MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Kjøpt Lina O-skala skiftetraktor - pusser opp
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Kjøpt Lina O-skala skiftetraktor - pusser opp

 Post Reply Post Reply
Author
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Kjøpt Lina O-skala skiftetraktor - pusser opp
    Posted: 01 desember 2015 at 18:43
Jeg har også gått til innkjøp av en brukt Lima O-skala skiftetraktor. Den trenger extrem detaljering og omlakkering i nydesign Rød/gul/ med sort tak selv om den ikke er norsk. (Jeg vet ikke om den eksisterer i det hele tatt)



Dette har jeg gjort: Borret opp til 5mm for røykgenerator for eksos og borret hull til lys, 4 i hve ende og toplanterne. Jeg lager masse ekstra deler med printeren min også. Jeg trengte nye buffere da det manglet en med det var 15 minutter så hadde jeg fire nye. 
Her under lakkering:




Her er en ekstra del jeg har laget til fronten og det skal være lys og gule/sorte varselsstriper. Hytta skal bli NSB-rød og taket sort som på Di8.



HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 desember 2015 at 08:49
Jeg Har lakket ferdig det gule og da jeg så hvor fin den ble med grunning i hvitt så bestemte jeg meg for å ta hvit hytte. Så i dag får jeg kjøpt hvit lakk og også sort til taket.
HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 desember 2015 at 10:34
Her er alt unntet eksosrør og tak maskert. Det skal lakkeres sort. Jeg så at dette var en leketøystraktor som passet til en 5 år gammel gutt med enormt potensial for bra modelljernbane bare jeg lager extremt mye detaljer og det viktigste er omlakkering.




HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 desember 2015 at 10:35
På bildet over: Der hvor jeg har tegnet en sort firkan er det nytt fjernlys med LED inni. Det var en detalj som jeg måtte printe selv.
HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 desember 2015 at 10:47
Her har jeg skåret hull i maskeringen for smussing av motorgitter:




HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 desember 2015 at 16:25
Tak og eksosrør er ferdig lakkert samt at motorgitteret er smusset litt. Nå står bare hvit lakk til hytta så er jeg ferdig med sprayboksene.





HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 desember 2015 at 17:32
Nå lakkeres hvitt:





HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 desember 2015 at 18:34
Før lakkering og noen deler laget og montert:



Etter lakkering og nye lys og varselstriper:



Utrolig potensiale for dette leketoget, eller hva? men ikke innbill dere at dette blir alt. Det er MASSE igjen.
Nå skal jeg sette inn vindusglass.
HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 desember 2015 at 22:04
Et bedre bilde med vinduer også. Jeg skal sette på dekaler for EL16 NSB Cargo. Jeg bestiller om to uker. Da får jeg et rødt NSB skilt for hvite dekaler er ikke det beste på hvitt førerhytte. Dessuten de kule Gule/sorte "firkantstripene". De passer bra bak på den hvite hytta. Og sorte tall gjør seg også.




HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 desember 2015 at 22:11
Jeg går langt i detaljer syntes jeg. 





HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 desember 2015 at 07:36
Smussing av motorgitter er jeg fornøyd med. Alle nagler jeg finner prikker jeg sort med tusj for å fremheve detaljer. Det kommer dekaler også men senere. 




HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 desember 2015 at 11:11
Jeg er ingen superbygger, mer på normalt nivå bortsett fra at ikke alle har tilgang til en egen 3D-printer, bortsett fra Shapways. Men jeg vet ikke om en så enkel modell er verdt å betale 150 euro for å få printet. Da skulle jeg ha grassat mye mer detaljer. Men jeg blir fornøyd selv og går så langt som jeg klarer og det er det viktigste. Jeg jeg betalte bare 19 euro for denne og så at den hadde et enormt potensial til å bli mye finere. Så da kunne jeg ikke å stå imot. Jeg har kanskje skrytt litt for mye, så jeg vil bare skrive dette.
Men følg gjerne med videre for det kommer mer.
HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 desember 2015 at 23:18
Hvis jeg stiller spørsmålet om jeg har økt realismen siden jeg fikk loket, syntes dere det? Jeg syntes den er mye penere i alle fall og flere detaljer.
HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 desember 2015 at 00:05
Dere kan jo få se bakfra:

Originalt:




Etter hvit lakkering, vinduer montert og to hull ekstra er borret for lysskift. Gule og sorte varselsstriper nede kommer:
 


HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 desember 2015 at 03:10
Denne gule platen har jeg laget og lakkert gul og det blir gule/sorte varselsstriper på den:''



HJM.models
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 desember 2015 at 19:17
Ferdig lakkert:



Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 desember 2015 at 12:01
Å ha ringer rundt bare de nederste lysene er uakseptabelt når det lett kan tegnes og bestilles fra shapeways. Jeg har bestillt to ringer som skal være rundt de røde lysene. Der strekker ikke printeren min til.





HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 desember 2015 at 15:56
Tegning til instrumentpanelet innvendig. Dety store hullet nede er for Faller 5mm lyspære for cabinlys. Så får vi se på resultatet om to timer.




HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 desember 2015 at 23:02
Her har jeg satt på hvite ringer rundt de røde lysene og satt i kobling av passe størrelse. Nå har jeg LED og dioder og alt jeg trenger så jeg får vel blåse liv i loddebolten også. Og lokfører trenger jeg også.






HJM.models
Back to Top
cfsalicath View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 13 mai 2015
Location: Norge
Status: Offline
Points: 175
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote cfsalicath Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 desember 2015 at 11:50
Originally posted by HJM.models HJM.models wrote:

Og lokfører trenger jeg også


Du burde jo se om disse her er i nærheten av deg en gang: https://shapify.me/ (Eller andre tjenester)

...Og få en 3D-print av deg selv i hytta Wink
Med vennlig hilsen

CF Salicath
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 desember 2015 at 12:27
Originally posted by cfsalicath cfsalicath wrote:

Originally posted by HJM.models HJM.models wrote:

Og lokfører trenger jeg også


Du burde jo se om disse her er i nærheten av deg en gang: https://shapify.me/ (Eller andre tjenester)

...Og få en 3D-print av deg selv i hytta Wink


Jeg skjønner ikke. Kan du utdype det litt?
HJM.models
Back to Top
cfsalicath View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 13 mai 2015
Location: Norge
Status: Offline
Points: 175
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote cfsalicath Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 desember 2015 at 18:40
Du skrev du trengte en lokfører. Tjenesten jeg linket til, og flere andre om du googler litt, tar en serie bilder av hele deg og 3D-printer en figur av deg. Siden du er så gira på 3D-print må det jo være kult å ha modell av deg selv som lokfører i eget lok ;)

Med vennlig hilsen

CF Salicath
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 desember 2015 at 20:36
Originally posted by cfsalicath cfsalicath wrote:

Du skrev du trengte en lokfører. Tjenesten jeg linket til, og flere andre om du googler litt, tar en serie bilder av hele deg og 3D-printer en figur av deg. Siden du er så gira på 3D-print må det jo være kult å ha modell av deg selv som lokfører i eget lok ;)

WOW. 
Videre bygging. Nå er det elektrisk lys. Og røde lysskift.





HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 desember 2015 at 20:39
For å se originalt da jeg kjøpte det:





Så etter litt mekking:

HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 desember 2015 at 04:14
Originally posted by cfsalicath cfsalicath wrote:

Du skrev du trengte en lokfører. Tjenesten jeg linket til, og flere andre om du googler litt, tar en serie bilder av hele deg og 3D-printer en figur av deg. Siden du er så gira på 3D-print må det jo være kult å ha modell av deg selv som lokfører i eget lok ;)

Om jeg er "gira" på 3D print vet jeg ikke, men det er en fin måte å lage deler i plast. Særlig når jeg har egen printer.
HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 mars 2016 at 19:44
Jeg kjøpte den sånn for ca et halvt år siden og betalte 19 euro:






Nå har jeg loddet en god del, faktisk flere timer og når jeg kobler til et batteri ser det sånn ut. Jeg også limer fast en husbelysning for hytta. Den har retningsstyrt lys, både rødt og hvitt i begge ender.



Og her er rødt baklys. Hvite lys lyser med motsatt retning og da blir det røde lys i fronten.




Jeg skal også innstallere en drivenhet med høy vekt og ståldrev i super kvalitet med samme akselavstand som originalt. Da øker vekten tre ganger også. Jeg 3D-printer selv et feste for den.


HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 mars 2016 at 06:51
Jeg har tatt opp dette gamle prosjektet igjen nå. Gitaren min er ferdig bygget så nå blir det bare full konsentrasjon av modelljernbanehobbyen, økonomist sett.

Orden er viktig. Ledninger er tapet og limt til kåpen så de sitter. Det er ingen ledningsbrudd og alt virker - alle 10 lysene, 2røde og 3hvite i begge ender, retningsstyrt. Jeg vet hva som går hvor selv om ledninger har samme farge og en evt reperasjon er ikke noe problem. Skulle noe værevanskelog så kan jeg også måle strømkontakt, men alt virker så hvorfor bekymre seg når jeg har riktige motstander tilpasset spenning og to dioder. 
Dette gjorde jeg i går:






HJM.models
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.