Kortkobling på Marklin Di3 - overgang i stål |
Post Reply | Page 12> |
Author | ||
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 14 november 2015 at 16:55 |
|
Er det noen som har prøvd dette høyt profilerte produktet i virkeligheten og som kan fortelle om det fungerer i praksis under kjøring med vogner tilkoblet?
Et bilde av produktet ferdig montert på et lokomotiv ville også vært kjekt.... |
||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Link til samme del hos Amundsen: http://www.amundsenhobby.no/webshop/produkt.php?selected_id=28317&StrSearch=302660 Edited by TorsteinS - 26 oktober 2015 at 01:50 |
||
Helgejohan3
Veteran Joined: 20 november 2014 Location: Nederland Status: Offline Points: 783 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Men hvordan kan jeg vite det delenummeret? Jeg kan jo ikke spørre når jeg ikke vet nummeret?
Ja, dere skal få se det på et lokomotiv. Men først må jeg spare til et lok. Jeg har midlertidig trukket det fra salg inntil det er testet. Er det forresten noen som har en "gammel haug" av en Di 3 å selge meg? Alt jeg kan tilby er 50euro med porto på nåværde tidspunkt. Men loket kan være defekt, det er ok. Angående prisen så kunne jeg umulig vite hva noe jeg ikke trodde at lenger var å få tak i kostet. Hvis man fikk tak i en så trodde jeg prisen var mye høyere. At den er bedre enn marklin - svaret sier seg selv: Marklin og jeg stiller i to forskjellige klasser, og da vet Marklin best.
|
||
Mvh.
Designer HJM.models |
||
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(1)
|
|
Da kan det anbefales å først sjekke med Märklin, deretter med andre salgskanaler. Ved søk på artikkelnummer E302660 viser Märklins nettbutikk at dette produktet er på lager og at prisen er 6 Euro for 2 stk. Ved søk hos Amundsen Hobby i Oslo oppgis en pris på kr. 24 for 1 stk. Amundsens nettbutikk viser imidlertid ikke om varen er på lager for øyeblikket. Amundsen har alminnelig butikk og lager i butikken, så der kan man få reservedeler uten porto eller andre tilleggskostnader. Ved Google-søk dukker det opp diverse europeiske nettbutikker som også har denne delen. Prisene varierer stort sett mellom 5 og 6 Euro for 2 stk, noen har enda lavere pris. Hvis du mener at ditt produkt er minst like bra eller bedre enn Märklins originalprodukt, og at det dermed er helt greit med en betydelig høyere pris, så ville det vært fint om vi kunne fått se fotografier av det montert på et lokomotiv og med koblingshode innsatt. |
||
Helgejohan3
Veteran Joined: 20 november 2014 Location: Nederland Status: Offline Points: 783 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Nå skal jeg svare sakelig og høflig på dette og forventer derfor et taktfullt svar. På dansk forum som jeg også er medlem av så fortalte de meg at denne reservedelen ikke lenger var å få tak i. Jeg trodde på det, og da skjønner du kanskje bedre at jeg ikke mener å holde dere for narr. Det koster litt å lage de også pluss 7 euro i porto så litt må jeg ha for det.
Jeg håper neste kommentar er gjennomtenkt og taktfull, slik jeg min kommentar er. |
||
Mvh.
Designer HJM.models |
||
KjellAn
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1010 |
Post Options
Thanks(1)
|
|
Kanskje litt nyttig informasjon til saken:
Fungerende adapter til NEM-koblinger til Märklin Di3 har art.nr. 302660 Og den fås kjøpt hos www.maerklinshop.de. 2 stk koster 6 EUR Märklin reservedel nr. 302660 Edited by KjellAn - 30 desember 2015 at 19:55 |
||
hilsen KjellAn
Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers |
||
Helgejohan3
Veteran Joined: 20 november 2014 Location: Nederland Status: Offline Points: 783 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Interessant. Du hadde med andre ord beregnet en betydelig fortjeneste til å begynne med? Det rimer dårlig med det du har proklamert mange ganger tidligere, at du gjør dette for å gi alle oss andre noe, og at du ikke skal tjene noe på det....[/QUOTE] Det er ikke alt som behøver å kommenteres. Tenk deg om neste gang du trykker på send. Dette kaller jeg mobbing
|
||
Mvh.
Designer HJM.models |
||
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(1)
|
|
Du må lese hva jeg skriver. Jeg arbeidet i en modelljernbanebutikk. Vi drev med kundeservice og veiledning, og bestilte reservedeler for kundene. Vi hadde reservedellister tilbake til 1950-tallet. Der fant vi ut hvilken modellversjon kunden hadde og hvilken del kunden trengte. Det var mange kunder som ikke hadde den minste peiling på hvilken modell de egentlig hadde, eller blandet sammen nye og gamle modellversjoner. Da var det vår jobb å finne ut hva som var hva, og hva som var korrekt reservedelnummer for den aktuelle modellen. Som forhandler kunne vi også søke hjelp fra Märklin i spesielle tilfeller.
Interessant. Du hadde med andre ord beregnet en betydelig fortjeneste til å begynne med? Det rimer dårlig med det du har proklamert mange ganger tidligere, at du gjør dette for å gi alle oss andre noe, og at du ikke skal tjene noe på det.... Edited by H. Lindholm - 25 oktober 2015 at 19:39 |
||
Helgejohan3
Veteran Joined: 20 november 2014 Location: Nederland Status: Offline Points: 783 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Prisen har jeg forresten satt ned betraklig nå.
|
||
Mvh.
Designer HJM.models |
||
Helgejohan3
Veteran Joined: 20 november 2014 Location: Nederland Status: Offline Points: 783 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Og hva med de som ikke hadde reservedelsnummeret til den gamle delen? Hvordan fikk de tak i den delen?
|
||
Mvh.
Designer HJM.models |
||
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(1)
|
|
I alle de årene jeg arbeidet i modelljernbanebutikk ble jeg stadig fortalt at visse produkter og reservedeler var "utgått", men som vi ikke hadde noe problem med å få levert fra Märklin. Det gjaldt også reservedeler til gamle versjoner av diverse lokomotivtyper hvor konstruksjonene var endret. En del av disse reservedelene var tekniske utførelser som ikke hadde vært brukt i salgsvarer på 20-25 år, men som fortsatt kunne bestilles på sitt opprinnelige reservedelsnummer.
|
||
Helgejohan3
Veteran Joined: 20 november 2014 Location: Nederland Status: Offline Points: 783 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det er på danske forum de sa at den er utgått.
|
||
Mvh.
Designer HJM.models |
||
Per Hilton
Veteran Joined: 29 november 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 135 |
Post Options
Thanks(1)
|
|
Her er et alternativ til Märklin, der koblingen bare festes innenfor skjørtet. Det er vanskelig å vurdere om det blir vaklete, men konstruktøren har i det minste prøvd den.
http://www.ebay.de/itm/NEM-Adapter-fur-altere-Marklin-NOHAB-MY-3066-3067-3174-etc-/281825743684 Forøvrig er Märklins metallutgave ikke utgått eller på noen måte vanskelig å få tak i. Den koster 24 kroner. |
||
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(1)
|
|
NEM-festet på bildet som du har lenket til ser helt annerledes ut, og det er ganske enkelt fordi den er beregnet på en helt annen loktype (BR 111) hvor koblingsfestet er annerledes utført, er annerledes plassert og hvor fronten på loket ser annerledes ut enn på Di3. Jeg ser at du tilbyr ditt koblingsfeste for salg på finn.no. til en relativt høy pris. Er ikke det litt vel dristig når du ennå ikke har produsert noe som helst, og dermed heller ikke har prøvd i praksis at det virker som forutsatt? Det fremstår jo også som lite seriøst når du både på finn.no og helt i begynnelsen av denne tråden fremstiller det som at konstruksjonen er ferdig og klar til levering, men når det kommer spørsmål om utforming og dimensjoner, så svarer du først at du VET at du har gjort det riktig, men deretter endrer du ganske drastisk på tegningen og sier "Dere er nå vanskelige å tilfredsstille, da. Er alle glade nå?" Det er jo du som konstruerer og skal selge, ikke vi? Hvis forutsetningen for å bruke produktet ditt er at man må modifisere eller eventuelt skjære av hele "skjørtet" på lokomotivet, så er det noe du selv må prøve ut før du legger ut produktet ditt for salg, og du må opplyse om det i annonseringen. Hvis ikke vil det bli oppfattet som villedende markedsføring, og det er jo ikke særlig tilfredsstillende for kundene. Den siste tegningsversjonen viser dessuten ikke noe tilstrekkelig plass eller utsparing til bakstykket ("svalehalen") for en vanlig kobling etter NEM 362, så hva slags koblingshode du har tenkt at skal brukes der ville være interessant å få vite. |
||
Helgejohan3
Veteran Joined: 20 november 2014 Location: Nederland Status: Offline Points: 783 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Mulig men det er også da mulighet for å bygge om så sant man har feks en Dremel med vinkelsliper eller lignende.
|
||
Mvh.
Designer HJM.models |
||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Denne holderen er vel ikke NEM - da "lommen" for selve koblingen er alt for kort til at en NEM-kobling kan sitte fast.
Jeg tror ikke det er mulig å få til en ekte NEM-kobling på den gamle Märklin-kåpen uten at frontskjørtet skjæres av. Det har Märklin gjort på en del modeller som har slike NEM-koblinger og plastplog (ikke skjørt). |
||
Helgejohan3
Veteran Joined: 20 november 2014 Location: Nederland Status: Offline Points: 783 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Etter redigering så har jeg nå bestillt 11 stk.
Kommer til meg 3 November.
|
||
Mvh.
Designer HJM.models |
||
Helgejohan3
Veteran Joined: 20 november 2014 Location: Nederland Status: Offline Points: 783 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
På bildet under er en annen en, designet av en annen. Han har den ikke for salg men det har jeg maken til en ser ut nå på bilder over med endringen dere mente at jeg måtte ha.
|
||
Mvh.
Designer HJM.models |
||
Helgejohan3
Veteran Joined: 20 november 2014 Location: Nederland Status: Offline Points: 783 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
I hvit plastikk
Deluxe i sort stål |
||
Mvh.
Designer HJM.models |
||
Helgejohan3
Veteran Joined: 20 november 2014 Location: Nederland Status: Offline Points: 783 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Dere er nå vanskelige å tilfredsstille, da. Er alle glade nå?
|
||
Mvh.
Designer HJM.models |
||
Per Hilton
Veteran Joined: 29 november 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 135 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
NEM-adapteren som Märklin leverte med til noen av disse lokene ser slik ut:
Den er bøyd for å komme over skjørtet. Jeg kan ikke skjønne annet enn at adapteren som HJM viser vil kollidere med skjørtet. I bruk ser det da ut som vist her: http://www.digitaltog.dk/tips-og-tricks/264-maerklin-my-kortkobling |
||
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
OK. Så VET du at alt er gjort riktig. Men du har så vidt jeg skjønner ennå ikke prøvd den på noe lokomotiv?
Det er jo først når man har montert delen, satt inn en kortkobling og koblet det sammen med en annen enhet og kjørt med det i forskjellige kurver at man vet om det er riktig eller feil. Det kalles funksjonstest. Bildet mitt viser forøvrig en original Märklin Di3 som har katalognummer 3143. Den er ikke modifisert på noen måte i dette området, det er bare selve koblingskroken som er demontert. |
||
Helgejohan3
Veteran Joined: 20 november 2014 Location: Nederland Status: Offline Points: 783 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Dessuten skjönner jeg ikke bildet ditt for din er jo tett så man ikke kan plugge inn kobling. Jeg VET at alt er gjort riktig. Edited by Helgejohan3 - 25 oktober 2015 at 11:11 |
||
Mvh.
Designer HJM.models |
||
Helgejohan3
Veteran Joined: 20 november 2014 Location: Nederland Status: Offline Points: 783 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Se på denne da. Den er original Marklin. Min er riktig.
|
||
Mvh.
Designer HJM.models |
||
Helgejohan3
Veteran Joined: 20 november 2014 Location: Nederland Status: Offline Points: 783 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Dette er tegningen fra tegneprogrammet. Nå kan du vel se at sjakten vil gå utenfor. Marklin sin er ca 10 mm ut til sjakten og jeg ville ta i for sikkerhets skyld og tok 12 mm. Ser den lengre ut nå?
Edited by Helgejohan3 - 25 oktober 2015 at 11:15 |
||
Mvh.
Designer HJM.models |
||
Helgejohan3
Veteran Joined: 20 november 2014 Location: Nederland Status: Offline Points: 783 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ja, men jeg VET at den er riktig. Det er synsbedrag på den digitale tegningen sammenlignet med tegningen jeg tegnet. Den er 100%.
|
||
Mvh.
Designer HJM.models |
||
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hvis denne koblingsholderen skal passe må din Di3-modell være noe forskjellig fra mine.
Her er et bilde tatt horisontalt forfra av en Märklin 3143 hvor originalkoblingen er demontert. Messingbøssingen som koblingen/koblingsholderen festes på sees nederst i spalten i "skjørtet", skruehodet sees så vidt under bøssingen. Märklins originalkobling er vinklet litt opp mellom skruefestet og punktet der det passerer gjennom spalten i "skjørtet" for ikke å berøre underkant av spalten. I følge normen NEM 362 for utskiftbare koblingsfester skal overkant av sjakten ligge 8,5 mm (+/- 0,2) over skinneoverkant, og sjaktåpningen skal være 1,75 mm høy. Underkant av spalten i "skjørtet" på Märklins Di3 er normalt ca 8 mm over skinneoverkant. For at et koblingsfeste etter NEM 362 skal passe må derfor enten hele sjakten ligge utenfor "skjørtet", eller man må modifisere spalten (utvide i underkant). Proporsjonene i din tegning tyder på at den ikke er lang nok til at hele sjakten vil komme utenfor skjørtet. Det ville derfor være interessant å se bilder av denne delen montert på et lokomotiv eller en målsatt tegning, gjerne begge deler. (Edit - rettet tastefeil) Edited by H. Lindholm - 25 oktober 2015 at 15:04 |
||
Helgejohan3
Veteran Joined: 20 november 2014 Location: Nederland Status: Offline Points: 783 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ja, skruehodet skal ligge i forsenkingen. Jeg har ikke noe bilder.
|
||
Mvh.
Designer HJM.models |
||
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
OK. Det er jo litt vanskelig å vurdere dette ut fra en ikke målsatt perspektivtegning, særlig når det opplyses at gjenstanden er blitt gjort tykkere enn før og proporsjonene på tegningen gir inntrykk av at det aktuelle området er minst dobbelt så tykt som originalkoblingen.
Skal skruehodet ligge i forsenkingen? Har du et bilde av et slikt koblingsfeste montert på et lokomotiv med den aktuelle typen boggiramme? |
||
Helgejohan3
Veteran Joined: 20 november 2014 Location: Nederland Status: Offline Points: 783 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg vet alt dette. Du sa at nytt koblingsfeste ved skruehullene Ikke kunne være mer enn 0,85mm. På min er de 0.7mm. Forsenkingen er 5,5mm bred og selve huller er 4mm stort. Dessuten er forsenkingen ikke på feil side. Hvis man bruker den slik du mener så får man ikke montert den siden kåpen vil kollodere 3mm mot overgangen. Forsenkingen er på riktig side.
|
||
Mvh.
Designer HJM.models |
||
Post Reply | Page 12> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |