MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Telex kobling på LokSound eller LokPilot
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Telex kobling på LokSound eller LokPilot

 Post Reply Post Reply
Author
tn80 View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 08 oktober 2015
Status: Offline
Points: 19
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote tn80 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Telex kobling på LokSound eller LokPilot
    Posted: 08 oktober 2015 at 12:20
Hei,

Noen som vet hvordan en Telex kobling skal kobles / kan brukes med Esu LokSound/LokPilot?



Jeg ser fra brukermanualen på dekoder at det kun er AUX1 og AUX2 som støtter "Coupler mode".



Betyr det at den går ledningen fra Telex koblingen skal til en av disse og den sorte til gnd/pin20 på mtc21 kontakten?



Noen som har prøvd dette? Stod at disse Telex koblingene kunne dra 250mA. Er AUX utgangene 5v eller er dette også funksjons styrt...?

mvh
Thomas

Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 oktober 2015 at 16:48
Generelt er det ikke lett å si noe bestemt - uten å ha prøvd.

Da Telex trekker såpass mye som 250mA er det i grenseland hva dekoderen kan klare. Er disse 250mA også vekselstrøm, så vil dekoderen levere mer ved likestrøm grunnet mindre induktans.
Da Telex opprinnelig er dimensjonert for vekselstrøm må en "liknede" strøm lages av dekoderen. Det kan man ved å pulse strømmen slik at det er "firkantpulser" som forsyner Telex-spolen. Da det er likestrøm som pulses, gjennomløper ikke blikket i Telex-spolen full hysteresekurve som ved vekselstrøm. Hva det har å si, vet jeg ikke? - Heller ikke hva den endrede pulsformen har å si for spolen og strømtrekket.

Jeg ville ha prøvd med kraftig dimming først og øket denne. Der Telex-koblingen fungerer greit, ville jeg ha stoppet økningen.
- Mener at dimmefunksjonen for dekodere er > 25Hz. for at ikke lysdioder skal flimre (glødelamper er mye tregere termisk, så de kan dimmes med lavere frekvens).

Aux.1 og 2 er "open collector" på LS4. Den leverer full dekoderspenning, avhengig av DCC-spenningen - og ikke "logikkspenning".
Trekker du > 250mA vil sannsynligvis strømsikringen aktiveres?
Back to Top
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 oktober 2015 at 18:10
Hei, 
250mA er jo helt på grensa av hva dekoderen skal klare. Men det koster vel neppe noe å prøve. Det er jo overbelastningsbeskyttelse. Faren er vel at du brenner telexen. Jeg har styra en del med dekoderprogrammering i det siste, så jeg tenkte å hjelpe deg siden jeg har blitt rimelig godt kjent i manualen. Men nå har jeg sett på både engelske og tyske LokSound og LokPilot- manualer, og de beskriver alle dette punktet forskjellig! 3 av 4 manualer opererer med 2 ulike modus for elektriske koblinger, modus 28 (convential) og 29 (Roco). Du skal da skrive en av disse til CV#275 (Aux1) og 283 (Aux2). For modus 28 er det åpenbart støttet med "dimming" ut fra tabellen over spesialfunksjoner. Du skal sikkert gjøre som Kjell sier, sett CV#278 og CV#286 til et lavt tall og øk mot 31 til koblingen virker. Nå virker det imidlertid som du egentlig skal ha modus 29 (?), og her er det ikke dokumentert i tabellen at dimming har noen betydning. Jeg ville likevel ha prøvd å sette 278/286 lave for så å øke gradvis på modus 29 også. På nyeste tyske lokpilot-manual eksisterer forresten ikke modus 29 i tabellen, men i teksten står det fortsatt om Roco modusen. I den engelse loksound manualen står dimming på "conventional coupler" til å være "end position panto". Disse manualene er et mess... Jeg hadde prøvd å sette 275/283 til 29 og gradvis økt 278/286 fra 0 til 31. Virker det ikke, ville jeg satt modus 28 i stedet og begynt forfra. Spenning på funksjonsutgangen er ca 1.5V under skinnespenning, og jeg ville ha koblet slik du antyder. 

StenR
Back to Top
tn80 View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 08 oktober 2015
Status: Offline
Points: 19
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote tn80 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 oktober 2015 at 22:31
Hei,

Takk for svar!

Jeg forsket litt mer på dette i dag og kom frem til et resultat jeg er godt fornøyd med. Jeg prøvde først på Aux4 og den viste seg å fungere når oppsettet var riktig og koblet rett vei.

Jeg koblet da sort ledning fra kobler til DC-/gnd på dekoder/pcb. Grå ledning fra kobler til Aux3 og Aux4.

Se her hvilke instillinger jeg brukte;



og



Prøvde meg litt frem på "Coupler force" og fra 12 og oppover hadde jeg bra resultat. Jeg endte med å ha den på 20, men skal forske litt mer på lavere verdi og et kortere tidsrom. Skal også se om jeg får målt strømmen som trekkes her for å se hvor mye det egentlig er snakk om. 250mA syns jeg høres mye ut...

Jeg har i alle fall ikke problem å drive alle lysene på dekoderen + kobleren. Så totalt overstiger det ikke 280mA iht spec.

Se en video demo her: https://www.youtube.com/watch?v=Ht99q_onTzY

mvh
Thomas
Back to Top
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 oktober 2015 at 23:05
Så bra! Blir jo veldig greitt med LokProgrammeren! Tilsvarer nok "modus 28" som nevnt over, da den ikke var begrenset til aux 1 og 2. Men da vet en jo at den funker på telex :-)
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.