MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Frans´s hagejernbane
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Frans´s hagejernbane

 Post Reply Post Reply Page  <1234>
Author
krsven View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2010
Location: N
Status: Offline
Points: 286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krsven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 februar 2016 at 09:36
Så flotte dem har blitt - men det er jo heller ikke hvem som helst som har bygget vognene! Det går tre Billy byggesett fra Doncaster en av de nærmeste dagene - sammen med Fowler og Charles - så det er bare å skifte verktøy fra tresløyd til metallsløyd......
krsven
Back to Top
Morten M View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 274
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten M Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 februar 2016 at 10:35
Lekkert, Frans!
Morten K. Agerup Myhr
2016 Frogner

Gøy med Z/H0e/H0/SM32 16mm/1:1 og alt annet som ruller/hveser/flyr/smeller og/eller brummer på vann, bakke, under bakke, i luften - sålenge det fòrer traktorgenet.
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 februar 2016 at 13:42
Eksisterer disse togene I virkeligheten?

Edited by HJM.models - 02 februar 2016 at 13:42
HJM.models
Back to Top
Frans View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 157
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Frans Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 februar 2016 at 15:11
Jeg tror det, men ikke i disse fargene.
Hilsen, Frans
Back to Top
Frans View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 157
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Frans Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 februar 2016 at 11:22
Etter å ha snakket litt med Leif (Doogledee) så er jeg nå nesten ferdig med å installere lys på mitt lok. Jeg ville ha muligheten til å slå lyset av og på samt skifting mellom hvit og rødt overenstemmende med kjørerettningen.
Løsningen ble slik:
Satte en elektronisk bryter på den ledige tredje kanalen (bryter på sender). Denne sørger for å slå lyset av og på. Monterte en mikrobryter på servoen som styrer kjørerettning. Denne bryteren skifter da strøm til foran eller bak.
Det som står igjen er å montere lysdiodene i et lampehus. Jeg lurer på om jeg kan bore to 3mm hul i lampehuset fra baksiden og sette diodene i huset. Setter hvit diode øverst og rød diode nederst. 


Edited by Frans - 10 februar 2016 at 11:29
Hilsen, Frans
Back to Top
Frans View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 157
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Frans Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 februar 2016 at 12:41
Nå er hvit og rød diode montert (hvit øverst, rød nederst) og ser slik ut:

 
Hilsen, Frans
Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 februar 2016 at 19:16
Stilig Clap
Back to Top
ArveG View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 30 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 15
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ArveG Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 februar 2016 at 21:50
Veldig fint.
Kanskje du kan holde "kurs" for oss som er veldig dårlig på elektronikk ved en passende anledning?
Hilsen

ArveG
Back to Top
Frans View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 157
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Frans Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 februar 2016 at 22:24
Jeg er ikke så god selv heller men med god hjelp fra Leif og Terje så ble det vellykket. Sier fra når du er i nærheten så kan vi møtes i Trondheimsveien.
Hilsen, Frans
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 februar 2016 at 23:29
Originally posted by Frans Frans wrote:

Nå er hvit og rød diode montert (hvit øverst, rød nederst) og ser slik ut:

Men dette loket har jo parafinlamper! Da er det jo ikke modelltro å sette inn elektrisk belysning!! Eller.........?

Her er en østerriksk 378 som går på Kandertalbahn helt sydvest i Tyskland, like nord for Basel. Loket har skikkelige parafinlamper:


I lampene er det ordentlige parafinbrennere, og de er selvfølgelig i bruk.



Men hva er det som skimtes bak lampeglasset?


Jo - der sitter det halogenlamper.....





Back to Top
Morten M View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 274
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten M Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 februar 2016 at 07:24
Min første tanke må jeg innrømme var "Herlighet - så mange surmavete, detaljfikserte grinebitere det er på dette forumet", da jeg begynte på ditt innlegg, Hr. Lindholm...
 
Det endte med at jeg holdt på å dette av stolen, av latter!
 
Herlig!
LOL
Morten K. Agerup Myhr
2016 Frogner

Gøy med Z/H0e/H0/SM32 16mm/1:1 og alt annet som ruller/hveser/flyr/smeller og/eller brummer på vann, bakke, under bakke, i luften - sålenge det fòrer traktorgenet.
Back to Top
krsven View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2010
Location: N
Status: Offline
Points: 286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krsven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 februar 2016 at 07:55
Nydelig av Helge! Direkte ille i denne sammenhengen er selv å bli lurt av såkalte varmhvite LED i gasslamper på museumsbaner i Uk. "Så nydelig lys" utbasunerte jeg overfor en større gruppe - det var imidlertid bare jeg som ikke hadde fått med meg at det var "juks". Og jeg som lissom skal ha litt greie på detta..... Better be forgotten.....
krsven
Back to Top
Frans View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 157
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Frans Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 februar 2016 at 10:32
Da jeg ikke har fått byggesett til Billy enda så måtte jeg bare gjøre noe annet. Har bygd ferdig kulvogn nr. 1 fra Roundhouse. Er malt i Aursmoen Lokal Bane sine farger (Blå med crème) og er lett smusset. Skal bygge 4 stk til som jeg skal prøve å smusse litt forskjellig. Har lyst å prøve Kjell A sin metode.




Edited by Frans - 25 februar 2016 at 10:32
Hilsen, Frans
Back to Top
Frans View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 157
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Frans Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 mars 2016 at 10:57
Nå har jeg fått byggeset til Billy. Det er 4 sett: ramme og drivverk, kjele med tilbehør, overbygging og deler til montering av radio utstyr.
Har nesten ramme og drivverk ferdig. Jeg var litt uheldig med en liten del som jeg klarte å ødelegge. Har bestilt nytt hos Roundhouse og er begynt litt på overbygget.
Slik ser det ut nå. 

Hilsen, Frans
Back to Top
Morten M View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 274
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten M Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 mars 2016 at 11:22
Dette skal det bli artig og interessant å følge med på!  Masse bilder av prosessen ønskes... :-)
Morten K. Agerup Myhr
2016 Frogner

Gøy med Z/H0e/H0/SM32 16mm/1:1 og alt annet som ruller/hveser/flyr/smeller og/eller brummer på vann, bakke, under bakke, i luften - sålenge det fòrer traktorgenet.
Back to Top
ArveG View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 30 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 15
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ArveG Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 mars 2016 at 11:56
Topp så langt.
Ta bilder, fortell, vi liker å følge med på slike prosjekter.
Hilsen

ArveG
Back to Top
krsven View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2010
Location: N
Status: Offline
Points: 286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krsven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 mars 2016 at 12:07
Ikke værst med tanke på at det er 12 dager siden levering! Og det er jo alltid litt ekstra artig med kitbygde lok - kanskje en prøvekjøring like etter påske hvis du fortsetter i samme tempo?
krsven
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 mars 2016 at 12:50
Alltid spennende med byggesett!

Da behøver man ikke alltid følge oppskriften og få et utseende som man liker! Det åpner også for individuell detaljering uten å "ødelegge" originalutførelsen.

Jeg ser at du ikke har satt fast eksenterveivene. Det tror jeg er lurt, før du har prøvekjørt loket!
Ser også du har åpnet ene sleidekassen. Jeg synes det er en bedre måte å grovjustere inn styringen. da kan man justere slik at begge hullene fra sleideskapet og ned til sylindrene avdekkes akkurat fullstendig ved fullt utslag på styringen. Da er man "nesten" i mål!

Har bygget en Billy for 45 mm. sporvidde, innvendig ramme og kullkasse bak.
Back to Top
Frans View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 157
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Frans Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 mars 2016 at 13:40
Div. svar.

Det er 12 dager sist, ja, men det som gjør at man må vente inimellom er lakkeringen. Jeg bruker ets-primer og lakk på sprayboks fra billakspesialisten. De mente at den lakken skulle tåle varme. Vi får vente og se.

Jeg er ikke ferdig med høyre siden pga ødelagt del, men fikk akkurat beskjed fra Roundhouse at de har send delene (uten kostnad, veldig bra service!). Derfor er ikke eksenterveivene festet permanent enda og sleideskapet er åpen i avvente av timingen som ikke er gjort enda heller.
Akkurat de to jobbene skal jeg få litt hjelp til fra Jan, som etter hva jeg har hørt en ekspert på dette område. Veldig fint å få hjelp fra Høybråten gjengen!!

Det er som Kjell sier nå kan jeg male med den farven jeg liker. Har bestemt at banen skal hete "Aursmoen Lokal Bane" og farge blir blå og crème slik Stanley trammen og vognene, jeg bygget, og som er visst tidligere.

Hilsen, Frans
Back to Top
Frans View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 157
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Frans Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 april 2016 at 11:01
Nå fikk jeg reserve delen fra Roundhouse og kunne derfor gjøre hele drivverket ferdig. Skal få sjekket dette av noen eksperter som også skal hjelpe meg å låse krankpinnen.
Service fra Roundhouse var helt topp, fikk delen uten kostnader.
Som jeg sa tidligere så skal banen min heter "Aursmoen lokalbane" og Øystein Wikk holder på å lage logo som skal på lok og vogner. Bilde kommer så snart logoen er ferdig.
Før jeg går viderer med kjelen etc skal jeg ta noen flere bilder.
Hilsen, Frans
Back to Top
rebelego View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 juli 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 228
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rebelego Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 april 2016 at 15:42

Heia Frans! Du har ihvertfall god progresjon på bygginga. 

Jeg har tenkt til å droppe låsing av krankpinnen og teste noe jeg leste på et forum for lenge siden. Man sager et lite hakk forbi krankpinnen, slik at det klemmer til bedre. Tiden vil vise om det fungerer.


Surrer rundt på Rystelsesbanen.
Back to Top
Frans View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 157
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Frans Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 april 2016 at 10:10
Denne løsningen er besnærende fordi man slipper å bore og kan justere etterpå uten nye deler. Har avtalt å møte Jan snart og da kan vi ta den diskusjon, for eller imot. 
Hilsen, Frans
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 april 2016 at 10:44
Jeg tror det er vanskelig å file tappen flat på ene siden slik at du slipper å bore hull til låsepinnen?
Dette da tappen er helt rund og eksenterarmen likeså. Hadde eksenterarmen hatt en flat side, så hadde det vært annerledes. Nå får ikke eksenterarmen ikke feste , annet enn med friksjonen som oppstår ved sammenklemming.

Et tips kan være å bore hull gjennom ene siden av eksenterarmen, før denne settes på plass og justeres. Da har du bedre styring på boret gjennom dette hullet.

Man bør feste denne delen med låsesplint da den elles lett kommer "ut av lage".
Back to Top
Frans View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 157
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Frans Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 april 2016 at 10:55
Jeg er også litt skeptisk til at Tomas' sin måte ikke låser eksenterarmen. Jeg tror den vil begynne å glippe på grun av olje, vibrasjoner og ikke minst krektene som virker på denne forbindelse. Før jeg gjør noe som helst snakker jeg med Jan. Han har laget en liten jigg som gjør at man ikke behøver å justere noe mer etter låsingen. Blir sikkert en "varm" diskusjon på en mandagskveld!! 
Hilsen, Frans
Back to Top
Frans View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 157
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Frans Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 april 2016 at 15:16
Mens jeg venter på et møte med Jan så har vi gjort noe annet. Øystein har laget et logo for meg som ser slik ut:



Har også små utgave som passer på lok og vogner:





Er det for jålete eller??




Edited by Frans - 07 april 2016 at 15:17
Hilsen, Frans
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 april 2016 at 22:02
Såpass må vel til på sånnt fjongt utstyr! Tongue
Bjørn Egil
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 april 2016 at 22:48
Stilig logo. Dog burde den kanskje være litt mindre, særlig den i lokfronten blir litt rar når den dekker stafferingene. Den gang man brukte sånt var man nøye med proporsjoner. Den størrelsen som sees på bildet midt på logoen er bedre.

Du har for øvrig skapt et annet litt spesielt problem med denne logoen.
Midt på er det bilde av lokfronten - med logo, som igjen har et bilde av lokfront med logo, som igjen har et bilde av lokfront med logo, som igjen har et bilde av lokfront med logo - og så videre.
Det blir ganske smått etter hvert....
Back to Top
Frans View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 157
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Frans Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 april 2016 at 23:01
Takk for kommentarene og råd. Jeg er enig i at størrelse ikke er riktig (hadde ikke noe annet og kunne ikke dy meg) så jeg skal nok få noen som er mindre og som ikke dekker stafferingene. Ja den blir veldig-veldig liten.
Hilsen, Frans
Back to Top
jarleek View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 20 juli 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 57
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jarleek Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 april 2016 at 09:53
Originally posted by H. Lindholm H. Lindholm wrote:

Du har for øvrig skapt et annet litt spesielt problem med denne logoen.
Midt på er det bilde av lokfronten - med logo, som igjen har et bilde av lokfront med logo, som igjen har et bilde av lokfront med logo, som igjen har et bilde av lokfront med logo - og så videre.
Det blir ganske smått etter hvert....

Dette er et problem som har blitt nevnt før i en nylig opplivet tråd, og som krysser inn i deler av min litterære interesse: http://xkcd.com/878/
Jarle VE
Fersking i TMJK
Back to Top
rebelego View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 juli 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 228
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rebelego Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 april 2016 at 16:06
Kjempefin logo. Størrelsen ser helt riktig ut i forhold til logoen på logoen, men logoen er plassert for høyt p.g.a plata og skruen som logotegneren ikke har tatt hensyn til. Smile 
Surrer rundt på Rystelsesbanen.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.