MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Alt om mitt Di2 prosjekt
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Alt om mitt Di2 prosjekt

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Alt om mitt Di2 prosjekt
    Posted: 30 oktober 2015 at 18:22
Her finner dere alt jeg skriver om mitt Di2 proskuekt.
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 oktober 2015 at 18:52
Nå får jeg en bit av en stålkåpe 3-4 november som jeg bestilte for lenge siden. Da får vi svaret på om metall er godt nok.
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 oktober 2015 at 18:55
Jeg kjøpte i dag et flunka nytt Trix lokomotiv digitalt med DCC lyd og telex og når jeg får det så skal kåpen tilpasses det loket og monteres. Etter det blir den malt grønn.
Men hva er riktig grønnfarge. Hvis vi sier Humbrol maling, har noen da en fargekode? (Grønn)
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Joelles modeller View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 30 oktober 2015
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 69
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Joelles modeller Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 oktober 2015 at 19:59
Nå har jeg nettopp bestilt kåpe og stigtrinn. Stigtrinn er i plast.
Joëlles Modeller
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 oktober 2015 at 21:32
Jeg har stillt spørsmålet før ogikke fått noe svar. Piko G-skala Di2 med Plastikk kåpe - er det interessant? (ps: kåpen koster drøye 200 euro å produsere) Bør jeg etterhvert utvikle til den skalaen også? Da blir i så fall materialet  hvit "Strong and flexible".
Så er det noen storskalaentusiaster som kan si sin mening om dette? Bøy jeg ha en stående inne for sending bestandig?  
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 oktober 2015 at 00:04
Originally posted by Helgejohan3 Helgejohan3 wrote:

Jeg har stillt spørsmålet før ogikke fått noe svar. Piko G-skala Di2 med Plastikk kåpe - er det interessant? [...]

Manglende svar kan kanskje tyde på manglende interesse?

Back to Top
Joelles modeller View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 30 oktober 2015
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 69
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Joelles modeller Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 oktober 2015 at 09:49
Du sier noe. Om ikke storskalalesere har oversett tråden.
Joëlles Modeller
Back to Top
Joelles modeller View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 30 oktober 2015
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 69
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Joelles modeller Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 oktober 2015 at 15:02
Marklin BR 363 var nyhet i år med MFX lyd. Den kan også brukes.
Joëlles Modeller
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 oktober 2015 at 22:25
I grønn slik grønnfargen modellen fremstår i virkeligheten. (husk 5 minutter klatting med akrylmaling - ikke profesonell airbrushlakkering)
Det er bare for iå gi et inntrykk. Forresten, min partner som jeg har tegnet for skal ordne dekaler for meg. Men se dette bildet, og jeg vet at det er feil grønnfarge:







Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 oktober 2015 at 22:32
Nå gjennomgår spesialistene på Shapeways hviket/hvilke materialer som kan brukes. til stigtrinn endret jeg fra White and strong til Frosted extreme detalj fordi experter mener den vil feile i white and strong. Jeg skal høre på samme råd fra Shapeways og må det bli Frosted ultra detalj plast så får det bli det hvis stål er umulig. 
Så etter å ha skrevet dette er det noe jeg lurer på: 
Har mange her troen på meg hvis jeg bare bruker rette materiale og tar meg tid hvis jeg trenger flere prøver fra Shapeways?
Denne småprodusenten har i alle fall tro på meg, men har dere?
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Skiftetraktor View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 februar 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 155
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Skiftetraktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 oktober 2015 at 23:15
Det ser jo ut til å være et spennende og velfungerende prosjekt dette, så jeg har troen på dette jeg 👍
Back to Top
Joelles modeller View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 30 oktober 2015
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 69
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Joelles modeller Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 november 2015 at 23:06
JEG HAR EN KUNNGJØRING!!!!!
kåpen jeg bestilte fra shapeways fikk jeg en Mail om at ikke kunne printer i stål. Resultatet skal bli 100% før jeg slipper produktet og prøver forst med Frosted ultra detail plastikk. Hvis jeg må koste på Frosted extreme detail så gjør jeg det, men det tviler jeg på. Jeg prøver først med Ultra detail.
Så - IKKE STÅL.



Edited by Joelles modeller - 02 november 2015 at 23:08
Joëlles Modeller
Back to Top
Joelles modeller View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 30 oktober 2015
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 69
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Joelles modeller Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 november 2015 at 00:15
Her er den i Frosted Ultra Detail. Der er minstetykkelse 0.3mm tykkelse så... Det var shapeways som sa de ikke kunne i stål.





Joëlles Modeller
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 november 2015 at 09:48
Originally posted by Joelles modeller Joelles modeller wrote:

Her er den i Frosted Ultra Detail.


Hvor mye tar Shapeways for å printe denne kåpa i FUD?
Kommer du til å legge ut kun kåpe for salg?

Edited by Håvard H - 03 november 2015 at 09:49
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 november 2015 at 09:56
Når kåpa blir i plast, vil jeg anbefale å ikke printe rekkverkene, da disse lett vil brekke og antagelig må printes mye tykkere enn hva som er skalariktig. Lag heller noen hull, slik at du kan montere rekkverk i messing- eller nysølvtråd, evt. tynn gitarstreng.
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 november 2015 at 10:36
Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:

Originally posted by Joelles modeller Joelles modeller wrote:

Her er den i Frosted Ultra Detail.


Hvor mye tar Shapeways for å printe denne kåpa i FUD?
Kommer du til å legge ut kun kåpe for salg?


http://www.shapeways.com/product/5VNF5B3SR/nsb-di2-marklin?li=search-results-1&optionId=58237562
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Svein View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 249
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 november 2015 at 12:08
Ser spennende ut, men er litt høy pris synes jeg da, 289 euro.
Ser f.eksp. en G12 kåpe med boggi sider ligger på 59 euro.

Skal du ha understell pluss lys og detaljer og decaler osv
Blir det fort over 5000.-, selv om NMJ solgte sine for den prisen så
var de ferdig modeller, her må kunden gjøre alt selv.

Men blir spennende og se den ferdig satt sammen ferdig lakkert.

Svein
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 november 2015 at 12:54
Det er riktig at NMJ solgte den for 5000kr som ferdigmodell -eller, man kunne kjøpe byggesett til 3000kr uten lokomotiv.
Den kommer som ferdigmodell også etterhvert. Det blir vindusrammer i nysølv sed en kant som man kan lime transtparent folie på og lime alt på. Dette hadde ikke NMJ.
59€ er mindre enn det koster å printe den kåpen. Det koster over 80€ å printe hele komplett med stigtrinn. I tillegg kommer nysølvrammer etc. Jeg syntes ikke prisen er så gal likevel.

Edited by Helgejohan3 - 04 november 2015 at 13:08
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Svein View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 249
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 november 2015 at 13:56
Står ingenting om tilbehør eller annet enn kåpe på siden til Shapeways.

Der er prisen bare for kåpen.

Uansett så er det ett spennende prosjekt, synd det ikke lages kåpe som passer til roco sin modell.

Som sagt så en spennende modell.
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 november 2015 at 14:23
Om den koster €80 å printe så tar altså du €160 i fortjeneste for den billigste utgaven. Det er selvfølgelig helt opp til deg og man skal naturligvis ha litt igjen for de timene man har brukt, men tror nok dette blir for dyrt for de aller fleste. Husk at det sendes fra Nederland og da kommer moms og fortollingsgebyr i tillegg.  Da er vi oppe i ca kr 2700, -  Det er mye penger. 
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 november 2015 at 20:04
Det sendes ikke fra Nederland. Jeg sender kanskje 20 kåper med stigtrinn og med nysølvrammer etc til mine foreldre i Norge og da sendes til dere derifra som innenlandspakke. Det er ingen billigste utgaven. Det blir bare en påkostet utgave med sølvtinnrammer, stigtrinn og alt annet komplett for 2990kr. Du får hele pakka for det. Det eneste du trenger å kjøpe utenom er loket.

Edited by Helgejohan3 - 04 november 2015 at 20:08
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 november 2015 at 20:31
Originally posted by Helgejohan3 Helgejohan3 wrote:

Det sendes ikke fra Nederland. Jeg sender kanskje 20 kåper med stigtrinn og med nysølvrammer etc til mine foreldre i Norge og da sendes til dere derifra som innenlandspakke. Det er ingen billigste utgaven. Det blir bare en påkostet utgave med sølvtinnrammer, stigtrinn og alt annet komplett for 2990kr. Du får hele pakka for det. Det eneste du trenger å kjøpe utenom er loket.


Men har du bestillt et prøveprint?
Hvordan kan du annonsere modellen for salg når du ikke har bygget en prototyp?

Gjør deg selv en tjeneste, lag en *helt* ferdig prototype før du begynner å ta imot bestillinger. Og post *gode* bilder av modellen på forumet slik at folk som har skikkelig peiling på forbildet kan gjøre "korrektur" på modellen.

Jeg vet at du har gode tegninger, men det er ikke uvanlig at det er avvik mellom tegninger og ferdig produkt.

Hva du enn gjør, ikke print 20 kåper før du er *helt* sikker på designet ditt!

Illustrasjonen fra Shapeways har fortsatt de tynne rekkverkene, og det er en megatabbe å ha med dem. Lytt til erfarne fjellfolk!

FUD/FXD deler trenger ganske heftig rengjøring for å bli kvitt støttevoksen, og selv om de tynne stagene overlever printingen er det veldig høy risiko for at de går heden i renseprosessen.

Og å lage disse stagene av tynn nysølvtråd eller messingtråd er ikke vanskelig.

3D-modellen ser riktig bra ut, og hvis du har litt is i magen samt lytter til de rådene du får så kan dette bli riktig bra.

Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 november 2015 at 20:34
Loket kommer ikke i Trix. Jeg et Trix i posten i dag og den nye motoren er for høy. Da selger jeg utelukkende komplette lok i Marklin av gammel utgave til ca 3500kr inkludert lokomotiv.
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 november 2015 at 20:47
Kåpen er testet ut på fysisk lokomotiv - for gamle Marklin 3064. Det er det det står på Shapeways.
Jeg har prøveprint på 3064.

Edited by Helgejohan3 - 04 november 2015 at 20:49
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 november 2015 at 21:17
Originally posted by Helgejohan3 Helgejohan3 wrote:

Kåpen er testet ut på fysisk lokomotiv - for gamle Marklin 3064. Det er det det står på Shapeways.
Jeg har prøveprint på 3064.


Men hvor er bildene av testprint i FUD eller FXD?
De bildene jeg har sett her på forumet er fra hjemmeprinteren din.
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 november 2015 at 09:23
Jeg legger opp. Hvis noen andre vil tegne til en eldre modell Marklin med lavere motor så kan de kontakte med for kjøp av tegninger og rettigheter.
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 november 2015 at 10:38
Skal kåpen lages så MÅ det bli stål. Etter at jeg skrev forrige svar så ringte UPS på døren med prøver. Jeg må redigere tegningen til å passe Trix. For skal detaljene fram så kan dere glemme plast. Det gidder jeg ikke engang legge ut bilde av plast da kvaliteten i plast ble for elendig. Noen detaljer er så Snåsa at de må fjernes uten at det vil ødelegge loket da detaljene er så små at øyet ikke vil se forskjell. Jeg skal modifisere den til å passe til Trix sin. Det var supre detaljer i stål men det i plast er ikke verst en dritt. Jeg legger derfor ikke opp men i stedet modifiserer jeg den til å passe til Trix sin og gjøre det mulig å printe i stål hele kåpen. Noen på forum som mente at her måtte extremo detalj til tok brølende feil. Stråler det eneste som går. Nå kommer Trix likevel.

Edited by Helgejohan3 - 05 november 2015 at 10:39
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
RuneH View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 04 mai 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 285
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote RuneH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 november 2015 at 12:16
Ikke bra, men greit med bilder uansett.
Mvh

Rune H
Back to Top
Joelles modeller View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 30 oktober 2015
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 69
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Joelles modeller Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 november 2015 at 12:38
De godkjente Extreme detalj og fikk prøve av begge og extreme detalj var noe søppel som ikke skulle vært lovlig å selge. Stål derimot.. Nå bestiller jeg ny prøve i stål i polished nickel steel i stedet for bare stainless steel. Tegningen er redigert nå. Dette er ikke ment som skryt men min tegning passer best i storskala detaljemessig. Så noen detaljer som i HO ikke er synelig for øyet tok jeg bort og gjorde veggene litt tykkere. Her er et bilde av en prøve som jeg fikk i dag: (ikke polished)






Joëlles Modeller
Back to Top
Joelles modeller View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 30 oktober 2015
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 69
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Joelles modeller Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 november 2015 at 12:56
Massevis av luftespaltene på tilfeldige steder er ikke tatt med på extreme detail. Men de er med på stål. Jeg sytes at kåpen i extreme detail passer best i søppla. Nå bestiller jeg komplett stålkåpe i polished nikkel i morgen. Angående porto så vil det være innenlandsporto. Jeg sender kansje 20 av gangen til mine foreldre i Moss og de poster. Ingen toll. Bare så dere vet det.
Joëlles Modeller
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.