MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Fjerne dette innlegg!!!
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Fjerne dette innlegg!!!

 Post Reply Post Reply
Author
GETEL57 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 juli 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GETEL57 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Fjerne dette innlegg!!!
    Posted: 08 september 2015 at 20:16
Det ligge noen eldre bilder av Åndalsnes stasjon rundt i ulike samlinger. I vedlagte lenke kan du bla deg gjennom en del treff, vet ikke om det er til nytte

Korrigert lenke til Nasjonalbiblioteket med flere bilder



Jeg fant ingen i denne, hadde trodd at Åndalsnes var der, men det ligger mye på "Norway":
RAF luftfoto

Edited by GETEL57 - 09 september 2015 at 18:03
Terje
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 september 2015 at 23:38
Hei Kristoffer,

Spennende prosjekt, og rimelig høye ambisjoner
Jeg har et par kommentarer nå i starten:
- Det er ikke nødvendigvis lurt å ha seksjoner med kun 50 cm lengde. Det vil stykke opp stasjonen veldig, og gjøre det vanskelig å få skikkelig "flyt" i sporene. Det er også krevende å lage slike kasser nøyaktig nok, men det kan det jo godt være at du klarer fint
- Jeg tror kanskje du er litt optimistisk med tanke på lengden av vekslene på tegningen din. En 1:9 veksel er nesten 50 cm lang. Det er fullt mulig å korte de inn noe, men med relativt mange veksler som denne planen krever må du regne med at stasjonen kan strekke seg i lengden.

Det er helt relevant å bruke kode 75 spor. Mindre kode kan selvsagt brukes, men da kan det være du må drive mer selvbygging av spor.
De fleste FREMOduler som bygges i dag bruker kode 75.

Ellers vil jeg også oppfordre deg til å bygge noen strekningsmoduler sammen med stasjonen, kanskje først for å få litt erfaring med bygging av modulkasser. FREMO trenger sårt strekning slik at vi kan få spredd stasjonene våre litt utover.

Hilsen Halvor
Back to Top
Kristoffer6951 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 12 februar 2015
Location: Norge
Status: Offline
Points: 44
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kristoffer6951 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 september 2015 at 21:51
Originally posted by jhv jhv wrote:

Flyfoto av Åndalsnes stasjon finner du på kart.finn.no
Zoom inn på stedet, og se i fanen "Historiske".

Finn.no bruker samme bildegrunnlag som norgeibilder.no gjør ser jeg. Første tilgjengelige er fra 1971. 

Har forøvrig også fått sporplan fra den gang banen var bygd i 1924, samt en sporplan fra slutten av 70, begynnelsen av 80 fra biblioteket på Jernbanemuseet.
Back to Top
jhv View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 januar 2006
Status: Offline
Points: 209
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhv Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 september 2015 at 20:51
Flyfoto av Åndalsnes stasjon finner du på kart.finn.no
Zoom inn på stedet, og se i fanen "Historiske".
Back to Top
Kristoffer6951 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 12 februar 2015
Location: Norge
Status: Offline
Points: 44
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kristoffer6951 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 september 2015 at 19:58
.

Edited by Kristoffer6951 - 19 august 2016 at 18:11
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.