MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Marklin C-skinner plog problemer
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Marklin C-skinner plog problemer

 Post Reply Post Reply
Author
marklintog View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 15 juni 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote marklintog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Marklin C-skinner plog problemer
    Posted: 27 september 2015 at 15:54
Hei jeg har en pens som ligger i en liten bakke kanskje ikke smarteste som blitt gjort :( men jeg lurte vil det gjøre noe på kontakten/effekten om jeg pusser litt på midtkontakten på pensen slik at blir noe lavere vil slepesko på lokomotivet fortsatt treffe da jeg sliter med en plog på lokomotiv som setter seg fast og stopper toget. 

Har andre penser på anlegget hvor ikke har samme problem burde jeg flytte pensen hvor er flatt eller går det greit pusse litt på kontakten slik at lokomotivet kommer over siden er ikke noe særlig å pusse på plogen.


Edited by marklintog - 27 september 2015 at 18:59
Back to Top
hamoell View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 10 juni 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 146
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hamoell Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 september 2015 at 21:02
Jeg tror det er best å slipe litt på plogen. Av egen erfaring så er spesielt plogene på NMJ veldig lave og må slipes for ikke å stoppe i C- Pensene til Märklin. Pussen du på midtlederen kan du ta for mye og du får kortslutning når midtleder treffer skinnestreng i pensen

Min pusher: www.glm.no
Back to Top
marklintog View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 15 juni 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote marklintog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 september 2015 at 21:14
Jeg har pusset på plogen men fortsatt sliter jeg med å få til å funke ordentlig. Hvor mye kan enn pusse på plogen er snakk om NMJ plog?

Noe av problemet er kanskje at pensen ligger i veldig slak på slutten/begynnelsen av en stigning. Pensen må ligge nesten helt flat ? siden funker fint over andre penser på anlegget.

Etter mye fram å tilbake har jeg byttet ut pensen med motor og prøvd med en ny manuell pens nå. Lokomotivet klarte plutselig nå fint å kjøre over sakte uten at noe stoppet opp. 

Kan punktkontaktene til marklin pensene være forskjellig høyde fra pens til pens  ? eller er det at ledningene som var på forrige pens fra motoren ikke er der lenger nå.


Edited by marklintog - 27 september 2015 at 21:36
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 september 2015 at 21:48
Sjekk også at plogen er satt ordentlig på plass, så den ikke henger lavere enn nødvendig. Det er utrolig hvor sjuskete sammensatt en del kinesisk produserte varer kan være.
Back to Top
marklintog View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 15 juni 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote marklintog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 september 2015 at 21:53
Ser jo ut som den gjør det utenat jeg er noen som helst ekspert i heletatt på dette føler meg grønn. 

Har jo løst seg litt etter at jeg byttet om til en annen marklin manuell pens. Derfor lurer litt om jeg pusset plogen forgjeves? 
Kan det stemme at disse punktkontaktene på marklin c-spor pensene kan være i forskjellige høyder fra fabrikken ? siden da plutselig lokomotivet kjørte over i sakte fart uten noe problem. 

Som sagt satt motor med ledning under pensen jeg hadde trøbbel med kan det ha noe å si ? 


Edited by marklintog - 27 september 2015 at 21:55
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 september 2015 at 09:51
Overgang fra flatt til stigning (eller generelt endrding i stigningsforholdet) er alltid et risikopunkt på enhver jernbane, både i 1:1 og i modell. I det et lok med plog kjører inn i en slik overgang der det er tiltagende stigning, vil plogen et kort stykke ligge nærmere skinnen enn ellers, fordi hjulene ligger noe bak og vil derfor ikke ha begynt å løfte plogen ennå i forhold til skinnen. Ved punktkontakter i veksler vil dette frirommet mellom punktkontakt og plogens underside bli enda mindre. Det finnes andre problemer også ved slike stigningsendringer, f.eks. vil lok med flere enn to faste aksler en kort strekning oppleve at noen av akslene ikke berører skinnene, hvilket kan medføre avsporing.

Løsningen på slike problemer er å gjøre overgangen fra en stigning til en annen så jevn og lang som mulig. Ved seksjonsskinner som C-skinner vil jeg tro dette er vanskelig, for de er vel ikke særlig fleksible i vertikalplanet? I hvert fall er dette en problematikk som ble berørt allerede på 1950-tallet i Märklin-bøker når det gjaldt de stive M-skinnene. Der husker jeg en egen tabell og grafisk framstilling av hvordan den første skinnen inn i stigningen bare måtte legges med noen få prosent eller promilles stigning, den neste med dobbelt så stor stigning og først på den tredje med den stigningen som resten av bakken opp skulle ha.


Edited by ses - 28 september 2015 at 09:53
Svein S
Back to Top
marklintog View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 15 juni 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote marklintog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 september 2015 at 14:59
Takk for mange gode tips fra alle. Har jo løst seg litt inntil videre lokomotivet kommer jo over nå uten problem. Som sagt kan marklin sine punktkontakter på pensene bli levert i forskjellige høyder slik at kan varierer litt fra pens til pens siden plutselig funket med lokomotivet ? 
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 september 2015 at 15:16
C-skinnene kan virke kanske så faste i fisken, ja, men jeg opplever at det er mulig å tilpasse de både i horisontal og vertikal kurvasjon; med litt list og lempe.

Fx må jo overganger styres (eller hjelpes) med mekanisk innfesting. Noe som for øvrig ikke skiller C-skinnene fra andre skinnetyper.
I praksis vil overgangskurvene få fasong etter hvordan denne innfestingen er. Det er ikke noe problem å få til en (jevn) overgang fra 0 ved skruehullet og 2 mm ved skjøten, men som Svein sier, vil dette skape problemer.

Siden overgangen fra flatt til full stigning må skje gradvis over en viss lengde, får en det beste resultatet dersom overgangen gjøres mellom skruehullene og ikke ved skinneskjøten. Selv om skjøten er god, vil det bli en knekk dersom en har kurve der.
Bjørn Egil
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.