MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Kjøpt brukt O-skala BR216 - Pusser opp
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Kjøpt brukt O-skala BR216 - Pusser opp

 Post Reply Post Reply
Author
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Kjøpt brukt O-skala BR216 - Pusser opp
    Posted: 26 november 2015 at 15:14
Jeg har kjøpt en gammel O-skala Rivarossi BR216 og har startet oppussingen. Jeg skal legge opp røde og hvite lys i begge ender som veksler med kjøreretningen og i cabin og en røykgenerator, samt at jeg lager en del ekstra detaljer innvendig i plast som førercabin med lokfører mm.  Det blir retningesstyrt lys i førercabiner også. 

Dere kan se at jeg har startet:


Jeg har trukket opp strøm fra motoren via to ledninger:



Faller lamper brukes til hvite lys og kobles i serie med to 3mm røde dioder i andre enden av toder for analog veksling:




Her har jeg borret 5mm hull for Seuthe nr99 HO røykgenerator:

HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 november 2015 at 15:44
Den virker så jeg bruker den mens jeg pusser opp, og her står den på banen:

HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 november 2015 at 16:23
Her er to lamper satt inn. De skal kobles i serie med de røde baklysene i andre enden som jeg venter på i posten:

HJM.models
Back to Top
Per Hilton View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 135
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Hilton Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 november 2015 at 20:21
Originally posted by HJM.models HJM.models wrote:

Her er to lamper satt inn. De skal kobles i serie med de røde baklysene i andre enden som jeg venter på i posten

Det kommer ikke til å virke - iallfall ikke særlig lenge.
I lederetningen tåler ikke lysdiodene strømmen (>100mA for tre glødelamper), og i sperreretningen tåler de vanligvis bare 5 volt. 


Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 november 2015 at 21:22
Jeg bruker motstand
HJM.models
Back to Top
Per Hilton View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 135
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Hilton Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 november 2015 at 21:29
Hvordan hindrer du at det blir mer enn 5 volt over lysdioden(e) i sperreretning med en motstand?
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 november 2015 at 21:29
Originally posted by Per Hilton Per Hilton wrote:

Originally posted by HJM.models HJM.models wrote:

Her er to lamper satt inn. De skal kobles i serie med de røde baklysene i andre enden som jeg venter på i posten

Det kommer ikke til å virke - iallfall ikke særlig lenge.
I lederetningen tåler ikke lysdiodene strømmen (>100mA for tre glødelamper), og i sperreretningen tåler de vanligvis bare 5 volt. 



Med den motstanden jeg bruker så blir det 10 mA. Jeg vet dette. Faren min er ingeniør og jeg spør ham før jeg planlegger.

Men over til noe annet. 
Her er interiør til cabin som jeg har printet ut. Hullet er for lyspære for lys i cabinen.



Insatallert:

HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 november 2015 at 21:42
Originally posted by Per Hilton Per Hilton wrote:

Hvordan hindrer du at det blir mer enn 5 volt over lysdioden(e) i sperreretning med en motstand?
Faren min har jobbet i 40 år som ingeniør og en diode tåler ca 7,5 volt etter hans erfaringer og sier at på to dioder med motstand så blir det ca 6.5 volt i sperreretning og det skal de tåle. (5volt og ryke - da har du dårlige dioder)
Jeg har målt 13 volt på maks i skinnene - husk at jeg kjører analogt.
HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 november 2015 at 21:53
Angående sperre på 5 volt så kobler jeg to lyspærer med en diode som ikke lyser og tåler mye mer enn 12 volt, og får på den måten skifting av retning. De røde Lysdiodene kobles paralellt i serie med motstand. 



Her er interiør innstallert.PS, kan tas av og på.



HJM.models
Back to Top
Per Hilton View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 135
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Hilton Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 november 2015 at 23:12
Originally posted by HJM.models HJM.models wrote:

Angående sperre på 5 volt så kobler jeg to lyspærer med en diode som ikke lyser og tåler mye mer enn 12 volt, og får på den måten skifting av retning.

Men du kan fortsatt ikke koble lyspærene i serie med lysdiodene!
Quote
De røde Lysdiodene kobles paralellt i serie med motstand. 
Man kobler aldri lysdioder i parallell, de må i såfall ha hver sin seriemotstand.


Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 november 2015 at 23:36
Originally posted by Per Hilton Per Hilton wrote:

Originally posted by HJM.models HJM.models wrote:

Angående sperre på 5 volt så kobler jeg to lyspærer med en diode som ikke lyser og tåler mye mer enn 12 volt, og får på den måten skifting av retning.

Men du kan fortsatt ikke koble lyspærene i serie med lysdiodene!
Quote
De røde Lysdiodene kobles paralellt i serie med motstand. 
Man kobler aldri lysdioder i parallell, de må i såfall ha hver sin seriemotstand.


Jeg vet det. Lysdiodene blir koblet i serie men ikke avhenging av lampene som også kobles i serie med en diode som ikke lyser men tåler høyere spenning. For å si det på an annen måte to kretser ut fra strømopptaket og på den måten kan man si at det er paralelt, eller? Det har virket før på et annet lok.
HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 november 2015 at 23:45
Forberedelse til røykgenerator:

1: Her har jeg printet ut en holder for Seuthe HO røykgenerator.




2 Her limes den i spenn via en midlertidig skrue:

HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 november 2015 at 23:05

De røde Lysdiodene kobles paralellt<span style="line-height: 1.4;"> i serie med motstand. </span>
[/QUOTE]
Man kobler aldri lysdioder i parallell, de må i såfall ha hver sin seriemotstand.


[/QUOTE]
vil dette virke også på 16volt digitalt?
HJM.models
Back to Top
Per Hilton View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 135
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Hilton Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 november 2015 at 07:10
Originally posted by HJM.models HJM.models wrote:





vil dette virke også på 16volt digitalt?[/QUOTE]

Hva mener du med "16 volt digitalt"?

"Digitalspenningen" er vanligvis høyere - rundt 22 volt RMS for Märklin, noe lavere for DCC.  For lysdiodene kan motstanden godt økes (1 kohm?), men man bør bruke andre lyspærer (24V), evt. koble to i serie.

Lysskifte får du selvfølgelig bare ved å koble lyset til dekoderen.
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 november 2015 at 11:09
Når jeg har målt spenningen i skinnene med Marklin mobilstation så får jeg 16 volt.
HJM.models
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 november 2015 at 12:41
Originally posted by HJM.models HJM.models wrote:

Når jeg har målt spenningen i skinnene med Marklin mobilstation så får jeg 16 volt.
De fleste multimetre, bortsett fra dyrere modeller, måler ikke sann RMS, men måler spissepenningen og regner om til RMS under forutsetning av at signalet er sinusformet. Det innebærer at spissspenningen deles med roten av 2, dvs. ca. 1,4. Ved DCC og de fleste andre former for digitalstyring er spenningen firkantformet, slik at RMS-verdi og spisspenning blir tilnærmet like. Så måler du en DCC-spenning til 16 V med et slikt multimeter, er den egentlige spenningen sannsynligvis litt over 22 V (1,4 * 16 V).

Multimetre er dessuten ofte beregnet på å måle spenninger med mye lavere frekvens enn det som brukes til DCC, og vil normalt vise lavere verdi når frekvensen blir for høy.
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 november 2015 at 13:46
HJM.models
Back to Top
Per Hilton View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 135
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Hilton Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 november 2015 at 14:44
Ser ut som de kaldhvite Clas Ohlson-lysdiodene du har skrevet om før.   Du bør vurdere å prøve noen varmhvite (2700K) i stedet.  Det blir mye bedre!
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 november 2015 at 15:36
Originally posted by Per Hilton Per Hilton wrote:

Ser ut som de kaldhvite Clas Ohlson-lysdiodene du har skrevet om før.   Du bør vurdere å prøve noen varmhvite (2700K) i stedet.  Det blir mye bedre!

Ner der tar du feil. Dette er kalde pærer fra Faller. Jeg hadde lyst på xenonlys. (selv om det ikke finnes i virkeligheten på denne modellen)
HJM.models
Back to Top
Per Hilton View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 135
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Hilton Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 november 2015 at 15:51
Originally posted by HJM.models HJM.models wrote:

Ner der tar du feil. Dette er kalde pærer fra Faller.

Disse "pærene" fra Faller er kaldhvite lysdioder med innebygget likeretter og formotstand.   At du vil ha kaldt lys er ditt valg, men hva er poenget med å bruke disse i stedet for vanlige lysdioder?





Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 november 2015 at 15:58
Originally posted by Per Hilton Per Hilton wrote:

Originally posted by HJM.models HJM.models wrote:

Ner der tar du feil. Dette er kalde pærer fra Faller.

Disse "pærene" fra Faller er kaldhvite lysdioder med innebygget likeretter og formotstand.   At du vil ha kaldt lys er ditt valg, men hva er poenget med å bruke disse i stedet for vanlige lysdioder?





Svaret er enkelt - lite kunnskap. Jeg visste ikke dette.
HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 november 2015 at 16:00
Originally posted by Per Hilton Per Hilton wrote:

Originally posted by HJM.models HJM.models wrote:

Her er to lamper satt inn. De skal kobles i serie med de røde baklysene i andre enden som jeg venter på i posten

Det kommer ikke til å virke - iallfall ikke særlig lenge.
I lederetningen tåler ikke lysdiodene strømmen (>100mA for tre glødelamper), og i sperreretningen tåler de vanligvis bare 5 volt. 



Jeg til takke for at du er så grei og gir råd og også advarer.
HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 desember 2015 at 00:06
Nå fortsetter jeg. Nå lodder jeg om dagen og har røde baklys i den ene enden og hvite foran som skifter med retning. Bilder av det kommer senere. 
Men koblingene er ikke så realistiske fra produsenten så jeg lagde egne med NEM - sjakt. Se før og etter og døm realismen. Størrelse på kobling er N

Før:




Ny kobling med NEM:


HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 desember 2015 at 21:02
Lys, baklys




Og forfra:

HJM.models
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.