MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Fleischmann bøylekobbel
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Fleischmann bøylekobbel

 Post Reply Post Reply
Author
Tåge View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 342
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tåge Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Fleischmann bøylekobbel
    Posted: 30 september 2015 at 14:23
Så at det var tillat med OBK koblinger og Fleischmann bøylekobbel på noen FREMO treff nå.

Hvilke Fleischmann bøylekobbel er det snak om her

Er det sånn vanlig NEM kobling man putter in i NEM holderen
Mvh
Åge

Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen ....
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 september 2015 at 15:14
Fleischmann 6511.
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Tåge View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 342
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tåge Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 september 2015 at 17:46
Originally posted by eika eika wrote:



Fleischmann 6511.
 
Eirik





1000 takk

Den ser jo en nesten ut som en vanlig bøylekobling.

Trodde ikke slike var godkjent i FREMO miljøet.

Da sliper man jo og måtte "bygge" om vognen.
Putter denne bare rett i NEM holderen ..

Edited by Tåge - 30 september 2015 at 17:47
Mvh
Åge

Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen ....
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 september 2015 at 18:13
Originally posted by Tåge Tåge wrote:


Den ser jo en nesten ut som en vanlig bøylekobling.

Trodde ikke slike var godkjent i FREMO miljøet.

Da sliper man jo og måtte "bygge" om vognen.
Putter denne bare rett i NEM holderen ..


Fleischmann 6511 har "alltid" vært standardkoblingen i FREMO internasjonalt, og ja, det er en helt standard bøylekobling. Det er bare her i Norge man av en eller annen grunn valgte den sære trådkoblingen.


Forskjellene mellom Fleischmanns 6511 og tilsvarende koblinger fra andre produsenter går på utformingen hvor vinkler på bøyle og pigg gjør at koblingen kobler meget lett sammen mens metallet i bøylen samtidig gjør at koblingen ligger tyngre nedpå enn plastbøyler under kjøring og dermed ikke har så lett for ufrivillig avkobling.


Når det gjelder NEM-holderen så sier vel fremo-standarden at eventuell kulisse skal låses fast. Med de radiene som brukes av FREMO er det ikke nødvendig med kulissefunksjonen, og ved å låse kulissen fjerner man muligheten for at den vil forskyve vogner/koblinger under kjøring og skifting.
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Tåge View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 342
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tåge Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 september 2015 at 19:25
2 x 1000 takk     ..

Ok, det har jeg ikke fått med meg at den var standard internasjonal.
At det bare var en sær Norsk regel, som ikke god tok den, ser jo ut som om at den er opphevet nå da, heldig vis     ...

Jeg har fremdeles ikke gitt opp håpet om og få mekket sammen den FREMO - flatpakken, på 90 cm, i en fjern fremtid .
Den som jeg kjøpte for x-antall år siden, der jeg vurderte et kort side spor, med plass til en vogn eller to, eller en HP, eller begge deler.

At man må lime fast NEM holderen på en vogn eller to, til det sidesporet, er jo ikke så vanskelig, som om at man må lage de sære trådkoblingen     ..

Edited by Tåge - 30 september 2015 at 19:33
Mvh
Åge

Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen ....
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 september 2015 at 20:05
Originally posted by eika eika wrote:

Forskjellene mellom Fleischmanns 6511 og tilsvarende koblinger fra andre produsenter går på utformingen hvor vinkler på bøyle og pigg gjør at koblingen kobler meget lett sammen mens metallet i bøylen samtidig gjør at koblingen ligger tyngre nedpå enn plastbøyler under kjøring og dermed ikke har så lett for ufrivillig avkobling.

Det er da ikke mange bøylekoblinger som har plastbøyle? Etter å ha samlet diverse fabrikater i godt over 40 år kan jeg bare huske at jeg helt unntaksvis har sett plastbøyler, og de koblingene ar stort sett vært ubrukelige.
For øvrig stemmer det at vinklene, utformingen og finishen på både bøyle og pigg har svært stor betydning for hvor lett vogner kobler sammen. Noen fabrikater (b.a. Roco) har dessuten laget en del koblinger med en liten plastfjær som holder bøylen nede for å hindre selvavkobling, men denne sammen med upresis utforming av bøylen gjør også at sammenkobling knapt kan skje uten manuell hjelp.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.