MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Bra side om landskapsbygging
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Bra side om landskapsbygging

 Post Reply Post Reply
Author
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Bra side om landskapsbygging
    Posted: 13 oktober 2005 at 15:03

Joe Fugate har et spennende forum og kjører nå en "forum-clincic" om landskapsbygging som er vel verdt å se på:

http://st32.startlogic.com/~mymemoir/model-trains/forum/phpB B2/viewtopic.php?t=157&postdays=0&postorder=asc& start=0&sid=d32891618c1c496875b6ef0b623aad70

Joes anlegg er fra vestre del av Oregon, og landskapet er slett ikke ulikt landskapet mange steder i Norge.

mvh Knut

som har mange gode grunner for å være glad i dag

Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 november 2005 at 10:17

Ved å følge noen linker her om "trebygging" blir det påstått at grunnlaget til Scenic Express trærne kommer fra den skandinaviske tundraen.

http://www.fcsme.org/bcarl/how_to_make_scenic_express_supert rees.htm

og

http://www.sceneryexpress.com/prodinfo.asp?number=EX0214

Noen botanikere på forumet som kjenner til denne planten?

Litt dumt å importere den fra USA, hvis den vokser så og si utenfor stuedøra

Det blir også et sted referert til en plante som kalles Seafoam, denne prøvde jeg å dyrke i sommer med middelmådig resultat.

Den så ikke ut til å trives i kjølig vær, da plantene ble veldig små.

Det kan i hvert fall ikke være denne det er snakk om, da jeg har mine tvil til at det er særlig varmere på tundraen enn det er her på Jæren

Back to Top
Dan Rasmussen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 1123
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dan Rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 november 2005 at 10:35

Hei

Undrer mig over det med den skandinaviske tundra, idet jeg mener det er en vandplante, der er tale om.

Iøvrigt har jeg købt en ganske stor kasse, af denne plante hos gutterne på Strømmen. Rimelig pris for rigtig mange og flotte træer.

Med modelbanehilsen

Dan

En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk

Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 november 2005 at 12:21

Hei !

Jeg har også anskaffet noen av disse trærne. Har foreløpig bare laget noen få bjerker.

Leste forresten i siste MR at det anbefales å dyppe de i en blanding av matte medium og vann, slik at de holder seg, og blir myke, slik at de ikke brekker så lett når vi dytter borti. 1 del matte medium til 7 deler vann. Dyppes i dette ca ett minutt, og tørkes slik det står beskrevet i første linken i innlegget over. Men koking først har jeg tro på! Da blir de i alle fall myke, og sikkert ikke så inntørket utseende på stammen.

Dette må prøves  

MJ-hilsen Tom Lynga

Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 november 2005 at 12:42
Originally posted by TomL TomL wrote:

Men koking først har jeg tro på! Da blir de i alle fall myke, og sikkert ikke så inntørket utseende på stammen.



En klassiker i behandlingen av lav til busker og trær er jo å gi den en runde i ei gryte med oppvarmet glyserol. Da holder den seg myk i mange år. Har prøvd dette en gang for lenge siden, griseri, men virker bra! Tror jeg farget den i samme slengen.

Kanskje kunne slike tynne, sprø vekster også behandles i glyserinbad?

Mvh
Henning L
Back to Top
greffern View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 172
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote greffern Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 november 2005 at 18:36
NITROGLYSERIN???
Good luck......
Shaken, not stirred.....
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 november 2005 at 20:22
Nei Greffer"n - det er ikke så fal"i som du trur.

Glyserin fåes kjøpt på apoteket for en rimelig penge, og som Henning L nevner - glyserin har vært brukt lenge til å koke reinmose slik at den ikke blir sprø ( ) etter noen år på anlegget.
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.