MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Nytt signalspørsmål
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Nytt signalspørsmål

 Post Reply Post Reply
Author
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Nytt signalspørsmål
    Posted: 24 oktober 2015 at 21:26
Hei! Prosjektet skrider videre. Skal nå straks bestille opp signaler, men jeg er litt usikker på hva jeg skal gjøre med den ene stasjonen min. Se bilde. 

Jeg tenkte å ha vanlig 5 lys innkjørhovedsignal et stykke foran de ytterste sporvekslene. Men jeg er veldig usikker på hva jeg skal ha inne på stasjonen. Jeg ønsker et minimum av signaler (er ikke direkte billig). Jeg hadde håpet å ha 3-lys utkjørhovedsignal på spor 2 og 2 lys utkjørsignal på spor 1. Må det være 2-lys utkjørsignal fra spor 3 også, eller må jeg til med noe dverg-opplegg? Og hvor mange dverger må jeg evt. ha (og hvor vil de stå?) Aller helst ville jeg ha droppet signaler på spor 3. Kan det være rimelig ved å anta at sporvekslene fra 2-3 ikke er fjernstyrte? 

Alle råd mottas med takk. 

StenR
Back to Top
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 30 oktober 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 744
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 oktober 2015 at 21:59
Spor 3 kan godt ha håndstilte veksler. I 1:1 vil disse vekslene være sikret med såkalt S-lås, en elektrisk lås som gjør det mulig å betjene tilhørende sporsperre og dernest vekselen når denne S-låsen er frigitt av togekspeditør. 
Men dermed er ikke lenger spor 3 noe togspor, dvs spor der tog kan kjøres inn/gjennom/ut av stasjonen. Spor 3 er med denne sikringstypen blitt et hensettingsspor der matriell må låses inn og ut av sporet ved hjelp av mekanismen som beskrevet ovenfor.
S-låser/hensettingsspor inne på stasjoner kan som regel bare frigis når stasjonen er frigitt for lokal skifting. At en stasjon er frigitt for lokal skifting kan f.eks. vises ved høye skiftesignaler.

Sannsynligvis vil buttsporet fra spor 1 og vekselen inn til stallområdet også være S-sikret, dvs bare mulig å få tilgang til når stasjonen er frigitt for lokal skifting.

edit: skriveleif


Edited by Lars Gjertsen - 24 oktober 2015 at 22:18
Back to Top
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 oktober 2015 at 22:12
Takk for svar. Det høres veldig ryddig ut. Så ved å sette høyt skiftesignal ved begge de ytre sporvekslene, så trenger jeg ikke tenke på signalering på spor 3 og ned mot stall. Det høres ut som en veldig grei løsning! Spor 3 vil bli hensettingsspor for godsvogner. Skal laste tømmer på butten i spor 3:-)

Takk for hjelpa!

StenR 
Back to Top
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 oktober 2015 at 15:22
Hei,
En liten oppfølger her. Sitter og programmerer på en tilstandsmaskin for denne styringa. Kan man ha "ensidig høyt skiftesignal". Altså at det. feks er grønt ut på stasjonens side A, mens det er høyt skiftesignal og rødt inn/ut på ende B. Eller må alltid hele stasjonen være i rødt/normalstilling sålenge et høyt skiftesignal er tent? Logisk sett tenker jeg at i alle fall innkjørsignalene må være satt i rødt, så ikke et innkommende tog raser inn i noe skifting. Men jeg ble litt usikker. Det burde jo. feks ikke være noe i veien for utkjør over ende B, selv om noen driver og skifter over hovedsporvekselen i ende A. 

Jeg ser vel at denne biten av prosjektet mitt antagelig hadde vært enklere å gjennomføre om jeg hadde planlagt og laget stillverket mitt forbildetro fra begynnelsen (med togveier og i tillegg manuell styring, blokker osv.), men prioriteten var å få noe kjørbart for unga å se på. Så jeg får vel smekken nå i stedet, når en skal prøve å få på plass signaler og etter hvert et sikringsanlegg. Målet er å få signalene opp og gå med arduino, så får jeg legge til blokkdeteksjon og brake on DC seksjoner etter hvert. Jeg tror jeg har seksjonert nok for blokkene, men "ATS" kommer til å kreve nye skinnebrudd... jaja. 

StenR
Back to Top
ØysteinF View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ØysteinF Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 oktober 2015 at 21:56
Hei

Her i Skien kan man sette opp utkjør i den ene enden, samtidig som man har høyt skiftesignal i den andre enden... så svaret er at ja det går an..
Hvordan reglene for dette er, overlater jeg til andre å svare på... men det er altså teknisk mulig.
Når det gjelder innkjørsignalene, er det som du sier.. disse må stå i stopp.
Store stasjoner kan ha en annen konstruksjon og oppdeling, dvs da med flere høye skiftesignal og indre hovedsignaler som gjør at man kan få et litt annet bilde.. mer seksjonert.. men dette får trafkkstyrere forklare nærmere, jeg forholder meg bare til de signalbildene som vises

Hilsen lokfører 1:1 og 1:87 😉

Edited by ØysteinF - 31 oktober 2015 at 22:16
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.