Hall sensorer mm |
Post Reply ![]() |
Author | ||
bkv1 ![]() Veteran ![]() Joined: 19 desember 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 247 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 22 november 2015 at 14:54 |
|
Hei
Jeg har lyst til å eksperimentere med hall sensorer og en Arduino. Sensorene skal plasseres i sporet (N skala) og aktiveres av tog som kjører over med magnet. Om dette kommer til å få noen praktisk anvendelse på anlegget får tiden vise. Foreløpig dreier det seg om å lære noe nytt. Har noen her høstet erfaring med slike sensorer? Hvilken type trenger jeg? Hvor er det lurt å kjøpe dem + magnetene? - Bjørn |
||
Hilsen Bjørn
N-skala, Peco 55, Digikeijs DR5000, JMRI. Tysk diesel nyere tid |
||
![]() |
||
Per Hilton ![]() Veteran ![]() Joined: 29 november 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 135 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
http://www.hobbytronics.co.uk/arduino-tutorial11-hall-effect
I artikkelen brukes en A1120, men det fungerer ganske sikkert like bra med den veldig mye billigere A3144. Den finner du nesten gratis (under 1 kr/stk) på ebay. Magneter ville jeg også kjøpt på ebay - søk f.eks. på "neodyme magnet". |
||
![]() |
||
bkv1 ![]() Veteran ![]() Joined: 19 desember 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 247 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Da har jeg bestillt hall sensorer, magneter og i tillegg en pose med reed brytere. Jeg får skaffe meg et sånt Arduino kit. Da har jeg vel noe å pusle med i romjulen.
|
||
Hilsen Bjørn
N-skala, Peco 55, Digikeijs DR5000, JMRI. Tysk diesel nyere tid |
||
![]() |
Post Reply ![]() |
|
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |