MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Liten dekoder til Robel-tralle ?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Liten dekoder til Robel-tralle ?

 Post Reply Post Reply
Author
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Liten dekoder til Robel-tralle ?
    Posted: 14 oktober 2005 at 09:10

Jeg har skaffet meg en Robel-tralle med tilhenger fra Brawa.

Brawas Robel-tralle

Og her er forbildet som bl.a. brukes på Krøderbanen

Jeg kjører digitalt med multiprotokoll (Uhlenbrock Daisy) og vil gjerne ha tips om en passende liten dekoder slik at det i tillegg blir plass til noen preisere inne i hytta. Dekoderen som fulgte med modellen er en enkel Andi-dekoder og den gir ikke så gode kjøreegenskaper som ønsket.

Jeg vet det har vært en del tråder om dekodere, men jeg synes temaet er i stadig endring og utvikling, slik at dekodere som var aktuelle for noen måneder siden er kanskje uaktulle i dag.

hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Terje Storjord View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 344
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Terje Storjord Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 oktober 2005 at 10:23
Hallo Kjell

Inntil nylig ville jeg svart at en hvilken som helst N-skala dekoder med lastregulering ville gjøre jobben, de leverer strøm nok og har "riktig" størrelse for innbygging i Robelen. Som kjent gir lastregulering bedre saktekjørings-egenskaper og er å foretrekke nærmest uansett.

Men nylig kom Lenz med sin Gold-dekoder også for N-skala, og til Gold leveres "batteri" som gir motoren strøm en kort stund når tralla mister strømopptaket i f.eks en kritisk veksel. Kanskje kondesatoren t.o.m nlir et stilig stykke last bak på planet, i ei kasse eller noe slikt. Robelen med fire små hjul er ikke den farkosten som har best strømopptak, slik at Gold-systemet skulle passe nettopp her.

Kanskje jeg skulle bytte til Gold sjøl?

Mvh

Terje S
Mvh Terje S
H0 S/N/US Ep.III DCC MBV-Små Tog
Bilder/video Ofotbanen: www.arctictrains.com
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,059 seconds.