MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Frans´s hagejernbane
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Frans´s hagejernbane

 Post Reply Post Reply Page  123 4>
Author
Frans View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 157
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Frans Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Frans´s hagejernbane
    Posted: 17 oktober 2015 at 16:39
Endelig har det skjed. Alt som jeg hadde av H0 norsk, svensk, dansk og tysk, samt alt i Z skala er byttet inn i et lok og noen vogner. Skinner kommer senere når jeg har bestemt meg for layouten. Har allrede fått en del hint fra Kristian.
Lokket jeg har gått for er en "tram" fra Roundhouse.




Dette lokket er litt spesiell for meg fordi den kjørte jeg når jeg besøkte min bestemor da jeg bodde i Holland. Den hadde naturlig en annen farge, grønn.
Den første vognen jeg skal bygge er en liten godsvogn, veldig enkel.



Endelig en vogn jeg kan bygge uten å bruke lupe!!

Neste vogn er en passasjervogn med en kupé for en "guard" på godt norsk. Mere om den senere.


Edited by Frans - 17 oktober 2015 at 23:25
Hilsen, Frans
Back to Top
krsven View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2010
Location: N
Status: Offline
Points: 286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krsven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 oktober 2015 at 00:33
Og så setter livesteammiljøet stor pris på å få deg med, Frans. Du betydde mye og var svært imøtekommende når vi stillte ut på messer i starten av Livingsteams historie. Kaffen er klar i Vestfossen!
krsven
Back to Top
Frans View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 157
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Frans Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 oktober 2015 at 17:15
Nå er jeg blitt ferdig med godsvognen. Den var jo enkelt å bygge, men jeg tok litt feil med malingen. Brukte først mahogny beis for å få riktig farve og deretter Ovatrol dekkslak for å få det vannbestandig. Det ble ikke vellykket. Beisen ville ikke vite noe særlig av Ovatrol. Så puset igjen og brukte vannløselig matlakk. Synes ikke det ble så gærnt.
Vogna et bggesett fra Brandbright type GS15 og ser slik ut:




Edited by Frans - 23 oktober 2015 at 17:16
Hilsen, Frans
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 oktober 2015 at 17:56
Velkommen inn i livesteamverdenen Frans, artig å se at du er i gang! Det blir forhåpentlig litt kjøring på deg fremover da, kanskje også i Hølandsområdet?Smile
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Frans View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 157
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Frans Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 oktober 2015 at 18:42
Ja, jeg håper at jeg finner frem til noen som holder til i Aurskog-Høland område. Da blir det ikke så langt å kjøre. Hørt noe rykter om noen som bor i Bjørkelangen. Det var Kristian som nevnte noe om det, men jeg fikk ikke noe navn.
Hilsen, Frans
Back to Top
krsven View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2010
Location: N
Status: Offline
Points: 286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krsven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 oktober 2015 at 18:50
Vel, det er nok entusiaster til å lage ei gruppe langs gamle Aurskog Hølandsbanen. Bare å ta kontakt for flere navn og nummer..... Men bra vogn du har laget, Frans. Du får fargekoder på mandag til dine neste prosjekter. Og SveinA har litt bygging på gang han også.......Godt å ha dere med!
krsven
Back to Top
Frans View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 157
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Frans Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 oktober 2015 at 11:57
Nå er jeg begynt på neste prosjekt, en coach med 1. og 2. klasse og en avdeling for en "guard", fra Brandbright type PS 18. Som oversiktsbilde viser er den litt mer komplisert enn godsvogna. Det som er den største utfordring er hva bygger man ferdig før man maler. Jeg har tenkt å bruke samme farge som på lokket mitt.



Nå er jeg ferdig med understell, dvs gulvet og alt som skal være under der pluss endevegger. Gulvet blir grå, alt under gulvet svart og endeveggen blå og krem. inside av endevegger blir også krem.
  
Hilsen, Frans
Back to Top
Frans View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 157
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Frans Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 oktober 2015 at 11:59
Kristian,
kan du sende meg navn og adresser til de som bor i Aurskog Høland. Send det til meg på min private e-mail.
Fikk hjul og buffert i posten, takk for det.
Hilsen, Frans
Back to Top
proinor View Drop Down
Kommersielle aktører
Kommersielle aktører


Joined: 01 oktober 2011
Status: Offline
Points: 1
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote proinor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 oktober 2015 at 18:21
Heisann,
det er vel tillatt og minne om at det finnes vogner fra Urskog-Høland banen tilgjengelig, både tidligere Nestun-Os vogner og UHb vogner.
Disse kjører like greit på  32mm som 45mm spor.

http://proinor.no/togmodeller-lgb-tilpasset/

Med hilsen Arild
Smile


Back to Top
Frans View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 157
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Frans Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 oktober 2015 at 18:57
Nei, det visste jeg ikke, men det er sikkert noe jeg vil komme tilbake til. Da jeg nettopp har startet med hagejernbane vil jeg først gjøre ferdig det jeg har begynt på.
Så litt på tilbakemelding fra Heine Pedersen og det så veldig bra ut.

Hilsen, Frans
Back to Top
krsven View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2010
Location: N
Status: Offline
Points: 286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krsven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 oktober 2015 at 21:28
Og sånn sett er det norske mj- publikum tilgodesett med ett veldig bra tilbud av storskala både innenfor G og 16mm ( som lar seg kombinere).Både Vestfold Modelljernbaneimport, Profiler i Norge og Livingsteam Gardenrailways fører bra produkter - og gir rimelig bra service. Og det ser det ut som publikum etterhvert har fått med seg - og det er hyggelig for forhandlerene som hver dag prøver å gjøre en innsats for nettopp storskala. Kråkstadmessa har i så måte litt storskalapreg over seg - til rett tid på året ( våren altså...., vanligvis helgen etter påske). Lykke til med bygging alle sammen! Mvh. Kristian, www.livingsteam.no.
krsven
Back to Top
Frans View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 157
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Frans Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 november 2015 at 16:08

Nå er alle vognsider ferdig malt og klar til montering.
Jeg har valgt samme blåfarge som det er på lokket.
Sist søndag på Hamar fikk jeg en vogn til i samme sort, tre kupeer, første og annen klasse. Arbeidsledig blir man aldri.


Edited by Frans - 09 november 2015 at 16:11
Hilsen, Frans
Back to Top
Frans View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 157
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Frans Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 november 2015 at 11:52
Nå er "vognen" utvendig ferdig bortsett fra decaler. Det neste blir interiør og så taket.






Edited by Frans - 12 november 2015 at 11:53
Hilsen, Frans
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 november 2015 at 12:26
Dette ser ut til å bli ei veldig flott vogn, gleder meg til å se den live!Smile
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Frans View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 157
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Frans Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 november 2015 at 15:28
Nå er interiøret også ferdig, dekaler limt på, så nå er det bare taket.



1. klasse er rødt og annen klasse er blått.



Vær obs på følgende. Ikke bruk Humbrol matlakk på dekaler, da forsvinner skygge til bokstavene.
"Door ventilator" er bestilt og kommer neste uke.


Edited by Frans - 16 november 2015 at 15:32
Hilsen, Frans
Back to Top
Frans View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 157
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Frans Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 november 2015 at 15:36
Var også en liten tur hos Kristian sist lørdag. Veldig hyggelig mottakelse med mat og drikke. Tilbake hadde jeg med meg en del skinner, flexi og runde til en runding, som jeg monterte på plattingen. Nå kunne jeg ihvertfall prøvekjøre. Se (dårlig) bilde, kommer flere etterhvert.


Hilsen, Frans
Back to Top
Morten M View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 274
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten M Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 november 2015 at 14:22
Du snakker, Frans - her går det unna! Har ikke gått riktig så radikalt til verks som deg (Finnes litt for mye H0 igjen... ;-) ); men synes dette virker mer og mer fascinerende, Går rundt og kikker på esken med mitt første vognbyggesett. Så får vi se om jeg kommer i gang.

Snakkes/sees.
Back to Top
Tom Lynga View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 18 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 39
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tom Lynga Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 november 2015 at 11:51
Hei Frans,

Duverden !  Her går det unna Smile  Denne var superflott ! 

Jeg er selv godt i gang, og  Kristian hentet nesten alt mitt H0. Noe igjen i vitrineskap, men der skal de få stå. Det blir for smått, og tiden strekker ikke til. (Gammel MG krever sitt og )  

Kanskje jeg får lage en byggeblogg her på Forumet jeg og ? 

Hilsen Tom 
Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
Frans View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 157
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Frans Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 november 2015 at 12:23
Hei Tom,

Ja, jeg har litt Hollandsk material igjen slik at jeg kan bygge litt videre på annlegget også. Jeg merker alderen særlig med synet. Nå er det herlig å kunne bygge uten bruk av lupe.
Selvfølgelig må du lage byggeblogg. Særlig for oss nybegynnere er det lit viktig å kunne få bemerkninger fra de som er mer dreven i denne skala. 
Vi får se om vi kan treffes etterhvert et eller annet sted.
Hilsen, Frans
Back to Top
Tom Lynga View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 18 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 39
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tom Lynga Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 november 2015 at 13:16
Hei igjen,

Ja, helt klart, vi må treffes en gang. Jeg har bygget i hagen, og kommet godt i gang. Hadde vært hyggelig å få besøk av deg.  Vi er et lite miljø som holder til på Høybråten i Oslo. Byggekveld hver Mandag. Veldig trivelig !  

Fant ut at etter 5 år med totalt byggestopp H0-anlegg, og masse dårlig samvittighet, så rev jeg ut alt. Skal bli stort gutterom LOL hvor jeg kan ta imot besøk av andre store gutter og  ellers bruke som hobbyrom.

Tram'en som du så lekkert har lakkert, har jeg også. Min er Darjeeling blue.  Har planer om å lage ei vogn etter, slik som du har gjort. Nydelige farger ! 

Du får komme på besøk en gang til Høybråten, og ta med Tram og vogn. Jeg tar det videre med Kristian, så får vi til noe..

I mellomtiden får jeg hoste  opp noe bilder, og lage en byggeblogg her Smile

Hilsen Tom
Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
Frans View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 157
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Frans Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 november 2015 at 10:48
Nå er vogna ferdig. Brukte Svein_A sin måte å feste taket på, det virker veldig bra. Jeg var veldig bekymret da jeg skulle lime takdelene sammen. Skulle jeg ha bøyet de på vogna regnet jeg med at det ikke ble bra (på grund av "spring-back), derfor festet jeg to lister på arbeidsbordet, slik at tak siden lå på disse, så vektet jeg taket i midten. Krummingen i taket ble da litt større enn krummingen på vognveggene, men da sto taket litt under press når jeg boret opp for de to pinner som går gjennom veggen og en liten kloss limt på underside av taket.





Her er den lille slarken min så langt.



Skal bygge en vogn til som er like stor men har 3 passasjer avdelinger.


Edited by Frans - 20 november 2015 at 10:49
Hilsen, Frans
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 november 2015 at 17:05
Jeg har også bygget en slik vogn - 1-klasse, 2-klasse og guard-avd. Og nå har jeg begynt på min med 3 kupéer.

Når jeg lagde taket fuktet jeg finérplaten litt i varmt vann. Så skjærte jeg noen treklosser med samme bue som endestykkene og skilleveggene, og brukte disse som jigg. Limte de 2 takdelene sammen med vanlig trelim, og presser delene sammen over jiggen. Jeg brukte lange trelister og tvinger til å holde taket i et buet spenn mens limet herdet.

For å holde buen på taket permanent limte jeg to buede finérbiter på undersiden i hver ende - rett innenfor endeveggene.
Da får jeg et hold for låsepinnene gjennom endeveggene.
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Frans View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 157
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Frans Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 november 2015 at 17:16
Hei Kjell,

Ja jeg fuktet de to finerplatene også med varmt vann. Det som er bra er at det finnes flere veier til Rom. Jeg er enig at det kan være en god idé å lime inn en bued finerbit i hver ende slik som du sier. Tror jeg vil gjøre de i den neste vogn jeg skal bygge.
Hilsen, Frans
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 november 2015 at 08:42
Originally posted by Frans Frans wrote:

Nå er vogna ferdig. Brukte Svein_A sin måte å feste taket på (...)

Det er nok Leif sin måte du tenker på her tror jeg. Vigdis og jeg brukte den metoden du og Kjell nevner rett over her; egenbygde spanter limt fast til undersiden av taket, både for å holde kurven og holde taket i korrekt posision på vogna uten bruk av festepinner:

Spantene ble skåret ut i 1mm finer og limt sammen to og to:


Deretter ble de fordelt utover, slik at de ytterste spantene kom rett innenfor endeveggene. Den litt ujevne plasseringen av de andre er fordi de også skal ta hensyn til en innvendig delevegg i vogna:



Edited by Svein_H - 22 juli 2016 at 13:34
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Morten M View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 274
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten M Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 november 2015 at 08:50
Så fint at dere deler tips.  Synes løsningen med "låsepinner" er en sjarmerende lsøning, hvor man nesten leter efter forbildet, da det ser ganske så "riktig" ut.  Dette er nok imiidlertid en bedre løsning, som bedre vil motvirke at taket slår seg pga fuktighet og gir stabilitet og fiksering av posisjonen.  Har dere erfaring med at treverket slår seg på slike vogner?  Ganske store flater ift godstykkelse, selvom lamineringen seff hjelper mye.
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 november 2015 at 13:21
Jeg har ikke merket noen problemer, men så har heller aldri vogna blitt brukt i regnet eller utsatt for store fuktvariasjoner. Regner med det er andre og mer "ihuga" livesteamere med allværsjakker som har mer erfaring enn meg på det området. Smile

Her er for øvrig et bilde jeg tok akkurat nå, som viser det ferdige taket innvendig og hvordan spantene er tilpasset vognkassa. Taket slippes bare rett nedpå vognkassa, passformen er fortsatt veldig bra med tilnærmet null slakk, og ev. hjørner som ikke faller skikkelig på plass fikses med en lett finger:

H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Frans View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 157
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Frans Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 november 2015 at 14:49
Morten,
Sidevegger er laminert av tre lag finér. Jeg har ikke hatt noen problemer med at veggene slår seg på noen som helst måte. Jeg vekter dem ned for hver gang jeg limer et nytt lag og la det tørke en god stund før jeg tar av vektene.
Hilsen, Frans
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 desember 2015 at 23:31
Lekkert.

HJM.models
Back to Top
Tom Lynga View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 18 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 39
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tom Lynga Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 desember 2015 at 11:56
Hei,

Jeg kjøper aluminiumsplater  og klipper de like store som takplatene, bøyer rundt et rør med ca samme diameter som takbuen.  Så tar jeg plata som skal være innertaket, risser i hvert enkelt bord med en skarp kniv  (ikke skjær igjennom)  Da blir plata lett å bøye, og limer den fast på innsiden av aluminiumsplata. Voila, et tak som ligger tett og fint. Skal du ha lys inni, og trenger å løfte av taket senere, feller jeg inn små magneter i endeveggene.  svært sterke, små magneter ( 1mm tynne)  kjøper jeg hos Dealextreme.  Type Neodymium. ekstremt sterke.  Kan også lage et lite konsoll  på endeveggen, og plassere magneten der. Synes ikke likevel.

Fant ikke noe bilde...

Med Dampende hilsen Wink

Tom 


Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
Frans View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 157
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Frans Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 februar 2016 at 08:47
Nå er den andre vogna ferdig også. Det er en vogn med tre kupéer, to første klasse og en annen klasse.



Da er det klart for avgang.



Neste project blir å bygge Billy, håper den kommer snart, Kristian.


Edited by Frans - 02 februar 2016 at 08:58
Hilsen, Frans
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123 4>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.