MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Norske hus i G-skala fra HJM.models
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Topic ClosedNorske hus i G-skala fra HJM.models

 Post Reply Post Reply
Author
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Direct Link To This Post Topic: Norske hus i G-skala fra HJM.models
    Posted: 16 september 2015 at 01:29
Jeg skal lage norske hus i G-skala også nå. Det første blir et supernorsk steinvanntårn som jeg begynner på om noen dager. Jeg har forbilde. Jeg tror at jeg kan lage de MEGET realistiske og det blir MASSE arbeid, feks må alle taksten settes på en for en manuelt og de blir i plastikk. Det blir både treverk og plastikkdeler. Vinduer blir en typisk ting som blir i plastikk. De blir håndlaget i treverk som jeg behandler mot fuktighet og litt plast men slikt materiale vil jeg uansett ikke anbefale ute i regnvær. Det blir vanvittig med arbeid, kanskje en ukes arbeid på hvert vanntårn.
De blir levert ferdig malte, i alle fall vanntårnet.
Er dette av interesse? Hvis ikke så kansellerer jeg planene. Om to uker har jeg kanskje to vantårn leveringsklare og porto blir bare 20€ Hvis markedet er der. Grunnen til at jeg ikke vet om markedet er der er at det meste av husene blir trehus som bør tas inn selv om det også blir plastikk på dem. (Taksten og vinduer, feks i plast) Men har man en kjeller eller bod, så...

Edited by Helgejohan3 - 16 september 2015 at 01:32
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Direct Link To This Post Posted: 16 september 2015 at 11:35
Nei, jeg skal lakke treverket med båtlakk. Da blir den 100% vanntett og kan også stå ute i regnvær. Det blir et halvt års garanti mot vannskader på disse. Norske hus i G-skala - jeg har begynt å bygge et vanntånt.
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Direct Link To This Post Posted: 16 september 2015 at 11:56
Jeg fant ut at hvis jeg setter inn alt med tykke lag trelim så blir det 100% vanntett treverk og det kan stå ute i all slags vær. Her er vanntårnet under bygging og behandling. Jeg begynte i dag så dette er for å illustere litt fasong og behandling av treverk. Dette er bare første lag lim. Det blir et lag til. Med en slik behandling er jeg ikke redd for å gi et halvt år pengene-tilbake-garanti mot vannskader. Se bilde. Dette blir et ekte eksisterende vanntårn i Norge. (vel det ble revet i 2011) 






Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Direct Link To This Post Posted: 16 september 2015 at 15:27
Hei!

Er det vannfast trelim du bruker til dette?

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Direct Link To This Post Posted: 16 september 2015 at 17:02
Selvfølgelig bruker jeg vannfast trelim, ja.
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Direct Link To This Post Posted: 17 september 2015 at 01:56
Når jeg mener vanntett så mener jeg vanntett. Det står også på limflasken at limet tåler vann. Dette skulle vel strekke til at den kan også stå ute i regn. Se hvor mye vannfast lim jeg har på for å være sikker. Her har det tørket i ca 14 timer. 10 timer til så...

Når dere ser så godt grunnarbeid, er det da også marked slike for norske modeller i G-skala? det blir et stenvanntårn. Stein skal lages med utesparkel på samme måte som tunnelportalen jeg la ut bilde av men blir også etterbehandlet med  vannfast lim og til slutt vannfast maling. En del deler blir i plastikk også. Når jeg tar på platen så føles det som plastikk, ikke treverk.







Edited by Helgejohan3 - 17 september 2015 at 03:04
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Direct Link To This Post Posted: 17 september 2015 at 07:06
Dere skal vite at HJM.models skal være kvalitet. Derfor har jeg nå testet om det vannfaste limet holder stikk ved å ta store stemperatursvinger. Jeg har testet det vanntårnet jeg bygger i 75 plussgrader i lengre tid i ovnen uten problem og nå har jeg gjort den kliss våt og lagt den i fryseren for å se da om den tåler alt slags vær og frost. Jeg ønsker på ingen måte å gi dere dårlige utestede produkter når jeg kommer til å forlange G-skala-priser på modellene. Videre utvikling av vanntårnet er bare å følge med i denne tråden.

Man kan ikke lage modellene jeg skal utvikle og produsere i G-skala uten 3D-printer da det også blir noe plastikkdeler på modellene.

Edited by Helgejohan3 - 17 september 2015 at 07:11
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Direct Link To This Post Posted: 19 september 2015 at 20:27
Er det mulig å spørre hvilket vanntårn du har som forbilde i denne tråden? Hvilken stasjon har det stått på?

Grunnen til jeg spør er at jeg kunne tenkt meg et vanntårn på min hagejernbane.
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.