MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Hyggelige messer!
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Hyggelige messer!

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
krsven View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2010
Location: N
Status: Offline
Points: 286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krsven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Hyggelige messer!
    Posted: 13 november 2015 at 08:40
Livingsteam Gardenrailways takker Norsk Jernbanemuseum v / Mette Larsen og Larvik Modelljernbaneklubb for flott gjennomføring av høstens modelljernbanemesser. Utrolig flott at noen tar seg bryet (og risikoen) det er å arrangere fullsize messer. Og det var helt tydelig at publikum satte pris på arrangementene også - blide fjes og god prat gir en flott ramme og tro på at vi faktisk driver med verdens beste hobby! Håper alle handlende tar seg en pause fra hverdagen i helgen og finner fram posene med det de har kjøpt - ikke bare putter det inn i et skap - og tar en titt på de flotte modellene som tross alt bys frem på det norske markedet.Om jeg fikk kjøpt noe? Jo - det fikk jeg. En Marklin 3029, toakslet sådan, med en rar retningsskifterspak på siden. Artig! og prisen? 200kroner. Og en Hobbytrade Crs, til samme pris. Hva er en Crs? Dansk lokaltogsvogn, bygget for den Sjællandske lokaltrafikk og i bruk på Kystbanen ( Whiskybæltet). Senere ombygget til styrevogn for bruk sammen med MO. Og dette blir årets juletog på mitt lissomdanske juleanlegg. God helg!
Med hilsen Kristian Svendsen, www.livingsteam.no
krsven
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 november 2015 at 09:31
Originally posted by krsven krsven wrote:

Om jeg fikk kjøpt noe? Jo - det fikk jeg. En Marklin 3029, toakslet sådan, med en rar retningsskifterspak på siden. Artig! og prisen? 200kroner.

Det er en liten raritet som ikke er så vanlig å se i Norge. Jeg har hatt talløse av 3029-lok til reparasjon, men bare to av denne varianten. Så vidt jeg vet ble disse produsert bare for startsett som ble solgt i Belgia, Nederland og Luxemburg i en periode rundt 1970.
Hva verdien er nå aner jeg ikke, men i den Koll's-katalogen jeg hadde nærmest for hånden akkurat nå (1993) var de angitt å ligge rundt 120 DM for eksemplarer i god stand.
Back to Top
thomasm View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 01 januar 2014
Status: Offline
Points: 29
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote thomasm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 november 2015 at 09:52
God steming både i Larvik og på Hamar, og penga fikk som vanlig bein å gå på hos livingsteam. Både skinner, lok og vogner i H0 ble med hjem. Når det dukker opp godbiter som felleskjøpet vogna og nidar bergene settet, så må man jo bare slå til.  Takk igjen for god handel Kristian!

.thomas
Back to Top
krsven View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2010
Location: N
Status: Offline
Points: 286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krsven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 november 2015 at 09:52
Takk for opplysningene, Helge. Men kan det stemme at jeg har sett flere av disse men da med vanlig elektrisk omskifter? Mere i retning av en standard 3029 - men altså toakslet?
krsven
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 november 2015 at 10:40
Når man først begynner å tenke litt, så har jeg hatt en sånn en jeg også, men jeg solgte den for en del år siden. Jeg har dog et bilde av den. Den hadde elektrisk omskifterrele.

Når jeg nå underøker litt mer ser jeg at disse også har vært solgt under navnet Primex, og at de i Be-Ne-Lux en periode gikk under navnet Antex.
Varianten med håndomskifterspak het Primex 3020, men den hadde overdel med relieffnummer 3029. Den ble bare levert i startsett i Be-Ne-Lux. Hvis veivstengene er festet med skruer er den produsert i 1969-70, hvis veivstengene er festet med låseringer er den produsert i 1971, -73 eller -74.
Variantene med alminnelig elektrisk omskifterrele ble også levert i startsett 1972-80 og i en jubileumspakning så sent som i 1984, den siste delvis grønnlakkert. Der fremgår ikke klart om alle disse også bare ble levert i Be-Ne-Lux, eller om de også kom ut i Tyskland.

Ut fra det jeg kan finne er varianten med håndomskifter bare produsert i 1969-70, -71 og 73-74. Når det gjelder loktypen 3029 generelt er det imidlertid et nokså uoversiktlig tema, siden mange av modellvariantene bare har ligget i startsett og dermed ikke har hatt ordinære katalognummer i lokomotivseriene. At mange av dem de i utgangspunktet er produsert bare for salg i bestemte land, og delvis under andre navn enn Märklin, gjør det jo ikke enklere.
Back to Top
krsven View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2010
Location: N
Status: Offline
Points: 286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krsven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 november 2015 at 13:16
Jeg har vel en 10 - 12 forskjellige av disse selv - de to nyeste variantene har delta. Den ene av disse er grønn/sort, og ble levert i eske. Denne varianten har ekstra detaljer som f.eks. påsatt knorrpumpe ( eller lignende.Den andre er rød - også med delta - og denne tror jeg ble levert i et utvidelsessett eller tilsvarende. Nuvel, dette er nye og velkjente varianter av tema 3029. Av eldre varianter mener jeg å ha sett at startsettlok har røde sylindre - mens lok levert som 3029 ( eller i alle fall i egen eske)har sorte. Hos bruktforhandlere er det nærmest alltid lok med røde sylindre som dominerer - altså etter slik jeg har tenkt - lok fra startsett.

Det blir hevdet at katnr. 3000 (BR89)er verdens mest solgte modelljernbanelokomotiv. Det stemmer sikkert, men 3029 kan ikke være så veldig langt ned på lista. Riktignok har 3000 blitt levert over et lengre tidsrom, og nok også oftere enn 3029 som "enkeltartikkel",men mitt inntrykk er at 3029 fra rundt 1968 og frem til 1972 var det vanligste i startsett - og de er lettere å finne enn 3000 som brukt. Rent subjektive tanker / synsinger dette - men artig å følge med på dette loket som er så fint at det burde finnes i virkeligheten......Og takk til Helge for mere faktabasert info - moro!

Edited by krsven - 13 november 2015 at 13:18
krsven
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 november 2015 at 14:00
Ja, det var vel en variant som var helrød i overdelen. Med fare for å huske feil mener jeg at jeg har sett en slik som var toakslet med manuell omskifterspak.
Ellers stemmer det rent generelt at lokene som ble lever separat i elske med katalognummer 3029 hadde rødt understell med sorte sylindre, røde bufferplanker og sølvfarge i frontlyktene. Lokene i startsettene hadde generelt røde sylindre og sorte bufferplanker, og ikke sølvfarge i frontlyktene. Men så er det dette med alle undervariantene som er spesialleveranser og produksjonsvariasjoner. En variant kom jo til og med i "dansk" utgave og skulle forestille en F-maskin.
At det er mest lok fra startsett som er på bruktmarkedet er jo ikke så merkelig, veldig mange begynte jo med et sånt og kjøpte heller et annet lok når man skulle utvide. De lokene som til enhver tid lå i de billigste startsettene ble det bare solgt et lite antall av i løssalg forhold til antall startsett, langt under 1/10-del.
Forøvrig er jeg enig i at 3029 var et veldig fint lok, driftsikkert og robust, og med veldig fine proporsjoner. Den eneste ulempen var at det var fryktelig trangt innvendig. Særlig ledningene mellom omskifteren og feltspolen var utsatt for brudd, men det skjedde også at andre kabler kom i klem når noen hadde hatt av overdelen og ikke var oppmerksomme nok når den skulle settes på igjen.
Arvtageren 3087 (grønn) og 3090 (sort) var ikke på langt nær så velproporsjonert, men det var det mest driftssikre startsettloket av alle. 3104 som avløste disse igjen var et ordentlig møkkalok som aldri burde vært laget. Det var det stadig masse problemer med....

Her er den "danske" 3029 - med påsatt Knorrpumpe:


Edited by H. Lindholm - 13 november 2015 at 14:04
Back to Top
krsven View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2010
Location: N
Status: Offline
Points: 286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krsven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 november 2015 at 14:14
Et sett jeg har vært på jakt etter en stund har brunt 3029 - lok, mulig en ganske lys brunfarge men ikke beige. Mener å huske det var to godsvogner i settet. Temaet 3029 kan strekkes ganske langt - og mange mj - folk har nok en erfaring med modellen. Og det er lett å slutte seg til Helges tanker om etterfølgerne. Særlig settet med 3087 og to stk. 4040 blir å betrakte som kjedelig..... I dag lages vel startsettlok helt i plast, og Marklins BR 81 som tidligere var en ordentlig klump (og som fantes i startsett) er i dag fjærlett, og med forenklet styring, og helt i plast....Ingen umulighet at vi burde ha hatt et startsettloktreff ett eller annet sted.......
krsven
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 november 2015 at 14:27
Morsomt! Smile
Selv om jeg har hatt Märklin i 55 år, har jeg mange svarte hull Embarrassed
Jeg ante fx ikke at #3029 kom både i 2- og 3-akslet utgave.

Her er er utdrag fra en brosjyre fra 61/62. Forsiden med mitt første Mä startsett + en stripe innvendig med bl.a. #3029 som 'løsllok'.



Bjørn Egil
Back to Top
krsven View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2010
Location: N
Status: Offline
Points: 286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krsven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 november 2015 at 14:59
Etter selv å ha fartet rundt på messer i mange - mange år er det noen (eldre!)Marklinlok man "alltid" ser - mens andre er mer sjeldne. Jeg tenker kanskje dette skyldes at importøren tok inn bestemte lok - mens andre alltid var bestillingsvare fra fabrikk. Kan det stemme? Når man ser på f.eks. salgssider fra naboland er det ofte mer påkostede lok til salgs, mens her hjemme er det mer billige modeller som dominerer. Typisk å se her hjemme er - fritt etter hukommelsen - 3000, 3003,3016, 3018 (kanskje ikke så rimelig?) 3029, 3039 og noen til. Andre lok uteblir helt - eller det går år mellom hver gang man ser dem. Artig dette her.....
krsven
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 november 2015 at 15:50
Originally posted by krsven krsven wrote:

Etter selv å ha fartet rundt på messer i mange - mange år er det noen (eldre!)Marklinlok man "alltid" ser - mens andre er mer sjeldne. Jeg tenker kanskje dette skyldes at importøren tok inn bestemte lok - mens andre alltid var bestillingsvare fra fabrikk. Kan det stemme?

Jeg går ut fra at du tar utgangspunkt i hvordan forholdene var for en god del år tilbake. Da var jo modellutvalget betydelig mindre enn i dag, og de fleste modellene stod i katalogene i år etter år. I dag er det jo mye større utvalg, men utvalget endres veldig fort. Det virker som svært mange modeller produseres bare i en enkelt serie.
Mine erfaringer med Märklins leveringspraksis skriver seg fra slutten av 70-tallet til midten av 90-tallet. Da var det ingen modeller som var bestillingsvare fra fabrikk, prinsippet var at hele katalogsortimentet om mulig skulle kunne leveres kontinuerlig. På grunn av varierende etterspørsel forekom det imidlertid at enkelte artikler (hva som helst, ikke bare lok og vogner) gikk tomme før neste produksjonsserie var planlagt igangsatt. Da ble det lagt inn i restordrer, disse ble da levert automatisk når artikkelen var produsert. Som oftest tok det bare noen uker eller kanskje noen måneder, sjelden lenger tid. Jeg antar at dette var tilfelle også på 60-tallet og muligens også på 50-tallet, men på den tiden var det jo ikke alltid like enkelt med tilgangen av produksjonsmidler. På 70-tallet var det ikke lenger noe problem, da var det bare produksjonskapasiteten og planleggingen som av og til ikke holdt tritt med den varierende etterspørselen.
Den norske importøren hadde relativt godt utvalg på sitt lager, men av lite etterspurte modeller hadde han vanligvis bare 1 eller 2 på lager. Når dette eksemplaret da plutselig ble solgt tok det ofte tid før han fikk det inn igjen, han fikk jo ikke leveranser hver uke. Vi bestilte imidlertid direkte fra fabrikk, og hadde vanligvis så og si hele katalogsortimentet på lager i butikken. Vi hørte ofte at kunder kom inn og ble overrasket over at vi hadde bestemte modeller på lager, fordi de av sin lokale forhandler andre steder i landet hadde fått beskjed om at den ikke kunne leveres for tiden. Årsaken var da selvfølgelig at den norske importøren ikke hadde den, mens vi fikk den direkte fra Märklin. Særlig med 3056 (den daværende utgaven av "Krokodillen") opplevde vi dette ofte. Vi hadde den alltid på lager, ofte flere eksemplarer.
At noen modeller er lite utbredt i Norge tror jeg nok i stor grad skyldes kombinasjonen av pris, utseende og i hvilken grad den norske importøren hadde den på lager til enhver tid. Av modeller med noenlunde likt utseende og lik størrelse ble det solgt betydelig mer av de med lavest pris. Av modeller med noenlunde lik pris ble det solgt betydelig mer av de store enn av de mindre. Et vanlig spørsmål var "hvorfor det lille loket der koster mer enn det andre som er mye større". Det var ofte vanskelig å forklare på en enkel måte for folk som ikke hadde peiling på hvorfor enkelte modelldetaljer og annen teknikk er mer kostbar å produsere enn andre. Heldigvis er den kunnskapen hos MJ-folket generelt blitt betydelig større siden den gang.
En stadig gjenvendende sak var spørsmålet om styrevogner for loktrukne vendetog, noe Märklin gjerne har hatt flere varianter av ("Silberlinge" og tilsvarende). Siden de hadde førerrom trodde veldig mange at disse vognene var lokomotiver, og lurte fælt på hvorfor "det toget der" var så mye billigere enn "de andre store togene lenger foran i katalogen". Jeg har brukt veldig mye tid på å forsøke å forklare hva en "styrevogn" er for noe, men noen ganger var det nesten umulig, selv om jeg viste dem at de ikke hadde motor. Til og med enkelte folk som reiste med 65- eller 67-sett daglig hadde vanskelig for å skjønne hva det var for noe....
Back to Top
krsven View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2010
Location: N
Status: Offline
Points: 286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krsven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 november 2015 at 16:22
Takk til Helge for utfyllende og nyttige opplysninger. Lycke var vel importør -eller tar jeg feil? Når det gjelder priser så er det nok slik at det er lettere å selge en større modell til samme pris som en mindre. BR 50 med kabintender (3085?) kostet vel omtrent det samme som BR86 (3096) - men førstnevnte solgte vel betraktelig mye mer, på tross av sistnevntes telexkobling? Jeg har også tatt en titt på min "3029 med spak", og denne har helt matt sort understell. Den hadde nok kledd et par Prøysiske kupevogner bak - husker ikke katalognummer - og har heller ikke sett dem til salgs som brukt her hjemme. Litt sjeldne? Lycke i Drammen hadde et par vogner av denne typen på sitt demoanlegg. Så dem aldri kjøre, men de var der....Imidlertid gikk det Franske elloket Le Capitol (eller noe sånt i turkis fargesetting) runde etter runde - gjennom mange år.
krsven
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 november 2015 at 18:57
Firma Carl F. Myklestad var norsk representant og importør for Märklin fra 1950. Brio overtok en gang på slutten av 1980-tallet, men jeg husker ikke nøyaktig hvilket år. Brio hadde hatt agenturet i Sverige "fra tidenes morgen" og hadde mast på Märklin i årevis for å få det i Norge også.

Standardutgaven av 3029 hadde som nevnt sorte sylindre, røde bufferplanker, sølvfarge i frontlyktene og relieffnummer med sølvfarge, men dette var detaljer som ble håndmalt. De forskjellige billigutgavene var derfor vanligvis ensfarget på ramme og understell uten disse ekstra fargene. Helt sort understell er jo sånn sett det samme som helt rødt understell.

De prøyssiske karetvognene fra "gamle dager" var 4004 og 4005, henholdsvis med og uten bremserhus. Dette var blikkvogner med plasttak. De var i produksjon i hvert fall til langt utpå 80-tallet, men vi solgte dem nesten aldri. Det synes jeg ikke er så rart, i Norge var sånne vogner ukjent for de aller fleste, de var relativt dyre, og ikke var de spesielt fine i utførelsen. Det var kanskje derfor Lyche hadde dem på anlegget sitt - ingen ville kjøpe dem.....

Det lysegrønne/turkise franske loket var SNCF BB9200, katalognummer 3038. Det var heller ikke noen bestselger i Norge. Da Märklin gikk vekk fra de lyseblå eskene sine var dette loket lenge det eneste vi hadde liggende igjen i gammel eske, det lå så vidt jeg husker i 3 eller 4 år etter at alle andre modeller i lyseblå esker var solgt ut.
Det var den røde utgaven av dette loket som het "Le Capitole", katalognummer 3059. Originalen var en variant med høyere topphastighet enn de vanlige BB9200-lokene og ble brukt i en spesiell ekspresstogforbindelse mellom Paris og Toluse fra 1960. Märklins modell ble bare produsert i en kort periode (muligens bare i en enkelt serie) og prisen på samlermarkedet er nå 3-4 ganger høyere enn for 3038.
Back to Top
krsven View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2010
Location: N
Status: Offline
Points: 286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krsven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 november 2015 at 11:06
Siden du har rimelig god oversikt over dette Helge, er det lov å spørre om du er kjent med om 3029 kan ha blitt levert i likestrømsutgave - f.eks. under Hamo - merket? Jeg har en toakslet og en treakslet utgave i likestrøm - mulig at de har blitt bygget om av kunde (eller forhandler), men det tviler jeg på - i alle fall frem til nå. 4004 og 4005 stod bare på ett sidespor på anlegget til Lycke, kanskje de heller ikke var så greie å kjøre med heller? Finnes det noen som kanskje vet hvor anlegget ble av? Anlegget var en fin inspirasjonskilde for unge drammensgutter på bytur.......
krsven
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 november 2015 at 12:37
Her jeg befinner meg nå har jeg verken Koll's-kataloger eller delelister tilgjengelige, så jeg kan ikke få sjekket om 3029 er oppført i noen av disse i 2-skinneutgave. Jeg kan imidlertid ikke huske noen referanser til 8329 (som sannsynligvis ville vært katalognummeret) i noen av disse kildene. Skal prøve å huske å sjekke senere.
8329 var riktignok 2-skinneutgaven av den grønne E91, men den kom så mange år etter at 3029 forsvant at et dobbeltbelegg av nummeret ikke ville vært usannsynlig. Dobbeltbelegg har forekommet i en del tilfeller hos mange fabrikanter, og er noe skitt å ha med å gjøre når man skal finne reservedeler til gamle modeller.
At den toakslede billigutgaven av 3029 skulle vært levert fra Märklin i 2-skinneutgave synes jeg virker svært lite sannsynlig. Den vanlige 3-akslede 3029 er heller ikke en modell som man skulle tro det var naturlig å produsere for 2-skinnesystem. For at ikke veivstangen skal kortslutte må den isoleres, og for Märklin ville nok den mest nærliggende løsningen være å lage veivtapp av plast og feste veivstangen med låsering. Dette har de gjort på enkelte andre HAMO-modeller. Hvordan er det på dine?

4004 og 4005 var nok helt greie å kjøre med på alminnelige anlegg med spor i noenlunde god stand. I praksis var de jo 2-akslede vogner med en ekstra aksel som "slang med" under midten. Midtakselen hadde stor bevegelighet i alle retninger og hadde ingen bærende eller styrende funksjon på modellene.
At disse vognene var lite solgt kom nok av de nevnte faktorene - noe høyere pris enn sammenlignbare vogner og et spesielt utseende som ble oppfattet som fremmedartet for norske kunder.
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 november 2015 at 18:13
Siden 3029 har heftringer på bakre aksel, er det vel fare for at ombygging til 2-skinnedrift gir svært dårlig strømopptak, med mindre det finnes en utgave av drivhjulene uten heftringer. Da blir det svært kort avstand mellom de to akslene man kan få fullt strømopptak på. Manglende tannhjul og hull for veivaksel på de andre hjulene gjør at dette ikke kan løses ved å bytte om på akslene.

Er det heftringer også på den toakslede utgaven?

Samme problemstilling har en for 3087/3090, som såvidt jeg kan se bruker samme hjul som 3029.

PS! Hva gjør egentlig denne tråden i "Storskalaer, Livesteam"? Ut fra tittel og det meste av startinnlegget ville det vært naturlig om den hadde vært postet under "Arrangementer, treff, utstillinger og messer". Innholdet for øvrig, inkl. oppfølging fra trådstarter, passer best under "H0 3-skinne".
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 november 2015 at 18:26
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:


PS! Hva gjør egentlig denne tråden i "Storskalaer, Livesteam"? Ut fra tittel og det meste av startinnlegget ville det vært naturlig om den hadde vært postet under "Arrangementer, treff, utstillinger og messer". Innholdet for øvrig, inkl. oppfølging fra trådstarter, passer best under "H0 3-skinne".

Antagelig fordi det første innlegget i tråden begynner slik: "Livingsteam Gardenrailways ". Men forfatteren tar selv opp andre ting i samme innlegget.

Jeg vet ikke hvilken mulighet moderator har for å flytte en tråd til et annet rom? Men det burde i tilfelle vært gjort her.
Svein S
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 november 2015 at 18:44
Originally posted by ses ses wrote:

Jeg vet ikke hvilken mulighet moderator har for å flytte en tråd til et annet rom? Men det burde i tilfelle vært gjort her.
Flere av salgstrådene til Helgejohan3/Rottenikken ble flyttet, så det går åpenbart an. Også enkelte gamle tråder har blitt flyttet inn i de nye underforaene vi fikk for en tid siden, etter at jeg rapporterte at de passet bedre der. Jeg sendte en oppfordring til moderator om å flytte denne tråden i går.
Back to Top
midnight View Drop Down
Administratorgruppen
Administratorgruppen
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1145
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote midnight Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 november 2015 at 19:02
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

Originally posted by ses ses wrote:

Jeg vet ikke hvilken mulighet moderator har for å flytte en tråd til et annet rom? Men det burde i tilfelle vært gjort her.
Flere av salgstrådene til Helgejohan3/Rottenikken ble flyttet, så det går åpenbart an. Også enkelte gamle tråder har blitt flyttet inn i de nye underforaene vi fikk for en tid siden, etter at jeg rapporterte at de passet bedre der. Jeg sendte en oppfordring til moderator om å flytte denne tråden i går.
Joda, jeg kan flytte, men synes det blir litt feil uansett hvor dette legges siden startinnlegget nesten var relevant her...
Morten W

H0 USA - Conrail, CSX & NS i Appalachia 1990+
O USA - Lehigh Valley ca 1975
Inspirasjon: Chubb, McClelland, T Koester, www.ldsig.org & www.opsig.org
Besøk www.onorway.com
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 november 2015 at 14:45
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

Siden 3029 har heftringer på bakre aksel, er det vel fare for at ombygging til 2-skinnedrift gir svært dårlig strømopptak, med mindre det finnes en utgave av drivhjulene uten heftringer. Da blir det svært kort avstand mellom de to akslene man kan få fullt strømopptak på. Manglende tannhjul og hull for veivaksel på de andre hjulene gjør at dette ikke kan løses ved å bytte om på akslene.
Er det heftringer også på den toakslede utgaven?
Samme problemstilling har en for 3087/3090, som såvidt jeg kan se bruker samme hjul som 3029.

Både 3029 og 3087/3090 har fjærbelastning på den midterste akselen, som dessuten har svært stor vertikal bevegelse. På bildet av den toakslede utgaven sees at (det gjenstøpte) hullet for denne akselen er ovalt. Dette gjør at disse lokene har svært god jordingskontakt i 3-skinneutgave, de er faktisk de aller beste i klassen av alle 3-akslede Märklinlok. Uansett hvor ujevnt sporet er, så vil alle 4 hjul på de to akslene som ikke har hefteringer ha god kontakt med skinnene. Lok som har drift på alle 3 aksler er på grunn av tannhjulsoverføringene mye stivere. Det skal da nokså lite til av ujevnheter i sporet før 1 eller 2 av disse hjulene mister kontakten, i noen tilfeller kan det forekomme at loket står på bare 3 hjul hvorav 2 har hefteringer. Da er det ikke mye jordingskontakt igjen. Enkelte lok, blant annet det lille Henschelloket 3078/3080 (som også kom i "norsk" utgave i startsett på 90-tallet) hadde helt elendig jording.
Hvis man får til en god løsning med strømopptaksfjærer til den isolerte siden av hjulene antar jeg at bevegeligheten i akslene på 3029 vil gi rimelig godt strømopptak i 2-skinneutgave selv om de bakre hjulene har hefteringer.
For den toakslede utgaven vil det nok være vanskelig å få godt strømopptak i 2-skinneutgave hvis man har hjul med hefteringer. Selv i 3-skinneutgave vil jordingskontakten bli dårlig. Jeg har som sagt ikke dette loket lenger, men jeg har en vag formening om at det bare hadde heftering på det ene hjulet, noe som ville bedre jordingen ved 3-skinne, men være til lite hjelp ved 2-skinne.
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 november 2015 at 16:48
Originally posted by H. Lindholm H. Lindholm wrote:

Både 3029 og 3087/3090 har fjærbelastning på den midterste akselen, som dessuten har svært stor vertikal bevegelse. [...] hullet for denne akselen er ovalt. Dette gjør at disse lokene har svært god jordingskontakt i 3-skinneutgave, [...] Uansett hvor ujevnt sporet er, så vil alle 4 hjul på de to akslene som ikke har hefteringer ha god kontakt med skinnene. [...]
Med mindre den fremre akselen også har ovalt hull eller annen fleksibel opplagring, ser jeg ikke helt hvordan man kan være sikker på at begge hjulene på denne alltid vil ha kontakt med skinnene. 3029 ser dessuten noe baktungt ut (sikkert fornuftig med tanke på at det kun har bakhjulsdrift), slik at ved ujevnheter er det sannsynlig at loket vil få vekten på de to hjulene bak pluss kun ett av hjulene på den fremre akselen. (Selv om de midtre hjulene har kontakt med skinnene, antar jeg at fjæra er såpass svak et det ikke vil være noen særlig vekt på dem.) Om da den midtre akselen passerer et skinnekryss, er det fare for at den ene siden helt mister kontakt.

En annen sak er at akselavstanden mellom de to fremste akslene er svært kort, såvidt jeg kan se under 17 mm for 3029 (basert på mål fra foto + at hjuldiameteren er 12 mm). Da er det fare for at både fremre og midtre hjul begge havner innenfor et isolert skinnekryss, avhengig av hva slags sporveksler en bruker. Ved uheldig sporvekselgeometri kan det evt. skje at de treffer de korte, isolerte feltene på hver side av at polarisert skinnekryss.
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 november 2015 at 22:39
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

Med mindre den fremre akselen også har ovalt hull eller annen fleksibel opplagring, ser jeg ikke helt hvordan man kan være sikker på at begge hjulene på denne alltid vil ha kontakt med skinnene. 3029 ser dessuten noe baktungt ut (sikkert fornuftig med tanke på at det kun har bakhjulsdrift), slik at ved ujevnheter er det sannsynlig at loket vil få vekten på de to hjulene bak pluss kun ett av hjulene på den fremre akselen. (Selv om de midtre hjulene har kontakt med skinnene, antar jeg at fjæra er såpass svak et det ikke vil være noen særlig vekt på dem.) Om da den midtre akselen passerer et skinnekryss, er det fare for at den ene siden helt mister kontakt.

En annen sak er at akselavstanden mellom de to fremste akslene er svært kort, såvidt jeg kan se under 17 mm for 3029 (basert på mål fra foto + at hjuldiameteren er 12 mm). Da er det fare for at både fremre og midtre hjul begge havner innenfor et isolert skinnekryss, avhengig av hva slags sporveksler en bruker. Ved uheldig sporvekselgeometri kan det evt. skje at de treffer de korte, isolerte feltene på hver side av at polarisert skinnekryss.


Jeg har ikke noen 3029 tilgjengelig akkurat nå, men så vidt jeg husker var det også litt fleksibilitet i den forreste akselen, dog lite.
Ellers har du rett i at ett av hjulene på den forreste akselen vil kunne miste kontakten ved ujevnt spor, og at den korte akselavstanden på denne modellen (i likhet med alle andre korte lok) kan skape problemer i sporveksler hvor det er isolerte felter. Uansett er løsningen med den fjærbelastede midtakselen en klar fordel på et sånt lok.
Fjæren som trykker akselen ned er ikke spesielt stram, det er en liten spiralfjær som er satt in ovenfra i en liten boring og som holdes på plass av retningsomskifterreleet. 3087/3090 har samme løsning.
Hensikten fra Märklins side er ikke først og fremst å skape et stort akseltrykk på midtakselen, men å sikre god jordingsforbindelse mellom rammegodset og akselen. At fjæren fyller denne funksjonen er det ingen tvil om, jeg har skiftet utallige slike fjærer som har vært svidd og derfor har mistet spennet. Hvis man vil ha større aksellast kan man stramme fjæren eller sette inn en annen.
3029 er nok noe baktung, men ikke så mye som formen gir inntrykk av. Tomrommene i overdelen er godt utfylt med støpt rammegods. Som tidligere nevnt er 3087/3090 en veldig lik konstruksjon, men siden det er et litt større lok med betydelig større vanntanker (og etter min mening ikke på langt nær så velproporsjonert utseende) er det bedre plass inni, vekten er ganske mye høyere, vektfordelingen bedre og total hlulstand litt større.
Nå er jo ikke noen av disse lokene optimale å bygge om til 2-skinnedrift, men 3087/3090 vil nok kunne få et litt bedre strømopptak enn 3029. Jeg er husker ikke nå om hjuldiameteren er den samme på disse lokene og på 3000. Utseendet på hjulene er forskjellig (motvekt og annet eikeantall), men hvis diameteren er lik kan man jo få hjul som har feste for veivtapp uten spor for heftering.
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 november 2015 at 01:20

Originally posted by H. Lindholm H. Lindholm wrote:

[...] Hvis man vil ha større aksellast kan man stramme fjæren eller sette inn en annen.

Det burde holde om den er stram nok til å gi brukbar elektrisk kontakt. Om fjæren er så stiv at den midtre akselen tar opp en vesentlig del av vekten, blir jo adhesjonsvekten mindre.

Quote 3029 er nok noe baktung, men ikke så mye som formen gir inntrykk av. Tomrommene i overdelen er godt utfylt med støpt rammegods. [...]

Her henger jeg ikke med. Omtrent fra grensen mellom fremre og midtre hjul på 3029 går ikke rammegodset lenger opp enn såvidt over sylinderpartiet. Der trengs plassen til omskifterreléet. På den annen side er det noe gods i sylinderne og mellom disse, og det er kun høyre sidetank som er fylt med rammegods.

Uansett, med drift kun på bakre aksel tror jeg det er en fordel at den er noe baktung.

Quote [...] Jeg er husker ikke nå om hjuldiameteren er den samme på disse lokene og på 3000. [...]

Hjuldiameteren på 3000 er ca. 13 mm, mot ca. 12 mm for 3029 og 3087/3090. Men det største problemet er en betydelig forskjell i tannhjulstørrelse på drivhjulene.

Noe som er interessant med 3090 (og 3087), er at hjuldiameter, antall eiker, utforming av sylindre og avstand mellom fremre og midtre aksel stemmer ganske bra med NSBs type 25. Men jeg kjenner ikke til om noen har forsøkt å fornorske den.



Edited by TorsteinS - 19 november 2015 at 02:33
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 november 2015 at 08:59
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

Det burde holde om den er stram nok til å gi brukbar elektrisk kontakt. Om fjæren er så stiv at den midtre akselen tar opp en vesentlig del av vekten, blir jo adhesjonsvekten mindre.

Man må selvfølgelig finne en passende middelvei. Nå er jo ikke 3029 noe stort godstoglok, så trekkraften er uansett liten. Dessuten er det jo allerede påpekt at midtakselen ligger mye nærmere forreste aksel enn bakerste. Og loket er litt baktungt.


Quote Her henger jeg ikke med. Omtrent fra grensen mellom fremre og midtre hjul på 3029 går ikke rammegodset lenger opp enn såvidt over sylinderpartiet. Der trengs plassen til omskifterreléet. På den annen side er det noe gods i sylinderne og mellom disse, og det er kun høyre sidetank som er fylt med rammegods.
Uansett, med drift kun på bakre aksel tror jeg det er en fordel at den er noe baktung.

Som sagt, 3029 er noe baktung, men ikke så mye som formen kan gi inntrykk av. Selv om omskifterreleet ikke er massivt støpegods, så veier også det noe. Sylindrene er også en ikke uvesentlig vekt, med unntak av spalten for veivstangen er de praktisk talt massive og (naturlig nok) plassert langt foran.


Quote Hjuldiameteren på 3000 er ca. 13 mm, mot ca. 12 mm for 3029 og 3087/3090. Men det største problemet er en betydelig forskjell i tannhjulstørrelse på drivhjulene.

Størrelsen du oppgir stemmer sikkert. Jeg har som sagt ikke noen lok for hånden her jeg er nå. Ved nærmere ettertanke brukte jeg nok forskjellige innsatser i hjulpressa for å presse hjul på 3029 og 3000.
Hvis man bare får plass til hjulene bør det la seg gjøre å skifte hjul uten å skifte tannhjul. De eldre Märklinlokene hadde separate tannhjul presset inn på akselen innenfor selve hjulet. Senere fikk en del lok (bl.a. 3000) påstøpte tannkranser på selve hjulet. Noen lok hadde tannhjulet presset inn på en flens på innsiden av hjulet, men jeg husker ikke om det gjaldt 3000 og/eller 3029.


Quote Noe som er interessant med 3090 (og 3087), er at hjuldiameter, antall eiker, utforming av sylindre og avstand mellom fremre og midtre aksel stemmer ganske bra med NSBs type 25. Men jeg kjenner ikke til om noen har forsøkt å fornorske den.

Det spørs vel om noen ville legge så mye arbeid i å fornorske et lok som tross alt ikke er noen detaljmessig perle, dog er det fint proporsjonert.
Det gjelder forsåvidt også for ombygging til 2-skinnedrift - hvorfor legge såpass mye jobb i et lok som like godt kan erstattes av mer detaljerte modeller som er bygget for dette strømsystemet?
Dog skriver jo Kristian at han har både en toakslet og en treakslet 3029 for 2-skinnesystem. Det ville være interessant å vite om noen av disse er levert i 2-skinnesystem fra Märklin eller om de er ombygget senere.
Hvis Kristian kunne opplyse om hvordan isolasjonen av veivstanga på venstre side er gjort, og helst vist bilde av det, ville det være interessant. Hvis man søker på "Märklin 8346" på Google finner man bilder av 2-skinneutgaven av SNCF 150X. Det er også detaljbilder av hjul. Der er det satt inn en isolasjonshylse i hjulet med en plastutvekst som også bærer tappen for koblestengene, som igjen er festet med låseringer. Hvis Märklin leverte 3029 i 2-skinneutgave ville de nok gjort det på samme måte, men det ville være nokså komplisert for andre å lage denne løsningen.

Og denne diskusjonen oppfattes sikkert som nokså perifer for de fleste....
Back to Top
krsven View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2010
Location: N
Status: Offline
Points: 286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krsven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 november 2015 at 22:42
Joda - litt perifer diskusjon, men den omhandler også to vesentligheter innenfor mj: 1.Startsettlok som kanskje alle mj-ere, uavhengig av skala og strømsystem, har ett forhold til. Det er jo som regel slik at det er litt dyrere og finere modeller som får mesteparten av oppmerksomheten...
2. Det er mulig å finne artige ting på messer - som ikke nødvendigvis koster all verden.

Takk til Helge for at han tar seg tid til å utdype og redegjøre litt fra "innsiden". Veldig moro!Jeg har funnet frem min toakslede 3029 i DC - utgave. Eneste stedene det er isolert på er akslene + at begge hjulene på ene siden har en hvit skive som er fysisk festet til hjul - aksel på siden mot rammen, og som hindrer at hjulenes innside subber mot denne. Jeg tror Helge skal få ta en titt på den på før jeg sier så mye mer. Men jeg innbiller meg at dette er en hjemmesnekret ombygging fra AC til DC - men jeg er ikke sikker, og hvorfor skulle man bygge om et slikt lok fra AC til DC? For moro skyld kanskje? Antageligvis....

krsven
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 november 2015 at 23:48

Originally posted by krsven krsven wrote:

[...] Eneste stedene det er isolert på er akslene + at begge hjulene på ene siden har en hvit skive som er fysisk festet til hjul - aksel på siden mot rammen, og som hindrer at hjulenes innside subber mot denne. [...]

Har du sjekket om det er lagt isolasjon på innsiden av sylinderen eller på enden av veivstanga? Et lag med tynn tape kan være nok - i det minste for en stund.

Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 november 2015 at 00:27

Originally posted by H. Lindholm H. Lindholm wrote:

Hvis man bare får plass til hjulene bør det la seg gjøre å skifte hjul uten å skifte tannhjul. De eldre Märklinlokene hadde separate tannhjul presset inn på akselen innenfor selve hjulet. Senere fikk en del lok (bl.a. 3000) påstøpte tannkranser på selve hjulet. Noen lok hadde tannhjulet presset inn på en flens på innsiden av hjulet, men jeg husker ikke om det gjaldt 3000 og/eller 3029.

Selv om jeg stort sett holder meg til 2-skinne, har jeg hhv. en 3000, 3029 og 3090 liggende. (Jeg hadde dem ikke for hånden da jeg anslo akselavstanden på 3029.) På drivhjulene ser jeg følgende:

3000: Har kun selve tannkransene og mangler resten av skivene innenfor, så tannkransene må åpenbart være påstøpt.

3029: Her må tannhjulet være påsatt. Jeg kan få et papirark mellom hjul og tannhjul, og det er åpent mellom eikene i hele dybden, slik at tannhjulet synes utenfra.

3090: Får ikke et papirark i mellom, og hjulet er lukket på baksiden. Men det er ikke noe tomrom på innsiden av tannhjulet, så jeg er ikke 100% sikker på at tannhjulet er påstøpt. Ellers ser hjulene på 3029 og 3090 ut til å være like, så jeg ser ikke helt hvorfor Märklin skulle bry seg med å endre støpeverktøy for hjulet om de likevel skulle fortsette med separate tannhjul.

Om hjulene på 3000 også har vært laget med separate tannhjul, kan det bli en utfordring å skaffe det - det er neppe den utgaven du får som reservedel i dag. Og om man klarer å oppdrive et, er det sikkert at tannhjulet fra 3029 passer? Alternativt kunne man boret opp et 3000-hjul for å montere et 3029-tannhjul, men det krever presisjon og riktig verktøy.

Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 november 2015 at 08:53
Jeg har flere eksemplarer av 3000 og 3029 av forskjellig alder liggende, men de er dessverre nedpakket og vanskelig tilgjengelige for tiden. 3087/3090 har jeg ikke, men etter å ha reparert relativt mange av både disse og 3029 (blant annet skiftet talløse hjul) er jeg rimelig sikker på at hjul og veivstenger gå om hverandre på disse. Det er dog 20 år siden jeg drev med dette, så enkelte detaljer vedrørende utførelsen av de enkelte versjonene sitter kanskje ikke fullt så godt i minnet lenger. Utgaver fra de siste 15 årene har jeg ikke noen oversikt over.

For modeller som er produsert over så lang tid og i så mange eksemplarer som 3000, 3029 og 3087/3090 er det ikke unaturlig at Märklin har endret støpeverktøyet for hjul og andre deler underveis. Det kan ha hatt flere årsaker, bedre støpeteknikker er en av dem.

3000 har hatt minst 3 forskjellige typer hjul, men alle kan brukes om hverandre. Foruten tannhjulene er det forskjeller på hjulflensen, eikene og motvektene. Frem til en gang rundt 1980 var tannhjulene separate og presset inn på akselen. Hjulene med påstøpt tannkrans har en liten utvekst innerst ved akselen som erstatter tannhjulets bredde, slik at disse hjulene kan settes på eldre lok som har hatt påpresset tannhjul. Hjul med påstøpt tannkrans ble tatt i bruk med BR 50 (3084) på 1970-tallet, men disse hjulene hadde ikke denne utveksten innerst ved akselen, der var akselforingen i stedet lenger. Siden 3003 og 3030 hadde samme hjuldiameter som 3084 ble disse hjulene tatt i bruk også på disse, men der ble rammen endret med forlenget akselforing, derfor kan man ikke bruke gamle og nye hjul om hverandre på disse lokene (forferdelig dumt når man skal bestille deler og ikke vet akkurat hvor gammelt loket er....).

For 3029 i sin opprinnelige utgave tror jeg den aldri har vært levert med annet enn separat tannhjul. 3087/3090 har påstøpte tannhjul, men disse er massive fordi tannkransen har mindre diameter enn hjulringen. Jeg er usikker på om 3078/3090 alltid har hatt støpte tannhjul eller om de hadde separate tannhjul helt til å begynne med. Hjulene går uansett om hverandre med hjulene til 3029.

Hvis du ønsker å bruke 3000-hjul på en 3029 behøver du ikke skaffe hjul med separat tannhjul. Alle hjulene på 3000 er i prinsippet like, så du kan like gjerne skaffe "venstre forhjul" som er uten tannhjul og spor for heftering, men med boring og gjenger for koblestang (hjulene på aksel 2 har ikke gjenger for koblestang). Akslene skal ha samme diameter, så hvis du bare klarer å få av originalhjulet på 3029-akselen uten å skade tannhjulet eller akselen er det bare å presse på det nye hjulet.

Når det gjelder isolasjon av veivstang på 3029 og lignende lok er det en mulig løsning å sage av sylinderen og lime den på igjen med epoxylim (dette har jeg faktisk gjort selv en gang i tiden, det burde jeg jo husket...).
En annen løsning for å isolere hjul å gamle Märklinlok er å sage av eikene ute ved hjulringen og lime dem med epoxylim som varmeherdes. For å sikre at hjulet ikke forskyver seg må man la det stå igjen 2 eiker, disse sages og limes etter at de andre er limt og herdet. De siste 2 eikene må for all del ikke varmeherdes, for da blir den først limte også myke og kan forskyve seg. Ved denne metoden slipper man å isolere veivstenger, styring og sylindre, man må bare sikre at ikke koblestengene subber innpå hjulringene. Jeg har prøvde dette på flere lok og det fungerer utmerket.
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 november 2015 at 18:41
Originally posted by H. Lindholm H. Lindholm wrote:

En annen løsning for å isolere hjul å gamle Märklinlok er å sage av eikene ute ved hjulringen og lime dem med epoxylim som varmeherdes. For å sikre at hjulet ikke forskyver seg må man la det stå igjen 2 eiker, disse sages og limes etter at de andre er limt og herdet. De siste 2 eikene må for all del ikke varmeherdes, for da blir den først limte også myke og kan forskyve seg. [...]
Jeg synes den forrige løsningen din, med å sage av sylinderen og lime den på igjen med epoxy, virker adskillig mindre arbeidskrevende, særlig om man skulle gjort det på en "ordentlig" modell som også har kobbelstenger.

På den annen side har jeg tenkt på om den siste metoden kan brukes om man vil endre antall eiker i et hjul.

Er varmeherding nødvendig for å få tilstrekkelig styrke, eller er det bare for å redusere herdetiden?
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 november 2015 at 00:03
Med "en ordentlig modell" regner jeg med at du mener en modell med koblestenger og fullstendig sleidstyring.
Utfordringen med å sage av sylinderen ligger i å få plassert den tilbake på nøyaktig rett plass, herunder å få riktig tykkelse på limfugen (= bredden på sagbladet), samt å isolere det bakre festet for styringen. Dessuten må man jo da demontere hjulene og sette inn isolasjon i hjulsenter. Det er ikke alltid like lett å få hjulene rett på igjen. Helst skal man også skifte akslene med nye som er riflet i den isolerte enden. Slike finnes (fantes?) som reservedel.
Ved å sage eikene slipper man alt dette, og hvis loket har relativt store hjul er det faktisk mulig å sage eikene uten å demontere hjulene.

Hvordan du har tenkt å endre antall eiker i et hjul på en noenlunde elegant måte ved å sage eikene ser jeg ikke helt klart for meg. Da må man jo sage helt ut alle eikene unntatt en og lime dem inn igjen, det må bli en veldig fiklete jobb å få plassert dem riktig.

Varmeherding har jeg brukt for å sikre tilstrekkelig styrke, jeg hadde aldri dårlig tid når jeg drev med sånt. Jeg brukte Araldit, den trenger varmeherding for å bli bra nok. Andre (nyere) typer lim blir kanskje bra nok uten. Selv om det er mange eiker blir det jo veldig små flater, og hjulene kan bli relativt hardt belastet under kjøring.
En sylinder har så liten belastning og vil få så stor limflate at det neppe er nødvendig å varmeherde hvis man har valgt sylindersagemetoden.

Jeg fikk nå sjekket i det jeg har av delelister. Jeg kan ikke finne noe i noen av dem som tyder på at 3029 har vært levert fra fabrikk i 2-skinneutgave, men fravær av opplysninger er jo ikke ikke noe endelig bevis.
Delelistene bekrefter imidlertid at hjulene på 3000 er D13/Z25, mens 3029 og 3087/3090 er D12/Z20.

De siste produksjonsseriene av 3029 ble levert med låsering på veivstengene, men et fremgår ikke av delelistene. Derimot fremgår det at de første seriene av 3087/3090 ble levert med låsering. "Løpehjulene" på 3087/3090 hadde samme nummer som for 3029, men drivakselen hadde nytt nummer (låseringutgaven). I 1981 fikk (bare) drivakselen nytt nummer igjen, da fikk den skruer for veivstengene. Noe som ikke fremgår av verken tekst eller illustrasjon er når den fikk påstøpt tannkrans i stedet for separat tannhjul, men jeg antar at det også skjedde i 1981.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.