MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Kortkobling på Marklin Di3 - overgang i stål
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Kortkobling på Marklin Di3 - overgang i stål

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Kortkobling på Marklin Di3 - overgang i stål
    Posted: 22 oktober 2015 at 19:02
Kortkobling på Marklin Di3 - overgang i stål. Du bytter ut "originalkroken med denne og klipser inn en moderne kobling, feks Marklin kortkobling. Jeg har bestillt inn litt. Den kan bestilles av hjm.models når jeg har fått produsert og kjøpt inn nok så jeg har på lager. Jeg skal gi klarsignal.




Edited by Helgejohan3 - 22 oktober 2015 at 19:06
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 oktober 2015 at 21:28
Her har vi en utgått reservedel som Marklin solgte før med tanke på kortkobling. Det sa de på Danske forum. Jeg har tegnet en tilsvarende og har bestilt men i rustfritt stål. Se bildene. Den kommer for salg.

Her er den fra Marklin, men på danske forum sa de at denne delen er utgått. Se bildet. (grunnen til at den er skåret til er at han her på bildet bruker den opp-ned av hva den er ment for.)

Marklin sin: 



Vist på Di3: (han bruker den opp-ned av normalt)


Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 oktober 2015 at 00:08
Her er den nye og tykkere. Den skal jeg selge i to versjoner - en i sort plastikk og en "deluxe" i sort matt stål. Her, etter forbedringer er det bare et eneste materiale som ikke fikk grønn hake på Shapeways.

Er herrene mer fornøyd med denne?

Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 oktober 2015 at 00:25
Denne kan bestilles nå. Det er den endelige versjonen. Er det likevel noe galt med den så returnerer jeg pengene mot gyldig kjøpsbevis.[men nå skal den være 100%. DIV]Her kan den bestilles: http://www.hjm-models.webs.com


Edited by Helgejohan3 - 24 oktober 2015 at 00:31
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 oktober 2015 at 00:31
Så vidt jeg skjønner er det meningen at denne skal kunne brukes på Märklins eldste Di3-modell som fra produsentens side bare har en enkel metallkobling (3068, 3137, 3143 osv).
Originalkoblingen på denne modellen er stanset ut av en tynn jernplate. Den festes i den indre boggirammen sammen med den ytre boggirammen som er av plast, med en tynn fjærplate imellom. I den ytre boggirammen er det satt inn en messingbøssing som danner anlegg for festeskruen, men som samtidig fungerer som dreiepunkt for koblingen. Høyden på denne messingbøssingen bestemmer hvor tykt gods det kan være i koblingen/koblingsfestet.
Din tegning kan tyde på at godset i koblingsfestet er alt for tykt. I så fall vil festeskruen presse koblingsfestet fast slik at det ikke kan dreies. I dette tilfellet er marginene bare noen få 10-dels millimeter.

Når du skal konstruere slike deler er det helt avgjørende å ha den gjenstanden den skal brukes på eller sammen med foran seg. Det er helt umulig å vite om denne kommer til å fungere uten å ha prøvd den fysisk på den lokomotivmodellen som den skal brukes på. Derfor har det egentlig ingen hensikt å detaljkonstruere sånt før du selv har den aktuelle modellen så du kan ta helt nøyaktige mål og prøve ut konstruksjonen i praksis.

Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 oktober 2015 at 00:36
Det vet jeg, men på undersiden som man ikke kan se på bildet så er den forsenket nettopp på grunn av det du sier. 
Takker forresten for god redegjørelse av kroken på Di3 og hvordan den er festet.
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 oktober 2015 at 00:58
Som du ser på dette bildet - forsenking.


Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 oktober 2015 at 00:01
Tegningen viser så vidt jeg kan se koblingsfestet slik det ser ut når loket ligger opp ned.
Forsenkingen er tegnet på den siden som må vende mot boggirammen (oppover når loket står på sporet). Siden koblingen/koblingsfestet må være svingbart må messingbøssingen gå helt igjennom. Det har derfor liten hensikt å ha forsenking på den siden.

Originalkoblingen er 0,7 mm + styrefjæren som er ca 0,15 mm = ca 0,85 mm.
Messingbøssingen som koblingen skal tres inn på er presset inn i plastboggirammen. Den varierer mellom 1,1 og 1,3 mm høyde avhengig av produksjonsserie. For å sikre bevegelighet bør det være minst 0,1 mm klaring. Godset i et nytt koblingsfeste kan derfor ikke være mer enn 0,85 mm ved skruefestet for å kunne passe til alle lok av denne typen.

Hvis forsenkingen legges på motsatt side (undersiden når loket står på sporet) vil skruehodet gå ned i forsenkingen, og den vil kunne ha en hensikt. Skruehodet på originalskruen varierer mellom 4,6 og 4,8 mm Ø, avhengig av produksjonsserie. Skruehodet er for øvrig ikke alltid fullstendig sirkulært. Forsenkingen må derfor være minst 5 mm Ø, helst noe mer for å sikre god bevegelighet.
Originalkoblingen er 6,5 mm bred, den kan ikke være bredere hvis den skal passe til styrefjæren. Hvis et nytt koblingsfeste skal være mer enn marginalt tykkere enn originalkoblingen og det skal lages forsenking ved skruefestet kan den tykkere delen i dette området ikke være mer enn drøyt 1 mm bred på hver side av forsenkingen.

Spalten som koblingen/koblingsfestet skal gå igjennom i enden av boggirammen er normalt 1,3 mm høy, men kan variere litt avhengig av produksjonsserie. For å sikre bevegelighet kan ikke kobling/koblingsfeste være tykkere enn 1,1-1,2 mm i dette området.

Det er selvfølgelig mulig å overskride de ovenstående målene på kobling/koblingsfeste, men da må boggirammen og/eller styrefjæren modifiseres.
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 oktober 2015 at 00:48
Jeg vet alt dette. Du sa at nytt koblingsfeste ved skruehullene Ikke kunne være mer enn 0,85mm. På min er de 0.7mm. Forsenkingen er 5,5mm bred og selve huller er 4mm stort. Dessuten er forsenkingen ikke på feil side. Hvis man bruker den slik du mener så får man ikke montert den siden kåpen vil kollodere 3mm mot overgangen. Forsenkingen er på riktig side.
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 oktober 2015 at 01:06
OK. Det er jo litt vanskelig å vurdere dette ut fra en ikke målsatt perspektivtegning, særlig når det opplyses at gjenstanden er blitt gjort tykkere enn før og proporsjonene på tegningen gir inntrykk av at det aktuelle området er minst dobbelt så tykt som originalkoblingen.
Skal skruehodet ligge i forsenkingen?
Har du et bilde av et slikt koblingsfeste montert på et lokomotiv med den aktuelle typen boggiramme?
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 oktober 2015 at 01:09
Ja, skruehodet skal ligge i forsenkingen. Jeg har ikke noe bilder.
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 oktober 2015 at 09:44
Hvis denne koblingsholderen skal passe må din Di3-modell være noe forskjellig fra mine.
Her er et bilde tatt horisontalt forfra av en Märklin 3143 hvor originalkoblingen er demontert. Messingbøssingen som koblingen/koblingsholderen festes på sees nederst i spalten i "skjørtet", skruehodet sees så vidt under bøssingen.
Märklins originalkobling er vinklet litt opp mellom skruefestet og punktet der det passerer gjennom spalten i "skjørtet" for ikke å berøre underkant av spalten.

I følge normen NEM 362 for utskiftbare koblingsfester skal overkant av sjakten ligge 8,5 mm (+/- 0,2) over skinneoverkant, og sjaktåpningen skal være 1,75 mm høy.
Underkant av spalten i "skjørtet" på Märklins Di3 er normalt ca 8 mm over skinneoverkant. For at et koblingsfeste etter NEM 362 skal passe må derfor enten hele sjakten ligge utenfor "skjørtet", eller man må modifisere spalten (utvide i underkant).
Proporsjonene i din tegning tyder på at den ikke er lang nok til at hele sjakten vil komme utenfor skjørtet. Det ville derfor være interessant å se bilder av denne delen montert på et lokomotiv eller en målsatt tegning, gjerne begge deler.
(Edit - rettet tastefeil)



Edited by H. Lindholm - 25 oktober 2015 at 15:04
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 oktober 2015 at 10:52
Ja, men jeg VET at den er riktig. Det er synsbedrag på den digitale tegningen sammenlignet med tegningen jeg tegnet. Den er 100%.
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 oktober 2015 at 10:56
Dette er tegningen fra tegneprogrammet. Nå kan du vel se at sjakten vil gå utenfor. Marklin sin er ca 10 mm ut til sjakten og jeg ville ta i for sikkerhets skyld og tok 12 mm. Ser den lengre ut nå?






Edited by Helgejohan3 - 25 oktober 2015 at 11:15
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 oktober 2015 at 10:58
Se på denne da. Den er original Marklin. Min er riktig.


Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 oktober 2015 at 11:10
Originally posted by Helgejohan3 Helgejohan3 wrote:

Ja, skruehodet skal ligge i forsenkingen. Jeg har ikke noe bilder.

Dessuten skjönner jeg ikke bildet ditt for din er jo tett så man ikke kan plugge inn kobling. Jeg VET at alt er gjort riktig.

Edited by Helgejohan3 - 25 oktober 2015 at 11:11
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 oktober 2015 at 11:38
OK. Så VET du at alt er gjort riktig. Men du har så vidt jeg skjønner ennå ikke prøvd den på noe lokomotiv?
Det er jo først når man har montert delen, satt inn en kortkobling og koblet det sammen med en annen enhet og kjørt med det i forskjellige kurver at man vet om det er riktig eller feil. Det kalles funksjonstest.

Bildet mitt viser forøvrig en original Märklin Di3 som har katalognummer 3143. Den er ikke modifisert på noen måte i dette området, det er bare selve koblingskroken som er demontert.
Back to Top
Per Hilton View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 135
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Hilton Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 oktober 2015 at 12:47
NEM-adapteren som Märklin leverte med til noen av disse lokene ser slik ut:



Den er bøyd for å komme over skjørtet.   Jeg kan ikke skjønne annet enn at adapteren som HJM viser vil kollidere med skjørtet.

I bruk ser det da ut som vist her:

http://www.digitaltog.dk/tips-og-tricks/264-maerklin-my-kortkobling 

Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 oktober 2015 at 13:11
Dere er nå vanskelige å tilfredsstille, da. Er alle glade nå?





Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 oktober 2015 at 13:31
I hvit plastikk




Deluxe i sort stål

Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 oktober 2015 at 13:52
På bildet under er en annen en, designet av en annen. Han har den ikke for salg men det har jeg maken til en ser ut nå på bilder over med endringen dere mente at jeg måtte ha.


Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 oktober 2015 at 14:25
Etter redigering så har jeg nå bestillt 11 stk.
Kommer til meg 3 November.
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 oktober 2015 at 14:41
Denne holderen er vel ikke NEM - da "lommen" for selve koblingen er alt for kort til at en NEM-kobling kan sitte fast.

Jeg tror ikke det er mulig å få til en ekte NEM-kobling på den gamle Märklin-kåpen uten at frontskjørtet skjæres av. Det har Märklin gjort på en del modeller som har slike NEM-koblinger og plastplog (ikke skjørt).
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 oktober 2015 at 14:51
Mulig men det er også da mulighet for å bygge om så sant man har feks en Dremel med vinkelsliper eller lignende.
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 oktober 2015 at 15:13
Originally posted by Helgejohan3 Helgejohan3 wrote:

På bildet under er en annen en, designet av en annen. Han har den ikke for salg men det har jeg maken til en ser ut nå på bilder over med endringen dere mente at jeg måtte ha.
http://www.shapeways.com/product/W9DXEG9J6/nem-schacht

NEM-festet på bildet som du har lenket til ser helt annerledes ut, og det er ganske enkelt fordi den er beregnet på en helt annen loktype (BR 111) hvor koblingsfestet er annerledes utført, er annerledes plassert og hvor fronten på loket ser annerledes ut enn på Di3.

Jeg ser at du tilbyr ditt koblingsfeste for salg på finn.no. til en relativt høy pris. Er ikke det litt vel dristig når du ennå ikke har produsert noe som helst, og dermed heller ikke har prøvd i praksis at det virker som forutsatt?
Det fremstår jo også som lite seriøst når du både på finn.no og helt i begynnelsen av denne tråden fremstiller det som at konstruksjonen er ferdig og klar til levering, men når det kommer spørsmål om utforming og dimensjoner, så svarer du først at du VET at du har gjort det riktig, men deretter endrer du ganske drastisk på tegningen og sier "Dere er nå vanskelige å tilfredsstille, da. Er alle glade nå?" Det er jo du som konstruerer og skal selge, ikke vi?

Hvis forutsetningen for å bruke produktet ditt er at man må modifisere eller eventuelt skjære av hele "skjørtet" på lokomotivet, så er det noe du selv må prøve ut før du legger ut produktet ditt for salg, og du må opplyse om det i annonseringen. Hvis ikke vil det bli oppfattet som villedende markedsføring, og det er jo ikke særlig tilfredsstillende for kundene.

Den siste tegningsversjonen viser dessuten ikke noe tilstrekkelig plass eller utsparing til bakstykket ("svalehalen") for en vanlig kobling etter NEM 362, så hva slags koblingshode du har tenkt at skal brukes der ville være interessant å få vite.
Back to Top
Per Hilton View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 135
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Per Hilton Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 oktober 2015 at 15:56
Her er et alternativ til Märklin, der koblingen bare festes innenfor skjørtet.  Det er vanskelig å vurdere om det blir vaklete, men konstruktøren har i det minste prøvd den.

http://www.ebay.de/itm/NEM-Adapter-fur-altere-Marklin-NOHAB-MY-3066-3067-3174-etc-/281825743684

Forøvrig er Märklins metallutgave ikke utgått eller på noen måte vanskelig å få tak i.  Den koster 24 kroner.
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 oktober 2015 at 16:37
Det er på danske forum de sa at den er utgått.
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 oktober 2015 at 16:53
I alle de årene jeg arbeidet i modelljernbanebutikk ble jeg stadig fortalt at visse produkter og reservedeler var "utgått", men som vi ikke hadde noe problem med å få levert fra Märklin. Det gjaldt også reservedeler til gamle versjoner av diverse lokomotivtyper hvor konstruksjonene var endret. En del av disse reservedelene var tekniske utførelser som ikke hadde vært brukt i salgsvarer på 20-25 år, men som fortsatt kunne bestilles på sitt opprinnelige reservedelsnummer.
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 oktober 2015 at 18:52
Og hva med de som ikke hadde reservedelsnummeret til den gamle delen? Hvordan fikk de tak i den delen?
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 oktober 2015 at 18:53
Prisen har jeg forresten satt ned betraklig nå.
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.