MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Henge modelljernbanen på veggen
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Henge modelljernbanen på veggen

 Post Reply Post Reply
Author
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Henge modelljernbanen på veggen
    Posted: 07 oktober 2005 at 09:53
Har fått aksept for å bygge en liten modelljernbane i kjelllerstua.
Problemet er at den må henge på veggen og ikke kan ha støtteføtter ned til gulvet.

Veggene er betong

Noen som har tips?
Jeg har ikke bygd togbane på 18 år så jeg er ikke helt inne i sjangeren, for  å si det slik.
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 oktober 2005 at 12:57

Hei,

En mulighet er å bruke hylleknekter som festes i skinner på veggen. Slike finnes for eksempel fra Biltema i forskjellige utførelser.

Ellers kan du lage "braketter" i en form av trekant som festes på veggen, og som du kan legge banen oppå. Ved a lage noen stoppeklosser så ikke anlegget sklir av knektene så kan seksjonene greit ligge løse oppå slik at de er enkle å ta ned når du skal jobbe på de.

Pass bare på at rammeverket for seksjonene blir stivt nok til ikke å sige eller bli vindskjevt over tid. Bruk gjerne finer (9-12mm) til rammene istedetfor vanlige materialer, da er faren for at de "slår seg" mindre (taler av erfaring). En modulbasert bane er også en mulighet, enten du bruker FREMOduler eller andre.

Hilsen Halvor

 

Back to Top
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 30 oktober 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 744
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 oktober 2005 at 13:17
Originally posted by halvors halvors wrote:

Pass bare på at rammeverket for seksjonene blir stivt nok til ikke å sige eller bli vindskjevt over tid. Bruk gjerne finer (9-12mm) til rammene istedetfor vanlige materialer, da er faren for at de "slår seg" mindre (taler av erfaring).

Rammeverk: Finér er etter hva jeg forstår veldig bestandig, det holder formen og det er liten sjanse for at det slår seg. Likevel, finér kan være ganske tungt, og for større enheter kan flytteprosesser bli tunge saker. I modelljernbaneblader generelt, særlig tyske, illustreres ofte rammeverk oppbygget med vanlige profiler i tre, gjerne 12 - 15 cm x 0,9 cm på høykant, som settes sammen til en ramme med "ruter" på 30 - 40 cm mellom profilene. Er det stor fare for at også dette kan slå seg?

Selv skrudde jeg sammen et rammeverk på 1 x 2 meter av profiler på 1/2" x 1" med 20 cm mellom spantene. Dette har ikke slått seg, men krevde tre støttebukker fordi affæren ble temmelig salrygget. Derfor tenkte jeg bruke høyere profiler neste gang.

Hvis noen har erfaring med slike rammeverk ville det være nyttig å høre om dem - eller med bygging av rammeverk med treprofiler generelt.

 

Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 oktober 2005 at 14:11

I ditt tilfelle er det jo stivheten i lengden (  ) som er problemet, Lars, så dersom du hadde byttet ut de to ytre, langsgående med en høyere profil, ville du kunne greid deg med færre understøttelser.

Og det er her 12 mm finerstripe på f.eks. 15 cm høyde ville gjort susen. Dersom du prøver med et bord på 1/2" x 6", vil du fort oppleve at dette kan oppføre seg som propell (eller rettere sagt proppell  )

Bjørn Egil
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 oktober 2005 at 15:07

Finer er slett ikke noe tungt materiale dersom man unngår de tykkeste platene. Jeg ville foreslå å bruke 9 eller 12 mm slik vi gjør på de fleste FREMOduler. Med for eksempel 15 cm høye sider på rammeverket, laget av finer, og med passelig avstivning inne, kan man lage ganske lette og formstive seksjoner å bygge på. Et lite triks som kan hjelpe på stivheten er å legge avstivning med lekter eller finer diagonalt inni modulkassene, under topp-platen. 2 biter plassert som i en V fra to hjørner inn mot midten. Dette stiver kassen opp vesentlig.

Jeg bygget Arendal stasjon med rammeverk laget av 95x16mm materialer, og oppdaget for sent at de var skjeve i alle retninger. Så jeg måtte kompensere høydeforskjeller hele veien bortover stasjonen for å få den rett. Over tid har så disse materialene vridd seg i tillegg, og resultatet er ikke greit.

Hilsen Halvor

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.