MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Den perfekte storskala tunnelportal
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Den perfekte storskala tunnelportal

 Post Reply Post Reply
Author
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Den perfekte storskala tunnelportal
    Posted: 15 september 2015 at 19:24
Lage tunnelportal i O eller G? Da er en god metode å ta litt kryssfiner og så stryke på sparkel på begge sider for å dekke porer siden kryssfiner ikke er så glad i vann. Sa legger man på et tykkere lag sparkel på det som skal bli synlig, og etter litt tørking skjærer du i sparkelen med en kjøkkenkniv mønster til murt stein slik som du ønsker det (se bildet) Etter dette males utsiden og til slutt spraylakkes hele tunnelportalen med matt klarlakk for å tåle regn.
Enkel metode og det blir mye mer realistisk enn det man kjøper ferdig. Jeg hadde G-skala en gang i tiden og lagde tunnel så... Den på bildet er i O-skala og skal stå inne så denne er ikke spraylakket for å beskytte treverket mot regn.
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 september 2015 at 21:43

Jeg liker heller å lage tunnelportaler i ekte stein. Da tåler de å stå ute i all slags vær. 

Slik som denne i bakgrunnen ...

hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 september 2015 at 22:18
WOW. LEKKERT!!!! Jeg viste ikke at det fikk an. Men hvordan har du fått skåret til steinene? Ja, den var mye bedre bortsett fra at portalen er altfor lav inngang. Det er umulig å kjøre elektriske tog der grunnet for lav høyde for luftledninger. Tunnelportaler er alltid høyere.
La oss si at min tunnelportal er super måte å lage til O-skala inne, da. Sånn som jeg gjør.

Edited by Helgejohan3 - 15 september 2015 at 22:30
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 september 2015 at 22:30
Jeg har brukt en vinkelsliper med diamantskive. Steinene limes med fliselim.
Kan sikkert også brukes for tunnelportaler for innendørs anlegg i 0-skala. (bare du kutter steinene utendørs)
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 september 2015 at 22:34
Høyden på tunnelportalen er tilpasset min bane, hvor det ikke er kontaktledning.
Lager du tunnelportalen selv, så bestemmer du selvsagt hvor høy den må være for å kjøre dine tog gjennom - med eller uten kontaktledning.
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 september 2015 at 22:40
det er ikke min buissess hvordan du velger å lage det men det er mindre realistisk da eksos fra diesellok og røyk fra dampende skal gå over toget og ikke gjennom det. du bygger som du ønsker og jeg som jeg ønsker men alle tunnelportaler man får kjøpt og de i virkeligheten er mye høyere. Her vil eksos/damp gå gjennom toget.

Edited by Helgejohan3 - 15 september 2015 at 22:45
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 september 2015 at 23:10
Jeg har brukt spesifikasjonene fra denne ...
Underbygning/Prosjektering og bygging/Profiler og minste tverrsnitt
... ved byggingen av tunnelportalene på min bane.
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 september 2015 at 23:38
Originally posted by KjellAn KjellAn wrote:

Jeg har brukt en vinkelsliper med diamantskive. Steinene limes med fliselim.
Kan sikkert også brukes for tunnelportaler for innendørs anlegg i 0-skala. (bare du kutter steinene utendørs)

Åh, jeg vet ikke O-skala. Jeg er glad i fingrene mine og steinene i O-skala blir så små at jeg hadde aldri tørt å kappe de med vinkelsliper. Men det finnes sikker de som er dumme nok til å utsette seg for slik fare. ( mener ikke deg, Kjellan, du har G-skala ).

Edited by Helgejohan3 - 15 september 2015 at 23:40
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 september 2015 at 23:45
Ikke G-skala, men 16mm-scale.
Det går forresten fint å kutte stein i små skalaer bare man vet hva man gjør.
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 september 2015 at 23:45
Burde ikke en BR80 også stå på ønskelisten? Den er da bare herlig. Skal kjøpe et startsett i Selv med BR og leke med i stua pluss fire til seks rette skinner.
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 september 2015 at 23:47
Originally posted by KjellAn KjellAn wrote:

Ikke G-skala, men 16mm-scale.
Det går forresten fint å kutte stein i små skalaer bare man vet hva man gjør.

Ja man må vite hva man gjør. Jeg ville holdt meg til en Dremel med diamantblad i O-skala. Da hadde jeg også tørt.
Uansett har jeg en bane på 170x120 og selv om jeg har hatt denne hobbyen i ca 18 år så mangler jeg fortsatt mye kunnskap. Jeg har aldri vært medlem av noen klubb feks. Jeg har heller vært sammen med venner.
Tror vi er på forskjellig nivå.

Edited by Helgejohan3 - 15 september 2015 at 23:51
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 september 2015 at 23:58
Men hvis man ser på min tunnelportal så er den et bedre alternativ enn en man kjøper i skumplast. Det var egentlig de jeg sammenligner med. Og prismessig... Ingen forklaring nødvendig tror jeg. Bare se hvor mye mer sjateringer og ugjevnheter det er her enn på en man kjøper. (Se bildet øverst i tråden)


Edited by Helgejohan3 - 15 september 2015 at 23:59
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 september 2015 at 19:55
Originally posted by Helgejohan3 Helgejohan3 wrote:

Burde ikke en BR80 også stå på ønskelisten?
Jeg tror ikke man får den i skala 1:19 og med 32 mm sporvidde.
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 september 2015 at 03:21
Jeg har den selv i sporvidde 32mm. (Skala O) den er en Rivarossi. Men den produseres dessverre ikke lenger. Men man kan jo ha flaks på bruktmarkedet. (Det hadde nemlig jeg for min er brukt )

Edited by Helgejohan3 - 17 september 2015 at 03:23
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 september 2015 at 18:51
Når det gjelder tunnelportaler, så får det være opp til enhver hvordan man lager dem, eller kjøper dem ferdig.
Jeg har vist at det går ann å bruke natursten, og prisen for dette blir mindre enn kr 25 pr portal.
Og portalene blir mye mer naturtro enn å bruke sparkel og finėrplater.

Når det gjelder valg av skala, så har jeg valgt 16mm scale / 1:19.
Det er noe helt annet enn 0-skala / 1:43
Jeg synes mitt valg av skala passer mye bedre til hagejernbane, og kjøring uten strøm i sporet.
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 september 2015 at 21:08
Originally posted by KjellAn KjellAn wrote:


Jeg har vist at det går ann å bruke natursten, og prisen for dette blir mindre enn kr 25 pr portal.
Og portalene blir mye mer naturtro enn å bruke sparkel og finėrplater.

Ikke bare mer naturtro enn .., siden den ER laget av natustein, ER den også per.def. naturtro. Man trenger ikke gå over bekken etter vann i MJ-sammenheng mer enn nødvendig. Og i store skaler trenger man det mindre enn i de små.
Svein S
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 september 2015 at 23:16
Originally posted by KjellAn KjellAn wrote:

Når det gjelder tunnelportaler, så får det være opp til enhver hvordan man lager dem, eller kjøper dem ferdig.
Jeg har vist at det går ann å bruke natursten, og prisen for dette blir mindre enn kr 25 pr portal.
Og portalene blir mye mer naturtro enn å bruke sparkel og finėrplater.

Når det gjelder valg av skala, så har jeg valgt 16mm scale / 1:19.
Det er noe helt annet enn 0-skala / 1:43
Jeg synes mitt valg av skala passer mye bedre til hagejernbane, og kjøring uten strøm i sporet.


At det er drit fint det du har laget er i alle fall sikkert uansett. Men over til noe annet. Ikke strøm i sporet sier du. Har du et bensindrevet diesellok eller noe da? Dette har jeg ingen kunnskap om. Og i så fall, hvordan kontrollerer du toget da, for du kan vel ikke sitte på selv gjennom tunnelen? Og er det 16 mm scale skala 1:19? Hva slags skala er det og hva står 16mm for?
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 september 2015 at 23:31
16mm scale er en engelsk skalabetegnelse:
16mm : 1 engelsk fot - dvs 1:19

Lokene styres med 2,4G R/C - enten med batteridrift eller aller helst med ekte dampdrift (livesteam).
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.