MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Ombygging, Nsb type 23b...
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Ombygging, Nsb type 23b...

 Post Reply Post Reply
Author
aleksander View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 18 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 29
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote aleksander Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Ombygging, Nsb type 23b...
    Posted: 07 oktober 2005 at 18:59

Hei

Her i huset har MJ-hobbyen ligget ganske så rolig i hele sommer, men nå er vi i gang igjen! Jeg har tatt fram et prosjekt som jeg såvidt begynte på i fjor. Det skal bli en modell av Nsb sin type 23b, basert på et gammelt marklin 3029 lok. (Se her:  http://home.online.no/~bjuk/3029/3029.htm Er absolutt ingen "proffbygger" og har prøvd og gjøre det så enkelt som mulig, sidene på førerhytta og taket er lagd i 0.3mm messingplate. Vinduene ble lagd ved å først slå et et hull i plata får å så file det til riktig størrelse med en liten hobbyfil. Jeg klippet ut delene fra plata med en slags grov saks. Det høres kanskje litt merkelig ut men det blir da ganske fint!

Stigene og taklukene er klippet ut av messingplata og limt på med superlim. Lok kåpa ble til slutt lakkert med matt sort spraylakk. Lyktene ble malt hvite inni, og jeg har akkurat begynt å lakkere understellet sort med en matt humbrol lakk. Retningsskifteren er tatt ut og det skal monteres inn en delta dekoder så lokket kan kjøre digitalt. Videre så skal det monteres vinduskarmer og "glass" på vinduene. Ser også at jeg kanskje må gjøre om dørhåndtakene. Og dekaler, og akkurat der er jeg litt usikker... Kan jeg kanskje lage noe på printeren? Noen som har forslag til hvordan jeg kan løse dette? Legger ved et bilde så dere kan se hvordan dette blir...

Hilsen Aleksander, 13 år.

(Endret link)

 

 

 

 



Edited by aleksander
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 oktober 2005 at 19:34

Hei!

Jeg ser du bruker riktig Html på den vedlagte linken, men jeg kommer allikvell ikke "fram" til riktig web-side på den. Dersom det er flere som har dette problemet kan dere jo forsøke å klikke her .

Hva der angår dekaler, er det kanskje ikke så mange du trenger på denne damploksmodellen, men ett advarselskilt om høyspenning burde du jo kanskje ha med. Jeg vet at blandt andre NMJ selger dekalark med slik advarselskilt. Artig prosjekt du har valgt, Aleksander. Jeg håper du holder oss oppdatert med fremdriften av lokomotivet ditt.

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
ArneGH View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 242
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ArneGH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 oktober 2005 at 21:27

Hei
disse tegnene ligger i linken. Ta bort dem, så kommer siden frem.

%20Er

Artig prosjekte det loket der.

Arne

Arne Heggeseth

Hellbanen,HO, DCC
www.heggeset.no
Back to Top
thomas snare View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 02 november 2004
Status: Offline
Points: 46
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote thomas snare Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 oktober 2005 at 23:14
Originally posted by aleksander aleksander wrote:

her:  http://home.online.no/~bjuk/3029/3029.htm Er absolutt ingen "proffbygger" og har prøvd og gjøre det så enkelt som mulig, sidene på førerhytta og taket er lagd i 0.3mm messingplate. Vinduene ble lagd ved å først slå et et hull i plata får å så file det til riktig størrelse med en liten hobbyfil. Jeg klippet ut delene fra plata med en slags grov saks. Det høres kanskje litt merkelig ut men det blir da ganske fint!

Stigene og taklukene er klippet ut av messingplata og limt på med superlim. Lok kåpa ble til slutt lakkert med matt sort spraylakk. Lyktene ble malt hvite inni, og jeg har akkurat begynt å lakkere understellet sort med en matt humbrol lakk. Retningsskifteren er tatt ut og det skal monteres inn en delta dekoder så lokket kan kjøre digitalt. Videre så skal det monteres vinduskarmer og "glass" på vinduene. Ser også at jeg kanskje må gjøre om dørhåndtakene. Og dekaler, og akkurat der er jeg litt usikker... Kan jeg kanskje lage noe på printeren? Noen som har forslag til hvordan jeg kan løse dette? Legger ved et bilde så dere kan se hvordan dette blir...

Hilsen Aleksander, 13 år.

Ser meget bra ut dette.

Vil kansje foreslå og bytte hjulene, finnes noen fra liliput som er ganske fine.

Det finnes en messingplate for denne ombyggingen som inneholder alle deler man trenger, inklusive skilter.

Thomas

Back to Top
VA View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 09 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 231
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote VA Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 oktober 2005 at 09:31

Dette ser ut til å bli en flott modell som vil bli fin på et norskt anlegg.

Det blir nevnt ei messingplate som inneholder alle deler som er nødvendig og dekaler for denne modellen.

Hvem leverer den?

Jeg kjører likestrøm. Finnes det tilsvarende lokomotiv i likestrøm som kan benyttes?  Hamo har kanskje levert denne som likestrømsutgave. Har Hamo det samme nummeret 3029?

Nå finner jeg ingen litra for Märklin sin 3029.Kan virker som det er en fantasiutførelse fra Märklin, eller er den basert på et virkelig forbilde? Hadde man hatt en litrabetegnelse så hadde det vært lettere å finne tilsvarende modell fra andre produsenter.

VA



Edited by VA
MVH

VA
Back to Top
aleksander View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 18 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 29
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote aleksander Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 oktober 2005 at 19:12

Hei

Bytte av hjul her, blir vel en anelse komplisert... De er rett og slett "støpt" inn i understellet av massivt metall

Modellen finnes sikkert i likestrøms versjon, dette er et av de vanligste marklin lokomotivene som er og få tak i. Den ble levert bla. i startsett og er vel en ren fantasimodell, på lokkåpa står det bare marklin 3029... Neppe et virkelig lok som heter det

I dag har jeg forresten lakkert ferdig understellet, lagd nye riktige dørhåndtak ved og borre hull i kåpa med en minidrill og bøyd til håndtak av 0.5mm messing. Og detaljert vinduene. Nå mangler bare dekaler, dekoder, litt maling og litt smussing. Begynner å bli ferdig nå, skal se om jeg kan få lagt ut et nytt bilde i morgen.

Back to Top
thomas snare View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 02 november 2004
Status: Offline
Points: 46
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote thomas snare Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 oktober 2005 at 21:20
Originally posted by aleksander aleksander wrote:

Hei

Bytte av hjul her, blir vel en anelse komplisert... De er rett og slett "støpt" inn i understellet av massivt metall

Ikke vanskelig det, man tar av hjulene og tar ev. ut akslene.

Så er det bare og montere nye hjul.

Ofte er akslingene på hjulene 2 mm slik at det ikke er nødvendig og bytte aksler.

Vil anbefale og lage nye kobbelstenger.

Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 oktober 2005 at 15:08
Kjempefint prosjekt aleksander. Gleder meg til å se bilder av det ferdige lokomotivet.
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
aleksander View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 18 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 29
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote aleksander Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 oktober 2005 at 15:17

Heissann...

Dekoderen er også montert, og jeg har prøvekjørt lokket. Til å være 40 år gammelt går det slettes ikke værst!!

Lokket mangler bare dekaler nå og kan vel nesten kalles ferdig.

Legger ved to bilder:

Bir det fint da?

 

Aleksander

Back to Top
HC View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 24 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 8
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HC Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 oktober 2005 at 15:27

           

 det ble bra, tror jeg må finne frem mitt å gjøre "facelift" på det,

MVH

HC

 | rettet skrivefeil



Edited by HC
Back to Top
rosenblad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 294
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rosenblad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 oktober 2005 at 21:40

Hei Aleksander!

Gratulerer med fint arbeid på et vakkert lok! Det er slikt vi liker å se!

MVH, Tom

Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 oktober 2005 at 23:29
Kjempe bra!!  Ble jo noe helt annet nå Håper vi ser mer fra den kanten
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 oktober 2005 at 08:22

Hei Aleksander !

Kjempefint lok du har !  Og fine bilder !  Slikt synes jeg er morsomt å se. 

MJ-hilsen Tom Lynga 

 

Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
ØyvindS View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 03 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 46
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ØyvindS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 oktober 2005 at 13:51
Flott!!!!
mvh Øyvind Strøm
Back to Top
aleksander View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 18 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 29
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote aleksander Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 oktober 2005 at 15:42

Hei!

takker for masse skryt

Legger ut noen siste bilder av den FERDIGE modellen

Den har nå fått dekaler og er lett smusset. Sikkert ikke siste gang jeg gjør no slikt. Neste prosjekt nå blir nok noe landskap, hjemmelagde trær eller noe sånt. (Pønsker også på en godsvogn, en G2, men det får bli litt senere)

 

Aleksander.

Back to Top
crasyhh View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 24 januar 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote crasyhh Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 oktober 2005 at 21:47

flott! men jeg lurerpå en ting.. hvor fikk du egentlig tak i dekalene?

det er nesten så jeg må bygge litt ho igjen


Back to Top
aleksander View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 18 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 29
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote aleksander Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 oktober 2005 at 17:21

Hei

Dekalene som sitter på lokket nå er noe jeg har mekket sammen selv på pc, det ser helt ok ut. Sendte en mail til forfatteren av artikkelen av denne ombyggingen. (Se første side) Han hadde brukt dekaler fra diverse dekalsett fra Nmj. Dekalene som sitter på nå skal få sitte der de, men de vil selfølgelig bli byttet ut hvis jeg kommer over noen ordentlige.

 

Aleksander.

Back to Top
crasyhh View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 24 januar 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote crasyhh Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 oktober 2005 at 21:59

hmmm må nok bytte printer i så fall da.... den jeg har er skikkelig ræ*a!!


Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.