Di3 gammeldesign stort vingehjul |
Post Reply |
Author | |
VA
Veteran Joined: 09 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 231 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 29 august 2015 at 01:50 |
Har søkt en del rundt, men har ikke funnet noen bilder av Di3 i gammeldesign (rødbrun og gul stripe) med stort vingehjul og fire dører.
Har sett noen svart/hvitt bilder, men kan ikke avgjørende om det er gammeldesign eller om det er grønn og hvit stripe. Er det noen som vet om noen Di3 hadde stort vingehjul i gammeldesign med fire dører? Bilde(er)? |
|
MVH
VA |
|
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
I følge artikkelen "Grønne og røde Nohab'er" i På Sporet nr. 35, som kan leses på nett av NJKs medlemmer, er det kun Di.3 nr. 602, 622, 623, 641, 642 og 643 som har vært grønne med hvit stripe mens de var i NSBs eie. Det betyr at 607 på disse sort/hvitt-bildene fra 1963 må være rødbrun med gul stripe:
I følge samme artikkel var det lokene 603-607 og 641 som fikk stort emblem da de ble rødbrune med gul stripe. Det er altså kun 641 som har hatt stripe og stort emblem i både grønn og rødbrun utgave. I følge samme artikkel fikk for øvrig 641 hvitt emblem og spesielt bred stripe da den ble rødbrun. Siden 624-629 ble levert rødbrune med lite emblem og 4 førerromsdører i 1965, er det høyst sannsynlig at 603-607 og 641 må ha blitt lakkert om før den tid, og at de fortsatt hadde 4 førerromsdører. Det fremgår av artikkelen at de første ble malt røde (rødbrune) i 1962-63, men jeg er ikke helt sikker på om jeg kan tolke det dithen at alle disse 6 var lakkert om innen 1963.
|
|
VA
Veteran Joined: 09 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 231 |
Post Options
Thanks(0)
|
Tusen takk for et veldig informativt svar.
607 hadde stort vingehjul i gammeldesign og samtidig alle opprinnelige dører. Edited by VA - 29 november 2016 at 23:33 |
|
MVH
VA |
|
hev
Medlem i MJF Joined: 07 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 60 |
Post Options
Thanks(0)
|
Torstein S har helt rett.
Di3 med gammeldesign, stort NSB emblem og 4 dører; 641, 603, 604, 605, 606 og 607. Disse ble omlakkert fra grønn design i rundt 1962-63. 641 ble vel omlakkert først, og beholdt det store hvite NSB emblemet fra sin grønne periode. De andre fikk gule emblemer. 2 av de 4 dørene ble platet igjen ca 1967-68. Det finnes flere bilder av flere av lokene fra 1963, i overnevnte utførelse. |
|
Hans Egil
Norsk damp og diesel |
|
GETEL57
Veteran Joined: 29 juli 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 275 |
Post Options
Thanks(0)
|
Her er lenke til 641 nylakkert (i svart-hvit foto....), men tekstn sier nylakkert og med stort vingehjul
Digitalmuseet 641 nylakkert |
|
Terje
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det bildet er nok tatt da et nytt fargeskjema for rullende persontogmateriell ble lansert. Fysisk presentasjon skjedde på Oslo V, et sted Di 3 normalt aldri befant seg. Det nye fargeskjemaet var at også persontoglokomotivene skulle være rødbrune slik stålvognene var det, blå-gul for ekspresstogsett (ikke nytt, men vist fram ved denne anledningen), grønn-gult for mellomdistranse (68B.30 vist fram) og rød-gult for lokaltogsett. De to siste ble bare gjennomført for ett sett i hver kategori (67.03 ble rød-gul), mens programmet for lokomotiver ble gjennomført. Det er altså i 1962 at såkalt gammeldesign (en forøvrig helt misvisende betegnelse etterhvert som årene gikk) ble lansert.
|
|
Svein S
|
|
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg kom over et par sort/hvitt bilder til mens jeg bladde i et annet gammelt På Sporet, nr. 47. Der er det bilder av både 606 (s. 13) og 604 (s. 26) med stort emblem, stripe og fire førerromsdører. Begge er tatt fra ende 2. For oss MJ-ere kan det også være av interesse at 606 ser ut til å ha litt større avstand mellom stripen og emblemet enn 604.
For ordens skyld må jeg bemerke at ingen Di.3 har hatt færre enn fire dører, da det også er en dør på hver side av maskinrommet. Noen få av lokene (602 + 641-643) hadde opprinnelig også dører i endene, altså åtte dører totalt. Endedørene forsvant senere enn høyre førerreromsdør, og noen av lokene gikk muligens en stund med én endedør.
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |