MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Flere motorer på samme dekoder?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Flere motorer på samme dekoder?

 Post Reply Post Reply
Author
Thomas View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 06 oktober 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thomas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Flere motorer på samme dekoder?
    Posted: 07 oktober 2005 at 13:46
Er det noen som har erfaring med å drive flere motorer fra samme dekoder? Evt ha flere dekodere med samme adresse som driver hver sin motor i et togsett?

Som det fremgår av et annet innlegg under messe-forumet, så putter jeg DCC-dekodere i LEGO-tog. Lange tog har en tendens til å bli ganske tunge, derfor dukker problemstillingen fort opp.

For interesserte: LEGO-togene og RCXen jeg bruker til styringa, går på 9V. Jeg har god erfaring med bruk av LokSound2, LokSound3 og Lenz 0521. Uhlenbrock dekodere fungerer ikke.

Thomas


Back to Top
steinbp View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 146
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinbp Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 oktober 2005 at 16:13
Det skal gå bra med 2 motorer på samme dekoder, om de ikke overstiger maksimal belastning på dekoderen. Jeg har 2 motorer i mitt 69D-sett, og det går bra. Samtidig har jeg en annen dekoder i styrevogna for å styre lyset der med samme adresse som motorvogna, og det går bra det også. Om de virker godt nok på 9 volt, vet jeg ikke.
Stein Johannessen

NJK Kråkstad
Back to Top
andersod View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 02 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote andersod Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 oktober 2005 at 19:36

Originally posted by Thomas Thomas wrote:

Er det noen som har erfaring med å drive flere motorer fra samme dekoder? Evt ha flere dekodere med samme adresse som driver hver sin motor i et togsett?

Jeg har prøvd begge deler. Kjørte først IORE"n min med en høystrømsdekoder (MX64HR fra Zimo). Så bare for å teste så isolerte jeg de to delene fra hverandre og monterte en dekoder i hver del. Det funket faktisk bedre. Virket som om elektronikken hadde mer kontroll når den hadde bare én motor å jobbe med.

Var vel egentlig ikke noe særlig problem med to motorer på én dekoder ennet enn ved krypkjøring.

Har ihvertfall endt opp med å kjøre med to dekodere. Dobbelt så mange dekodere, dobbelt så bra?

Anders.

Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 oktober 2005 at 23:10

Det går fint å kjøre to lok sammen med forskjelllige dekodere.

Jeg har et LifeLike Proto 1000 F3ABA sett hvor den midterste er dummy, mens det er motor og lys i de to A-lokene, som er satt opp rygg mot rygg. En enkel forandring i CV29, og så rygger det ene mens det andre kjører foroverk, dvs de kjører begge samme vei.

Det som i en del tilfelle kan være viktig, er å fininstille hastsighetskurvene slik at lokene trekker godt sammen.

På noen dekodere, f¨.eks. Digitrax, kan du i tillegg til å stille start-hastighet og makshastighet, også stille en midthastighet og på en enkel måte endre kurven. Det er ofte nok, men noen ganger kan det være greit å gjøre endringer med å lage en  ny egendefinert hastighetstabell.

Et ekstremt ekspempel finner du her:

http://www.wave.co.nz/~lakewood/Speed/SpeedMatch.htm

På Joe Fugates siste DVD om DCC er det også en veldig fin oppskrift på hvordan man kan gjøre dette ved hjelp av DecoderPro:

http://mymemoirs.net/model-trains.php

Dersom du leter litt her, kan du kanskje også finne noe:

http://www.trains.com/community/forum/topic.asp?page=1&T OPIC_ID=36389

Det har også nylig vært en meningutveksling om dette på

http://groups.yahoo.com/group/digitrax/messages

mvh Knut

Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 oktober 2005 at 08:57

Det å bruke 2 dekodere går bra etter min erfaring når det gjelder de aller fleste typer.

Det man kanskje må være oppmeksom på dersom en dekoder skal drive 2 motorer er et par småting:

  • Dekodere med konstantfart (EMF-tilbakemating) kan gi problemer på lav fart. - Årsaken til dette er at dekoderen måler den lille spenning som en elektromotor avgir når den "går som generator" i tiden mellom 2 pulser. Denne spenning er da omtrent proposjonal med hastigheten. Nå da en "motor #2" kobles i parallell vil den andre motoren virke som last eller være med til å "hjelpe til" som spenningsprodusent, alt etter hvordan de  er konstruert og hvor kommutatoren befinner seg i omdreiningen. Dekoderen vil derfor oppfatte dette som variasjoner i hastighet og prøve å kompensere for det - noe som igjen vil kunne medvirke til at krypkjøringsegenskapene blir dårlige (rykkete). Mitt forslag blir da:
  • Slå av EMF-funksjonen på dekoderen dersom du ikke er fornøyd med krypkjøringsegenskapene, eller forsøk å variere PRF(pulsrepetisjonsfrekvensen) på dekoderen.
  • Det kan være fornuftig å sette inn et par lavohmige motstander i serie med forsyningen til hver motor.
  • Begge motorer og drivverk må være i god stand og løpe like lett om resultatet skal bli bra.

Som et apropos er nye BM88 fra NMJ utstyrt med 2 motorer som hver krever en dekoder. Jeg hadde helst ønsket at denne var koblet som ROCO´s IORE der man har enkelt valget mellom en eller 2 dekodere. Nå er dekodere forskjellige mht. karakteristikk og dersom en av dekoderene skal være LokSound (da dette er forberedt) vil det bli en utfordring å finne en passende annen dekoder med samme karatreristikk (uten alt for mye programering og tilpassing). Hvem vil sette inn 2 LokSound der man ikke bruker lyden på den ene?  Et mulig alternativ vil da bli to dekodere med SUSI grensesnitt og en SUSI lydmodul?

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,046 seconds.