MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - NMJ damplok type 32, hjulproblemer
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

NMJ damplok type 32, hjulproblemer

 Post Reply Post Reply
Author
AtleB View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 29 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 19
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote AtleB Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: NMJ damplok type 32, hjulproblemer
    Posted: 21 oktober 2015 at 13:00
Hei.
 
Har kjøpt meg en eskeny 32-maskin på bruktsalg og er veldig godt fornøyd med å fått tak i en slik.
 
Det er bare ett problem som kanskje noen kan hjelpe meg med. Når jeg kjører med loket går løpehjulene hakkete og stopper av og til helt opp. Når loket tas av skinnene går hjulene lett rundt.
Det virker derfor som om det er dårlig akseltrykk som er årsaken til at de ikke blir med rundt. Har smurt med litt olje, men dette bedret ikke problemet. Noen her som har vært borti det samme og som har en god løsning?
Mvh Atle
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 oktober 2015 at 14:49
Type 32 har ekstra strømopptak på bakre løpehjul som kan være litt stramt. Prøv å bøye forsiktig så trykket mot baksiden av hjulene blir litt mindre, antagelig holder det å justere bare den ene siden.
Primært strømopptak er på drivhjulene så det er som regel ikke viktig at løpehjulet tar opp strøm 100%, derimot bør det gå rundt hele tiden så det ikke slites slag på hjulbanen.
Har generelt opplevd sjeldent problemer med Type 32 og hjulene på disse.
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
AtleB View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 29 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 19
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote AtleB Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 oktober 2015 at 12:45
Takk for svar. Skal se om jeg får det til å gå bedre med dette. Lysten til å begynne å skru mye på en slik kostbar modell er ikke akkurat stor :)
Mvh Atle
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.