MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Mikrobrytere: Aktueringsstyrke
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Mikrobrytere: Aktueringsstyrke

 Post Reply Post Reply
Author
bkv1 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 247
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bkv1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Mikrobrytere: Aktueringsstyrke
    Posted: 08 oktober 2015 at 13:39
Hva betyr egentlig aktueringsstyrke? Jeg ser etter microbrytere som muligens kan brukes til å stille polariteten på midtstykket i sporveksler, og jeg er interessert i at det kreves minst mulig kraft for å trykke inn bryteren. Jeg kommer til å bruke sånne med arm.

 

Er det aktueringsstyrken som sier noe om hvor mye kraft som trengs? Jeg ser tall som 0.1N , 0.25N. Betyr lavere tall mindre kraft?

Hilsen Bjørn

N-skala, Peco 55, Digikeijs DR5000, JMRI. Tysk diesel nyere tid
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 oktober 2015 at 17:14
'N'n står for kraftbenevnelsen Newton og tilsvarer ca 0,1 kg i vektbenevnelse.
0,1 N blir således ca 10 g.
Bjørn Egil
Back to Top
GETEL57 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 juli 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GETEL57 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 oktober 2015 at 18:30
Søkte rundt litt på nettet og fant dette:

Early model railroad point detectors were triggered by the weight of a train pushing down a special track section that had a built-in switch (Walthers “Trigor” track is of this kind). These require constant adjustment, are easily damaged, and are not very reliable in normal operation (you can’t ballast the track either).

Walthers Trigor track
Terje
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 oktober 2015 at 22:31
Her snakkes det vel muligens om to forskjellige ting?
Svein S
Back to Top
bkv1 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 247
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bkv1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 oktober 2015 at 22:35
Jeg tror det,ja. Jeg har servoer som stiller vekslene (Peco), og jeg prøver å få til noe bedre for å stille om polariteten i midtstykket. Har tenkt å montere bryteren under plata og la servoen også trykke på bryteren
Hilsen Bjørn

N-skala, Peco 55, Digikeijs DR5000, JMRI. Tysk diesel nyere tid
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 oktober 2015 at 00:08
Normalt er det vel oppgitt styrken for (i) servoen, så da trenger du jo bare å vite hvor mye kraft som går med til å legge over vekselen for å vite hvilken bryter du kan, om mulig, betjene i tillegg Wink
Bjørn Egil
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 oktober 2015 at 06:12
Hei
I NJK Bergen bruker vi brytere av denne typen
http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/elektromekanik/strombrytare/mikrobrytare/superminiatyrbrytare-p36054

Monteres slik at servoarmen presser ned armen i den ene posisjonen.
Servoen er mer enn kraftig nok til å legge om bryteren ..
Har dessverre ikke noe bilde for hånden.

Edited by jhh61no - 09 oktober 2015 at 06:12
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
bkv1 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 247
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bkv1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 oktober 2015 at 06:22
Vet ikke om det er så greit. Jeg må vøre pinlig nøyaktig med plassering og innstilling for å unngå at servoene blir stående å brumme nåe de er i posisjon. Brummer gjør de når de er for mye belastet. Jeg bruker Esu Switchpilot Servo. Esu har nå kommet med en ny versjon som kanskje er bedre i så måte.
Hilsen Bjørn

N-skala, Peco 55, Digikeijs DR5000, JMRI. Tysk diesel nyere tid
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 oktober 2015 at 07:32
hei, høres litt rart ut at du må være ekstremt nøyaktig. Når man bruker pianotråd så har man veldig mye å gå på. Jeg skal også bruke samme type mikrobrytter som Jarle linket til, de fåes veldig billig via f.eks. eBay. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal montere de enda men lurer litt på om jeg skal lodde en messingtråd på armen for å få nødvendig fleksibilitet i systemet. 
Back to Top
bkv1 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 247
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bkv1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 oktober 2015 at 09:20
Originally posted by jhh61no jhh61no wrote:

Hei
I NJK Bergen bruker vi brytere av denne typen
http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/elektromekanik/strombrytare/mikrobrytare/superminiatyrbrytare-p36054

Monteres slik at servoarmen presser ned armen i den ene posisjonen.
Servoen er mer enn kraftig nok til å legge om bryteren ..
Har dessverre ikke noe bilde for hånden.

 

Hadde vært fint med et bilde, ja. Skulle gjerne se hvordan andre gjør dette. Nedenfor ser du mitt opplegg. Jeg ville gjøre det billig, og det er nokså primitivt som du ser. Egentlig fungerer det, selv om jeg av og til må under anlegget for å gjøre noen justeringer. Nå var planen å gjøre noen forbedringer ved hjelp av mikrobrytere, for det hender at jeg har kontaktproblemer med strøm til midtstykket.



Hilsen Bjørn

N-skala, Peco 55, Digikeijs DR5000, JMRI. Tysk diesel nyere tid
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 oktober 2015 at 09:25
Hei
Var ikke mye bilde her Bjørn :)

Skal se om jeg får tatt et bilde men det blir tidligst på onsdag..
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
bkv1 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 247
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bkv1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 oktober 2015 at 09:33
Originally posted by jhh61no jhh61no wrote:

Hei
Var ikke mye bilde her Bjørn :)

Skal se om jeg får tatt et bilde men det blir tidligst på onsdag..

Fint.
Synes ikke bildet i innlegget mitt? Jeg ser det.
Hilsen Bjørn

N-skala, Peco 55, Digikeijs DR5000, JMRI. Tysk diesel nyere tid
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 oktober 2015 at 12:01
Smart løsning i grunn. Jeg er ikke helt ferdig med mitt patent men kommer nok med bilder når det er klart.

Back to Top
jarleek View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 20 juli 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 57
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jarleek Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 oktober 2015 at 12:29
Det finnes jo også en (i den sammenheng relativt dyr) bryter til å montere på Peco sine vekselservoer (iallfall typen som skifter ved at du en kort periode setter spenning på en spole). Se link: http://www.peco-uk.com/product.asp?strParents=3309&CAT_ID=3337&P_ID=17686
Jarle VE
Fersking i TMJK
Back to Top
bkv1 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 247
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bkv1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 oktober 2015 at 12:34
Jeg har et par pecoveksler som drives av sånn mangetspole. Da har jeg brukt denne bryteren:

Den gir ikke tilbakemelding.




Edited by bkv1 - 09 oktober 2015 at 14:04
Hilsen Bjørn

N-skala, Peco 55, Digikeijs DR5000, JMRI. Tysk diesel nyere tid
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 oktober 2015 at 16:51
Hei Bjørn.
Nå ser også jeg bildet
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 oktober 2015 at 16:59
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
bkv1 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 247
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bkv1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 oktober 2015 at 20:26
Takk for bildet. Den mikrobryteren er virkelig liten, mye mindre enn den jeg kjøpte hos Clas for å teste

Edited by bkv1 - 12 oktober 2015 at 20:27
Hilsen Bjørn

N-skala, Peco 55, Digikeijs DR5000, JMRI. Tysk diesel nyere tid
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 oktober 2015 at 21:06
Ja disse er gode så langt jeg har erfart.
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
bkv1 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 247
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bkv1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 oktober 2015 at 21:50
Hva slags dekodere bruker dere til servoene? (Kjører dere dcc?). Lager dere selv disse vinkelstykkene dere fester servoen med?
Jeg skal forresten ta meg en tur til Kjell i Oslo og se etter de bryterne.


Edited by bkv1 - 12 oktober 2015 at 21:50
Hilsen Bjørn

N-skala, Peco 55, Digikeijs DR5000, JMRI. Tysk diesel nyere tid
Back to Top
bkv1 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 247
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bkv1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 oktober 2015 at 22:10
Originally posted by Laurenz Laurenz wrote:

hei, høres litt rart ut at du må være ekstremt nøyaktig. Når man bruker pianotråd så har man veldig mye å gå på. 


Jeg tror jeg har brukt for små og svake servoer. Spennet i de to pianotrådene blir såpass at servoen har lett for å begynne å brumme. Hornet er i korteste laget, slik at servoen må dreie nokså mye for å få sporvekslene i stilling. Dette gjør at jeg må være mer nøye med plasseringen.

Jeg kjøpte meg noen sterkere servoer, og i dag monterte jeg en av dem. Hornet er lengre og dermed trekkes pianotråden som går opp til vekselen lenger ut til siden. Servoen tåler mer belastning fra pianotrådene uten å begynne å brumme. Dermed kan det også legges hardere an mot kontaktblekkene, noe som bør gi bedre kontakt.






Hilsen Bjørn

N-skala, Peco 55, Digikeijs DR5000, JMRI. Tysk diesel nyere tid
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 oktober 2015 at 23:53
Hei.
Vinklene er selvlaget.
Dekoderne er fra Hans Deloof HDL og er tilkoblet LocoNet på Digitrax.

Pianotråden er 0,8mm for at den skal være litt fleksibel.

Noen dekodere f. Eks TamValley har en tilbøyelighet til å brumme.

Har Kjell butikk i Oslo ?
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 oktober 2015 at 00:26
http://www.kjell.com/no/

Norgespremiere Vi åpner 8 butikker

Oslo Sentrum,
Lørenskog, Oslo
Storo Storsenter, Oslo,
Ski Storsenter,Oslo

Åpner snart
Sandvika Storsenter, Oslo,
Jessheim, Oslo,
Sørlandssenteret, kristiansand,
Sartor Storsenter, Bergen
Back to Top
bkv1 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 247
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bkv1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 oktober 2015 at 08:17
Det ser bra ut hvis jeg skal dømme etter nettsidene deres. Hos Clas er det desverre blitt for mye stekepanner o.l.
Hilsen Bjørn

N-skala, Peco 55, Digikeijs DR5000, JMRI. Tysk diesel nyere tid
Back to Top
bkv1 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 247
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bkv1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 oktober 2015 at 21:52
Jeg var innom Kjell og kjøpte to slike mikrobrytere. I kveld monterte jeg en av dem. Det var enkelt og det fungerte etter hensikten.

Der det oppstår problemer vekslende mine, kan jeg løse det med sterkere servoer, så kontaktblekkene bli nok værende. Men for nye veksler som skal inn på anlegget er det aktuelt med mikrobrytere. De tar mindre plass.

Var det slik at disse kan kjøpes billig på Ebay? Jeg lette litt, men der er det jo mengder av mikrobrytere.

Forresten: !Kan det være
disse? eller disse?

Edited by bkv1 - 17 oktober 2015 at 22:03
Hilsen Bjørn

N-skala, Peco 55, Digikeijs DR5000, JMRI. Tysk diesel nyere tid
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 oktober 2015 at 22:07
Hei
Dumt å bare kjøpe to når prisen for 4 bare er litt dyrere..

Selv handler jeg på eBay.de for da er er porto mye rimeligere enn fra USA.
Søk evt etter "mikroschalter"
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 oktober 2015 at 22:09
Hei

Begge de du viser til ser ut til å ha samme spesifikasjoner.

Koster jo pent lite så det er vel bare å "kline" til ..

Edited by jhh61no - 17 oktober 2015 at 22:09
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
bkv1 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 247
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bkv1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 oktober 2015 at 22:11
Originally posted by jhh61no jhh61no wrote:

Hei
Dumt å bare kjøpe to når prisen for 4 bare er litt dyrere..

Selv handler jeg på eBay.de for da er er porto mye rimeligere enn fra USA.
Søk evt etter "mikroschalter"

Ja jeg ser jo i ettertid at to var et dumt antall.

Du nevner frakt kostnader. I de to eksemplene jeg linket til er det gratis frakt fra Kina. Jeg bestilte forresten noen servoer fra Kina tidligere idag, også med gratis frakt.
Hilsen Bjørn

N-skala, Peco 55, Digikeijs DR5000, JMRI. Tysk diesel nyere tid
Back to Top
bkv1 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 247
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bkv1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 oktober 2015 at 22:13
Originally posted by jhh61no jhh61no wrote:

Hei

Begge de du viser til ser ut til å ha samme spesifikasjoner.

Koster jo pent lite så det er vel bare å "kline" til ..


Da kliner jeg til. Det er greit å vite hva jeg bestiller selv om det koster lite for det kan vist ta litt tid før varene kommer
Hilsen Bjørn

N-skala, Peco 55, Digikeijs DR5000, JMRI. Tysk diesel nyere tid
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 oktober 2015 at 22:57
Fint om du holder oss orienterte
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.