Gx Koffert |
Post Reply |
Author | |
geir
Viderekommen Joined: 27 juli 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 26 oktober 2015 at 11:03 |
Fant ett gammelt byggesett under opprydding på togrommet. Det er ett NSB Gx byggesett. Byggesettet mangler hjul og jeg er usikker på type hjul og størrelsen på disse. Er det noen som kan hjelpe meg?
Geir F |
|
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
Gx har eikehjul med 10 eiker og innvendige aksellager. På alle hjulsentrene er det skrudd på et rundt deksel som stikker ut ca 5-6 cm (vet ikke hva det er for noe).
Bilder av de to bevarte Gx-vognene finner du her: 1453 og 1459. Hjuldiameteren har jeg ikke funnet noe om. På typebladet er imidlertid gulvhøyden innvendig oppgitt til 770 mm. Gulvet er i samme høyde som underkant av døren. Toppen av hjulene ligger så vidt jeg kan se litt oppe i rammen (litt høyere enn underkant av rammevangene) Ut fra proporsjonene må vi vel anta at hjuldiameteren da er ca 650 mm. Så vidt jeg vet var alle Gx-vognene unntatt den aller første (1451) i utgangspunktet helt like. Gjennom årene skjedde det bare ubetydelige endringer, blant annet fikk noen vogner fastmonterte sluttsignallamper med kontakt for strømtilførsel fra motorvognen. |
|
SveinF
Veteran Joined: 15 november 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 126 |
Post Options
Thanks(0)
|
Har et slikt byggesett liggende hjemme. Ka ta frem skyvelæret og sjekke til helga
|
|
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hjuldiameter målt på Gx 1453 og 1459 i dag er 670-675 mm (varierer litt mellom de enkelte akslene).
Rammens underkant er 66 cm over s.o. på 1453, og 63 cm over s.o. på 1459. Fjærene på de to er åpenbart litt forskjellige, 1459 er litt slappere. Det kommer muligens av at 1453 er under (langsom) restaurering og derfor har gjennomgått en del arbeider. |
|
geir
Viderekommen Joined: 27 juli 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3 |
Post Options
Thanks(0)
|
Tusen takk for tilbakemeldingen. I HO burde det bli ca. 7,7 mm. Da får jeg lete litt rundt på nettet for å se om jeg finner hjul.
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |