MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

New Posts New Posts RSS Feed - Gx Koffert
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Gx Koffert

Post Reply Post Reply
Author
geir View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote geir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Gx Koffert
    Posted: 26 oktober 2015 at 11:03
Fant ett gammelt byggesett under opprydding på togrommet. Det er ett NSB Gx byggesett. Byggesettet mangler hjul og jeg er usikker på type hjul og størrelsen på disse. Er det noen som kan hjelpe meg?

Geir F
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 oktober 2015 at 12:20
Gx har eikehjul med 10 eiker og innvendige aksellager. På alle hjulsentrene er det skrudd på et rundt deksel som stikker ut ca 5-6 cm (vet ikke hva det er for noe).
Bilder av de to bevarte Gx-vognene finner du her: 1453 og 1459.

Hjuldiameteren har jeg ikke funnet noe om. På typebladet er imidlertid gulvhøyden innvendig oppgitt til 770 mm. Gulvet er i samme høyde som underkant av døren. Toppen av hjulene ligger så vidt jeg kan se litt oppe i rammen (litt høyere enn underkant av rammevangene) Ut fra proporsjonene må vi vel anta at hjuldiameteren da er ca 650 mm.

Så vidt jeg vet var alle Gx-vognene unntatt den aller første (1451) i utgangspunktet helt like. Gjennom årene skjedde det bare ubetydelige endringer, blant annet fikk noen vogner fastmonterte sluttsignallamper med kontakt for strømtilførsel fra motorvognen.
Back to Top
SveinF View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinF Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 oktober 2015 at 16:52
Har et slikt byggesett liggende hjemme. Ka ta frem skyvelæret og sjekke til helga
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 oktober 2015 at 13:59
Hjuldiameter målt på Gx 1453 og 1459 i dag er 670-675 mm (varierer litt mellom de enkelte akslene).

Rammens underkant er 66 cm over s.o. på 1453, og 63 cm over s.o. på 1459.
Fjærene på de to er åpenbart litt forskjellige, 1459 er litt slappere. Det kommer muligens av at 1453 er under (langsom) restaurering og derfor har gjennomgått en del arbeider.
Back to Top
geir View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote geir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 oktober 2015 at 08:58
Tusen takk for tilbakemeldingen. I HO burde det bli ca. 7,7 mm. Da får jeg lete litt rundt på nettet for å se om jeg finner hjul.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,093 seconds.