Elektriske koblinger |
Post Reply | Page 12> |
Author | |
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 08 november 2015 at 17:08 |
Messingstrimlene fungerer sikkert greit nå de først er montert. Det ser ut som de er fortinnet før montering. Det vil jo i stor grad lette pålodding av ledninger, man behøver bare "lime" dem innpå med loddebolten. Jeg tror allikevel at messing- eller kobbertråd er en bedre løsning, men hvis man har noe lett tilgjengelig er det jo greit å bruke det man har i stedet for å gå og kjøpe.
Å merke slike koblingspunkter kan absolutt anbefales. Selv om man selv mener at man har full oversikt, så har det lett for å bli flere punkter etter hvert, og ettersom tiden går pleier ikke hukommelsen å bli bedre. Det gjelder i hvert fall de fleste av oss.... |
|
bkv1
Veteran Joined: 19 desember 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 247 |
Post Options
Thanks(0)
|
Den sorte ledningen gjør ingenting annet enn å gi kraft til esu switchpilot og esu switchpilot servo. Foreløpig i iallefall. Den er strukket rund hele anlegget. Med noen sånne forgreninger det det finnes denslags dekodere.
Grå ledning er da brukt til feederne som går ut til dekoderne Edited by bkv1 - 08 november 2015 at 14:05 |
|
Hilsen Bjørn
N-skala, Peco 55, Digikeijs DR5000, JMRI. Tysk diesel nyere tid |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
Da er det antagelig en likeretter på inngangen til dekoderen slik at det i dette tilfellet ikke spiller noen rolle hvordan den er polarisert inn. TamValleys gamle servodekodere hadde en slik ordning, men ikke den nye Octopus III. Uansett om dette funker i enkelttilfeller, er det ingen anbefalt praksis å ikke merke hva slike tilkoblingspunkter "gjør".
Edited by ses - 08 november 2015 at 13:39 |
|
Svein S
|
|
bkv1
Veteran Joined: 19 desember 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 247 |
Post Options
Thanks(0)
|
Den sorte mateledningen fører 15 volt vekselstrøm. Feederne går bare ut til dekoderne. Et par til hver dekoder. Dette er bare strømtilførsel. Ikke signalstrøm.
Edited by bkv1 - 08 november 2015 at 13:31 |
|
Hilsen Bjørn
N-skala, Peco 55, Digikeijs DR5000, JMRI. Tysk diesel nyere tid |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
Såfremt man ikke har et meget enkelt strømopplegg og vet godt hva som er hva, vil jeg anbefale at man bruker farger for å skille de ulike type spenningene og bruksområdene fra hverandre, så langt det er mulig. Jeg vil tro at serverdekodere trenger polarisert spenning så det ikke er likegyldig hva som er pluss og minus. Da virker det litt dristig å bruke sort på begge polene.
|
|
Svein S
|
|
bkv1
Veteran Joined: 19 desember 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 247 |
Post Options
Thanks(0)
|
OK. Jeg vil gjerne høre hva slags problemer metoden kan medføre, selvom strømtilførselen til anlegget mitt synes å være i orden. Det ses nevner ved pålodding av ny feeder er jeg oppmerksom på. Fargekoding av ledninger er brukt overalt hvor det dreier seg om strøm til skinnene. Bildet viser strømforsyning til noen servodekodere.
Hm, ser at de to lederne ligger tett i dette tilfellet. Har kikket etter, og på de andre er avstanden større. Har egentlig ikke hatt noe problem med kortslutninger Edited by bkv1 - 08 november 2015 at 13:18 |
|
Hilsen Bjørn
N-skala, Peco 55, Digikeijs DR5000, JMRI. Tysk diesel nyere tid |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg synes heller ikke dette så så bra ut, og det jeg tenker på er i hvert fall at de to blanke lederne ligger for nær hverandre, så det er lett å skape kortslutning.
Dessuten er de ikke merket med hva som er hva, de har samme farge både på matelednngen og på feederne. Jeg vil også tro at du ved pålodding av ny feeder lett kan varme opp så mye at naboen løsner. Fordelen med blank tråd framfor blank skinne/flate, er at feeder kan tvinnes rundt eller lages en krok på når den skal loddes på, slik at du ikke trenger bruke en hånd til å holde feederen på plass. |
|
Svein S
|
|
bkv1
Veteran Joined: 19 desember 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 247 |
Post Options
Thanks(0)
|
Dårlig lodding? Eller hva?
Edited by bkv1 - 08 november 2015 at 12:28 |
|
Hilsen Bjørn
N-skala, Peco 55, Digikeijs DR5000, JMRI. Tysk diesel nyere tid |
|
E L K
Medlem i MJF Joined: 01 januar 2007 Location: NORGE Status: Offline Points: 50 |
Post Options
Thanks(0)
|
ikke bra
|
|
bkv1
Veteran Joined: 19 desember 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 247 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg har gjort det slik:
Det har jeg gjort både for strøm til sporet og for strøm til servodekodere som er vist på bildet. Har fungert godt for meg. Disse messingstrimlene som er brukt får ikke være for tykke slik at det blir for mye masse å varme opp.. Særlig moro er det ikke å ligge på ryggen under anlegget med loddebolten. Man bør passe på å ikke ha hodet rett under loddestedet, og man må bruke beskyttelsesbrille. |
|
Hilsen Bjørn
N-skala, Peco 55, Digikeijs DR5000, JMRI. Tysk diesel nyere tid |
|
GETEL57
Veteran Joined: 29 juli 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 275 |
Post Options
Thanks(0)
|
Terje
|
|
b e pedersen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
Post Options
Thanks(0)
|
Med dagens kurs blir prisen pr stk ca kr 3,5 pr stk før frakt og ev mva, mens tilsvarende hos Biltema koster kr 2 pr stk .... |
|
Bjørn Egil
|
|
StenR
Medlem i MJF Joined: 19 oktober 2014 Location: Norge Status: Offline Points: 341 |
Post Options
Thanks(0)
|
Akkurat slik jeg gjør! Samme tanga t.o.m :-)
|
|
jvh
Medlem i MJF Joined: 26 oktober 2012 Status: Offline Points: 5 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg har i mange år brukt det som kalles en wire stripper på godt norsk, både for å avisolere ledningsender og for å avisolere ledninger for å lodde på for eksempel forbindelse mellom skinnestreng og strømbus. Jeg brukte uisolert kobbertråd, men hadde problemer med å få tak i tykk nok tråd. Dessuten hadde jeg en del kortslutninger og valgte derfor å gå over til isolert tråd fra bl.annet Biltema. Biltema hadde også avisolertangen. Tangen er utrolig hendig og fungerer for de fleste tverrsnitt.
|
|
Jan
|
|
ØysteinF
Medlem i MJF Joined: 25 august 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 160 |
Post Options
Thanks(0)
|
Mente sikrest med isolasjon, men selvfølgelig enklere uten.. særlig om det blir mange punkter som skal loddes..
sikkert smart som en nevnte, å del opp i sub-bus'er der man har en viss ansamling av lys. Ser ikke for meg at hoved bus'en skal snirkle seg innom alle punkter.. Så får vi se, hvor mye spagetti det blir etterhvert. |
|
StenR
Medlem i MJF Joined: 19 oktober 2014 Location: Norge Status: Offline Points: 341 |
Post Options
Thanks(0)
|
Litt usikker på hva du mener her. Man legger bare ledningen i kjeften, som om du skulle avisolere på en ende, og trykker til. Det som da skjer er at du kutter og skyver isolasjonen litt til side så du får loddet. Jeg antar dette ikke vil fungere like godt på kabel med stiv plastisolasjon, men på mykere kabler lignende det jeg linket til over, så fungerer det utmerket. Prinsippet baserer seg på at du ikke fjerner isolasjon, men kun komprimerer den.
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hvordan gjør du når du avisolerer inne på en ledning? Plasserer du tangkjeften langs med ledningen eller på tverrs? Plassering på langs, hvis man treffer, vil da kunne splitte isolasjonen langs etter, men da må man også ta noen snitt på tvers (med kniv?) for å fa isolasjonen av. Eller brukes den på tvers slik at man egentlig bare stuker isolasjonen sammen og dermed lager en åpning?
|
|
Svein S
|
|
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det "greieste" vil etter min oppfatning være uisolert kobbertråd. Da er det bare å lodde rett på uten noen andre forberedelser enn å ha varm loddebolt og tinn tilgjengeliig.
Isolert kabel vil jeg heller karakterisere som det "sikreste", siden faren for kortslutninger da er minimert. Å måtte avisolere før man lodder, kanskje på en del steder som ikke er så lett tilgjengelige, fremstår ikke som "greiest" for meg.... |
|
SvenErik
Medlem i MJF Joined: 30 mai 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 10 |
Post Options
Thanks(0)
|
Denne ser ut til å være ganske lik:
http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handverktoy/Tenger-og-Sakser/Avisoleringstang-2000031105/ Står ikke noe om avisolering inne på kabel, men de andre funksjonene er de samme. |
|
SvenErik
|
|
ØysteinF
Medlem i MJF Joined: 25 august 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 160 |
Post Options
Thanks(0)
|
Si fra hvis noen finner en sånn tang.. må jo være det greieste å spenne en vanlig isolert kabel som man kan avisolere fra siden for så å lodde...
|
|
StenR
Medlem i MJF Joined: 19 oktober 2014 Location: Norge Status: Offline Points: 341 |
Post Options
Thanks(0)
|
Den ser prikk lik ut som denne:
http://nettbutikk.wuerth.no/haandverktoy/tenger/avisoleringstang-2 Jeg kjøpte dog ikke på Würth. Min er sikkert 20 år gammel, og jeg husker dessverre ikke hvor jeg kjøpte den. Tror det finnes andre varianter som fungerer på lignende vis, men de "bygger" ofte litt mer i bakkant og er da sikkert litt mer kjelkete å komme til med. StenR
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det hørtes nyttig ut. Kan du si litt mer om den? Hvor får man tak i slik? Når jeg søker på "avisoleringstang" på Elfa får jeg opp 14 sider med tenger, men hvilke av disse som avisolerer fra siden, er ikke lett å se ut fra bildene bare.
|
|
Svein S
|
|
StenR
Medlem i MJF Joined: 19 oktober 2014 Location: Norge Status: Offline Points: 341 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg har brukt "busser" med disse http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Bilelektrisk/12-volt/Koblingsledning-2000018077/ i 0.75 mm^2 ( 9A holder i massevis for min del). Dette er fleksible og greie kabler å lodde. Jeg har en slik avisoleringstang som avisolerer fra siden. Etter hvert som jeg trenger koblingspunkter bruker jeg bare avisoleringstanga for å "skyve unna isolasjon" og lodder på ledningen. Jeg bretter nå på en liten bit elektrikertape rundt loddepunktet også, men det er sikkert ikke nødvendig. I områder med veldig mange ledninger på samme sted, lodder jeg på en kabelstump som jeg drar til en sukkerbit og skrur denne opp under anlegget. Så langt har dette blitt en ganske ryddig og billig løsning.
StenR
|
|
ØysteinF
Medlem i MJF Joined: 25 august 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 160 |
Post Options
Thanks(0)
|
Så veldig mange amp blir det jo ikke... om man sier 30mA x100, så er det fortsatt kun 3amp..
(Er fortsatt glow-fan) Jeg har noen dc strømforsyninger liggende av ymse slag fra min karriere i simulatorbransjen, så jeg spanderer nok å seksjonere litt med sikring mellom seksjoner.. så har man en sjanse til å feilsøke også . Får lete litt på clas, jula, biltema osv, kobber eller messing spiller ikke stor rolle... Og ja, et poeng at mindre dimmensjoner er greiere å lodde, særlig når en gammel kropp ligger krøket under anlegget opp ned for å jobbe |
|
GETEL57
Veteran Joined: 29 juli 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 275 |
Post Options
Thanks(0)
|
jeg har valgt skruterminaler (sukkerbiter, rekkeklemmer) fordi jeg må justere og endre etter hvert som erfaringen øker og jeg finner feilkoblinger eller litt for enkle løsninger.
Har sett gamle isolerte kobberrør til varmvannstank brukt som felles terminal med ledninger loddet på der rørisoleringen er skåret bort |
|
Terje
|
|
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
Tykkere tråd gir mindre spenningstap, men med de distansene og strømmene det er snakk om her har det neppe noen praktisk betydning å gå opp over 1 eller 1,5 mm. En løsning kan også være å legge matekursen i ring, da vil man jo i praksis få dobbelt tverrsnitt.
Tykkere tråd krever dessuten en kraftig loddebolt, en tykk kobbertråd suger jo unna varmen fra loddebolten som om det skulle være gratis øl på 17. mai... Hvis man bruker alminnelige MJ-trafoer til strømforsyning har jo de innebyggede automatsikringer og det er begrenset hvor store strømmer det er mulig å trekke ut av dem (det er vel noe rundt 50VA som er øvre grense?). Hvis man derimot bruker andre strømforsyninger er det sikkert lurt å sette inn noen sikringer så man unngår "gruvebrann" i det underjordiske. |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
Blank messingtråd på ca 1 mm mener jeg å ha kjøpt i en jernvarehandler (eller hva det heter tilsvarene i dag), men det er nok 10 år siden - eller mer. Kanskje Clas Olson eller Biltema har.
|
|
Svein S
|
|
ØysteinF
Medlem i MJF Joined: 25 august 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 160 |
Post Options
Thanks(0)
|
Her var det mange gode tips. Ja, det blir nok muligens seksjonert noe pga lengdene... sikres litt underveis også er sikkert ikke dumt.
Hvor får man uisolert koppertråd? Så man slipper å skrelle isolasjon) Synes det høres greit ut å skru med jevne mellomromrom for så å strekke tråd... Massiv 1,5 evt 2,5 kanskje... |
|
Morten Jacobsen
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Bergen, Norge Status: Offline Points: 1113 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg bruker en bus med "Suitcase connectors" gjennom anlegget. Bilder viser riktignok mating av strøm til skinner, men samme prinsipp kan brukes til lys, gjerne med et lokalt distribusjonspunkt. Ulempen er at dette er en ganske dyr løsning. Jeg har kjøpt den hos Micro Mark til USD 10,25 per 25stk (plus frakt og eventuell MVA m/tollbehandling).
|
|
Morten Jacobsen (MJ)
H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO |
|
halvors
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(0)
|
En annen og nærliggende måte å lage "samleskinner" på er å bruke skinner...
For eksempel gamle flexiskinner man måtte ha liggende. Ledninger fra lys osv. kan loddes direkte på skinnene. Selvsagt må man være forsiktig som Svein og Helge nevner ovenfor, men rent elektrisk fungerer det helt fint. Selv har jeg laget koplings-skinner av glassfibersviller med kobberbelegg som jeg har liggende. Disse finnes vanligvis i lengder av ca. 30 cm og kan enkelt limes med kontaktlim oppunder anlegget. Jeg er også enig i a lodding er å foretrekke, skruforbindelser har en evne til å bli slakke over tid. Hilsen Halvor |
|
Post Reply | Page 12> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |