Spørsmål om tilførselsledninger til skinnene |
Post Reply ![]() |
Author | |
KnuT ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 364 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 30 oktober 2015 at 21:26 |
Et par spørsmål om hva slags ledninger dere bruker som tilførselsledninger til skinnene. Jeg kjører amerikansk HO og har en relativt heftig stigning og noenlunde lange tog med 2-3 lok foran og kanskje skyvelok bak. Man kan jo i alle fall drømme om det 1. Hvilken dimensjon bruker dere på de ledningene dere har
loddet til skinnene? Jeg har ikke lyst til å bruke alt for tynne. Men heller ikke
for tykke, så jeg tenker 0,5 mm2. Hva tenker dere? Hva slags type ledning foretrekker dere: -
1 tråders? -
Flertråders -
Eller mange tråders (tynne ledninger) Elfa har ruller med relativt rimelig ledning av siste type. Sidene er
nede nå, så jeg får ikke lagt inn link.
God Helg |
|
![]() |
|
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
0,5 bør være tilstrekkelig når det gjelder feeder mellom skinne i parallellgående kraftbus.
Flertråders er lettere å få loddingen til å sitte på. Bare unntaksvis bruker jeg 1-leder, dvs. når det er det eneste tilgjengelige i ønsket farge og jeg ikke kan vente til jeg får tak i flertråders. |
|
Svein S
|
|
![]() |
|
KnuT ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 364 |
Takk for svar, Svein.
![]() |
|
![]() |
|
GETEL57 ![]() Veteran ![]() Joined: 29 juli 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 275 |
Jeg har lite kunnskap om motstand og signaloverføring. Jeg har derfor valgt å gå betydelig opp i størrelse etter råd som står i disse to artiklene. Jeg kjører amerikansk med flere lokomotiv i spann på det ene nivået (klarte ikke bestemme meg for NSB eller UP) så da ble det to nivåer
DCC Concepts art.1 DCC Concepts art.2 |
|
Terje
|
|
![]() |
Post Reply ![]() |
|
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |