at 23:41


Hvis jeg ikke tar feil, så er den grønne kjøpt ferdig bygget og malt, på bruktsalg på Kløfta.
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 januar 2016 at 00:13
Stemmer, den grønne er ferdigmodell fra NMJ. Den røde er bygget fra byggesett og litt rammeskjev dessverre. Forøvrig stemmer det at luftspaltene var litt forskjellige på de lokene fra Mak og de fra Thune. Thune brukte noe som var mye mindre. 

Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 februar 2016 at 17:49
Du Helge.... nå har jeg sett den ene kåpa di med egne øyne, den ulakkerte altså. Og jeg må innrømme at jeg ble overasket. Den er jaggu fin den! Detaljene er faktisk ganske skarpe. Overflaten er jo ikke helt perfekt pga printingen men det kan fint slipes ned. Og med tilpassing av understellet kan dette bli en bra modell!
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 februar 2016 at 17:59
Tusen takk for denne hyggelige tilbakemeldingen. Jeg ble glad for å høre at du ble fornøyd.
HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 februar 2016 at 01:59
Jeg har solgt flere av de kåpene og jeg har aldri fått klager, heller tvert imot har jeg faktisk fått ros for bra modell og koselige tilbakemeldigner. En sa: "den ser dobbelt så bra ut i virkeligheten enn på bildet."
HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2019 at 10:37
Det er flere år siden jeg sluttet med MJ. Kom lokomotivet i produksjon? Jeg fikk aldri vite hvordan det gikk siden jeg sluttet, men det hadde vært gøy å få vite det siden jeg tegnet kåpen til Di2 i 3D på pc selv.
Jeg ville sette pris på et bile av ferdig modell

Edited by HJM.models - 05 januar 2019 at 10:41
HJM.models
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,059 seconds.