MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Alt om mitt Di2 prosjekt
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Alt om mitt Di2 prosjekt

 Post Reply Post Reply Page  <12
Author
Joelles modeller View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 30 oktober 2015
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 69
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Joelles modeller Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 november 2015 at 12:59
Originally posted by Joelles modeller Joelles modeller wrote:

De godkjente Extreme detalj og fikk prøve av begge og extreme detalj var noe søppel som ikke skulle vært lovlig å selge. Stål derimot.. Nå bestiller jeg ny prøve i stål i polished nickel steel i stedet for bare stainless steel. Tegningen er redigert nå. Dette er ikke ment som skryt men min tegning passer best i storskala detaljemessig. Så noen detaljer som i HO ikke er synelig for øyet tok jeg bort og gjorde veggene litt tykkere. Her er et bilde av en prøve som jeg fikk i dag: (ikke polished)






Jeg vil nevne en ting. Noen av detaljene er så små at de i skala 1:27 vil være på ca samme størrelse som luftespaltene i HO.
En fin samlermodell i Piko G skala, ikke sant? 
Joëlles Modeller
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 november 2015 at 17:24
Et alternativ til å 3D-printe hele kåpen, kan være å lage et ombyggingssett til V65. Både Roco og Hobbytrain har hatt denne i H0, og Arnold i N-skala:

V65 var et fireakslet lok fra MaK som ligner mye på MaK-utgaven av Di.2. Kåpen er lenger, slik at den må forkortes. Blant delene som må lages, er luftespaltene på sidene av motordekslet (evt. hele motordekslet), fronten (radiatoren), lyktene, skorsteinen og stigtrinnene (og sikkert en del mer). Sidevinduene må dessuten tilpasses. Luftespaltene er antagelig det som er mest utfordrende for selvbyggere.

Fordelen er at man da får med et tilnærmet riktig førerhus, pluss en del av detaljene på kåpen. Forhåpentligvis blir det også en del rimeligere.

Modellene av V65 er ikke lenger tilgjengelige, bortsett fra på bruktmarkedet, men det lar seg gjøre å skaffe reservedeler til Roco. Søk på de relevante artikkelnumrene fra modellbau-wiki for sprengskisser, f.eks. 63999:
Som minimum tror jeg man trenger kåpe (Gehäuse), førerhus (Kabine) og vinduer (Fenster).

Om en bruker Rocos understell for V60, er det kanskje mulig å bytte til hjulene for V65, da disse stemmer med Di.2.

Om en også bruker understellet fra V65, må avstanden mellom akslene tilpasses, men til gjengjeld skulle det være mulig å få et understell som stemmer bedre med forbildet. På V65 stemmer innbyrdes avstand mellom to av akslene med Di.2, resten må flyttes.
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 november 2015 at 18:08
Jeg er uføretrygdet og tenker på alt arbeidet med å sende og regnskap etc. Det blir mye for meg. Jeg kan det men da må jeg velge mellom karriere og noe som betyr enda mer for meg enn penger og karriere. Jeg har nå en tegning som skal passe Trix og Marklin nå. Jeg er villig til å selge tegning og rettigheter for 3000kr. Komplette tegninger og juridiske rettigheter. Hvis noen vil gjøre det jeg tenkte på så er det bare skrive en PM til meg. 3000kr for komplette tegninger og rettigheter er billig.
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 november 2015 at 20:06
Jeg har solgt rettigheter og tegninger til Di2 til kompanjongen min. Jeg skal bare være freelance tegner for ham når han trenger meg og vi skal utvikle en fin modell sammen. Men jeg er ute av bildet for offentligheten selv om det er jeg som står bak alle tegninger og tegner alt.
Jeg skal lage en til meg selv i O-skala I fremtiden. Det blir da til Lenz sin V60 som jeg sparer til nå. Og da blir det mer å lese fra meg. Men det kommer når det kommer.
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Per Hilton View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 135
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Hilton Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 november 2015 at 20:12
-

Edited by Per Hilton - 05 november 2015 at 20:12
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 november 2015 at 20:43
Nå tegner jeg Thune versjonen for den aktøren jeg ikke kan navngi. Dere skal få se mer av tegninger og prøver.
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 november 2015 at 12:34
Min printer vinner over Shapeways på veldig mange områder selv om det også går den andre veien. Detaljer, feks. Der vinner min selv om jeg velger ekstra detaljert plastikk. Andre områder så vinner Shapeways. Jeg måtte ta bort mange detaljer som Shapeways ikke klarte å printe fordi det var for smått, mens min printer klarer det. Den utelater heller ikke lutespaleter her og der og de er mye tydeligere på min printer. Stål har det problemet at veggene er for tynne. Fra vinduene og opp må det nok bli Shapeways og resten må nok bli min printer. Min printer printer i mer solid plastikk også. Etterpå får jeg svaret på om jeg har gjort nok justeringer i tegningen til at kåpen passer i Trix.
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 november 2015 at 13:45
Hvis denne kan printes i stål... I extreme detalj plast var ikke luftespaltene med, eller . Men min priter tok dem med. Enkelte ting av dette skal printes fra shapeways, feks vindueene og taket.


Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 november 2015 at 13:45
Nå står den på den nye versjonen av Trix.
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 november 2015 at 14:32
Det blir ikke jeg som skal lage denne. Jeg solgte nettopp alle rettigheter nå i dag. Det er småprodusenten jeg tegner for som skal gjøre dette.
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 november 2015 at 23:06

Originally posted by Helgejohan3 Helgejohan3 wrote:

[...] Fra vinduene og opp må det nok bli Shapeways og resten må nok bli min printer. [...]

Om det bare er det du har tenkt å overlate til Shapeways, blir det kanskje billigere, og temmelig sikkert bedre, om du i stedet bestiller førerhuset (og evt. vinduer) for V65 som reservedel fra Roco, jfr. tidligere innlegg.

Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 november 2015 at 23:44
Nei, jeg har ikke noe med denne modellen å gjøre mer. Produsenten har filer nå og jeg har backup og tegner for ham. Vi har flere småprodusenter i Norge. Eier av denne produsenten har blitt litt onlinekamerat og jeg er freelance tegner for ham. Modellen kommer slik jeg forstod det men ikke før alt er klart og det blir tidligst i våren 2016. Mer kan jeg ikke si. Hvis man bare selger dette på Shapeways så er det masse detaljer som du går glipp av, feks riktige dekaler og vindusrammer i nysølv. Det må dere få hos "ham".
Det er ikke jeg som er sjefen lenger og jeg selger den ikke på Shapeways da jeg har solgt rettigheter for penger.
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 november 2015 at 23:48
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

Originally posted by Helgejohan3 Helgejohan3 wrote:

[...] Fra vinduene og opp må det nok bli Shapeways og resten må nok bli min printer. [...]

Om det bare er det du har tenkt å overlate til Shapeways, blir det kanskje billigere, og temmelig sikkert bedre, om du i stedet bestiller førerhuset (og evt. vinduer) for V65 som reservedel fra Roco, jfr. tidligere innlegg.


Førerhuset fra roco? Nei. Husk at dette er en utgave fra Mak, ikke den vanlige fra Thune. Denne har et helt annet førerhus. Det vil ikke bli realistisk nor og blande modeller sånn.

Edited by Helgejohan3 - 09 november 2015 at 23:48
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 november 2015 at 01:01

Originally posted by Helgejohan3 Helgejohan3 wrote:

Førerhuset fra roco? Nei. Husk at dette er en utgave fra Mak, ikke den vanlige fra Thune. Denne har et helt annet førerhus. [...]

V65 har så godt som identisk førerhus som MaK-utgaven av Di.2. (Naturlig nok, siden V65 også er fra MaK.) Jeg trodde det var MaK-utgaven du prøver deg på? I alle fall ser det slik ut på bildene dine fra denne tråden.

Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 november 2015 at 08:32
Jeg tror vi må prøve stål og da er tegningen komplett. En ting: "ham" er sjefen nå og jeg tror alt kan printer i stål. Her er tegner.
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 november 2015 at 22:08
Jeg har bestillt en kåpe i stål for "ham". Jeg har gjort alle redigeringer og lagt til noen mikroskopiske detaljer som muligens bare vil syntes i stor skala. Men de er der. 
Detaljemessig så er vel tegningene jeg lager mer som storskalategninger. (ikke ment som skryt - det kalles bare nøyaktig studering av bilder, tålmodighet og å legge mye arbeid i det)
Nå sitter Di2 kåpen som et skudd. Jeg har bestilt en kåpe til meg selv også. (vel til faren min sitt lok) 
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 november 2015 at 22:12
Nøyaktighet - Vel, jeg flyttet noe 0.4 millimeter i dag grunnet at hvis man studerer det meget grundig så kan man såvidt se en liten tanke feil bare et sted. Nå er det rettet opp. Så nøyaktig er jeg. Det kaller å være villig til å bruke tid på å gjøre en god jobb. Jeg får bra betalt for tegningene mine og da må "ham" få bra vare.
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 november 2015 at 22:18
Originally posted by Helgejohan3 Helgejohan3 wrote:

Nøyaktighet - Vel, jeg flyttet noe 0.4 millimeter i dag grunnet at hvis man studerer det meget grundig så kan man såvidt se en liten tanke feil bare et sted. Nå er det rettet opp. Så nøyaktig er jeg. Det kaller å være villig til å bruke tid på å gjøre en god jobb. Jeg får bra betalt for tegningene mine og da må "ham" få bra vare.

Angående nøyaktighet - jeg har testprintet kåpe i høyde som var eneste feil, og montert en kåpe fra shapeways som jeg har, og nå sitter alt som et skudd. Den passer nye Trix og alle Marklin, uansett alder.
Men husk at lokene må modifiseres litt med Dremel på sidene. Der er ikke til å unngå.
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 november 2015 at 22:37
Her er en print fra Shapeways som jeg har hatt en stund. Jeg hadde ikke kommet så langt da. Den sitter som et skudd - på en modell som er 40 år gammel. Nå er den ferdig tilpasset alle Marklin Di2 uansett alder, og til den nye til Trix. Det finnes bare dekaler for nydesign for de som ikke er så nøye på at det er en Mak, og de får dere på http://www.electrade.no

Dere kan sjekke denne linken, den har jeg bestilt både i plast og stål og jeg får det ca 2 Desember. Nå vet jeg at det passer - 100% sikker. 
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 november 2015 at 22:55
Originally posted by Helgejohan3 Helgejohan3 wrote:

Her er en print fra Shapeways som jeg har hatt en stund. Jeg hadde ikke kommet så langt da. Den sitter som et skudd - på en modell som er 40 år gammel. Nå er den ferdig tilpasset alle Marklin Di2 uansett alder, og til den nye til Trix. Det finnes bare dekaler for nydesign for de som ikke er så nøye på at det er en Mak, og de får dere på http://www.electrade.no

Dere kan sjekke denne linken, den har jeg bestilt både i plast og stål og jeg får det ca 2 Desember. Nå vet jeg at det passer - 100% sikker. 



Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 november 2015 at 01:26
Hvordan blir det med bunnplate og vinduer?
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 november 2015 at 05:15
Bunnplate er laget for lenge siden. Denne modellen er det så lenge siden jeg bestilte at jeg ikke engang hadde tegnet rumpa på loket, og da langt mindre bunnplaten.. Vinduer må du nok sette i selv, feks transperent overhead papir som festes med lim. Det kommer modell med alt men den blir ca 5ganger dyrere ville jeg tro og ferdigmodell. (Slik jeg forstod det) Nå er det slik at "ham" har en løsning på vinduer og skal lage dekaler, og dette ville jeg tro at han gledelig selger når det kommer i fremtiden. Min kåpe er bare en som ligger på shapeways, ikke mer, men den kan selvfølgelig bestilles. Jeg har bestilt to, en i stål og en i plast. Det jeg gjør er å, i alle fart fram til modellen offisielt kommer, å selge løse kåper. Mulig jeg må slutte å selge de da. For jeg har solgt rettigheter. Men loket har jo ikke kommet enda.

Edited by Helgejohan3 - 12 november 2015 at 05:20
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 november 2015 at 05:38
Jeg vil legge til at loket koster fra 55€ -118€ avhengig av materiale.
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 november 2015 at 11:06
Jeg har snakket med ham jeg solgte rettigheter til og trekker den fra salg nå i dag.
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.