MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Hva brukes EL16 og 14 til_
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Hva brukes EL16 og 14 til_

 Post Reply Post Reply
Author
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Hva brukes EL16 og 14 til_
    Posted: 27 november 2015 at 17:08
Det er flere år siden jeg har sett en EL16 i norge og det samme med EL14. Er de utrangert?
HJM.models
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 november 2015 at 17:44
Originally posted by HJM.models HJM.models wrote:

Det er flere år siden jeg har sett en EL16 i norge og det samme med EL14. Er de utrangert?

Bare noen få. Ellers er de fleste fortsatt i full bruk.
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Tåge View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 342
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tåge Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 november 2015 at 19:25
I dag brukes El 14 og 16 kun i godstog, og de brukes daglig.
Mvh
Åge

Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen ....
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 november 2015 at 07:14
Det er rart at ikke jeg har sett noen da. Men jeg har sett mye EL19 og trodde at EL14 derfor var utrangert. Nå er det snart to år siden jeg emigrerte til nederland men det gikk mellom et og to uten at jeg så dem jeg før jeg flyttet fra Norge.
HJM.models
Back to Top
Tåge View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 342
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tåge Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 november 2015 at 16:05
Jeg vet ikke hvor du sto / står og ser på tog, med der jeg pleier og være, så ser jeg de veldig ofte.
Teoretisk daglig.

El 19 slenger innom nå og da også.

BR 193 har jeg ikke sett her ennå.



Mvh
Åge

Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen ....
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 november 2015 at 21:27
Originally posted by eika eika wrote:

Originally posted by HJM.models HJM.models wrote:

Det er flere år siden jeg har sett en EL16 i norge og det samme med EL14. Er de utrangert?

Bare noen få. Ellers er de fleste fortsatt i full bruk.

Jeg vet ikke hva få lok av 30 stk er. Men nesten 1/3 er ute av drift, altså 9 lok i følge mattriell databasen til NJK, som er hugget. Står 2-3 lok ute på tomta, ribbet for deler. Disse blir vell hugget med tiden, disse også.



Edited by Wickerman - 29 november 2015 at 21:29
A matter of life and death
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 november 2015 at 21:56
Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

Jeg vet ikke hva få lok av 30 stk er. Men nesten 1/3 er ute av drift, altså 9 lok i følge mattriell databasen til NJK, som er hugget. [...]
Da er det vel El 14 du skriver om? Disse lokene er blitt så gamle at jeg antar det er uaktuelt med større reparasjoner.

Av El 16 er nr. 2207 og 2216 utrangert etter brann i omformer, i følge MDB (inkl. "eksterne merknader"). MDB sier ikke noe om andre El 16 er utrangert eller hensatt, men det er ikke sikkert den er helt "up to date". EL 16 er uansett en nyere loktype, og siden de er såpass like de masseproduserte svenske Rc-lokene, er det nok bedre tilgang på reservedeler enn for El 14.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.