MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Shapeways BM87
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Shapeways BM87

 Post Reply Post Reply
Author
VA View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 09 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 231
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote VA Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Shapeways BM87
    Posted: 22 oktober 2015 at 21:33
Vurderer å gå til anskaffelse av BM87 fra Shapeways. Har noen her bygget denne i HO?
Jeg trenger jo et drivverk til denne.   Har sett litt på dette:

http://www.hollywoodfoundry.com/The%20Kit.htm?id=78

Har noen forslag til egnet drivverk til denne modellen, som ikke krever stor ombygging.

MVH

VA
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 oktober 2015 at 21:51
Sånn, nå har du bildet ditt der.





Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 oktober 2015 at 21:52
Og dette tenkte du kanskje også på.




Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
VA View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 09 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 231
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote VA Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 oktober 2015 at 23:58
Takk for opplasting av bildene.

Spørsmålet er om dette kan brukes i Shapeways sin BM87 i HO?
Dette understellet kan jo brukes både med fire og seks aksler.

Noen som vet.
MVH

VA
Back to Top
VA View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 09 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 231
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote VA Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 oktober 2015 at 23:10
Har sett nærmere på bildene til Shapeways og tror kanskje det drivverket over ikke kan nyttes dersom jeg skal beholde innredningen. En løsning med en motorboggi og en blindboggi med strømopptak vil være bedre. Ser ut for at innredningen er forberedt på dette.

Noen som har en ide eller bygget dette selv?
MVH

VA
Back to Top
Jacob View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 23 september 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 32
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jacob Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 oktober 2015 at 16:00
Hei, drivverket heter BullAnt hos Hollywood Foundry. Det er en god forklaring på hvordan en skal bestille under bildet på BullAnt. Motorboggien har en akselavstand på 240cm og hjulene er 60cm i diameter.






Modellen er beregnet for et bolser på 20mm, det er 17mm mellom festehullene i gulvet. Jeg har ikke kjøpt dette drivverket, men jeg kjøpte modellen for en god stund siden. Den krevde mye sliping for å bli brukbar. Prøvde MicroMark sine "nagle-decaler", jeg synes de ble for grove, men dette er hva våre naboer kaller et "glad-bygge." 




Mvh Jacob

Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 oktober 2015 at 17:31
Originally posted by Jacob Jacob wrote:

Prøvde MicroMark sine "nagle-decaler", jeg synes de ble for grove, men dette er hva våre naboer kaller et "glad-bygge."


Synes det ser veldig lovende ut!
Skal bli spennende å se hvordan naglene fremstår på ferdig malt modell.

Back to Top
VA View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 09 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 231
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote VA Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 oktober 2015 at 17:49
Takk for hjelpen.
Tror jeg kommer til å anskaffe dette byggesettet. Får prøve å se om jeg får til bestilligen hos Hollywood Foundry. Engelsk som dette er ikke min sterke side.

Modellen din ser slett ikke dårlig ut. Håper du kan vise noen bilder når den er lakkert.
MVH

VA
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 oktober 2015 at 18:00
Enig i at naglene ble veldig dominrende. Naglehodene på BM 87 er veldig små. Hvis de skal være skalariktige vil de knapt synes.
En sak mange ikke er klar over er at boggisentrene ikke er plassert likt. Fordi vognene er nokså lave og har små hjul (hjuldiameter bare 600 mm) synes det ikke så godt i 1:1, men som det fremgår av tegningen er overhenget 90 cm lenger i løpeboggienden enn i motorenden.
Back to Top
VA View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 09 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 231
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote VA Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 november 2015 at 21:18
Er det noen som har nærbilder som viser påskriftene på BM87.
Har de fleste, men har ikke klart å tyde det revisjonsmerkinget som er under førerromsvinduet/nederst på vognkassa, på bla 87.03 (og flere andre type 87) og bremsepåskriftene under vingehjulet.

Har heller ikke greid å tyde fabrikkskiltet nede på vognkassa.

Hadde vært takknemlig for hjelp.

VA

MVH

VA
Back to Top
VA View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 09 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 231
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote VA Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 november 2015 at 21:21
Er det noen som har forsøkt å lage nagler ved hjelp av naglehjul/nagleverktøy på plast ala Shapeways sin BM87?

Har et slikt nagleverktøy som jeg kjøpte hos Togbutikken.

VA
MVH

VA
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 november 2015 at 21:35
Originally posted by VA VA wrote:

Er det noen som har nærbilder som viser påskriftene på BM87.
Har de fleste, men har ikke klart å tyde det revisjonsmerkinget som er under førerromsvinduet/nederst på vognkassa, på bla 87.03 (og flere andre type 87) og bremsepåskriftene under vingehjulet.
Har heller ikke greid å tyde fabrikkskiltet nede på vognkassa.

Det er mulig jeg har noen bilder som viser noe av dette, men jeg må lete litt.
En sak man må være klar over hvis man ønsker helt korrekte påskrifter er at de ikke er likt plassert på begge sider av vognen. De var heller ikke alltid helt likt plassert på alle vognene.
87.03 er nå satt inn i en vognhall for vinterlagring, men hvis du gjør en forhåndsavtale kan vi ordne et besøk. Selv om det er mørkt og trangt der den står er det nok mulig å måle og fotografere for å få plassert påskrifter på rett sted.
Back to Top
VA View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 09 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 231
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote VA Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 november 2015 at 00:47
Takk for responsen. Har sett at påskriftene og deres plassering varierer noe fra vogn til vogn. Det var vel ikke noen entydig mal på hvordan dette skulle være, iallefall ikke i praksis ser det ut for. Det ble vel også variasjoner etter som følge av revisjoner og evt. omlakkeringer.
Det kunne vel også variere fra distrikt til distrikt.

Skal se om jeg kan få til et slikt besøk. Kommer litt an på hvor den står lagret.

Noen bilder hadde uansett vært fint.

VA
MVH

VA
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 november 2015 at 10:24
87.03 tilhører Norsk Jernbanemuseum og er utlånt til Krøderbanen hvor den har gått i museumstrafikken i over 30 år. Den er for tiden lagret på Kløftefoss.
87.03 på Krøderbanen

Jeg har ingen bilder som er tatt spesielt for å vise påskrifter, men her er noen som ikke er så verst.
Motorenden med radiator er "foran". Toalett og postkasser er i motorenden.

Påskriften "Knorr-bremse" er plassert over utløseranordningen for styreventilen, og står derfor rett overfor hverandre på begge vognsidene.
De andre påskriftene skal i prinsippet være plassert slik at det ser likt ut uansett hvilken side man ser vognen fra, som man ser er ikke det gjort så nøye.

Høyre side foran:


Høyre side bak:


Venstre side foran:


Venstre side bak:


Påskrifter høyre side foran:


Påskrifter og fabrikkskilt høyre side bak:
Back to Top
VA View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 09 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 231
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote VA Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 november 2015 at 21:01
Tusen takk for bildene, de er tilstår hjelp. Fikk nå tydet de siste påskriftene.
Ser at vognene hadde påskrifter som markerte distriktet de tilhørte, Brg, Thm osv.
Har sett denne merkingen både når de hadde betegnelsen Bmdo og Cmdo. Forsvant dette rundt 1970?

VA
MVH

VA
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 november 2015 at 22:27
Originally posted by VA VA wrote:

Ser at vognene hadde påskrifter som markerte distriktet de tilhørte, Brg, Thm osv.
Har sett denne merkingen både når de hadde betegnelsen Bmdo og Cmdo. Forsvant dette rundt 1970?

Jeg vet ikke noe konkret om når dette forsvant. Det kan nok stemme at det skjedde en gang rundt 1970. Det var imidlertid ikke uvanlig at slike endringer tok en del tid å gjennomføre på alt materiell, særlig hvis det var noe som ikke hadde praktisk eller sikkerhetsmessig betydning. Man så vel ikke noen grunn til å svinge malerkosten for å fjerne sånt i utrengsmål.

87.01 beholdt eksempelvis sin Bmdo-påskrift helt til den ble utrangert i 1981, selv om litra formelt ble endret til BM i 1970.
Back to Top
akselstog View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 12 august 2017
Location: Norge
Status: Offline
Points: 109
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote akselstog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 oktober 2018 at 18:06
Er du nå ferdig med denne? Lurer på å kjøpe jeg og :)
Back to Top
VA View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 09 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 231
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote VA Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 oktober 2018 at 04:25
Har ikke gjort så mye ennå. Har skaffet understell som nevnt over og fått laget noen dekaler. Tenkte kanskje jeg skulle gjøre noe til vinteren. Det er pussing som blir den store utfordringen, tror jeg.
MVH

VA
Back to Top
akselstog View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 12 august 2017
Location: Norge
Status: Offline
Points: 109
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote akselstog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 oktober 2018 at 15:57
Ok :)
Back to Top
Arne Lie View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 09 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 262
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Arne Lie Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 oktober 2018 at 16:49
Hollywood foundries har hatt leveringsstopp pga eierens helseutfordringer siste året. Et tips som kan være av interesse er å bruke chassis fra modell av Hilding Karlssons boggimotorvogner. Midtstilt motor og drift på boggier. Kjøpte en i Danmark for noen år siden. Tror det skal finnes å få tak i ennå.



Edited by Arne Lie - 09 oktober 2018 at 16:51
Arne L

HO,DCC-NCE,Norsk og Svensk,tog, og sporveier,ep.3-5.Mj-hobby i 60år. Redaksjonsmedlem mj-bladet.
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 oktober 2018 at 19:23
Det burde jeg kanskje ha tenkt på før jeg solgte min danske til en danske..... Jaja, men så lenge de ennå er få kjøpt så er det ingen krise :-)
Back to Top
akselstog View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 12 august 2017
Location: Norge
Status: Offline
Points: 109
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote akselstog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 oktober 2018 at 20:56
Originally posted by Arne Lie Arne Lie wrote:

Hollywood foundries har hatt leveringsstopp pga eierens helseutfordringer siste året. Et tips som kan være av interesse er å bruke chassis fra modell av Hilding Karlssons boggimotorvogner. Midtstilt motor og drift på boggier. Kjøpte en i Danmark for noen år siden. Tror det skal finnes å få tak i ennå.

Så flott. Kanskje det blir bm 87 på meg
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.