MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Advarer mot e-bay - kjøp på Marktplaats.
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Topic ClosedAdvarer mot e-bay - kjøp på Marktplaats.

 Post Reply Post Reply
Author
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Direct Link To This Post Topic: Advarer mot e-bay - kjøp på Marktplaats.
    Posted: 04 desember 2015 at 01:43
Jeg advarer på det sterkeste å kjøpe på e-bay når man kan få ting til en fjerdedel av prisen på marktplaats i Nederland. Jeg handler nesten bare der. Kolossalt utvalg der også, for modelljernbane er meget populært i Nederland og det bor 17,5 millioner mennesker i Nederland og da blir det bra utvalg. Jeg kan ta et eksempel:
En O-skala BR216 fra Rivarossi ligger på over 200 euro på e-bay. Et så jeg til over 260 euro. Samme loket i helt ok stand betalte jeg 59 euro for på marktplaats. De hadde et defekt delelok av samme type på e-bay og det gikk for 51 euro, dvs 8 euro mindre enn det jeg gav for mitt som er helt ok. At det fikses opp er bare utelukkende tilleggsdetaljer. Og en ting: By alltid en del under prisen som står da nederlendere er vant til pruting på denne websiden og derfor setter høyere pris enn det de forventer. Feks 100 euro - by 80.
Husk at de fleste snakker engelsk og hvis ikke så slå det opp på Google translate. Da får dere det til.


HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Direct Link To This Post Posted: 04 desember 2015 at 11:26
I denne annonsen på Marktplaats som jeg tar som eksempel (linken) så er det et stort lekkert damplok som er i skala HO i Fleishmann. Denne ville jeg bydd 50 euro for og jeg tror at jeg hadde fått det for den prisen også. Det hadde ikke gått på e-bay. Den er analog men den er like analog på e-bay. Se denne linken:



Edited by HJM.models - 04 desember 2015 at 11:29
HJM.models
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Direct Link To This Post Posted: 04 desember 2015 at 11:28
Prisen kan hende er en fjerdedel av ebay, men så er utvalget høyst en fjerdedel også. Et søk på nsb ga fem treff på marktplaats mot 224 på ebay under Model Railroads  & Trains. Søker jeg på dsb i samme kategorier og nettsider så gir marktplaats 23 treff og ebay 653 treff. Husk på at vi i Norge må betale porto og forenklet tollbehandling for varer og frakt fra 350 NOK for varer sendt fra utlandet. Hvordan kan du da advare mot ebay?
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Direct Link To This Post Posted: 04 desember 2015 at 11:31
Ok si det sånn da: Se FØRST på marktplaats så du ikke blir lurt. Det man ikke får på Marktplaats kan man selvfølgelig kjøpe på e-bay.
Og det er like mye importpris og tollbehandling fra e-bay som Maktplaats så den kan du ikke bruke. Og tror du kanskje at portoen på e-bay er gratis du?
Selv om jeg slipper toll fordi at Nederland er med i EU så vet jag at å tolle inn må man uansett til Norge, også fra e-bay. Og er norsk og har bodd i Norge i 36 år.

Edited by HJM.models - 04 desember 2015 at 11:37
HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Direct Link To This Post Posted: 04 desember 2015 at 11:39
Dette er ment som et godt råd, ikke en anklage mot e-bay. Tipper e-bay har normalpris på brukt men marktplaats har underpriser.
HJM.models
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Direct Link To This Post Posted: 04 desember 2015 at 12:08
Det blir som å si at man må kjøpe på Finn i stedet for eBay eller QXL. Man sjekker selvfølgelig hvor man får best pris. Å advare mot eBay er det absolutt ingen grunn til. Jeg vil snarere advare mot Marktplaats der det finnes useriøse folk og ingen feedback system for å fange opp slikt. Men ikke for det, jeg har kjøpt mye fint der. 
Back to Top
Pluggen View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 09 april 2010
Status: Offline
Points: 193
Direct Link To This Post Posted: 04 desember 2015 at 12:12
Advare på det sterkeste å kjøpe på eBay?? Vrøvl, alle kan da bruke litt sunn fornuft og selv avgjøre / vurdere...
Jeg kjøper masse fra eBay - har aldri angret.
 
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Direct Link To This Post Posted: 04 desember 2015 at 12:15
Åh, nei. der er folk ærlige for jeg har brukt marktplaats vanvittig mye og alltid forhåndsbetalt stor sånn er det det. Jeg har sikkert handler mellom 200-300 ganger der og ikke blitt lurt EN ENESTE gang. Folk er superærlige der. MYE mer samvittighetsfulle den normenn sånnsett Men jeg har blitt lurt på e-bay. Finn.no er useriøse sånn, det ser ut til at det er mange norske svindlere. Å forhåndsbetale noe på marktplaats er 100% harmløst for man blir ALDRI lurt likevel.
Nederlendere vil tydeligvis ha bedre samvittighet enn normenn. Selv om det ikke er feedback så vet folk at de får det de forhåndsbetaler likevel. Det er ikke nødvendig med feedback der.

Edited by HJM.models - 04 desember 2015 at 12:17
HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Direct Link To This Post Posted: 04 desember 2015 at 12:18
Jeg nektet ikke folk å kjøpe på e-bay. Jeg kom med et velment råd, så hvorfor hisse seg opp? Dere må gjærne betale 4 ganger mer hvis dere ønsker det. Det er ikke min buissness.
Dette er et velment råd og ingen anklage mot e-bay, for jeg tror at e-bay har normale bruktpriser. Det er bare underpriset på marktplaats.

Edited by HJM.models - 04 desember 2015 at 12:26
HJM.models
Back to Top
Pluggen View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 09 april 2010
Status: Offline
Points: 193
Direct Link To This Post Posted: 04 desember 2015 at 12:24
Originally posted by HJM.models HJM.models wrote:

Jeg nektet ikke folk å kjøpe på e-bay. Jeg kom med et velment råd, så hvorfor hisse seg opp? Dere må gjærne betale 4 ganger mer hvis dere ønsker det. Det er ikke min buissness.
Dere må mer enn gjærne betale 2000kr i steder for 500kr for samme vare i samme stand for min del.
 
Igjen - vrøvl...
 
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Direct Link To This Post Posted: 04 desember 2015 at 12:27
Hvorfor er det vrøvl? Det er det sanne fakta selv om e-baby har mer status og større utvalg. Jeg har erfart det selv, og hva ville jeg tjene på å lyve om det?
Trekk ned janteloven nå. (Du må'kke komme her og komme her)

Edited by HJM.models - 04 desember 2015 at 12:29
HJM.models
Back to Top
Simpel View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 15 mars 2015
Location: Norge
Status: Offline
Points: 26
Direct Link To This Post Posted: 04 desember 2015 at 12:28
Takk for tips :)
Back to Top
Pluggen View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 09 april 2010
Status: Offline
Points: 193
Direct Link To This Post Posted: 04 desember 2015 at 12:31
Originally posted by HJM.models HJM.models wrote:

Hvorfor er det vrøvl? Det er det sanne fakta selv om e-baby har mer status og større utvalg. Jeg har erfart det selv, og hva ville jeg tjene på å lyve om det?
 
Hva er e-baby? Aldri handlet der.
 
Bruker man toppen litt når man handler via eBay går det nok bra skal du se. Blir du lurt er det som regel litt dårlige vurderinger som ligger bak.
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Direct Link To This Post Posted: 04 desember 2015 at 12:59
Originally posted by HJM.models HJM.models wrote:

Åh, nei. der er folk ærlige for jeg har brukt marktplaats vanvittig mye og alltid forhåndsbetalt stor sånn er det det. Jeg har sikkert handler mellom 200-300 ganger der og ikke blitt lurt EN ENESTE gang. Folk er superærlige der. MYE mer samvittighetsfulle den normenn sånnsett Men jeg har blitt lurt på e-bay. Finn.no er useriøse sånn, det ser ut til at det er mange norske svindlere. Å forhåndsbetale noe på marktplaats er 100% harmløst for man blir ALDRI lurt likevel.
Nederlendere vil tydeligvis ha bedre samvittighet enn normenn. Selv om det ikke er feedback så vet folk at de får det de forhåndsbetaler likevel. Det er ikke nødvendig med feedback der.

Du, jeg er Nederlender. Det er hyggelig at du er fornøyd men å påstå at det er 100% harmløst og at nederlendere superærlige og er MYE mer samvittighetsfulle en nordmenn det blir bare komisk. 
Og samtidig påstå at Finn er useriøs gjør ikke saken bedre. Det er helt greit å tipse om f.eks. Marktplaats men å komme med slike karakteristikker er jævlig ufint!
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Direct Link To This Post Posted: 04 desember 2015 at 13:03
Du får ta en titt her Helge:
http://www.hartvannederland.nl/top-nieuws/2015/online-oplichter-lacht-slachtoffers-uit-marktplaats-kijkt-toe/

Det er et innslag om svindel på Marktplaats 

Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Direct Link To This Post Posted: 04 desember 2015 at 13:04
Jeg har blitt svindlet flere ganger på finn, men aldri på marktplaats. Og jeg har brukt marktplaats mer. Jeg har også blitt svindler på e-bay. Der er det paypal. (Forhåndsbetaling)

Kanskje ikke 100% harmløst men både e-bay og marktplaats har forhåndsbetaling. Jeg tror begge sidene er like safe.

Edited by HJM.models - 04 desember 2015 at 13:07
HJM.models
Back to Top
Pluggen View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 09 april 2010
Status: Offline
Points: 193
Direct Link To This Post Posted: 04 desember 2015 at 13:11
Originally posted by HJM.models HJM.models wrote:

Jeg har blitt svindlet flere ganger på finn, men aldri på marktplaats. Og jeg har brukt marktplaats mer. Jeg har også blitt svindler på e-bay. Der er det paypal. (Forhåndsbetaling)

Kanskje ikke 100% harmløst men både e-bay og marktplaats har forhåndsbetaling. Jeg tror begge sidene er like safe.
 
Folk blir svindlet overalt hvis de ikke bruker hue...
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Direct Link To This Post Posted: 04 desember 2015 at 13:17
Det er helt riktig, men om man vil bli svindlet her eller der bestemmer man selv. På marktplaats blir man i alle fall svindlet for et mindre beløp enn e-bay

Edited by HJM.models - 04 desember 2015 at 13:17
HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Direct Link To This Post Posted: 04 desember 2015 at 13:21


Du, jeg er Nederlender. Det er hyggelig at du er fornøyd men å påstå at det er 100% harmløst og at nederlendere superærlige og er MYE mer samvittighetsfulle en nordmenn det blir bare komisk. 
Og samtidig påstå at Finn er useriøs gjør ikke saken bedre. Det er helt greit å tipse om f.eks. Marktplaats men å komme med slike karakteristikker er jævlig ufint!
[/QUOTE]
Siden du er nederlandsk så vil jeg gjerne spørre deg om en ting som ikke har noe med trådens tema å gjøre. Kjører du NS eller NSB eller internasjonalt?
HJM.models
Back to Top
Pluggen View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 09 april 2010
Status: Offline
Points: 193
Direct Link To This Post Posted: 04 desember 2015 at 13:23
Originally posted by HJM.models HJM.models wrote:

På marktplaats blir man i alle fall svindlet for et mindre beløp enn e-bay


Har aldri blitt svindlet, ikke på FINN og ikke på eBay.

Så igjen - vrøvl...
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Direct Link To This Post Posted: 04 desember 2015 at 13:36
Originally posted by HJM.models HJM.models wrote:



Siden du er nederlandsk så vil jeg gjerne spørre deg om en ting som ikke har noe med trådens tema å gjøre. Kjører du NS eller NSB eller internasjonalt?

Jeg kjører begge deler.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.