Bygge i balsa (og litt plastikk? |
Post Reply ![]() |
Author | |
Helgejohan3 ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 20 november 2014 Location: Nederland Status: Offline Points: 783 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 18 oktober 2015 at 10:47 |
Jeg har funnet ut at det er mye morsommere å bygge hus i balsa enn å kjøpe dyre plastikk hus. Da kan jeg også designe norske hus. Jeg utnytter 3D printeren min til å lage vinduer og andre små deler og tranperent plastikk til glass. Nå bygger jeg tre forskjellige bygninger. Dere vet jo at jeg har O skala og da har jeg banen inne. Derfor kan jeg bygge i balsa. Har noen andre av dere prøvd det? (Jeg tenker ikke da på HO)
|
|
Mvh.
Designer HJM.models |
|
![]() |
|
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Balsa var et populært byggemateriale for 40 år siden fordi det var lett å skjære i. Det er vel egentlig et materiale som flybyggerne bruker pga sin letthet. Men jeg fant det for mykt og upresist for husbygging (og vogner/lok), og gikk over til hardere tre og plast, samt etset messing til vinduer.
|
|
Svein S
|
|
![]() |
|
Helgejohan3 ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 20 november 2014 Location: Nederland Status: Offline Points: 783 |
Kjører du HO?
|
|
Mvh.
Designer HJM.models |
|
![]() |
|
Og Thor Heierdal brukte det, hehehe. |
|
Mvh.
Designer HJM.models |
|
![]() |
|
Bruker skipsmodeller balsa på husene?
|
|
Mvh.
Designer HJM.models |
|
![]() |
|
Morten Jacobsen ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 05 november 2004 Location: Bergen, Norge Status: Offline Points: 1113 |
Nei, hverken Skipsmodeller, SMB eller andre produsenter av laserskårne byggesett bruker balsa så vidt jeg vet. De bruker nok hardere tresorter.
|
|
Morten Jacobsen (MJ)
H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO |
|
![]() |
|
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Skala har vel lite å gjøre med byggematerialene egnethet. Mykt er mykt uansett.
|
|
Svein S
|
|
![]() |
|
Håvard H ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
Jeg er heller ikke spesielt glad i balsa som byggemateriale.
Men det finnes faktisk en rekke virkelig gode modellbyggere som bruker balsa. Her er en link: http://www.railroad-line.com/discussion/topic.asp?TOPIC_ID=9424 Selv har jeg såvidt eksperimentert med balsa til laftede bygg i 0 skala, og ser absolutt at materialet har noe for seg. Spesielt til eldre trebygg med store sprekker og ujevnheter kan balsa egne seg. |
|
![]() |
|
Her er noe jeg hoder på med. Jeg er debutant på balsa. Jeg har bestandig kjøpt ferdige plastikkbyggesett.
Et typisk norsk bolighus: Og her er et gammelt steinvanntårn som heller ikke er ferdig. Også norsk. |
|
Mvh.
Designer HJM.models |
|
![]() |
Post Reply ![]() |
|
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |