MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Agder modell BM69E
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Agder modell BM69E

 Post Reply Post Reply
Author
lokomotiv2770 View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 26 januar 2011
Location: NO
Status: Offline
Points: 43
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote lokomotiv2770 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Agder modell BM69E
    Posted: 18 august 2015 at 15:26
Er det noen som har erfaring å dele med andre mj,ere vedrørende innsett av dekoder i Agder modell,s BM69E?
Ser at mvg.har en 8 pins plugg, men får ikke særlig bevegelse i motorvognsettet, bare lite god lyd. Er printkortet med led,lampene korrekt med tanke på isett av dekoder? Får ingen lysvirkning heller på signallamper m.v.
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 august 2015 at 16:25
Hei
Er dekoderen satt i rett vei ?
Ofte er det en * på printer. Her skal det orange/røde ledningen være.
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
lokomotiv2770 View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 26 januar 2011
Location: NO
Status: Offline
Points: 43
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote lokomotiv2770 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 august 2015 at 18:27
Ja, dekoderen ble satt i rett vei, prøvde begge muligheter, da det ikke var noen merking jeg kunnes se på printet. Motoren roterer bare sakte rundt, tiltross for maks kjøretrinn. Dette gjelder også forsøk med to forskjellige dekodere.
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 august 2015 at 19:47
Hei
"Høres" nesten ut som om det står noen komponenter igjen som bør fjernes.
 
Antar det kjører ok analogt dvs uten dekoder.
 
Har du prøvd å kjøre analogt med dekoder ?
 
Fint om du legger ut noen bilder av printkortet og motoren.
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
lokomotiv2770 View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 26 januar 2011
Location: NO
Status: Offline
Points: 43
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote lokomotiv2770 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 august 2015 at 09:39
Jeg har ikke forsøkt å kjøre analogt, men eieren sier han har forsøkt med samme resultat. Lite bevegelse og en "kortslutningslyd" som han uttrykker det. Jeg mistenker også noe er feilkoplet på printkortet. Sender med et par bilder. har jeg gjort det riktig med tanke på bildet? Har ikke forsøkt dette før.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 august 2015 at 10:33
Den originale elektronikken i Agder Modellteknikks BM69E er dessverre dårlig - både når det gjelder tekniske løsninger og kvalitet.
Det må dessverre til en større ombygging som tar ca. 12 timer (for en øvet person)for å få det bedre. - Da med visse kompromisser - ellers må man starte fra scratch.

Etter å ha lest symptomene ovenfor, høres det ut som du kan ha et problem med innloddingen av motorledningene på hovedprintet?
Dette er et svakt punkt. Ledningene er tvinnet og loddepunktene ligger tett, så det kan være at en enkeltledning er røket og kortslutter over motorutgangen? - Det er fort gjort at slikt skjer når du setter inn dekoder.
Jeg bruker å løse dette ved å sette inn en plugg som gjør det enklere å fjerne overdel fra underdel. Da blir det mindre påkjenning på motorledningene under slikt arbeid.
Back to Top
SveinF View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 15 november 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 126
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinF Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 august 2015 at 08:40
Ser ut som dioder som er plassert midt på printet, disse ser "blåst" ut. Har du sjekket disse?
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 august 2015 at 10:23
Disse dioder er til for innvendig lys. De leder strøm fra retningsbestemte lys forover og akterover til et felles punkt som forsyner innvendig lys.
Kortslutter dioden, vil retningsavhengig lys være tent i begge ender i ene retning, er det brudd i dioden, vil innvendig lys ikke virke i en retning.

Jeg tror således ikke dette er årsaken til at settet kortslutter?

Disse dioder kan egentlig bare fjernes om man vil styre innvendig lys med en egen Aux.-utgang på dekoderen.
Back to Top
lokomotiv2770 View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 26 januar 2011
Location: NO
Status: Offline
Points: 43
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote lokomotiv2770 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 august 2015 at 17:39
Takker for alle tips. Er i øyeblikket på Urlaub i Tyskland. Videre forsøk må gjenstå til ut i neste uke. Har forstått det slik at det er ymse erfaringer vedrørende disse settene elektrisk sett. Det følger forøvrig med to snekker i en plastpose, er disse for å gi settet høyere max.hastighet. Ingen finurligheter med montering av disse??
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 august 2015 at 17:52
I utgangspunktet er de medleverte snekkene og tannhjul til å øke hastigheten- Sjekk om de har større stigning på snekkene før montering (dersom du skulle ha fått noen "utskiftede" medlevert. Sjekk at begge snekkene har lik stigning. Da snekkene er like, må du forskyve den ene snekken på akselen - ellers vil boggiene gå hver sin vei. Sjekk før montering!
Opphenget av boggi (pendeloppheng) består av 2 skruer. Når disse monteres, må de ikke skrues fast - ellers låser boggien. Sidevangen på boggien holder disse på plass, slik at de ikke skrues ut ved drift.
Pass på at du får strømopptaket på plass når du monterer boggien. Ledningen fra fjærtråden til strømopptaket kan løsne eller brekke i loddingen - om du ikke er forsiktig!

Lykke til!
Back to Top
lokomotiv2770 View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 26 januar 2011
Location: NO
Status: Offline
Points: 43
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote lokomotiv2770 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 august 2015 at 21:56
Igjen takk for tips. Har fintenkt litt på mulighetene vedrørende kopling av dekoder. Kanskje det kan være aktuelt å se bort fra 8 pins kontakten og heller lodde motor og strømopptak direkte til dekoderen. Har forresten modellen strømopptak for motor også via mellomvgn./styrevgn.? Kanskje kan evt.strømopptak til motor være tilstrekkelig kun fra mvg.? Dessuten legge innvendig belysning til en av funksjonsutgangene på dekodere. (ESU V4 Lokpilot) spørsmålet er er så hva de forskjellige pinnene på det hvite stikket til høyre i bildet på printkortet styrer. Har noen oversikt på det? Har forstått det slik at signallampene (nedre begge ender) samt sluttsignal begge ender er tilpasset bruk av F0. Dessuten to funksjonsutganger til frontlys begge ender og så er det interiørbelysningen.



Edited by lokomotiv2770 - 20 august 2015 at 21:58
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 august 2015 at 11:27
Det er like greit å beholde NEM 652-kontakten for dekoder.

Det største problemet med Agders BM69 er etter min mening at den mangler stabilisering av spenningen til lysdiodene.
Formotstander for disse dioder er uansett feil dimensjonert og må byttes. Jeg har bygget om en rekke sett til 6V konstantspenning. Da slipper man å gjøre noe på de små printene som har 2 dioder i serie.
Innvendig belysning må da seksjoneres opp i 2 og 2 dioder - eller med en større formotstand dersom det kun er 1 diode. Røde lys skal ha lavere spenning og dette justeres også med skifte av formotstand.
- Kjører man kun digitalt, kan man endre på formotstandene og droppe konstantlysregulatoren (men på en slik fin modell synes jeg man skal spandere dette da de fleste messingmodeller har slikt).

For å digitalisere fullt ut, kreves en avansert dekoder:
2 utganger til markeringslys + sluttlys
1 utgang til innvendig lys
2(1) utgang til topplys.
Man kommer da opp i 4-5 utganger. Ikke alle dekodere har dette, så man kan klare seg med 4 utganger dersom man lager elektronikk som styrer retningen på topplysene og bare bruker 1 utgang til dette. Da vil topplysene bare lyse om markeringslys er tent og retningsavhengig.
Da har man straks større utvalg i dekodere da de fleste klarer 4 normale utganger med "open collector".
Da blir også NEM652-kontakten fullt utnyttet og man får kun 1 ekstra ledning å lodde på.
ESU-dekodere har kun 4 OC-utganger (og 2 logikkutganger - men for å bruke disse må man også ha elektronikk på samme måte).

Det er strømopptak på både styrevogn og motorvogn. Mener at man ikke bør kutte ut strømopptaket på noen av disse enheter.
Hva som finnes på det hvite stikket er følgende (ikke i rekkefølge):
- Felles pluss
- Strømopptak H og V skinne
- Lys foran
- Lys bak
- Topplys styrevogn
- Innvendig belysning styrevogn.
- Innvendig belysning mellomvogn.
Tror det i alt er 8 ledninger?
Back to Top
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 august 2015 at 12:38
Mitt stalltips er denne: http://www.esu.eu/en/products/accessories/adapterplatinen/io-expansion-board/

Togbutikken førte denne tidligere. Jeg var ikke klar over at den fantes og endte opp med å bruke timesvis på å lage et veroboard for lysstyring på en el14. Tror den er akkurat hva du trenger om du vurderer å konvertere heldigitalt som Kjell H skriver. Da får du vel 8 utganger som kan brukes til lys/div. Da må du riktignok skifte ut NEM kontakten og hardwire det hele. Men det er nå hva jeg selv hadde gjort...

StenR
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 august 2015 at 13:54
Det er relativt liten plass i BM69 dersom ikke dekoder og print skal være synlig fra utsiden. Dette legges spesielt merke til om man kjører med lys.
Derfor er det liten plass til ESUs løsning og hardwiring - om man ikke aksepterer det visuelle. Derfor hadde jeg beholdt NEM 652-pluggen og plassert dekoder (og eventuell spenningsregulator) i området rundt overgangen mellom vognene. Det går akkurat uten at det er synlig fra utsiden!

- Men som sagt, en utbedring av BM69 er en omfattende jobb som man kanskje ikke skal gi seg i kast med uten videre?
(Jeg har modifisert ca. 35 stk. BM69 - og det tok en hel vinter som hobbyarbeid. Derfor orker jeg ikke å ta flere!)
Back to Top
lokomotiv2770 View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 26 januar 2011
Location: NO
Status: Offline
Points: 43
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote lokomotiv2770 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 august 2015 at 15:40
En mulighet er jo å røske ut lysprintene og sette inn nmj,s B7 eller BM 73 lyslister med innebygget dekodere og la disse styres med egne adresser og bruke ESU dekoderen til signallamper/sluttsignaler og frontlamper?
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 august 2015 at 00:19
Jeg tror det vil bli like komplisert å erstatte originalprint med NMJs nye lyslister. Da mener jeg man må modifisere lysprintene i BM69 og/eller NMJs lyslister.
- Jeg ser ingen enkel måte å gjøre dette på, dessverre.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.