MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Bygge i balsa (og litt plastikk?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Bygge i balsa (og litt plastikk?

 Post Reply Post Reply
Author
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Bygge i balsa (og litt plastikk?
    Posted: 18 oktober 2015 at 10:47
Jeg har funnet ut at det er mye morsommere å bygge hus i balsa enn å kjøpe dyre plastikk hus. Da kan jeg også designe norske hus. Jeg utnytter 3D printeren min til å lage vinduer og andre små deler og tranperent plastikk til glass. Nå bygger jeg tre forskjellige bygninger. Dere vet jo at jeg har O skala og da har jeg banen inne. Derfor kan jeg bygge i balsa. Har noen andre av dere prøvd det? (Jeg tenker ikke da på HO)
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 oktober 2015 at 11:05
Balsa var et populært byggemateriale for 40 år siden fordi det var lett å skjære i. Det er vel egentlig et materiale som flybyggerne bruker pga sin letthet. Men jeg fant det for mykt og upresist for husbygging (og vogner/lok), og gikk over til hardere tre og plast, samt etset messing til vinduer.
Svein S
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 oktober 2015 at 11:07
Kjører du HO?
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 oktober 2015 at 11:08
Originally posted by ses ses wrote:

Balsa var et populært byggemateriale for 40 år siden fordi det var lett å skjære i. Det er vel egentlig et materiale som flybyggerne bruker pga sin letthet. Men jeg fant det for mykt og upresist for husbygging (og vogner/lok), og gikk over til hardere tre og plast, samt etset messing til vinduer.

Og Thor Heierdal brukte det, hehehe.
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 oktober 2015 at 11:10
Bruker skipsmodeller balsa på husene?
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 oktober 2015 at 16:02
Nei, hverken Skipsmodeller, SMB eller andre produsenter av laserskårne byggesett bruker balsa så vidt jeg vet. De bruker nok hardere tresorter.
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 oktober 2015 at 16:07
Skala har vel lite å gjøre med byggematerialene egnethet. Mykt er mykt uansett.
Svein S
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 oktober 2015 at 19:24
Jeg er heller ikke spesielt glad i balsa som byggemateriale.

Men det finnes faktisk en rekke virkelig gode modellbyggere som bruker balsa.

Her er en link:
http://www.railroad-line.com/discussion/topic.asp?TOPIC_ID=9424

Selv har jeg såvidt eksperimentert med balsa til laftede bygg i 0 skala, og ser absolutt at materialet har noe for seg. Spesielt til eldre trebygg med store sprekker og ujevnheter kan balsa egne seg.
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 oktober 2015 at 20:16
Her er noe jeg hoder på med. Jeg er debutant på balsa. Jeg har bestandig kjøpt ferdige plastikkbyggesett.


Et typisk norsk bolighus:






Og her er et gammelt steinvanntårn som heller ikke er ferdig. Også norsk.





Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,049 seconds.