MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Marklin Di2 kåpe ferdig -også den nye modellen
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Marklin Di2 kåpe ferdig -også den nye modellen

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Marklin Di2 kåpe ferdig -også den nye modellen
    Posted: 10 desember 2015 at 11:00
Marklin Di2 kåpe er helt ferdig. Den passer også den nye digitale Marklin med lyd og MFX. Se kjøp og salg. Stigtrinn er nå også tatt med. Kåpen kommer på under 1000kr. Får se. Du kan også digitalisere en gammel og den passer. Jeg har prøvd på fysisk modell. Den passer også trix men for ikke å ødelegge markedet for min partner så selger jeg bare til Marklin. Den kommer nok i resin fra ham til våren tror jeg. Jeg har ingen dekaler og vinduer må du fikse selv. Se på finn.no.
HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 desember 2015 at 11:54
Jeg vil gi info. Så fort jeg har tjent opp til et Marklinlok så kommer jeg til å slutte å selge kåpen løst. Da skal den alltid selges med den nye utgaven fra Marklin lokomotiv med lyd og telex inkludert slik at ingen vil kjøpe den for å sette den på en Trix, da det vil ødelegge markedet for denne småprodusenten jeg tegner for. Jeg vil være på god fot med ham. Dekaler kommer i fremtiden og også en løsning for vindusglass som min partner har tenkt ut. Det detaljene blir sikkert solgt løst som reservedeler. Dere som har Trix - bare vær tålmodig for den kommer til våren.



HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 desember 2015 at 19:00
Nå selger jeg kåpen løst på finn.no uten lok. Jeg kaller den Marklin Di2 kåpe, ikke trix.

Edited by HJM.models - 11 desember 2015 at 19:01
HJM.models
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 desember 2015 at 00:52
Originally posted by HJM.models HJM.models wrote:

Nå selger jeg kåpen løst på finn.no uten lok. Jeg kaller den Marklin Di2 kåpe, ikke trix.


Har du noen bilder av en ferdig malt kåpe? Skarpe nærbilder? Det du har lagt ut av bilder og rendringer er ikke på langt nær tilstrekkelig for å danne seg et skikkelig inntrykk av kvaliteten på modellen.

Skjønner rett og slett ikke at noen vil betale 900,- for katta i sekken...
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 desember 2015 at 08:27
Da har jeg gode nyheter. Jeg har planlagt å lakkerte en i dag og sette på en modell for å ta bilde
HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 desember 2015 at 04:26
Her er vinduer satt inn. Jeg brukte lim og laminerte et lamineringsark og vips...


HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 desember 2015 at 04:32
Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:

Originally posted by HJM.models HJM.models wrote:

Nå selger jeg kåpen løst på finn.no uten lok. Jeg kaller den Marklin Di2 kåpe, ikke trix.


Har du noen bilder av en ferdig malt kåpe? Skarpe nærbilder? Det du har lagt ut av bilder og rendringer er ikke på langt nær tilstrekkelig for å danne seg et skikkelig inntrykk av kvaliteten på modellen.

Skjønner rett og slett ikke at noen vil betale 900,- for katta i sekken...

Hvordan vet du at dette er katta i sekken?
Kvaliteten på modellen... Hvis du er ute etter å se nøyaktige detaljer så se her. Jeg venter på en prøve og da skal jeg lakkere. I mellomtiden kan du se detaljer her. Dette er et eldre bilde:


HJM.models
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 desember 2015 at 12:26
Originally posted by HJM.models HJM.models wrote:

Hvordan vet du at dette er katta i sekken?


Poenget er vel at ingen kan vite det før de eventuelt har kjøpt og fått levert produktet.


Hvis du virkelig har en norsk "samarbeidspartner" (Hvilket jeg tviler på...) så burde jo denne hatt en modell utstilt her i Norge slik at det var mulig for interesserte å ta modellen i øyesyn før de eventuelt handlet.

Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 desember 2015 at 10:38
Her står den på den nye Trix med lyd. 
Ja, jeg vet at det er feil grønnfarge så det behøver dere ikke fortelle meg det, men det var den de hadde. Men det gir et bedre inntrykk enn transperent selv om den ser ut som den kommer fra militæret.










HJM.models
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 desember 2015 at 11:38
Originally posted by HJM.models HJM.models wrote:

Her står den på den nye Trix med lyd. Ja, jeg vet at det er feil grønnfarge så det behøver dere ikke fortelle meg det, men det var den de hadde. Men det gir et bedre inntrykk enn transperent selv om den ser ut som den kommer fra militæret.


Hver og en må vurdere dette, men jeg synes det fortsatt er litt å gå på når det gjelder overflatekvalitet på FUD fra Shapeways.

Personlig menerjeg at FUD må etterbehandles (slipes) for å få en akseptabel overflatekvalitet.

Derfor mener jeg det er noen problemer med denne kåpa. Siden rekkverk/håndtak og ventilasjonsspalter er med på printet er det nesten umulig å slipe overflatene.

Det er sikkert mange som vil akseptere den litt ruglete overflaten, men jeg synes ikke det holder i 2015.
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 desember 2015 at 12:49


Dette er en traktor som ble 3D printet for en del år siden. Utviklingen har gått videre siden dette, så likt eller bedre resultat bør nok man forvente mener jeg.
Nå skal det sier at her ble modellen slipt ned for å få en fin overflate, deretter ble detaljer i 3D print eller messing limt på.



Jeg synes du er på rett vei Helge, men tror nok du må se begrensningene til 3D print modeller og heller utnytte det de forskjellige produksjonsteknikkene er gode for. Det ville jeg har gjort.
Men om du skal satse fullt på 3D modell, så er en print i "micro green" herifra veien å gå
http://www.protolabs.com/documents/united-states/mfgreen.pdf

Edited by SveinR - 14 desember 2015 at 12:50
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 desember 2015 at 12:56
Originally posted by SveinR SveinR wrote:



Dette er en traktor som ble 3D printet for en del år siden. Utviklingen har gått videre siden dette, så likt eller bedre resultat bør nok man forvente mener jeg.
Nå skal det sier at her ble modellen slipt ned for å få en fin overflate, deretter ble detaljer i 3D print eller messing limt på.



Jeg synes du er på rett vei Helge, men tror nok du må se begrensningene til 3D print modeller og heller utnytte det de forskjellige produksjonsteknikkene er gode for. Det ville jeg har gjort.
Men om du skal satse fullt på 3D modell, så er en print i "micro green" herifra veien å gå
http://www.protolabs.com/documents/united-states/mfgreen.pdf


Microfine Green er nok gullstandarden, men dessverre er prisen deretter. Kan nok være aktuelt for en støpemaster, men siden en kåpe vil koste flere tusen er det neppe aktuellt med MFG for direkte bruk.

Den skiftetraktoren du viser er eksakt det konseptet jeg ville gått for. Her snakker vi om en modell som kan konkurrere side om side med injeksjonsstøpte modeller.
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 desember 2015 at 15:05
Scandinavian miniatures syntes tegningen var bra. De har benektet kontakt med meg men det er løgn. Per-Roar Johansen i S.M har aldri sagt at jeg ikke kunne fortelle partnerskapet vi hadde så jeg sier det nå.
Hvis Scandinavian models benekter all sammenheng med meg så har vel heller ikke han noen rettigheter til min tegning og jeg ikke noen taushetsplikt, og da vil vel heller Scandinavian miniatures holde på hemmelighetene og tegningene enn å ta fra meg æren for loket. Jeg sitter på masse info men hvis jeg ikke har tegnet for ham så gjør det ingenting om jeg sier alt i detalj offentlig for da finnes det ingen taushetsplikt.
Han får ikke ta æren for å ha tegnet Di2. Alt jeg kan si er at han skal lage en Di2 Mak i metall, ikke sant Per-Roar Johansen i S.M? Han likte tegningene meget godt.
Jeg har ikke brutt taushetsplikten.

Hvis dette benektes igjen så laster jeg opp bilde av fakturaen for tegningen jeg tegnet med pris og alt.

Edited by HJM.models - 15 desember 2015 at 15:41
HJM.models
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 desember 2015 at 15:52
Nå begynner det virkelig å dra seg til her. Vi har tatt frem øl og popcorn, satt oss godt til rette i sofaen og venter spent på fortsettelsen.....
Back to Top
Bhal View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Status: Offline
Points: 189
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bhal Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 desember 2015 at 16:02
Bare så synd at vi må følge med hele tiden for å få med oss all moroa. For her var det da for en time eller to siden diverse innlegg fra Joelles Modeller som hun nå har slettet, og så gjenoppstått som HJM.models igjen.
mvh
Bjørn
Back to Top
Nedernoor View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 28 februar 2013
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 42
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nedernoor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 desember 2015 at 16:17
Filler'n. Har jeg gått glipp av noe? Sånn er det når man må jobbe mellom slagene. 

Finnes det et resymé? 

Trains, planes and automobiles. Not necessarily in that order...
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 desember 2015 at 16:17
Originally posted by H. Lindholm H. Lindholm wrote:

Nå begynner det virkelig å dra seg til her. Vi har tatt frem øl og popcorn, satt oss godt til rette i sofaen og venter spent på fortsettelsen.....

Jeg kan nok dessverre ikke si mer. Dere får vente til den kommer i handel. De utålmodige kan kjøpe min kåpe i plast. Jeg selger den til Marklinlok for de rettighetene er alt jeg har. Jeg har solgt rettigheter til Trix.

Edited by HJM.models - 15 desember 2015 at 16:18
HJM.models
Back to Top
PR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 04 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 372
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 desember 2015 at 16:37
Det er riktig at jeg utenom SM har hjulpet til med å støtte opp en som hele tiden blir slaktet her på forumet. Det er desverre mange her på forumet som lever etter jante loven. Hvis en får til noe skal det kritiseres for enhver pris. Det er viktigere å støtte opp om mennesker som forsøker å gjøre noe for hobbyen. Det var tenkt at dette evt etter mye bearbeiding kunne bli ett byggesett som jeg kunne gi ut. Det var et problem for NHJ modeller å gi ut en modell siden han har tilhold i Nederland. I tillegg er kåpen bare en liten del av byggesettet og det vil ta lang tid å tilpasse og konstruere delene for at dette skal bli et komplett byggesett. Det som jeg har fått av deler lover bra og det kan sammen med flere deler, støpte messingdeler, nysølv deler, messingdeler og dekaler bli et bra byggesett. Som SM har skrevet på facebook sidene sine har vi nok modeller liggende slik at vi kan gi ut en ny modell i måneden i 1 1/2 år. Så dette var noe jeg fikk lyst til å gjøre siden det blir ensformig å gjøre det samme om og om igjen.
   
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 desember 2015 at 19:52
PR: Slaktingen har sin grunn, og det har nok ingenting med Janteloven å gjøre. Jeg har fulgt med siden starten, og har gitt både Helge, HelgeJohan, Rottenikken, HJM, HJM.models og Joelles (hvor mange nick har han egentlig..?) gjentatte sjanser og muligheter til å presentere seg og sine produkter på en positiv og troverdig måte, men han stanger pinadø hue i veggen hver eneste jævla gang..! Jeg fatter ikke at det er mulig å holde på på den måten han har gjort uten å bli permanent utestengt fra dette forumet, men det får MJF's styre svare for da de tok over modereringen av forumet. Jeg syns personlig hele greia med denne brukeren har gått fullstendig over styr, han gjennomsyrer hele forumet med pissprat og løgner, og har med sine innlegg omformet dette forumet til å bli en diger farse!

Godt mulig jeg blir utestengt permament etter dette innlegget , men jeg gidder ikke mer! Lykke til videre!:-)
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Per Hilton View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 135
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Per Hilton Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 desember 2015 at 20:50
Tiltredes.

Jeg er også møkk lei dette tullet, selv om det av til (som i dag) kan ha en viss underholdningsverdi.  Om man leter litt, ser man at fyren later til å drive med lignende virksomhet også i sine andre hobbyer.  Det går grovt sett ut på å selge tvilsomme gjenstander eller prosjekter til overpris.

Jeg tenker det blir en pause i dette forum fra min side en stund.  Så får vi se om trollet er forsvunnet når/hvis jeg kommer tilbake.

Per H

Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 desember 2015 at 21:12
...

Edited by KjellAn - 30 desember 2015 at 19:50
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 desember 2015 at 01:15
Jeg skal ta disse tingene til etterretning. Angående EL18 i O så har jeg begynt på den. Jeg har bestillt motordrev med hjul til boogie i ende to og jeg lager detaljerte tegninger på PCen. Jeg skal om noen dager lage noen prøver av kåpen med egen printer. Men det tar nok en uke å få printet nok til å vise.
Men dette med at dere irriterer dere skal jeg virkelig tenke på. Jeg skal prøve å forbedre meg men jeg har det problemet at jeg blir så ivrig og ikke klarer å holde det for meg selv. Men som sagt: Jeg skal virkelig tenke på dette og følg med i tråden om EL18 i O. Jeg har startet printing nå.

Edited by HJM.models - 16 desember 2015 at 08:36
HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 desember 2015 at 09:25
Jeg skal feks slutte å spørre om andres mening skryte og jeg skal la andre komme med evt kompementer.
HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 desember 2015 at 05:41
Originally posted by PR PR wrote:

Det er riktig at jeg utenom SM har hjulpet til med å støtte opp en som hele tiden blir slaktet her på forumet. Det er desverre mange her på forumet som lever etter jante loven. Hvis en får til noe skal det kritiseres for enhver pris. Det er viktigere å støtte opp om mennesker som forsøker å gjøre noe for hobbyen. Det var tenkt at dette evt etter mye bearbeiding kunne bli ett byggesett som jeg kunne gi ut. Det var et problem for NHJ modeller å gi ut en modell siden han har tilhold i Nederland. I tillegg er kåpen bare en liten del av byggesettet og det vil ta lang tid å tilpasse og konstruere delene for at dette skal bli et komplett byggesett. Det som jeg har fått av deler lover bra og det kan sammen med flere deler, støpte messingdeler, nysølv deler, messingdeler og dekaler bli et bra byggesett. Som SM har skrevet på facebook sidene sine har vi nok modeller liggende slik at vi kan gi ut en ny modell i måneden i 1 1/2 år. Så dette var noe jeg fikk lyst til å gjøre siden det blir ensformig å gjøre det samme om og om igjen.
   

Når det gjelder å støtte opp en stakkar så betalte du faktisk mindre for tegingen og mulighet til å lage modellen enn det du skal ta for bare et byggesett. Du fikk alt rett opp i henda.  Det var flere uker med tegning... Så når det gjelder hvem som har hjulpet hvem...  Dessuten har aldri jeg spurt om hjelp til å få solgt modellen.
Den snille og hjelpsomme er nok meg selv om du i dette innlegget står fram som den snille feen. 

Helge
HJM.models
Back to Top
RuneH View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 04 mai 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 285
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote RuneH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2016 at 14:13
Jeg kunne tenkt meg å prøve denne kåpen (eller helst "BMV-utgaven" av Di 2) i  N-skala. Hvordan er muligheten for å nedskalere tegningen til N-skala?
Mvh

Rune H
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2016 at 19:46
Ikke noe problem. Men det er tre tegninger. En nese front en hytte og en nese bak som limes sammen

Edited by HJM.models - 06 januar 2016 at 19:46
HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 januar 2016 at 07:52
Nå er er jeg i Norge og hadde med Di2 i present til pappa. Han og begge mine brødre sa at Di2 så dobbelt så bra ut i virkeligheten som på bildene. Pappa har fotoapparat i overklassen og i dag skal han ta noen skikkelige kvalitetsbilder så jeg kan vise dere.
HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 januar 2016 at 11:50
Nå har jeg tatt med skikkelig fotoapparat. Sånn ser den ut uten pussing, bare lakkering:










Edited by HJM.models - 10 januar 2016 at 12:11
HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 januar 2016 at 13:22
Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:

Originally posted by SveinR SveinR wrote:



Dette er en traktor som ble 3D printet for en del år siden. Utviklingen har gått videre siden dette, så likt eller bedre resultat bør nok man forvente mener jeg.
Nå skal det sier at her ble modellen slipt ned for å få en fin overflate, deretter ble detaljer i 3D print eller messing limt på.



Jeg synes du er på rett vei Helge, men tror nok du må se begrensningene til 3D print modeller og heller utnytte det de forskjellige produksjonsteknikkene er gode for. Det ville jeg har gjort.
Men om du skal satse fullt på 3D modell, så er en print i "micro green" herifra veien å gå
http://www.protolabs.com/documents/united-states/mfgreen.pdf


Microfine Green er nok gullstandarden, men dessverre er prisen deretter. Kan nok være aktuelt for en støpemaster, men siden en kåpe vil koste flere tusen er det neppe aktuellt med MFG for direkte bruk.

Den skiftetraktoren du viser er eksakt det konseptet jeg ville gått for. Her snakker vi om en modell som kan konkurrere side om side med injeksjonsstøpte modeller.






Jeg ser egentlig ikke store forskjellen for min er ikke engang etterbehandlet. Så eterbehandler man den så blir nok det den modellen som er best printet modellen min.





Edited by HJM.models - 10 januar 2016 at 13:38
HJM.models
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 januar 2016 at 14:48
Originally posted by HJM.models HJM.models wrote:

Jeg ser egentlig ikke store forskjellen for min er ikke engang etterbehandlet. Så eterbehandler man den så blir nok det den modellen som er best printet modellen min.
Bildet av Skd 221 ser ut til å være tatt med større dybdeskarphet (mindre blender), så der kommer flere av detaljene frem. Men selv i de områdene som er skarpe på bildene av Di 2, er det steder som ser temmelig ruglete ut. På det øverste bildet i ditt innlegg fra kl. 11:50 i dag ser en det bl.a. på sjalusiene på siden av motordekslet, kanten på motordekslet over sjalusiene, den langsgående kanten midt på toppen av motordekslet, flaten under sjalusiene og områdene rundt vinduene. På det fjerde bildet i linken ovenfor (det første store bildet) ser områdene fra døra og fremover påfallende ruglete ut. Jeg vet ikke om det skyldes 3D-printingen eller lakkeringen, men sjalusiene på motordekslet ser bedre ut på bildet av den ulakkerte kåpen. Plane flater er vel relativt kurante å etterbehandle, men det er verre med detaljer som sjalusiene. 
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.