MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Hyggelige messer!
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Hyggelige messer!

 Post Reply Post Reply Page  <12
Author
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 november 2015 at 01:45

Originally posted by H. Lindholm H. Lindholm wrote:

Hvordan du har tenkt å endre antall eiker i et hjul på en noenlunde elegant måte ved å sage eikene ser jeg ikke helt klart for meg. Da må man jo sage helt ut alle eikene unntatt en og lime dem inn igjen, det må bli en veldig fiklete jobb å få plassert dem riktig.

Dette var egentlig noe jeg hadde tenkt på for hjul med plasteiker (f.eks. Roco eller Piko), der man forhåpentligvis kan skjære ut eikene med en tynn, spiss kniv uten at det blir så mye svinn. Jeg så for meg å legge hjulet på et ark der det nye eikemønsteret er tegnet inn eller printet ut, med hull i senter til akselen (eller en skrue) for å holde hjulet på plass. Men fiklete blir det nok.

Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 november 2015 at 12:32
Jeg tror ønsket om helt korrekte hjul må være veldig stort for å sette i gang med "omeiking" av hjul, enten det er plast- eller metalleiker.
Hvis man skal endre eikeantallet må jo alle eiker unntatt 1 tas ut og settes inn igjen. Hvis bare 1 plasteike står igjen er faren stor for at den bøyes og hjulringen dermed forskyver seg i forhold til hjulsenteret. Da skal det ikke mye til før det blir humpete gange. Å få 20-30 limte punkter med svært liten kontaktflate i en plasthjulstjerne gir jo også en risiko for brudd.
Med metalleiker er faren for forskyving mindre, men det krever en del kraft å sage over eikene. Da må man være ekstremt forsiktig så ikke den sist gjenstående bøyes. Man får også store limfuger, men til gjengjeld kan man varmeherde (noe som må anses lite aktuelt med plasteiker...).
Man vil også få en stor jobb med etterbehandling av limfugene for å få et pent resultat.
Selv ville jeg nok forsøkt nesten hva som helst av andre alternativer før jeg satte i gang med en sånn jobb. På den annen side er det sikkert mulig å få det til, og "noen" setter jo i gang med sånt minst like mye fordi de synes det er morsomt å møte utfordringen som for å få det endelige resultatet. Jeg ser gjerne en bildeserie som viser denne prosessen.
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 november 2015 at 14:33
Originally posted by H. Lindholm H. Lindholm wrote:

Hvis man skal endre eikeantallet må jo alle eiker unntatt 1 tas ut og settes inn igjen. Hvis bare 1 plasteike står igjen er faren stor for at den bøyes og hjulringen dermed forskyver seg i forhold til hjulsenteret.[...]
Her ser jeg for meg at man kutter og limer i to runder, slik du gjorde da du skulle isolere hjul. Så man lar f.eks. tre eiker stå igjen, limer inn de som ikke kommer i konflikt med disse tre, skjærer ut de to siste som skal flyttes og limer inn resten.

Det kan imidlertid også bli noen utfordringer med varierende lengde på eikene ved motvekten, og med tappen/festet for kobbelstang/veivstang. Tappen er noen ganger midt på en eike, andre ganger mellom to.

Grunnen til at jeg har tenkt på dette, er at eikehjul på norske damplok typisk har færre eiker enn på tyske lok med omtrent samme hjuldiameter.
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 november 2015 at 16:25
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

Her ser jeg for meg at man kutter og limer i to runder, slik du gjorde da du skulle isolere hjul. Så man lar f.eks. tre eiker stå igjen, limer inn de som ikke kommer i konflikt med disse tre, skjærer ut de to siste som skal flyttes og limer inn resten.
Det kan imidlertid også bli noen utfordringer med varierende lengde på eikene ved motvekten, og med tappen/festet for kobbelstang/veivstang. Tappen er noen ganger midt på en eike, andre ganger mellom to.

"Utfordringer" er vel et mildt uttrykk her....


Quote Grunnen til at jeg har tenkt på dette, er at eikehjul på norske damplok typisk har færre eiker enn på tyske lok med omtrent samme hjuldiameter.

Da er det godt for meg at min 1:87-interesse stort sett er rettet mot tysk førkrigsmateriell. Da slipper jeg denne problematikken. Den tiden jeg bruker på norske damplok foregår i en målestokk hvor eikeantallet av naturlige årsaker alltid er helt riktig.
Back to Top
KELL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 25 oktober 2013
Status: Offline
Points: 14
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KELL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 november 2015 at 19:12
Hei
Litt morsomt at du ikke nevner messa på Skedsmo i høst, når du nevner de to andre. Jeg har kun fått positive tilbakemeldinger fra publikum på messa og de handlende var meget fornøyd med salget. Det blir ny messe i november neste år på samme sted med noen justeringer. Kommer tilbake til det etter hvert.

Mvh Kjell-Arne Ellefsen (arrangør Modellbil Design)
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,074 seconds.