MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Di2 i O og G skala
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Di2 i O og G skala

 Post Reply Post Reply Page  <1234>
Author
RuneH View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 04 mai 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 285
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote RuneH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 oktober 2015 at 14:42
Og da er vi vel tilbake til fordelen med å benytte etsing som metode for å fremstille filigrane deler, f.eks. "grillen" på loket.

En annen ting som er verdt å merke seg er at jo større modellen er (skalamessig), desto større krav stilles det til forbildelikhet.

Har du sjekket Svein Sandos tegning av Di 2 m/ Thune-hytte (finnes i NJKs H0-fortegnelse og på Internett)? Så lenge du ikke skal lage MaK-utgaven, er Sandos tegning et godt grunnlag for å sjekke detaljer som er felles på Thune- og BMV-versjonen. Jeg hadde selv stort utbytte av tegningen da jeg laget Di 2 i N-skala. 


Edited by RuneH - 14 oktober 2015 at 15:09
Mvh

Rune H
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 oktober 2015 at 17:25
Originally posted by Svein_A Svein_A wrote:

Når vi først er inne på korrigering av motordekselet kan det vel også nevnes at både antall luftespalter og utformingen av disse er feil. På tegningen din er de formet som åpne og rektangulære hull/forsenkninger, mens på bildet det er linket til rett over her ser du at utstansingen av spaltene lager en helt annen form med en buet "leppe" i overkant.

Bedre nå?



Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 oktober 2015 at 17:46
Selv om det ikke er 100% korrekt ser det unektelig bedre ut enn den første tegningen syns jeg ja. Her er forøvrig et bilde jeg fant nå, som viser utformingen av spaltene ganske bra:

H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 oktober 2015 at 19:15
Min feil.... Jeg hadde plutselig for meg at han skulle bygge en MaK, noe som selvfølgelig ikke stemmer. 
Back to Top
AT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 21 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 121
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote AT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 oktober 2015 at 19:52
Google bilder av louvre vent cover. Då ser du korleis luftespaltene er utforma.
AT
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 oktober 2015 at 00:19
Printeren min er ikke i stand til å printe leppene på spaltene derfor har jeg tatt dem bort fra tegningen. Så glem de når dere kommentere resultatet. Men ikke fortvil. Leppene til spaltene skal bli tilgjengelige på Shapeways. Så kan dere sette på selv. Det er jo en tålmodighetshobby. Jeg skal prøve å gjøre de selvbærende på Shapeways så det ikke blir dyrt for dere. Da velger jeg den beste plastikken de har for små detaljer. Dere trenger da ca 200 - 220 stk.

Edited by Helgejohan3 - 15 oktober 2015 at 00:33
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 oktober 2015 at 00:50
Her er første print. snuta blir printet i to deler av to forskellige grunner. Printeren min kan ikke printe verflater større en 15x15x15cm. En annen grunn er at jeg har naboer vegg i vegg og da kan jeg ikke la printeren bråke i 16 timer i et strekk. Her er første print. Det er en grassat forbedring fra sist print jeg viste, der det manglet stangen over på midten og at grillen er litt "innfelt". Men jeg har sett på fotoer som referanse nå. Jeg har tatt til meg det rådet. 







Angående den pinnen utenfor grillen så studerte jeg fotoer og så at den ikke gikk utenpå kåpen men var litt integrert. Det er nå ordnet. Jeg må bare printe ut en ny.


Edited by Helgejohan3 - 15 oktober 2015 at 01:50
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 oktober 2015 at 01:00
Originally posted by Helgejohan3 Helgejohan3 wrote:

Printeren min er ikke i stand til å printe leppene på spaltene derfor har jeg tatt dem bort fra tegningen. Så glem de når dere kommentere resultatet. Men ikke fortvil. Leppene til spaltene skal bli tilgjengelige på Shapeways. Så kan dere sette på selv. Det er jo en tålmodighetshobby. Jeg skal prøve å gjøre de selvbærende på Shapeways så det ikke blir dyrt for dere. Da velger jeg den beste plastikken de har for små detaljer. Dere trenger da ca 200 - 220 stk.


Eeeeh - javel?? Hva mener du med "dere"?? Det er vel ikke "vi" som skal ha denne modellen? Det er jo ikke mer enn noen få uker siden du proklamerte klart og tydelig at du aldri mer ville selge noe til Norge, og at du var lei av all sytingen og klagingen. Du skulle konsentrere deg om det nederlandske markedet som var så uendelig mye større enn det norske. Da har det vel ikke noen betydning for "oss" om modellen blir dyr eller billig?
Men om du nå har ombestemt deg og allikevel vil prøve å selge til Norge, så er det neppe noen som vil vurdere å kjøpe før du kan vise gode, detaljerte bilder av en helt ferdig bygget og kjørbar modell. Dit er det langt igjen. Veldig langt....
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 oktober 2015 at 01:34
Det har du helt rett i. Ja jeg har endret mening og vil selge til Norge. Jeg har følelsen av at dere gir meg en ny sjanse nå til å skape meg et godt navn. Jeg tabbet meg rett ut sist gang. Når det gjelder syting og klaging som jeg følte at jeg fikk før så har jeg ikke sett antydning til dette her i denne tråden og derfor tror jeg selv at jeg kan rette opp navnet mitt igjen og det er koselig å snakke med dere. Alle kan forandre seg til det bedre og jeg håper jeg har gjort det.. Men jeg er mye mer interessert i å tenke på UTVIKLINGEN av et godt produkt og få det til gode salgbare varer før jeg begynner å snakke om å selge. Å selge Di2 til dere i Norge er meningen men det er et tema vi kan vente med å snakke om før jeg kan legge fram en ferdig bygget modell med masse fotoer. At veien er lang har du helt rett i og jeg har ikke hast. Jeg vil heller ikke forhaste meg med å gjøre "fort og gærlig" hvis jeg ved å bruke tre ganger lenger tid på utvikling kan komme med et tre ganger bedre produkt. Jeg vil vise framgang, både i tegninger og selve printinger, så dere ser hva som bør rettes på og jeg setter pris på å høre alle feil som kan forbedre lokomotivet. Det er også koselig med ros. Så får vi snakke salg når tiden er inne. Sist gang bare snakket jeg mens nå utvikler jeg aktivt og tar meg god tid samt at jeg også nå tar prøveprinter for å vise fram, av interesse for dere og kommentarer til forbedringer.
Som du sikkert ser har jeg blitt litt "lavere i hatten" og mer ydmyk enn da jeg drev med hus. Jeg tar til meg gode råd også.
Et ordtak sier: "der det er mange rådgivere er det visdom å finne" - sitat Bibelen.

Edited by Helgejohan3 - 15 oktober 2015 at 01:44
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 oktober 2015 at 05:11
Her har jeg studert fotoer av ekte lok. Jeg klarte ikke å finne flere detaljer enn det jeg har tegnet. Alt jeg så er med på tegningen og det var et usedvanlig godt bilde, dvs jeg brukte to usedvanlige gode fotoer fra jernbane net. En fra hver side. Leppene til hullene er ikke med da de blir printet for seg. Jeg tror ganske sikkert at min printer kan med glans printe de små detaljene separat. Men se disse bildene. Dette printer jeg ut i dag. Jeg har forresten forbedret den første snuta også.






Den andre siden:




Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 oktober 2015 at 07:04
Jeg bare nevne en ting angående garanti ved salg, hvis dette viser seg å bli bra nok til å gjøre til salgsvare. Selv om jeg ikke er et registrert firma så er jeg villig til å gi 2års garanti på deler som jeg lager, dvs kåpe etc. Men pusser du kåpen med sandpapir eller noe så ryker garantien siden plastikken e hul innvendig og kan derfor ikke pusses noe særlig. Lakkering i annen farge blir noe annet. Lokomotivet jeg bruker må jeg kjøpe fra Nederlandsk butikk og derfor blir det ikke garanti på loket. Hvis dere vil ha garanti på loket også så kan dere kjøpe en V60 på feks Vestfold modelljernbane import og montere kåpen selv. Røykgenerator og integrert høytaler må også jeg kjøpe så der gjelder heller ingen garanti. Vanndekaler gir jeg heller ikke garanti mot. Hvis kåpen blir skadet utover den den skal tåle (knekker feks) så får dere ikke pengene tilbake men dere får en gratis ny kåpe med porto dekket av meg. Det gjelder da i 2år mot gyldig kvittering. Så vet dere hva dere har å forholde dere til fra min side.
Men dette hører fremtiden til hvis produktet blir godt nok som salgsvare.
Jeg syntes dette er fear og rimelig.

Edited by Helgejohan3 - 15 oktober 2015 at 07:12
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 oktober 2015 at 08:06
Her har jeg et tips som dere kan glemme å gjøre på HO.



Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 oktober 2015 at 12:44
Her har jeg tatt med alt av detaljer som jeg med mitt øye kunne se på fotoene. Og det var gode nærbiler. Ikke tenk på at leppene på luftinntaket ikke er med. De blir printet separat. 
Deg tror dette skulle være ganske stor forbedring av modellen. (modellen knakk under printing grunnet for lite support. Det er endret nå)

Har dere en mening om dette? Her er alle luker etc tatt med. Jeg håper dette er bra.













Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 oktober 2015 at 16:29
Nå printer jeg en stor forbedring av første del av snuta før jeg printer mer. Se bilde i kveld av ny prototyp. Når dere mener at den er klar så er den klar for meg også. Når dere er fornøyd med resultatet så er jeg fornøyd. Det blir ikke mulig med lys i nærlys men jeg skal ha nesa gul og da printer jeg en transperent plastikkbit som jeg kan sette inn.
Fremtidige planer med denne i utvikling er hytta og rumpa så kommer grønt og grått interiør slik det var i virkeligheten. Da snakker jeg DETALJERT interiør. Det neste jeg skal tegne nå er hytta. Jeg kan si meg ferdig med andre del av nesa tror jeg. I alle fall på tegningen. Leppene over motorgitter får dere på shapeways.

Edited by Helgejohan3 - 16 oktober 2015 at 16:31
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 oktober 2015 at 17:26
Originally posted by Helgejohan3 Helgejohan3 wrote:

[...]Fremtidige planer med denne i utvikling er hytta og rumpa så kommer grønt og grått interiør slik det var i virkeligheten. Da snakker jeg DETALJERT interiør. [...]

Like detaljert som luftespaltene på motordekselet..?

Det er beklagelig om du tar dette som usaklig kritikk, men det er nettopp slike uttalelser som gjør at folk reagerer og gir deg sure tilbakemeldinger. Kvaliteten på det printeren din leverer er rett og slett for lav, og med din innstilling (printeren klarer det ikke, så da kutter vi det ut) vil det aldri bli noe akseptabelt resultat ut av dette etter mitt syn. Sånn, da har jeg akkurat pekt på elefanten i rommet, kanskje flere klarer å se den etter hvert...
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 oktober 2015 at 17:57
Hvem har sagt at jeg skal bruke min egen printer til de detaljene? har du aldri hørt om Shapeways. De skal lage masse av de detaljene, også leppene over motorribbene.
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 oktober 2015 at 18:12
Originally posted by Svein_A Svein_A wrote:

Originally posted by Helgejohan3 Helgejohan3 wrote:

[...]Fremtidige planer med denne i utvikling er hytta og rumpa så kommer grønt og grått interiør slik det var i virkeligheten. Da snakker jeg DETALJERT interiør. [...]


Like detaljert som luftespaltene på motordekselet..?

Det er beklagelig om du tar dette som usaklig kritikk, men det er nettopp slike uttalelser som gjør at folk reagerer og gir deg sure tilbakemeldinger. Kvaliteten på det printeren din leverer er rett og slett for lav, og med din innstilling (printeren klarer det ikke, så da kutter vi det ut) vil det aldri bli noe akseptabelt resultat ut av dette etter mitt syn. Sånn, da har jeg akkurat pekt på elefanten i rommet, kanskje flere klarer å se den etter hvert...

Din mening er altså at man må ha printet 100% alt hos Shapeways og ikke gjøre en dritt selv for å være en ok kar? Ellers er man ikke verdt noe og man kan bare tråkke ned på. Da er det to elefanter i rommert. En indisk elefant, for den og minst og din hovmodighet gjør deg til den afrikanske elefanten for den er større.
Dessuten er ikke leppene på luftspaltene kuttet ut, de er bare på en annen tegning da de skal printed ut av shapeways.

Edited by Helgejohan3 - 16 oktober 2015 at 18:16
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 oktober 2015 at 18:18
Ja, vi har hørt om Shapeways. Mange ganger. Vi har hørt veldig mye annet også, men det blir jo ikke noen resultater av noe av det. For litt siden hørte vi masse om en boggivogn som skulle bli så fantastisk flott. Det kom noen bilder av noe halvfabrikata som neppe noen ville vurdere å betale noe som helst for, og deretter ble det stille.
Nå har du satt i gang med et prosjekt som er betydelig mer ambisiøst.
Det vil nok være bedre at du konsentrerer deg om å få ferdig noe som kan overbevise om at dette virkelig blir detaljert og fint i stedet for å prate så mye. Til nå har vi dessverre ikke sett noe som imponerer.
Back to Top
forengjeng View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 22 februar 2011
Status: Offline
Points: 12
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote forengjeng Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 oktober 2015 at 18:28
Hei til alle,
Helge har en diagnose/sykdom som gjør at han lever livet sitt nettop på denne måten som vi erfarer her på dette forumet og for den sak skyll på mange andre forum. La oss behandle han som et medmeneske med sine interesser, kunskaper og sin måte å leve sitt liv på. Hobbyen vår er for alle også de som lever en annen nyanse, Ønsker alle en fantastisk Fredags kveld :)
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 oktober 2015 at 18:28
Takk for info.
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 oktober 2015 at 19:00
Originally posted by Helgejohan3 Helgejohan3 wrote:

Originally posted by Svein_A Svein_A wrote:

Originally posted by Helgejohan3 Helgejohan3 wrote:

[...]Fremtidige planer med denne i utvikling er hytta og rumpa så kommer grønt og grått interiør slik det var i virkeligheten. Da snakker jeg DETALJERT interiør. [...]


Like detaljert som luftespaltene på motordekselet..?

Det er beklagelig om du tar dette som usaklig kritikk, men det er nettopp slike uttalelser som gjør at folk reagerer og gir deg sure tilbakemeldinger. Kvaliteten på det printeren din leverer er rett og slett for lav, og med din innstilling (printeren klarer det ikke, så da kutter vi det ut) vil det aldri bli noe akseptabelt resultat ut av dette etter mitt syn. Sånn, da har jeg akkurat pekt på elefanten i rommet, kanskje flere klarer å se den etter hvert...

Din mening er altså at man må ha printet 100% alt hos Shapeways og ikke gjøre en dritt selv for å være en ok kar? Ellers er man ikke verdt noe og man kan bare tråkke ned på. Da er det to elefanter i rommert. En indisk elefant, for den og minst og din hovmodighet gjør deg til den afrikanske elefanten for den er større.
Dessuten er ikke leppene på luftspaltene kuttet ut, de er bare på en annen tegning da de skal printed ut av shapeways.

Hvor i all verden har du hentet meningen min fra? Jeg har ikke nevnt Shapeways med et eneste ord i innlegget mitt. Jeg har heller aldri sagt at du ikke er verdt noe og kan tråkkes ned på, så jeg foreslår at du tar deg god tid og leser innlegget mitt en eller to ganger til før du slenger mer dritt utbasunerer flere feilaktige slutninger.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 oktober 2015 at 19:15
Skrivestilen din generelt er vitner om sterk usympatisk personlighet og problemer med deg selv.. Det virker på meg som om du tror du kan alt og er verdensmester og vet bedre enn alle andre. Og du kan bare gi kritikk aldri ros. Det har jeg aldri noen gang sett du gjøre i det hele tatt.

Det stemmer også at jeg har en slik diagnose/sykdom som nevnes over. Jeg tipper etter brukernavn å dømme at det er broren min som skriver det.

Edited by Helgejohan3 - 16 oktober 2015 at 19:19
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 oktober 2015 at 19:35
To ting skal dere vite. Togvognen i O er bare satt på pause og jeg skal printe ut en ny og forbedret versjon. Den skal jeg sette boogier på når butikken får de på lager. Dere har ikke hørt noe på den tråden av den grunn at jeg venter på deler.
Jeg skal ikke gi opp det og skal ta opp tråden når det blir noe nytt der.

Så til Di2:
Jeg har ikke tenkt til å gi opp, og jeg vet at de råeste detaljene må lages av shapeways.
Når jeg får boogiene så skriver jeg mer om togvognen FOR DA HAR JEG NOE Å VISE. Nå bare venter jeg.

Edited by Helgejohan3 - 16 oktober 2015 at 19:37
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 oktober 2015 at 20:32
La oss nå snakke teknisk. (Og O skala vognen kommer etterhvert) 

Her er en forbedret tegning av snuta. Jeg har gjort noen studier for perfeksjonere. Nå har jeg også lagt opp for dioder fra Clas Ohlson i nærlys. De har jeg extrem god erfaring med, selvfølgelig med riktig mengde Ohm på motstanden. De ryker aldri og gir perfekt lys. Jeg har flyttet noen hull og gjort forbedringer.
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 oktober 2015 at 20:34
[QUOTE=Helgejohan3]La oss nå snakke teknisk. (Og O skala vognen kommer etterhvert) 

Her er en forbedret tegning av snuta. Jeg har gjort noen studier for perfeksjonere. Nå har jeg også lagt opp for dioder fra Clas Ohlson i nærlys. De har jeg extrem god erfaring med, selvfølgelig med riktig mengde Ohm på motstanden. De ryker aldri og gir perfekt lys. Jeg har flyttet noen hull og gjort forbedringer.



Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 oktober 2015 at 11:19
Jeg vil ikke gi meg før det er 100%. Jeg så noen mikroskopiske feil og det måtte rettes. Jeg vet jo at hvis det ikke er 100% så vil dere ikke ha det. Det har dere jo indirekte sagt flere ganger. Jeg vet jo at hvis jeg ikke stiller med proft resultat så er det over og ut med prosjektet mitt. Det var meget små feil jeg hadde gjort i tegningen men de må . Feilene var så små at jeg ikke engang har fått kommentar om det her på forum men jeg går til studier her. Det vil koste over 200€ å kjøpe lepper fra Shapeways. Derimot overrasket printeren min grassat når den etter justering klarte å printe de leppene. Så jeg gjør det selv og da trenger de heller ikke lakkeres. Og da vil leppene følge med gratis. Men lime på må dere gjøre selv for da får dere muligheten til å komme til under og lakkere luftespaltene sorte innvendig. Først etter det kan luftespaltene montres.

Edited by Helgejohan3 - 17 oktober 2015 at 11:24
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 oktober 2015 at 23:15
Jeg kommer til å la denne tråden dø ut - inntil den blir vekket til live igjen - om veldig lenge. I mellomtiden skal jeg jobbe.
Ønsk meg lykke til.
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 oktober 2015 at 23:53
Lykke til Helge.  Gjennom alle dine innlegg og kommentarer fra gode venner har jeg forstått at du ikke er en A4 person.  Men du har vist at du har kreative evner og tekniske ferdigheter.  Om det norske og nederlandske markedet ikke helt faller for ideene dine (inkludert meg selv), håper jeg virkelig at du får mulighet til å bruke modellene i utviklingen av din egen hobby.  i den sammenhengen er det faktisk mange gode innspill fra dyktige MJ byggere i trådene dine.  
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 oktober 2015 at 23:58
Tusen takk. Om ca to mnd tipper jeg så kan jeg nok printe ut en komplett i farger. (Rød og gul) da har nok jobbet nok til å vise en skikkelig modell i ca NSB farger. Så jeg tar opp tråden da. Angående innkjøp av lok så tar det et halvt år å spare til. Kona gir meg ikke mye ekstra. (Hun er økonomisjef i familien)

Edited by Helgejohan3 - 18 oktober 2015 at 09:46
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 oktober 2015 at 09:50
Men jeg har et spørsmål. Jeg skal uansett lage en Di2 i G-skala og ha til pynt. Da når jeg får et lok så kan jeg tilpasse kåpen til loket. Men et spørsmål. Hvis dette blir vellykket, har norsk mj lyst på Di2 hvis den blir bra?
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.