MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - H0n3-moduler i Norge?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

H0n3-moduler i Norge?

 Post Reply Post Reply
Author
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: H0n3-moduler i Norge?
    Posted: 09 november 2015 at 08:59
Jeg ser på fremo-net.eu at det er mange ulike grener innen FREMO, og med mange ulike modulgrensesnitt. Blant annet er det under H0 USA en egen Narrow Gauge Division, hvor de kjører med H0n3 (10,5mm sporvidde) og har to ulike modulgrensesnitt (desert og hill) hvor bredden kan variere mellom 300-500 mm, faktisk ikke ulikt Frimo H0e som jeg vet det er en del av her i Norge. Så da er spørsmålet: Finnes det også noen som bygger H0n3-moduler her i landet? Kunne det vært interesse for dette, eller blir det rett og slett for sært?
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 november 2015 at 09:37
Hvis man tenker norsk forbilde, så er 3' (=n3) ikke brukt i Norge på evt. annet enn noen industribaner. 
Svein S
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 november 2015 at 09:48
Nei, jeg tenkte ikke nødvendigvis norsk forbilde, da blir det jo som du sier ganske begrenset hva man får til. På fremo-net.eu ligger jo H0n3 under USA, så da blir det mest nærliggende å tenke amerikansk 3-fot smalspor. Det var litt derfor jeg lurte på om det kanskje blir -litt- for sært, men jeg aner ikke hvor mange som faktisk bygger og kjører H0n3 her i landet.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 november 2015 at 10:50
Sporvidden er i modell den samme som svenskene bruker på sine trefotsbaner, i H0. Så man kunne laget en fiktiv bane fra Sverige til Norge med denne sporvidden, for svenskt materiell finnes for H0n3.
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
pceder View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 07 mai 2009
Location: Sweden
Status: Offline
Points: 1
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote pceder Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 desember 2015 at 02:00

aktuellt urklipp från några svenska forum

--------------------
Rubrik: H0n3 svenskt vs US ?


Det pratas mer och mer om H0n3 i modul-sverige idag.

Antalet moduler är få men antalet lok och vagnar verkar öka dramatiskt både inom svenskt (som man måste bygga själv) och för US.

Frågan är då vilken norm man bör bygga efter?

Idag verkar störst antal moduler finnas hos Stefan och Johan O. Svenskt 891 mm och byggt efter "Modulnorm för svenskt smalspår i H0n3" (förr även kallad MMMp)
http://www.smalspar.se/norm/norm.pdf ver. 0.92

Det är många andra med långt gångna planer på samma svenskt enligt denna norm.
Några vill även kunna "droppa" in amerikanskt material, främst hus osv. för att kunna använda samma modul för både och.

Så på Hjulmarknaden igår var vi några stycken som diskuterade och bestämde oss för att även US bör bygga efter denna SVENSKA norm.
Av den enkla anledningen, att kunna öka antalet och samutnyttja de moduler som byggs när/om vi vill bygga större banor.
Och för att jag inte sett att någon annan byggt något hon3-us ens enligt fremo i sverige.

Om, säger om någon vill bygga efter någon annan Fremonorm bara för att dom kommer köra mer eller hellre i Tyskland, Holland så får dom göra det. OCH bygga en övergång till den svenska modulen om dom vill vara med här hemma.
Lika enkelt är det för de andra som bygger med svensk norm att dom får bygga någon övergångsmodul för fremo den dan när dom vill åka utomlands (om dom uppfyller alla andra krav enligt den den utländska träffens norm)



peterc
med stora planen på Byvalla i H0/H0n3 enl. MMM och Sv Smalsp norm
men först redan påbörjat Ödeshög 1950-tal som redan har fått sitt US alias Desert Hill (somewhere in fiction Colorado) enl. samma normer

---------------------------
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.