MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - N-scala sporplan
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

N-scala sporplan

 Post Reply Post Reply
Author
bfrode-h View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 27 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 15
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bfrode-h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: N-scala sporplan
    Posted: 01 november 2015 at 12:44
Hei. Jeg har vært medlem siden begynnelsen og har en del matriel i N-scala. Jeg er nå pensjonist og ønsker å ta opp igjen hobbyen med ny bane. Jeg planlegger å bygge en bane 2 X 1.20m i to plan og lurer på om det er noen som har noen gode sporplan løsning å hjelpe meg med?
bfrode
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 november 2015 at 09:28
Hva som er en "god" sporplan avhenger veldig mye av øyet som ser, så da spørs det hva som er viktig for deg og hva du syns den bør inneholde. Er det noe spes du er ute etter? Vil du f.eks slappe av og se togene kjøre kontinuerlig uten at du involverer deg noe særlig, eller vil du være mer aktiv og skifte godsvogner rundt omkring på anlegget? Noe bestemt tema eller epoke du ønsker å bygge etter? Enkelt- eller dobbeltspor? Urbant eller landsbygda? Du sier du har en del materiell, hva slags materiell er det?

Som du ser er det endel ting du bør tenke gjennom, eller i det minste ha en liten formening om, før du begynner å bygge, hvis du ikke ser for deg å rive alt sammen og starte på nytt etter en liten stund.

Du nevner også størrelsen på anlegget (200x120cm), regner med du da ser for deg et tradisjonelt anlegg som står midt i rommet og du går rundt. Har du tenkt over hvor mye ekstra plass som kreves til dette, og hvor dårlig utnyttelse av plassen en slik løsning er? Kan det være andre løsninger som passer bedre, både med tanke på rommets størrelse og form, og hvordan du ønsker å kjøre?
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
bfrode-h View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 27 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 15
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bfrode-h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 november 2015 at 12:21
Hei og takker for svaret. Jeg hadde tenkt dobbel spor under og oppe har jeg ikke bestemt meg enda om jeg skal bygge dobbelt spor eller enkelt.
Jeg har samlet diverse utstyr hovedsakelig Fleishman i 20 år så jeg en god del lokomotiver og vogner.
Jeg har brukt noen måneder på å finne en løsning hvor jeg kan ha tog gå på automatikk og samtidig ha mulighet til å kjøre manuelt.
Jeg så en bane i Bergen for noen år siden som jeg likte på modelljernbanemessen, men finner ikke noen tegninger som ligner på denne.
Alle gode ider er velkommen!
bfrode
Back to Top
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 november 2015 at 13:21
Her er google søk på n scale track plans small

Her er noe mer å se på

Marius
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 november 2015 at 13:37
Generelt for den type spørsmål er at det finnes drøssevis av sporplanforslag i de ulike MJ-tidsskriftene verden over. Men som navnebror også sier, så må alle slik forslag ses i forhold til hva man vil med anlegget, eller som jeg uttrykker det: Hva slags MJ-er er du? Jeg har begått en artikkel om akkurat det spørsmålet: http://sando.co/index.php?aut=&vis=203&nid=3&engelsk=0
Svein S
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.