MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Trans-sibirske jernbane i modell?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Trans-sibirske jernbane i modell?

 Post Reply Post Reply
Author
cfsalicath View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 13 mai 2015
Location: Norge
Status: Offline
Points: 175
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote cfsalicath Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Trans-sibirske jernbane i modell?
    Posted: 23 september 2015 at 13:05
Jeg har nylig reist med den trans-sibirske jernbane (en opplevelse, anbefales!), og tankene gikk naturlig nok til å anskaffe toget jeg reiste med i modell.

Lettere tenkt enn gjort? Jeg finner i alle fall veldig lite om modelljernbane i Russland på nettet. Vogner av typen jeg reiste med (MECT 36 eller 38?) er produsert av Heris (# 17050(-1), 17051 og 17052), men finner få forhandlere som har dem på lager, og ingen som har det nyere RZD-designet i rødt og sølv.
Jeg reiste med to ulike vognsett:
 - Hele stammen i sølv-rød RXD med spisevogn og en bagasjevogn.
 - 9 vogner av samme type, men kinesiske i grønt design, men med russisk spisevogn bakerst (sølv-rød) samt en 1-klasse-vogn.

Vi reiste med mange forskjellige lok, og har bilder av de fleste (kan laste opp senere), så så sant en større produsent har produsert noe russisk skal det nok være mulig å finne det.

Er det noen som har tips til produsenter som har produsert slike togsett en gang, eller om Russland og Kina har fallt helt av kartet for modelljernbaneprodusenter?
Med vennlig hilsen

CF Salicath
Back to Top
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 30 oktober 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 744
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 september 2015 at 13:53
NMJ førte en tid noen kinesiske vogner fra Bachmann for noen år siden , mener jeg å huske. Jeg tror også at de tok inn et kinesisk damplokomotiv fra samme produsent. I senere tid har det ikke dukket opp noen oppfølgere .
Back to Top
Jolsen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 januar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jolsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 september 2015 at 17:51
Det er en kort omtale om lok og vogner fra Russland i "Allt om hobby" 2.2015. I tillegg til Heris er Tillig, Piko og Roco nevnt.
Back to Top
Basic71 View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 12 juni 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Basic71 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 september 2015 at 18:44
Jen kjenner til to produsent i Russland. De selger lokomotiver og vogner og Onega. Har ikke funnet hjemmeside

Jeg har kjøpt litt i denne butikken Minisvit.
Han snakker bla Tysk, var med å kjørte tog fra Kiev til Berlin

En annen leverandor er Trainmania.ua.
Her har jeg kjøt vogner fra Onega. Han snakker Engelsk

De fleste godsvogner blir selvbygd etter ei spesiel bok og bilder. De har også begynt å lage byggesett i Resin. Har endel bilder fra treff i Hviterussland

Rune
Back to Top
cfsalicath View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 13 mai 2015
Location: Norge
Status: Offline
Points: 175
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote cfsalicath Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 september 2015 at 15:49
Takk for alle tips! Jeg ser Eurotrain har det meste av det jeg kjørte med, også skiftetraktoren ЧМЭ3 som vi så på nesten alle stasjoner langs hele den russiske delen av banen.

Aj, kan bli dyrt å reise på slike turer, frister å bygge et anlegge med russisk forbilde nå :P #DetteHarJegIkkePlassTil
Med vennlig hilsen

CF Salicath
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 september 2015 at 16:41
Originally posted by cfsalicath cfsalicath wrote:

DetteHarJegIkkePlassTil
I målestokk 1:87 blir den transsibirske jernbanen knapt 107 km lang. Norge er da langt nok til det...  Clown
Back to Top
cfsalicath View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 13 mai 2015
Location: Norge
Status: Offline
Points: 175
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote cfsalicath Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 september 2015 at 19:09
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

Originally posted by cfsalicath cfsalicath wrote:

DetteHarJegIkkePlassTil
I målestokk 1:87 blir den transsibirske jernbanen knapt 107 km lang. Norge er da langt nok til det...  Clown


Hmmm...
Persontoget jeg reiste med blir omkring 2,5 meter langt i modell. De typiske godstogene var over en kilometer lange, altså nærmere 14m i H0. Det blir et solid anlegg om jeg skal ha noe som ligner en realistisk toglengde ;)
Med vennlig hilsen

CF Salicath
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 september 2015 at 19:54
Persontoglengde på 2,5 m er overkommelig på et H0-anlegg med litt plass til rådighet. Standardlengden på kryssingssporene på TMJK-anlegget er 2,5-3 meter, og da har vi lagt oss etter norske prototyp-standarder fra mellomkrigstida. 14 m langt godstog blir derimot noe helt annet. På begrenset plass er derfor Transibirske kanskje ikke noe godt valg som forbilde. Men det kommer selvsagt an på hva slags komprimisser man godtar, for kompromisser må man så godt som alltid gjøre i MJ.
Svein S
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.